Vi Bilägares forum

Toyota Prius hyllas – men kommer inte till Sverige

Toyota Prius hyllas – men kommer inte till Sverige

Toyota Prius har kommit i ny generation men ska inte säljas i Sverige. Köparna verkar gå miste om en riktigt bra bil, enligt testförarna som är på plats vid Årets Bil-testerna i Danmark.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-29 07:20

Kommentarer

Äntligen ser det som Toyota har en snygg/okej design på Prius, trist att inte också svenskar får möjlighet att välja den.

Uppdaterat: 2023-09-29 09:08

Priset skulle bli 500000 så ingen skulle köpa ändå

Uppdaterat: 2023-09-29 09:30

Tvärtom så skulle den antingen bli för billig. Dom tjänar mer på att sälja dyrare SUV modeller.

Uppdaterat: 2023-09-29 09:57

Tycker att Toyota skulle ta in den här också. Om den inte säljer, så är det väl enkelt att plocka bort den modellen.

Uppdaterat: 2023-09-29 10:03

Tyvärr är det nog som V8 skriver - kollade Tysklands-priserna igår och det antyder att den skulle få svårt mot många "rena" elbilar. Men den verkar trevlig.

Uppdaterat: 2023-09-29 10:12

Tittade också på Tysklandspriser vad gäller Priusen och instegsmodellen startar tydligen på 45.290€. Om jag nu gjorde en riktig iakttagelse?

Uppdaterat: 2023-09-29 11:28
Elake Måns
Pi skrev:

Tyvärr är det nog som V8 skriver - kollade Tysklands-priserna igår och det antyder att den skulle få svårt mot många "rena" elbilar. Men den verkar trevlig.

Är den vanliga hybridversionen så dyr? Eller laddhybriden?

Uppdaterat: 2023-09-29 11:48

Såvitt jag fattat så är det laddhybriden - och ett "från-pris". Rakt översatt blir det 520.000 kr och då slåss den ju direkt med rena elbilar som t ex Tesla Model 3.

Uppdaterat: 2023-09-29 11:53
Pi skrev:

Såvitt jag fattat så är det laddhybriden - och ett "från-pris". Rakt översatt blir det 520.000 kr och då slåss den ju direkt med rena elbilar som t ex Tesla Model 3.

Den vanliga borde i så fall vara ca 100-150k billigare. Skiljer 143000 mellan billigaste Rav4 och laddhybriden.

Tror det är ett misstag att inte ta hit den.

Uppdaterat: 2023-09-29 11:55

Tesla M3 kommer att sopa banan med konkurrenterna i denna prisklass. Ser ingen anledning att välja något annat än M3:an för nybilar i 500 kkr-prisnivån.

Uppdaterat: 2023-09-29 11:56

Apex - tror inte den finns som vanlig hybrid - i alla fall inte i Tyskland. Den är prissatt till runt 2200 Euro lägre än Toyota bZ4X - alltså typ 25.000 kr lägre vilket nog är alltför liten skillnad, tyvärr.

Uppdaterat: 2023-09-29 12:01
Pi skrev:

Apex - tror inte den finns som vanlig hybrid - i alla fall inte i Tyskland. Den är prissatt till runt 2200 Euro lägre än Toyota bZ4X - alltså typ 25.000 kr lägre vilket nog är alltför liten skillnad, tyvärr.

Jo då den finns som vanlig hybrid, vet dock inte om den kommer säljas i Tyskland. Framhjulsdrift med 1.8L och 140hk och en fram eller fyrhjulsdriven med 2.0L och 200hk.

I USA kostar den fr $27k för en framhjulsdriven 2.0 hybrid. $36k för laddhybriden, så en skillnad på $9k.

Uppdaterat: 2023-09-29 12:06

40
Nåja, M3 är billig elbil men inte helt komplett.
Jag tycker att Priusen är tillräckligt intressant för att motivera försäljning i Sverige. Märkligt av Toyota.

Uppdaterat: 2023-09-29 12:58

Finns det "kompletta" bilar för priser som många kan acceptera, Axa ? Sen kan jag absolut hålla med om att det finns brister, mest hanteringsmässiga, hos M3. Drivlina och sådant är ju av hög klass men jag har en aning svårt för främst förarmiljön. Man vänjer sig säkert men har man en bil med fysiska knappar för det mesta man kan behöva snabbt så tar det säkert en stund att vänja om sig.

Uppdaterat: 2023-09-29 13:02

Äntligen en Toyota som ser riktigt bra ut - men då ska Sverige inte få den. Verkligen synd.

