Vi Bilägares forum

Ingenjören: Därför är suvar sämre

Ingenjören: Därför är suvar sämre

Högbyggda bilar kommer alltid ha sämre komfort, menar Volkswagens chassiingenjör.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-09 07:00

Kommentarer

Generellt sett har han rätt, men....
Det finns EN SUV/crossover, som löst problemet med krängning genom att ha ett drivsystem på bakhjulen, som kan stödja kurvtagning, genom att bromsa ena hjulet och "gasa" det andra. Det genererar mindre krängning.
Data från: ratt, hastighet, styrutslag, sidoacceleration och girvinkelrotation matas in i dator, som - vid behov - sänder signal till drivsystemet.
Bakaxeln har: 2 planetväxlar - vänster/ höger, som kan växla upp resp. växla ner. Två kopplingar, för att möjliggöra upp/ned växling. Drivdon till detta.
Jag har en bil med detta system - fungerar.
Tyvärr har konstruktörerna prioriterat prestanda - helt - före komfort, och installerat "superdäck", vilket gör körning på gatsten - vilket är mycket vanligt i "min" kommun -mindre komfortabel. Där hjälper ju inte heller inte drivsystemet. Visserligen finns två stötdämpar inställningar, men de är av ovannämnda skäl: hård och mycket hård.
Slutsats: med ovanstående system inbyggt i en "normal" crossover/SUV, hade komfortskillnaden med lågbyggd bil reducerats eller - möjligen - eliminerats.

Uppdaterat: 2023-10-09 08:07

Hur man tar sig in och ur bilen är också en del av komforten, där ligger SUV bättre till, vad gäller gung och krängning så är det klart att en längre hävstång (högre från vägen) inte är positivt, även åksjuka kan bli mer påtaglig i gungiga bilar, MEN det skiljer mycket mellan SUV och SUV, har själv haft en Merca (GLK) som var bra mycket mindre gungig än en Mitsubishi (personbil) som jag också har, så det är inte så enkelt att det är ett problem som endast SUVar har.

Uppdaterat: 2023-10-09 08:36
skarj skrev:

Hur man tar sig in och ur bilen är också en del av komforten, där ligger SUV bättre till, vad gäller gung och krängning så är det klart att en längre hävstång (högre från vägen) inte är positivt, även åksjuka kan bli mer påtaglig i gungiga bilar, MEN det skiljer mycket mellan SUV och SUV, har själv haft en Merca (GLK) som var bra mycket mindre gungig än en Mitsubishi (personbil) som jag också har, så det är inte så enkelt att det är ett problem som endast SUVar har.

Håller med. Och crossover är väl en vettig kompromiss? Bekväm in och urstigning, som görs varje tur, måste väl vara en lika prioriterad egenskap som allt annat?

Uppdaterat: 2023-10-09 10:16
Togga

Det finns ju undantag, Opel Grandland har ju visat sig vara en av världens bästa SUV i undanmanöver (bättre än originalet 3008) och bland de bästa bilar överhuvudtaget, den kränger inte speciellt mycket trots osofistikerat chassi utan elektronik, men så är den heller inte lika tung som de flesta andra SUV och då blir det lättare att hantera karossen...

OM det är "bekvämt" att "ta sig in och ur" en SUV är nog helt beroende på hur lång man är...
Jag åker ofta i en riktig SUV som är ett arbetsfordon och en Renault Kadjar och ingen av dem upplever jag som bekväm och komfortabel att "ta ta sig i och ur" jag misstänker att det beror på att jag är 176.5 cm lång, medan jag noterar att flertalet som gillar SUV är från 180 och upp mot 2 meter...

Med långa ben blir det förstås enklare att kliva in i en hög bil, med kortare däremot är det inte bara att "kliva rakt in" inte, nej det krävs ett högt steg upp eller ett långt steg ner, då man i det sistnämnda fallet dessutom måste se upp med byxbenen på tröskeln.

Är man ännu kortare är naturligtvis en SUV en mardröm ur komfortsynpunkt då man får använda en stege för att ta sig i och ur.
Dessutom tycker jag sitthöjden är dålig, det känns som om stolen är för låg i arbets SUV:n för att hålla tyngdpunkten låg.

För mig är en vanlig bil bekvämare.
Den bekvämaste bil jag någonsin provat var gamla sista Zafira MPV.
Men är du 20 cm längre så tycker du förmodligen av SUV är helt perfekt.

