Vi Bilägares forum

Broavgifter allt vanligare: Fyra kronor – varje gång

Broavgifter allt vanligare: Fyra kronor – varje gång

Avgifter kan behövas för att vissa vägar ska kunna byggas, enligt Trafikverket. Den nya Skurubron är ett sådant exempel. Varje passage kostar fyra kronor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-04 10:20

Kommentarer

Ja gud ja! Vi bilister betalar ju absolut inte tillräckligt mkt för att bekosta vägarna vi har, redan som det är....

Uppdaterat: 2023-10-04 10:35

Undrar om Anders Gustafsson vet hur mycket staten får in från bilister.

Uppdaterat: 2023-10-04 11:32

Ja precis, vi betalar ju först skatt på lönen och tjänar vi lite för mycket så får vi betala runt 50% på det som anses vara "för mycket". Sen ska vi betala mat och andra inköp, men trots att vi redan skattat mycket på vår lön, så ska vi betala 25% moms också på redan skattade pengar.

Tankar vi bilen med bränsle så ska väl de redan skattade pengarna skattas till största delen av bensinkostnaden.
Laddar vi bilen med el så ska vi betala moms och överföringsskatt på det osv osv.

När vi blir pensionär så är det ju våra egna inbetalade skattepengar som delvis används, men trots att de redan sedan länge skattats för så ska det skattas igen på pensionen.

När man räknar på det lite löst så borde man ju knappt ha några pengar kvar, allt går till skatt och moms. Sen ska inte ens vissa vägar och broar betalas av den skatten utan vi ska vara med och betala det också för våra redan skattade pengar? Tycker det är vansinne!

Uppdaterat: 2023-10-04 11:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.

Uppdaterat: 2023-10-04 11:51

Har man någonsin kört bil i Norge så är 4, 5 eller till och med 9 kr försumbart.

Uppdaterat: 2023-10-04 16:26
Masterplanner skrev:

Har man någonsin kört bil i Norge så är 4, 5 eller till och med 9 kr försumbart.

+100
Men som svensk måste man gnälla!

Uppdaterat: 2023-10-04 19:13
Masterplanner skrev:

Har man någonsin kört bil i Norge så är 4, 5 eller till och med 9 kr försumbart.

Ack, så sant!

Uppdaterat: 2023-10-04 19:14
Power to the people

Ja 4-5 eller 9 kronor är nog inget som någon bryr sig om, om man kör där någon gång ibland, men kör man på samma ställe varje dag, kanske tur och retur,så blir det ju en del med tiden.

Sen vet jag inte om man måste betala för varje körning eller om det finns ett maxtak? Vet att tullarna i Stockholm och Göteborg t.ex. inte debiterar varje enskild gång om man kör där fram och tillbaka hela dagarna, men det där vet ni andra säkert mer om? Gäller samma för broarna med avgift?

Uppdaterat: 2023-10-04 19:22
- Peugeot e-208 GT 2022
Masterplanner skrev:

Har man någonsin kört bil i Norge så är 4, 5 eller till och med 9 kr försumbart.

Så om ett annat land gör fel så är det ok att Sverige också gör det? Sen är medellönen i Norge över 600 000 kr/år. Dom har väl ungefär halva bilparken = mindre intäkter samtidigt som det är ett stort land och ofta väldigt svår terräng = dyrare infrastruktur.

Uppdaterat: 2023-10-04 21:39

Norge har mycket högre lön än vi har men mycket billigare elbilar och med tanke på att dom bara köper elbilar,så blir det rejält billigt för dom.

Säg att en elbil kostar 600 000 här, men 450 000 i Norge.
Ta sen i beaktande kursskillnaden mellan våra valutor och sedan också lönerna, så inser vem som helst att de kan vraka och välja bland elbilar där medans nästan ingen privatperson i Sverige köper eller leasar elbilar för att vi inte har råd. Enorm skillnad.