Uppdaterat: 2023-09-29 13:10
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Pi
Vad som uppfattas som ”komplett” elbil är ju naturligtvis upp till var och en. Även om M3 ger mycket elbil för pengen så finns tillkortakommanden genom tex knepig förarmiljö samt bullrig och stötig bil. Det sägs att den senaste M3 har förbättrats.
Utifrån detta kanske en del önskar annan typ av elbil mer än att det är bra och snål drivlina.
Jag tänker därför att Priusen bland många andra därför kan vara ett intressant alternativ till tex M3.

Uppdaterat: 2023-09-29 14:15

Jag är som sagt helt övertygad om att anledningen till att den inte kommer hit är priset.
Tesla Model Y ligger till och med lika om man ser till utrustning.

Uppdaterat: 2023-09-29 20:53

Skönt att iaf jag slipper se skiten på våra svenska vägar!

Tesla modell 3 är det självklara bilvalet i 500 000 kr klassen oaktat laddhybrid eller rent elbilsköp.

Uppdaterat: 2023-09-30 08:25

Ja du Swensson, du förnekar dig aldrig i dina väl begrundade ”utfall” mot vissa bilmodeller.
På vilket vis, förutom att det är en ”billig” avskalad bil, kan Tesla M3 vara det självklara valet?

Uppdaterat: 2023-09-30 09:18

Mr:
Därför att mina båda bröder kör varsin Tesla där den ena var ”toyotafrälst” men som sa att ”toyotorna” fungerade o c h gick sönder som alla andra bilmärken medan Teslan är helt (nästan) orörd, bytt ett stag i framvagnen, trots över 30 000 körda mil som stafettläkare.

Båda två säger att de icke kommer att köpa något annat bilmärke än Tesla vid nästa bilbyte eftersom Tesla är de allra billigaste bilarna man kan köra / äga. Inga servicebehov / krav och låg elförbrukning och hyggligt låga elpriser. De kör Tesla modell X resp Tesla modell 3. Lillbrorsans förra Tesla modell S ägs / körs numera av hans dotter.

Uppdaterat: 2023-09-30 09:53

Så det var altså dina bröders erfarenhet av Tesla, inte dina egna.
Väldigt konstigt att du då inte köpte en Tesla så vi slapp se fler XC60 på våra vägar 😂

Uppdaterat: 2023-09-30 10:05

Mr:
Jag övervägde verkligen att köpa en Tesla Y som ett klokt alternativ till min nya Volvo XC60 Recharge som levereras om fyra veckor.

Varför XC60?
Jo, för att jag tror att jag kommer att behöva friheten att kunna köra långt på bensin och samtidigt kunna köra på el på vardagarna därför tror jag att en laddhybrid är ett tillräckligt bra val för mig då en Volvo XC60 numera klarar 7,8 - 9,5 mil på el.

MEN det var väääldigt nära att det blev en läcker Tesla Y i ”skitsnygg” ljusgrå-silvermetallic. Nästa bilbyte blir dock med stor sannolikhet en Tesla.

Uppdaterat: 2023-09-30 10:15

Kan iof bli en elbil från VW som alternativ till Tesla eftersom fruns VW ID3 är den klart bästa bil som vi har ägt.

Uppdaterat: 2023-09-30 10:19

Swensson
Tesla är inte alls det självklara valet. Jag personligen är beredd att lägga lite extra för att slippa skiten. Det finns nog fler som tänker som jag.

Uppdaterat: 2023-09-30 10:21
Mr Snoid skrev:

Så det var altså dina bröders erfarenhet av Tesla, inte dina egna.
Väldigt konstigt att du då inte köpte en Tesla så vi slapp se fler XC60 på våra vägar 😂

+ 100. Snacka om omodern bil. Tung och klumpig.

Uppdaterat: 2023-09-30 13:46

Försäkringskostnad för Tesla M3 är 24 500 kr/år (TryggHansa) enl DN. Högt eller normalt, vad tycker ni?

Uppdaterat: 2023-09-30 14:15

Jag hade gärna sett att det fanns möjlighet att folk kunde köpa nya Prius i Sverige.. Dock så hade det ju inte blivit en för egen del då man redan är "elbilsfrälse".

Uppdaterat: 2023-09-30 14:17
Power to the people
Swenssons skrev:

Kan iof bli en elbil från VW som alternativ till Tesla eftersom fruns VW ID3 är den klart bästa bil som vi har ägt.

Börjar du vackla nu i din övertygelse 😉

Uppdaterat: 2023-09-30 14:36
40-talisten skrev:

Försäkringskostnad för Tesla M3 är 24 500 kr/år (TryggHansa) enl DN. Högt eller normalt, vad tycker ni?