Uppdaterat: 2023-10-09 11:42

N-iklas

Poängen kvarstår, hade Grandland haft lägre tyngdpunkt så hade den varit ännu bättre.

Uppdaterat: 2023-10-09 11:42

Självklart, fast tanken svindlar...
Undanmanöver i 90 km/t utan problem då.
Nu finns ju GSe med sänkt chassi och självjusterande stötdämpare, gissningsvis är väl den förmodligen därmed ännu bättre.

Uppdaterat: 2023-10-09 12:04

N-iklas - håller med dig helt i ditt resonemang om att det skulle vara så bekvämt att ta sig i och ur en SUV - vilket det inte alls är för oss som är kortare än medellängden. Så detta är helt beroende av ens egen längd och inget generellt.

Uppdaterat: 2023-10-09 12:06
Pi skrev:

N-iklas - håller med dig helt i ditt resonemang om att det skulle vara så bekvämt att ta sig i och ur en SUV - vilket det inte alls är för oss som är kortare än medellängden. Så detta är helt beroende av ens egen längd och inget generellt.

De flesta på Vib forum är över 2 meter långa.

Uppdaterat: 2023-10-09 12:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Den var bra, Hacken...:)

Uppdaterat: 2023-10-09 12:24

In other news :
Formel 1 bil har bättre väghållning än familjebuss...

Zzzzz

Uppdaterat: 2023-10-09 12:32
N-iklas skrev:

Självklart, fast tanken svindlar...
Undanmanöver i 90 km/t utan problem då.
Nu finns ju GSe med sänkt chassi och självjusterande stötdämpare, gissningsvis är väl den förmodligen därmed ännu bättre.

Få, om överhuvudtaget några, verkar ha upptäckt Opels fördelar. 🤔Åtminstone om läser den svenska försäljningsstatistiken, Mobility Sweden

Uppdaterat: 2023-10-09 13:02
Togga
Hackenbush skrev:

Pi skrev:
N-iklas - håller med dig helt i ditt resonemang om att det skulle vara så bekvämt att ta sig i och ur en SUV - vilket det inte alls är för oss som är kortare än medellängden. Så detta är helt beroende av ens egen längd och inget generellt.

De flesta på Vib forum är över 2 meter långa.

Men det finns väl ingen som tvingar en kort person att köpa en SUV.

Uppdaterat: 2023-10-09 13:24

Nädå Christer -men det framställs ofta att SUV:ar är så mycket bekvämare att ta sig i och ur. Vilket är fel slutsats rent generellt. Undrar hur många kvinnor som lider lite i skymundan för att deras långa män vill ha en SUV...

Uppdaterat: 2023-10-09 13:29

Pi, då borde det utfärdas en varning för långa män och deras möjliga SUV-beroende 🤣

Uppdaterat: 2023-10-09 13:31
Pi skrev:

Nädå Christer -men det framställs ofta att SUV:ar är så mycket bekvämare att ta sig i och ur. Vilket är fel slutsats rent generellt. Undrar hur många kvinnor som lider lite i skymundan för att deras långa män vill ha en SUV...

Min fru klagar inte trots att hon är 10 cm kortare.

Uppdaterat: 2023-10-09 13:34
Mr Snoid skrev:

Pi, då borde det utfärdas en varning för långa män och deras möjliga SUV-beroende 🤣

Där satt den...:)

Uppdaterat: 2023-10-09 14:14

MPV är svaret på alla dessa som tror en SUV är enklare att sig in/ur. Men många har nog inte åkt i en MPV? Jag håller med, komforten är sämre på högre bilar. Jag fick lånebil vid byte av vindruta...trodde jag glömt stänga bakdörren..men, nej det är en SUV man färdas i vid motorvägsfart och det lät mycket mer än min egna äldre bil. Hur lyckas vi med att få sämre komfort? Varför är det så magiskt med SUV??? Det är sämre på alla sätt....ett steg tillbaka i utvecklingen.

Uppdaterat: 2023-10-09 14:31

Min fru är inte ens 1,70 och gillar insteget i sin Grandland.
Jag trivs bättre i min MGF.

Uppdaterat: 2023-10-09 14:34

Det är som sagt skillnad mellan SUV och SUV - liksom mellan oss människor.
Den allra bekvämaste bil jag haft när det gäller i- och ursteg är min f d Golf SV.
Grandland är inte så farligt svår att ta sig i och ur - provsatt en häromveckan och det fungerade helt OK trots min brist på längd...:)

Uppdaterat: 2023-10-09 14:41

Mycket roliga kommentarer, kul läsning...
Tro det eller ej men jag har faktiskt aldrig direkt suttit i en Grandland, det har helt enkelt aldrig funnits någon tillgänglig.
Så jag kan inte direkt uttala mig om den.