Uppdaterat: 2023-10-04 21:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja du Bejje, nu tar du i så du nästan skiter ner dig.
Kursen har legat stadigt på ungefär den samma senaste åtta åren.
Du verkar även ha bommat vad det kostar att bo och leva i Norge.
Så skillnaden är inte så stor som du tror. Och ja bilförsäljningen har stupat även i Norge och många måste sälja sin allt för dyra högt belånade bil.
Så jag kan intyga dig att det du tror om hur det är guld och gröna skogar i Norge inte stämmer över huvud taget. Förvisso finns det de som tjänar bra med pengar, men det gör det även i Sverige.
Så glöm dina fantasier om hur fantastiskt bra det är.
Du kan börja med att läsa om septembers försäljningsstatistik och orsaken bakom den.
https://www.motor.no/bil/brabrems-i-nybilsalget/257188

Uppdaterat: 2023-10-04 22:09

Säg att jag tar i då, men oavsett så har Norge märkbart billigare elbilar även sett i vår valuta, men det är i norska kronor OCH de har högre löner, så självklart blir det mycket billigare att köpa bil i norge jämfört med Sverige som kanske är bland det dyraste landet i Europa att köpa elbil i. Jag har ingen statistik, men om någon har det så dela gärna. Jag vill ärligt veta och jag bara spekulerar, men med våran värdelösa kronkurs, våra extrema skatter, ingen som helst bonus eller avdrag för elbilar osv, så känns det rent spontant som att det måste vara bland det dyraste landet i Europa att köpa elbil på.

Uppdaterat: 2023-10-04 22:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Men Bejje då, finns andra kostnader än bara inköpet förknippat med bilägandet.
Ta reda på dom först, kan upplysa om att det absolut inte är lägre än i Sverige.
Sen så kan du väl inte stirra dig blind på medellönen, titta på Norsk medianlön i stället, räkna sedan bort levnadskostnaderna så kan du räkna ut hur mycket som blir över till den där jättebilligt elbilen 😉
Som förövrigt oftast är kraftigt belånad.
Och i och med att du själv skriver att du inte har nån statistik så sitter du bara och gissar.
Men kan hålla med om att bilar över lag har blivit ohemult dyra samt att elbilar i Norge är befriade från moms upp till 500KNOK är ju ingen hemlighet.

Uppdaterat: 2023-10-04 23:10

Medianlönen i Norge är ca 40% högre än i Sverige. Men ja det är sjukt dyrt att bo där även om det borde vara billigare än på väldigt länge omvandlat till svenska kronor.

Uppdaterat: 2023-10-05 00:16
Apex skrev:

Medianlönen i Norge är ca 40% högre än i Sverige. Men ja det är sjukt dyrt att bo där även om det borde vara billigare än på väldigt länge omvandlat till svenska kronor.

Ja men i Norge använder man Norska kronor, så för Norrmannen är det ingen skillnad förutom att allt blivit betydligt dyrare med senaste årens inflation.
Växlingskursen NOK-SEK har legat stabil på ca 1,0-1,03 i flera år, förutom en dip i början på pandemin då Norska kronan var värd ca 0,9 svenska. Men det varade bara några månader.

Uppdaterat: 2023-10-05 07:46
Apex skrev:

Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.

Därför att förmånsbilar är dumheter, högre lön och skaffa egen bil är rätt väg att gå, har själv drygt 6 års universitetsstudier, men trots detta tycker jag att förmånsbilar är helt fel. Bilarna som köps blir i längden vettigare då. Man tenderar att vara snålare med "sina egna" pengar och nöjer sig med en mer anpassad bil, kanske den behålls längre också, det kommer antagligen ut färre bilar på begmarknaden, men det är även det positivt i det långa loppet.

Uppdaterat: 2023-10-05 15:32
skarj skrev:

Apex skrev:
Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.

