Vi Bilägares forum

Är det tillåtet att blockera två filer?

Är det tillåtet att blockera två filer?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-02 05:00

Kommentarer

Såna hobbypoliser som även tutar och blinkar åt de som vågar vara så fräcka att de kör om de.

Är det två filer, så kör man i båda filerna, även om det är ett vägarbete. Det är klart mkt mer effektivt att utnyttja båda körfälten, men likafullt ligger svenskar i en låååång orm i högra fältet. Kör man då i det vänstra körfältet, så blir man tutad på, samt rätt så ofta tar sig någon annan hobbypolis friheten att svänga ut och blockera vänster körfält, gärna lastbilar då.

Sköt er själv och lär er vad som är bäst och snabbast för trafikflödet, dvs utnyttja båda körfälten.

Uppdaterat: 2023-10-02 11:07

Fast när omkörningen sker nära avsmalningen så är det inte speciellt affektivt att köra i båda filerna för då blir det ett stopp i den högra filen när vänsterfils-åkaren skall in och det stoppet sprider sig väldigt snabbt bakåt med en närmast stillastående högerfil som resultat. Så man bör nog fläta ihop filerna relativt tidigt för att få ett totalt sett jämnare och snabbare flöde och inte bara ett snabbare flöde för den som kör om vänsterfilen.

Uppdaterat: 2023-10-02 11:16

Sedan när är det omkörningar, vid vägarbeten och stopp i trafiken?

Om du nu ska fortsätta resonera kring detta, bör du väl åtminstone googla fram, att det är klart mkt bättre att utnyttja båda körfälten, så du lär dig något nytt.

Uppdaterat: 2023-10-02 11:29

Tja, frågan är bara VEM som borde Googla och lära sig bättre...
Frågan har helt enkelt inte bara ETT enkelt svar utan det är många yttre faktorer som påverkar.

Uppdaterat: 2023-10-02 11:48
Pi skrev:

Tja, frågan är bara VEM som borde Googla och lära sig bättre...
Frågan har helt enkelt inte bara ETT enkelt svar utan det är många yttre faktorer som påverkar.

Nej Pi, det är sedan länge utrett att BÅDA körfälten skall användas HELA vägen fram till det att det går ihop till ett.
Det du skriver om rör 2+1 vägar. Men det är en annan diskussion än frågeställarens.

Uppdaterat: 2023-10-02 12:06

Frågan tycks koka ner till när man ska börja fläta ihop.. Där finns det ingen regel.
Är alla med på flätning blir det inga stopp i någon fil.

Uppdaterat: 2023-10-02 12:09
Villevalle

Guran - grundproblemet är detsamma - 2 filer skall förvandlas till en. Men med mängder av variabler som påverkar slutresultatet.

Uppdaterat: 2023-10-02 12:13
Pi skrev:

Guran - grundproblemet är detsamma - 2 filer skall förvandlas till en. Men med mängder av variabler som påverkar slutresultatet.

Nej det är det inte.
Frågeställaren handlar om ett vägarbete. Där har du även alltid en sänkt hastighet.
På 2+1 vägar är inte den variabeln med i bilden. Där är det kapacitetstaket som gör att reshastigheten reduceras kraftigt pga 2-1 och eventuella korsningar i plan. Därför som Trafikverket stänger så det blir 1+1 på vissa vägavsnitt då vägens kapacitet är sprängd.

På motorväg där ett körfälts stängs pga vägarbete skall man använda båda körfälten ända fram till där körfälten går ihop. Där skall man väva samman via blixtlåsprincipen.
På så vis minskar du tillbakablockeringen/kön och maximerar kapaciteten förbi arbetsplatsen.

Uppdaterat: 2023-10-02 13:00

Som info kan nämnas att signaturen Matsj nu bytt till E-tron, men det har väl redan framgått.

Uppdaterat: 2023-10-02 13:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Som info kan nämnas att signaturen Matsj nu bytt till E-tron, men det har väl redan framgått.

Tack! Då vet vi.

Uppdaterat: 2023-10-02 13:07

Jo saabnisse - jag såg det i o m att det som redovisades som han första tråd var samma som Matsj en gång skrev...
Sen vidhåller jag att det är många faktorer som påverkar vad som fungerar bäst i den diskussion som tråden avser.

Uppdaterat: 2023-10-02 13:08

Ja och något som många inte verkar känna till är att det är förbjudet att köra om högerfilen på en 2-1 väg då man passerat varningsskylten för avsmalnande väg.
Vägarbete eller inte.

Uppdaterat: 2023-10-02 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ja och något som många inte verkar känna till är att det är förbjudet att köra om högerfilen på en 2-1 väg då man passerat varningsskylten för avsmalnande väg.
Vägarbete eller inte.

Är väl klokt att du läser på reglerna, innan du sätter ner foten i detta fall. Du har fel.