Golf SV 2016 har dock en släkting och den har jag åkt i och den var det inget fel på, fast Zafira var liite mer bekväm, skulle gissa att den är 2-3 cm högre i stolen.

("Få, om överhuvudtaget några, verkar ha upptäckt Opels fördelar.")
Förövrigt skulle jag säga att det alltid är en minoritet som verkligen vet och kan något om bilen de väljer och har, de allra flesta väljer baserat på vad andra... säger, påstår OCH väljer...
Med argumentet att "DE" kan ju inte ha fel, så det är säkrast att göra som de gör.
Så slipper man lägga ner någon ansträngning på att själv skaffa sig någon kunskap, "såå tröttsamt" och "fett trist"...

Uppdaterat: 2023-10-09 16:16

Opel är på väg att försvinna...precis som MPV modeller. Vanliga bilmodeller har det inte heller tagits fram på snart 15 år...nu finns det bara SUV att köpa snart. Vissa här tycker att marknaden styr.. hahaha, men vad kan man som kund bestämma när utbudet är som det är? Jag tycker allt med bilindustrin blivit skit...ingen är kritisk eller vågar ifrågasätta utvecklingen!?

Uppdaterat: 2023-10-09 17:08

Ta det lite lugnt nu hx30 - min personliga gissning är att de lägre bilarna återkommer när man blir mera fokuserad på förbrukning och räckvidd även på elbilar.

Uppdaterat: 2023-10-09 17:14
hx30 skrev:

Opel är på väg att försvinna...precis som MPV modeller. Vanliga bilmodeller har det inte heller tagits fram på snart 15 år...nu finns det bara SUV att köpa snart. Vissa här tycker att marknaden styr.. hahaha, men vad kan man som kund bestämma när utbudet är som det är? Jag tycker allt med bilindustrin blivit skit...ingen är kritisk eller vågar ifrågasätta utvecklingen!?

Vad menar du med att vanliga modeller inte tagits fram på 15 år?

Uppdaterat: 2023-10-09 19:27

Apex
Han kanske menar en modell som uppfyller alla hans krav. Vanliga modeller finns det annars gott om.

Uppdaterat: 2023-10-09 20:14
Christer skrev:

Men det finns väl ingen som tvingar en kort person att köpa en SUV.

Jag är 1.8 m lång så jag är en av de kortare på forumet och jag köper ingen suv som du säger.

Uppdaterat: 2023-10-10 06:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Christer skrev:
Men det finns väl ingen som tvingar en kort person att köpa en SUV.

Jag är 1.8 m lång så jag är en av de kortare på forumet och jag köper ingen suv som du säger.

Vadå inte köper en SUV. Du skall väl snart få en levererad,
Škoda Kamiq är en Liten SUV enligt Skoda själva, och uppfyller garanterat Vargens definition på SUV. Skulle tro att de flesta kallar den för en lite SUV.
Så nog har du köpt en SUV, trotts att du är "en av de kortare"

Uppdaterat: 2023-10-10 07:48

Nja Mr Snoid, min nya bil är en tvärsöverbil, alltså inte riktigt en suv, och den känns inte som en suv att sitta i och köra, det var därför jag gillade den. Den är aningen högre än en sedan kanske men inte mycket.

Uppdaterat: 2023-10-10 09:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nåja Hacken - Kamiq är ca: 10 cm högre än nya Fabia så om det är "aningen högre" eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Men viktigast är ju att den passar dig och inte vad andra tycker.

Uppdaterat: 2023-10-10 09:59

Ja Pi, det skiljer visst 94mm, mer än jag trodde. Men det kändes inte vid provkörningen.
Insteget kändes lite skillnad men eftersom jag aldrig haft problem med att stiga i eller ur en bil så blev det ingen "oj" känsla.

Uppdaterat: 2023-10-10 10:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Nåja Hacken - Kamiq är ca: 10 cm högre än nya Fabia så om det är "aningen högre" eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Men viktigast är ju att den passar dig och inte vad andra tycker.

Skillnad för Fabia är upp till 14 cm och Kamiq är upp till 18,6 cm markfrigång.