Därför att förmånsbilar är dumheter, högre lön och skaffa egen bil är rätt väg att gå, har själv drygt 6 års universitetsstudier, men trots detta tycker jag att förmånsbilar är helt fel. Bilarna som köps blir i längden vettigare då. Man tenderar att vara snålare med "sina egna" pengar och nöjer sig med en mer anpassad bil, kanske den behålls längre också, det kommer antagligen ut färre bilar på begmarknaden, men det är även det positivt i det långa loppet.

Aa men då kan man ju dra samma argument som för broavgifter: Förmånsbilar finns, Norge inkluderat, i nästan alla rika västländer. Men som svensk måste man gnälla!

Uppdaterat: 2023-10-05 15:51

Ju fler jobbskatteavdrag och andra sänkningar som görs på skattebasen desto mindre finns att göra investeringar eller satsningar i infrastruktur.
Idag betalar man ju motsvarande full kommunalskatt först vid ca 65000kr/månad.
Att vi bilägare blir ”brutalt överbeskattats och kramade till existensminimum” ger ju ingen direkt koppling till att Trv kan bygga nya broar eftersom skatterna inte är öronmärkta.

Uppdaterat: 2023-10-05 15:51
*Robban

Hej, nu har vissa snillen börjat åka av vid Orminge avfarten från 222:an och sedan köra gamla vägen förbi Björknäs centrum och över gamla Skurubron. Utan hänsyn taget till minns tre stopp nertill stillastående blir det en omväg på 2,4 km. Med uppgifter på vi bilägare ger detta en merkostnad på minst 10,3 kr, att jämföra med avgiften på fyra kronor.
Hjälp gärna till om jag har tänkt eller räknat fel.

Uppdaterat: 2023-10-05 17:01
Apex skrev:

skarj skrev:
Apex skrev:
Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.
Därför att förmånsbilar är dumheter, högre lön och skaffa egen bil är rätt väg att gå, har själv drygt 6 års universitetsstudier, men trots detta tycker jag att förmånsbilar är helt fel. Bilarna som köps blir i längden vettigare då. Man tenderar att vara snålare med "sina egna" pengar och nöjer sig med en mer anpassad bil, kanske den behålls längre också, det kommer antagligen ut färre bilar på begmarknaden, men det är även det positivt i det långa loppet.

Aa men då kan man ju dra samma argument som för broavgifter: Förmånsbilar finns, Norge inkluderat, i nästan alla rika västländer. Men som svensk måste man gnälla!

Ytterst sparsmakat med mängden förmånsbilar i Norge.
Där jag jobbar, börsnoterat företag med drygt 3000 anställda, är det bara ett fåtal i koncernledningen som har haft förmånsbilar, vet inte ens om det finns kvar. Men låt oss säga ett tiotal kanske det finns. Personalbilar eller annat hittepå förekommer inte.

Uppdaterat: 2023-10-05 19:37
mrplot skrev:

Hej, nu har vissa snillen börjat åka av vid Orminge avfarten från 222:an och sedan köra gamla vägen förbi Björknäs centrum och över gamla Skurubron. Utan hänsyn taget till minns tre stopp nertill stillastående blir det en omväg på 2,4 km. Med uppgifter på vi bilägare ger detta en merkostnad på minst 10,3 kr, att jämföra med avgiften på fyra kronor.
Hjälp gärna till om jag har tänkt eller räknat fel.

Det kanske är Värmdöborna?
:)
https://www.mitti.se/nyheter/regeringen-till-varmdoborna-ni-kan-aka-gamla-bron-6.3.169508.e3bbff2de8

Uppdaterat: 2023-10-05 20:13
Villevalle
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
skarj skrev:
Apex skrev:
Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.
Därför att förmånsbilar är dumheter, högre lön och skaffa egen bil är rätt väg att gå, har själv drygt 6 års universitetsstudier, men trots detta tycker jag att förmånsbilar är helt fel. Bilarna som köps blir i längden vettigare då. Man tenderar att vara snålare med "sina egna" pengar och nöjer sig med en mer anpassad bil, kanske den behålls längre också, det kommer antagligen ut färre bilar på begmarknaden, men det är även det positivt i det långa loppet.
Aa men då kan man ju dra samma argument som för broavgifter: Förmånsbilar finns, Norge inkluderat, i nästan alla rika västländer. Men som svensk måste man gnälla!