Uppdaterat: 2023-10-02 16:49

Många nick blir det....

Uppdaterat: 2023-10-02 17:13
saabnisse skrev:

Som info kan nämnas att signaturen Matsj nu bytt till E-tron, men det har väl redan framgått.

Och nu Ignore?

Uppdaterat: 2023-10-02 17:48
Power to the people

Ja, Ignore har samma skapare. Har man behov av 3 olika nick inom typ 1 dygn så måste det vara nåt som inte är riktigt lika som de flesta här.

Uppdaterat: 2023-10-02 18:32

Med tanke på hur mkt fritid ni gubbar tycks ha, kommer jag att ändra nick på löpande band. Har ni verkligen inget annat att fördriva tiden som pensionärer?

Uppdaterat: 2023-10-02 20:17

Är väl Hög/Låg som vaknat till liv igen. Hen brukade för diskussioner med sig själv.

Uppdaterat: 2023-10-02 20:19
Ignore skrev:

saabnisse skrev:
Ja och något som många inte verkar känna till är att det är förbjudet att köra om högerfilen på en 2-1 väg då man passerat varningsskylten för avsmalnande väg.
Vägarbete eller inte.

Är väl klokt att du läser på reglerna, innan du sätter ner foten i detta fall. Du har fel.

Kanske du ska läsa på?
” Trafikförordningen § 36: ”Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning. En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.”

Uppdaterat: 2023-10-02 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ignore skrev:
saabnisse skrev:
Ja och något som många inte verkar känna till är att det är förbjudet att köra om högerfilen på en 2-1 väg då man passerat varningsskylten för avsmalnande väg.
Vägarbete eller inte.
Är väl klokt att du läser på reglerna, innan du sätter ner foten i detta fall. Du har fel.

Kanske du ska läsa på?
” Trafikförordningen § 36: ”Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning. En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.”

Så vad i den paragrafen, anser du vara en grund för ditt påhitt om att det är olagligt att köra om bilar i höger körfält, när du passerar en skylt med 400 m till filslut?

Du citerar tom det motsatta...

"Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.”

Vojne vojne.......

Uppdaterat: 2023-10-03 10:40

Du får väl förklara det för Tusse Batong när du träffar på dem
Lycka till
Vojne -vojne!

Uppdaterat: 2023-10-03 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Du får väl förklara det för Tusse Batong när du träffar på dem
Lycka till
Vojne -vojne!

Behöver inte förklara något, iom att det är lagligt och ingen som blir stoppad för det.

Det är du som säger att det är olagligt, men hänvisar till en lagtext där det står det motsatta, precis vad jag sa. Att du har fel.

Enklast är väl att du gör en pudel och slipper skämmas mer.

Uppdaterat: 2023-10-03 13:00
saabnisse skrev:

Du får väl förklara det för Tusse Batong när du träffar på dem
Lycka till
Vojne -vojne!

Jag tror nog du är ute och surrar runt nu Nisse.
Finns inget förbud mot att inleda en omkörning efter skylten "Minskning av körfält" F17 + tilläggstavla om antal meter. Det gäller så klart det du själv länkat från trafikförordningen. Gör du däremot en oövertänkt omkörning och tvingar den andre att tvärnita för din framfart så bryter du mot den förordning du visat till.
Blir väl lite kinkigare om du påbörjar omkörningen där skylten utan tilläggstavla sitter då den avsmalnande sträckan är kort och det per automatik blir ett brott mot förordningen.

Uppdaterat: 2023-10-03 13:16

Han vågar inte ens säga att han har fel...

Uppdaterat: 2023-10-05 08:27

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-stoppa-sena-omkorningar-pa-21-vagar

Uppdaterat: 2023-10-05 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du upprepar samma sak, som du redan fått förklarat att du har fel angående. Är det verkligen så himla svårt för dig, att erkänna att du har fel? Vojne vojne.

Uppdaterat: 2023-10-05 10:57
saabnisse skrev:

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-stoppa-sena-omkorningar-pa-21-vagar

Men det var ju exakt detta jag skrev i mitt svar. Till och med bilden i artikeln visar skylten som sitter där avvecklingen av K2 börjar. Men du kanske inte förstod vad jag skrev. Det är fullt tillåtet att påbörja en omkörning om där tavlan som upplyser att körfältet upphör om 400m sitter.
Så det är samma sak vilket det är förtavla för ett vägarbete eller på en 2+1 väg. Man nyttjar båda körfälten fram tills där det ena börjar avvecklas. Där väver man samman.

frågan handlar om dom självpåtagna poliser som blockerar båda körfälten redan vid första varningstavlan, vilket kan vara 1 kilometer innan. Man skall/kan använda båda, ända fram till skylten om körfältets upphörande.

Uppdaterat: 2023-10-05 13:24