Uppdaterat: 2023-10-10 10:29
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Hackenbush skrev:

Nja Mr Snoid, min nya bil är en tvärsöverbil, alltså inte riktigt en suv, och den känns inte som en suv att sitta i och köra, det var därför jag gillade den. Den är aningen högre än en sedan kanske men inte mycket.

Detär väl bara du som hittat på den benämningen för att slippa säga du kör runt i en så förhatlig SUV.
Alla andra inkl. Skoda kallr den för SUV, liten SUV eller urban SUV.
Så du kommer inte bort från att du köpt dig en SUV bara för att du gett den ett eget namn. SUV är tydligen lika brett använt som Bil.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:17

Mr Snoid, det är inget eget namn, det är svenska för crossover, (känner inte att jag måste uttrycka mig på engelska.)
Det är alltså mitt emellan sedan och Suv. Kalla det för suv om du vill, men det är inte suv om man jämför med en riktig suv som Kodiaq, Karoq eller andra suvar på marknaden.

Jag hatar inte suv, har bara sagt att jag inte gillar dem. Att köpa en fullstor suv skulle aldrig komma på fråga för mig.
Om du har en suv skiter jag fullständigt i, det är inte min bil.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fast det viktigaste är väl åter att Hacken själv är nöjd och inte vad vi andra tycker om hans nya bil.
Den är hur som helst 5-6 cm LÄGRE än min f d Golf SV och den var det ingen som kallade SUV p g a höjden på fordonet.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:35

Taget från Skodas Kamiq-broschyr: "Det är vår första ŠKODA crossover".

Sååå...

Uppdaterat: 2023-10-10 11:37

Ja Peter, det är en tvärsöverbil och alltså inte en fullstor suv.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det verkar som om de som inte kör en SUV, har en övertro hur höga dessa SUVar är. Positivt för den som är lite längre men inte oöverstigligt för kortare människor. Skulle så vara fallet, att det är svårt att ta sig in, så finns ju alltid steglist, som extrautrustning.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:41

Hackenbush: Så e det. Dessutom har den ju takrails vilket gör att höjdmåttet blir lite extra tilltaget. Själva karossen är inte speciellt hög. En utmärkt bil, ser ett flertal där jag bor. Trevlig.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:44
Christer skrev:

Det verkar som om de som inte kör en SUV, har en övertro hur höga dessa SUVar är. Positivt för den som är lite längre men inte oöverstigligt för kortare människor. Skulle så vara fallet, att det är svårt att ta sig in, så finns ju alltid steglist, som extrautrustning.

Nej Christer, jag har ingen övertro på hur höga de är, har åkt i ett par och jag fick stiga upp i bilen och den kändes verkligen hög att åka i. Nu skiljer det såklart kanske i höjd mellan olika bilmärken men suvar är ofta ganska höga och speciellt de amerikanska suvarna.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Peter E skrev:

Hackenbush: Så e det. Dessutom har den ju takrails vilket gör att höjdmåttet blir lite extra tilltaget. Själva karossen är inte speciellt hög. En utmärkt bil, ser ett flertal där jag bor. Trevlig.

Har inte sett så många där jag bor, bara ett fåtal men provkörningen var mycket trevlig och designen gillar jag och eftersom jag haft några Skoda så känner man igen sig direkt.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Peter E skrev:

Taget från Skodas Kamiq-broschyr: "Det är vår första ŠKODA crossover".
Sååå...

Man använder båda benämningarna, så klart marknadsföringssyfte för att både do som gillar SUV rep ogillar det skall kunna välja modellen.
Finns ett otal modeller av bilar som rör sig i detta storleksspann.
Skit samma, det är en lite högre praktisk bra bil.
Kalla den vad tusan som helst, bara välj det som passar dig bäst. Dock kan vi väl vara klara över att det inte är en sedan.

Uppdaterat: 2023-10-10 11:52

Japp Mr Snoid, det är inte en sedan det är vi överens om. vill du kalla Kamiq för suv så är det också ok. Visst är det strategi i marknadsföring ofta.

Uppdaterat: 2023-10-10 12:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag gillar inte SUV. Jag gillar kompakt crossover som Skoda Kamiq eller någon utveckling framöver med elbil efterträdare Kamiq.

Uppdaterat: 2023-10-10 14:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag gjorde en koll för många år sedan: då var:
-"normal" sedan c:a145 cm hög
-"normal" SUV (de flesta från USA) c:a 175 cm höga. NB: Volvo hade en annons (bild tagen i USA) där ett träd fallit över tre bilar, varav de två yttre US-SUV:ar. Volvon (svensk SUV?) var lägre och klarade sig utan skador.
-crossover ca 160cm.