Ytterst sparsmakat med mängden förmånsbilar i Norge.
Där jag jobbar, börsnoterat företag med drygt 3000 anställda, är det bara ett fåtal i koncernledningen som har haft förmånsbilar, vet inte ens om det finns kvar. Men låt oss säga ett tiotal kanske det finns. Personalbilar eller annat hittepå förekommer inte.

Det är få förmånsbilar på mitt företag också, är typ 5% av anställda som har den förmånen. Ändrar ju inte faktumet att 63% av alla bilar som såldes i EU förra året var ”company Cars”. Försökte hitta statistik över Norge men det var inte lätt. Vet inte vad du tycker är ”ytterst sparsmakat” men jag gissar på att en betydande del av nybilsförsäljningen i Norge är tjänstebilar/förmånsbilar. Men kan ha fel.

Uppdaterat: 2023-10-05 20:21
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
skarj skrev:
Apex skrev:
Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.
Därför att förmånsbilar är dumheter, högre lön och skaffa egen bil är rätt väg att gå, har själv drygt 6 års universitetsstudier, men trots detta tycker jag att förmånsbilar är helt fel. Bilarna som köps blir i längden vettigare då. Man tenderar att vara snålare med "sina egna" pengar och nöjer sig med en mer anpassad bil, kanske den behålls längre också, det kommer antagligen ut färre bilar på begmarknaden, men det är även det positivt i det långa loppet.
Aa men då kan man ju dra samma argument som för broavgifter: Förmånsbilar finns, Norge inkluderat, i nästan alla rika västländer. Men som svensk måste man gnälla!
Ytterst sparsmakat med mängden förmånsbilar i Norge.
Där jag jobbar, börsnoterat företag med drygt 3000 anställda, är det bara ett fåtal i koncernledningen som har haft förmånsbilar, vet inte ens om det finns kvar. Men låt oss säga ett tiotal kanske det finns. Personalbilar eller annat hittepå förekommer inte.

Det är få förmånsbilar på mitt företag också, är väl typ 5% av anställda som har den förmånen. Ändrar ju inte faktumet att 63% av alla bilar som såldes i EU förra året var tjänstebilar eller förmånsbilar. Försökte hitta statistik över Norge men det var inte lätt. Vet inte vad du tycker är ”ytterst sparsmakat” men jag gissar på att en betydande del av nybilsförsäljningen i Norge är tjänstebilar/förmånsbilar. Men kan ha fel.

Ja du kan ha fel. Fortsätt leta, det är rejält dyrt att hålla personal med förmånsbil. Sök på Firmabil
Här kan du även läsa om skattereglerna för att använda firmabil privat.
https://www.skatteetaten.no/satser/bilsatser---firmabil/

Men du kanske gissar bättre Apex 😂
Har bara jobbat i Norge i tio år och det är en ickefråga. Eventuellt håller sig småföretagare med firmabil, men avarten i Sverige med personalbilar och att drösa på med förmånsbilar har jag då inte sett röken av.

Uppdaterat: 2023-10-05 20:29
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
skarj skrev:
Apex skrev:
Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.
Därför att förmånsbilar är dumheter, högre lön och skaffa egen bil är rätt väg att gå, har själv drygt 6 års universitetsstudier, men trots detta tycker jag att förmånsbilar är helt fel. Bilarna som köps blir i längden vettigare då. Man tenderar att vara snålare med "sina egna" pengar och nöjer sig med en mer anpassad bil, kanske den behålls längre också, det kommer antagligen ut färre bilar på begmarknaden, men det är även det positivt i det långa loppet.
Aa men då kan man ju dra samma argument som för broavgifter: Förmånsbilar finns, Norge inkluderat, i nästan alla rika västländer. Men som svensk måste man gnälla!
Ytterst sparsmakat med mängden förmånsbilar i Norge.
Där jag jobbar, börsnoterat företag med drygt 3000 anställda, är det bara ett fåtal i koncernledningen som har haft förmånsbilar, vet inte ens om det finns kvar. Men låt oss säga ett tiotal kanske det finns. Personalbilar eller annat hittepå förekommer inte.
Det är få förmånsbilar på mitt företag också, är väl typ 5% av anställda som har den förmånen. Ändrar ju inte faktumet att 63% av alla bilar som såldes i EU förra året var tjänstebilar eller förmånsbilar. Försökte hitta statistik över Norge men det var inte lätt. Vet inte vad du tycker är ”ytterst sparsmakat” men jag gissar på att en betydande del av nybilsförsäljningen i Norge är tjänstebilar/förmånsbilar. Men kan ha fel.

Ja du kan ha fel. Fortsätt leta, det är rejält dyrt att hålla personal med förmånsbil. Sök på Firmabil
Här kan du även läsa om skattereglerna för att använda firmabil privat.
https://www.skatteetaten.no/satser/bilsatser---firmabil/
Men du kanske gissar bättre Apex 😂
Har bara jobbat i Norge i tio år och det är en ickefråga. Eventuellt håller sig småföretagare med firmabil, men avarten i Sverige med personalbilar och att drösa på med förmånsbilar har jag då inte sett röken av.

Länken säger ju inte ett skvatt om andelen förmånsbilar så helt ointressant. Jag har jobbat över tio år i Sverige, hade inte haft någon aning om hur stor andel förmånsbilar det säljs om jag inte kunnat googla fram det. Men du kanske är en livs levande norsk encyklopedi efter att ha jobbat där tio år😂

Uppdaterat: 2023-10-05 20:36

Men "Company Cars" behöver väl kanske inte uteslutande betyda det vi i Sverige kallar "Förmånsbilar"... Räknas t ex bilar som kreditinstitut äger in i den kategorin så kan det ju vara helt annat än "förmånsbilar". Bara en fundering...

Uppdaterat: 2023-10-05 20:56
Pi skrev:

Men "Company Cars" behöver väl kanske inte uteslutande betyda det vi i Sverige kallar "Förmånsbilar"... Räknas t ex bilar som kreditinstitut äger in i den kategorin så kan det ju vara helt annat än "förmånsbilar". Bara en fundering...

Läste lite av en vetenskaplig rapport om tjänstebilsmarknaden i Europa. 63% totalt och 58% var enligt den förmånsbilar.