Uppdaterat: 2023-10-10 20:05

Skillnad på SUV & Crossover SUV

CUV är förkortningen för “Crossover Utility Vehicle” och hit hör alla bilar som inte direkt kan klassas som en SUV eller en personbil. De är helt enkelt någonting mittemellan. Olika CUV:ar kan se mycket olika ut. Kännetecknande för en CUV är att de är något mindre och lättare än en SUV, och har högre markfrigång än en personbil. Ofta är de fyrhjulsdrivna.

I Škoda-familjen hittar vi Kamiq, vår minsta SUV som är en crossover utmärkt för storstaden med sin smidiga svängradie och sitt kompakta yttre.

Uppdaterat: 2023-10-10 20:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kamiq SUV?? Den är knappast högre än en Octavia väl? Många modeller idag kallas SUV, tex CX-3 osv...men de är mer som vanliga bilar.. kanske ca 2-3 cm högre. Jag kallar nog dessa modeller Crossover möjligen. Det är absolut inte dessa jag refererar till när man pratar om SUV. En SUV är en fyrhjulsdriven modell med högre markfrigång och höjd ursprungligen..idag har många inte ens fyrhjulsdrift. Markfrigången är det också sämre med idag. Hela konceptet har misshandlats. Men biltillverkarna kunde inte hålla fingrarna i styr och kladdade till allt och de egenskaper man hade från början i princip borta och nu har vi tvåhjulsdrivna modeller lite högre med plast runt skärmar och högre förbrukning och oftast mindre lastförmåga. Komforten är också borta och vägegenskaper försämrade. Verkligen lyckats på denna punkten!

Uppdaterat: 2023-10-11 11:34

Vad är skillnaden på en SUV och en Crossover?
Om du överväger att leasa en ny bil men är osäker på skillnaden mellan termerna SUV och crossover, behöver du inte oroa dig. Du är inte den enda som känner förvirring kring dessa termer. Dessa två termer används ofta omväxlande, vilket får många att undra vad som egentligen skiljer dem åt. I detta blogginlägg kommer vi att bryta ner skillnaderna mellan SUV:ar och crossovers för att hjälpa dig att fatta ett välgrundat beslut i valet av din nästa bil.

SUV
Själva ordet SUV står för Sport Utility Vehicle och är en biltyp som kombinerar egenskaper från en personbil och en terrängbil. SUV:ar gjorde sin debut under 1930-talet, men det var inte förrän på 1990-talet som folk fick upp sitt intresse för dem. Traditionellt sett var SUV:ar byggda på chassit av en lastbil, vilket gav dem högre markfrigång och förmåga att ta sig fram i terrängen.

SUV:ar kan komma i olika storlekar men den gemensamma nämnaren är att de är aningen större och tyngre än en vanlig bil. Dessa bilar är vanligtvis rymliga och erbjuder generöst med lastutrymme. SUV:ar är perfekta för personer som behöver generöst med lastutrymme eller för de med stora familjer. De är också utmärkta för bogsering och klarar av tyngre laster jämfört med de flesta andra fordon. Den negativa aspekten är att kan deras storlek och vikt kan påverka bränsleförbrukningen negativt jämfört med mindre fordon.

CUV
En CUV, som står för Crossover Utility Vehicle, är också ett typ av fordon som kombinerar egenskaper från olika fordonskategorier. Till skillnad från SUV:ar är dock crossovers byggda på personbilsplattformar i stället för lastbilschassin och har en unibody-konstruktion. Det betyder att karossen och chassit är integrerade, vilket gör dem lättare och smidigare än SUV:ar.

Crossovers är perfekta för personer som önskar utrymmet och mångsidigheten hos en SUV, men som inte behöver dra tunga laster eller köra i terräng. Genom en crossover får du en bil som är enklare att manövrera i trånga utrymmen och är mer bränsleeffektiv jämfört med traditionella SUV:ar.

Vilken passar dig?
Enkelt förklarat så är det inte så mycket mer än storleken som skiljer dem åt. Att välja mellan en SUV och en crossover beror i slutändan på dina egna preferenser. Om du behöver mycket lastutrymme eller har en stor familj kan en SUV vara det bästa valet för dig. Om du vill ha något som är lättare att hantera och har mindre bränsleförbrukning, kan en crossover passa bättre.

Uppdaterat: 2023-10-11 12:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html