Uppdaterat: 2023-10-05 21:02
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
skarj skrev:
Apex skrev:
Sen klagas det på förmånsbilar. Gud förbjude att någon på någonting får en skatteförmån. Som om de fått det som en skänk från ovan och inte genom universitetsstudier eller hårt jobb eller både och.
Därför att förmånsbilar är dumheter, högre lön och skaffa egen bil är rätt väg att gå, har själv drygt 6 års universitetsstudier, men trots detta tycker jag att förmånsbilar är helt fel. Bilarna som köps blir i längden vettigare då. Man tenderar att vara snålare med "sina egna" pengar och nöjer sig med en mer anpassad bil, kanske den behålls längre också, det kommer antagligen ut färre bilar på begmarknaden, men det är även det positivt i det långa loppet.
Aa men då kan man ju dra samma argument som för broavgifter: Förmånsbilar finns, Norge inkluderat, i nästan alla rika västländer. Men som svensk måste man gnälla!
Ytterst sparsmakat med mängden förmånsbilar i Norge.
Där jag jobbar, börsnoterat företag med drygt 3000 anställda, är det bara ett fåtal i koncernledningen som har haft förmånsbilar, vet inte ens om det finns kvar. Men låt oss säga ett tiotal kanske det finns. Personalbilar eller annat hittepå förekommer inte.
Det är få förmånsbilar på mitt företag också, är väl typ 5% av anställda som har den förmånen. Ändrar ju inte faktumet att 63% av alla bilar som såldes i EU förra året var tjänstebilar eller förmånsbilar. Försökte hitta statistik över Norge men det var inte lätt. Vet inte vad du tycker är ”ytterst sparsmakat” men jag gissar på att en betydande del av nybilsförsäljningen i Norge är tjänstebilar/förmånsbilar. Men kan ha fel.
Ja du kan ha fel. Fortsätt leta, det är rejält dyrt att hålla personal med förmånsbil. Sök på Firmabil
Här kan du även läsa om skattereglerna för att använda firmabil privat.
https://www.skatteetaten.no/satser/bilsatser---firmabil/
Men du kanske gissar bättre Apex 😂
Har bara jobbat i Norge i tio år och det är en ickefråga. Eventuellt håller sig småföretagare med firmabil, men avarten i Sverige med personalbilar och att drösa på med förmånsbilar har jag då inte sett röken av.

Länken säger ju inte ett skvatt om andelen förmånsbilar så helt ointressant. Jag har jobbat över tio år i Sverige, hade inte haft någon aning om hur stor andel förmånsbilar det säljs om jag inte kunnat googla fram det. Men du kanske är en livs levande norsk encyklopedi efter att ha jobbat där tio år😂

Så klart den inte gör, jag bad dig googla. Men den redovisar vad det kostar för förmånstagaren. Sedan kan du själv räkna ut hur förmånligt det är.
Du bara sitter och gissar.
Enda anledning till den stora tillväxten av förmånsbilar i Sverige är möjligheten att undkomma skatt. Jag har jobbat i över 40 år och när jag i slutet på 80-talet körde ca 4000 mil/år i tjänst fanns inte ens möjligheten att få en förmånsbil.
Dom växte fram då stora delar av milersättningen blev skattepliktig. Men du är väl inte såpass gammal att du har med dig historien och orsaken till falsariet förmånsbil och än värre personalbil.

Uppdaterat: 2023-10-05 21:02

Tittar man på alla småbilar i södra Europa så har man väldigt svårt att tro att typ +60 % skulle vara "förmånsbilar". Men bara en reflektion utan nåt annat bakom som verifierar...

Uppdaterat: 2023-10-05 21:05
Pi skrev:

Tittar man på alla småbilar i södra Europa så har man väldigt svårt att tro att typ +60 % skulle vara "förmånsbilar". Men bara en reflektion utan nåt annat bakom som verifierar...

Apex sitter bara och fabulerar.

Uppdaterat: 2023-10-05 21:07
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Tittar man på alla småbilar i södra Europa så har man väldigt svårt att tro att typ +60 % skulle vara "förmånsbilar". Men bara en reflektion utan nåt annat bakom som verifierar...

Apex sitter bara och fabulerar.

Är det inte Pi som gissar i det här fallet?

Du är välkommen att googla hur stor andel av nybilsförsäljningen är förmånsbilar i Europa istället för att påstå att jag fabulerar, som sist när du inte kunde acceptera att det fanns Octavia lagerbilar för 300k😂 hade inte förvånat mig om du grät dig till sömns.

Tjänstebilsmarknaden i EU har du inte koll på även om du jobbat 1000 år i Norge.

Uppdaterat: 2023-10-05 21:48
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Tittar man på alla småbilar i södra Europa så har man väldigt svårt att tro att typ +60 % skulle vara "förmånsbilar". Men bara en reflektion utan nåt annat bakom som verifierar...
Apex sitter bara och fabulerar.

Är det inte Pi som gissar i det här fallet?
Du är välkommen att googla hur stor andel av nybilsförsäljningen är förmånsbilar i Europa istället för att gissa. Men den kanske man också har stenkoll på efter att ha jobbat 10 år i Norge😂

Skulle vara väldigt intressant att se de fakta du baserar ditt antagande på rörande andel förmånsbilar i övriga Europa. Inte antalet bilar på företag utan andelen förmånsbilar. För jag tror faktiskt inte alls på dina redovisade siffror.

Uppdaterat: 2023-10-05 21:52
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Tittar man på alla småbilar i södra Europa så har man väldigt svårt att tro att typ +60 % skulle vara "förmånsbilar". Men bara en reflektion utan nåt annat bakom som verifierar...
Apex sitter bara och fabulerar.
Är det inte Pi som gissar i det här fallet?
Du är välkommen att googla hur stor andel av nybilsförsäljningen är förmånsbilar i Europa istället för att gissa. Men den kanske man också har stenkoll på efter att ha jobbat 10 år i Norge😂

Skulle vara väldigt intressant att se de fakta du baserar ditt antagande på rörande andel förmånsbilar i övriga Europa.

Skulle vara intressant att se de fakta du baserar ditt antagande om andel förmånsbilar i Norge.

Uppdaterat: 2023-10-05 21:52

Hittar en rapport från 2020 som anger att 60% av alla bilar som säljs i EU är företagsbilar. Detta inkluderar dock allt ifrån förmånsbilar till rena tjänstebilar såsom hantverksbilar eller postbilar.
När det gäller förmånsbilar verkar det se väldigt olika ut mellan länderna i andel förmånsbilar. Vissa länder har väldigt förmånliga regler med kraftiga subventioner av förmånsbilar.
Dock hittar jag en artikel där EU-kommissionen vill få stopp på förmånsbilar i EU.

Uppdaterat: 2023-10-05 23:34

Ja, man har ju lite svårt att tro att alla Fiat Panda men ser i Italien är förmånsbilar...:) Men det kanske är som min fundering tidigare att t ex leasingbilar anses vara en "företagsbil" eftersom det är ett företag som de facto äger bilen.

Uppdaterat: 2023-10-06 09:32
Pi skrev:

Ja, man har ju lite svårt att tro att alla Fiat Panda men ser i Italien är förmånsbilar...:) Men det kanske är som min fundering tidigare att t ex leasingbilar anses vara en "företagsbil" eftersom det är ett företag som de facto äger bilen.

Det är väldigt stora skillnader i EU. Holland och Belgien(Belgien ligger #1) har en klart större andel förmånsbilar än Sverige. Italien har förmodligen mindre.

Jag mailade Statistiska sentralbyrån, fick det här svaret:

”Thank you for your inquiry.

It is not possible to find company cars in the statistics, but we have numbers for leasing. Private persons also lease cars.

I found some information at Stortinget. One of the representatives at Stortinget has asked The Minister of Finance about company cars. See answer in PDF: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=92029”

Enligt den länken så var det 76 600 personer med fri firmabil som även används för privat bruk. Så nä, det är inte så många.

Uppdaterat: 2023-10-06 12:54

Skulle jag gissa, som dig Apex, så är den fria firmabilen oftast en dieseldriven pickup av större modell med firmalogo på sidan som även används privat.
Finns gott om sådana i Norge och oftast dessa eller andra hantverkarbilar som man blir omkörd av. Verkar ha väldigt bråttom till nästa jobb eller hem.
Men all heder att du faktiskt kollade upp fakta i målet om firmabilar i Norge. Och med tanke på att det finns närma 3 millioner registrerade bilar så stämmer mitt tidigare påstående om att det är väldigt få firmabilar i Norge, ca 2,5 %.

Uppdaterat: 2023-10-06 20:27