Just försäkringskostnaden och avsaknad av blinkersspak gör det just nu till ett omöjligt köp. Model Y har fortfarande blinkersspak åtminstone.

Uppdaterat: 2023-09-30 14:40
V8-Power skrev:

40-talisten skrev:
Försäkringskostnad för Tesla M3 är 24 500 kr/år (TryggHansa) enl DN. Högt eller normalt, vad tycker ni?

Just försäkringskostnaden och avsaknad av blinkersspak gör det just nu till ett omöjligt köp. Model Y har fortfarande blinkersspak åtminstone.

Dito, därtill har Model Y alldeles för stötig väghållning.

Uppdaterat: 2023-09-30 14:56
Power to the people

Mr:
Jag vacklar absolut inte utan är helt övertygad om att Tesla 3 är ett ypperligt bilval i 500 000 kr klassen men att VW elbilar tex ID3 som frun kör är ett mycket bra bilval men skulle jag välja mellan dem blir det ändå en Tesla 3 av icke rationellt skäl nämligen prestige / status och kanske även av ekonomiska orsaker då jag inbillar mig att Tesla håller bäst andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2023-09-30 17:13

Corgie:
Avundsjukan är personifierad ; o)

Uppdaterat: 2023-09-30 17:16

Swenssons, verkligen inte. Gillar inte skitbilar.

Uppdaterat: 2023-09-30 17:44

Corgie:
Samma här, gillar inte heller skitbilar! Har du förresten ägt många XC60, vad var det för fel på dem?

Uppdaterat: 2023-09-30 18:24

Kan berätta att jag ägt många bilar bl.a från VW tex flera Golfar och frun nu en ID3, ett par Ford bl.a Focus Flexifuel, sierra, några Saabar tex 900, två toyotor den senaste en Avensis-11, ett par Volvo bl.a en V60 D6 laddhybrid. Mest bekymmersfria bilarna är tveklöst VW ID3 följt av Volvo V60.

De övriga har också varit helt ok frånsett toyota ”bilarna” som varit och är mina hatobjekt efter allt elände som de förorsakat min ekonomi.

Uppdaterat: 2023-09-30 18:36

Swensson
Jag kan inte på något sätt se att Y/3 är prestige/statusbilar.
Det kryllar av dem och med tanke på priset så är det ju ”fattigmanselbil ”. ;-)

Uppdaterat: 2023-09-30 18:53

Axa:
Visst har Tesla ett högre statusvärde jmf med övriga bilmärken frånsett rena lyxbilar från Rolls, Bentley, svindyra modeller från Mercedes och BMW, det måste du väl hålla med om?

Tesla verkar kunna behålla sin höga status / image trots deras ”billigare” folkmodeller.

Uppdaterat: 2023-09-30 19:00
Swenssons skrev:

Mr:
Jag vacklar absolut inte utan är helt övertygad om att Tesla 3 är ett ypperligt bilval i 500 000 kr klassen men att VW elbilar tex ID3 som frun kör är ett mycket bra bilval men skulle jag välja mellan dem blir det ändå en Tesla 3 av icke rationellt skäl nämligen prestige / status och kanske även av ekonomiska orsaker då jag inbillar mig att Tesla håller bäst andrahandsvärde.

Första på forumet jag sett som erkänner sitt val av bil för att få prestige och status.

Uppdaterat: 2023-09-30 19:37

40:
Jag är inte så blyg av mig utan kan erkänna att val av vissa varutyper / märken är viktiga för mig tex bilval, för andra är klockor något de tar fasta på.

Sen vill jag nog mena att det finns troligen en korrelation mellan pris, varumärke och kvalitet och ju äldre jag blir ju mer ”kräsen” har jag råd att bli men jag ser absolut i n t e ned på dem som kämpar för att få ekonomin att gå runt.

Tvärtom ser jag upp till de människor som har det svårt och som trots sina svåra umbäranden inte ger upp. Jag lyssnar faktiskt med större intresse på de som kämpar och hankar sig fram i livet än de som är födda in i ett liv i sus och dus dvs de har inte i egentlig mening gjort sig förtjänta av sin fram / rikedom.

När jag var ung hade jag mängder av åsikter men ju äldre jag blir ju mer insikter får jag.

Uppdaterat: 2023-09-30 19:54
Swenssons skrev:

Axa:
Visst har Tesla ett högre statusvärde jmf med övriga bilmärken frånsett rena lyxbilar från Rolls, Bentley, svindyra modeller från Mercedes och BMW, det måste du väl hålla med om?
Tesla verkar kunna behålla sin höga status / image trots deras ”billigare” folkmodeller.

Tja, skulle jag välja en bil utifrån att visa/uppnå viss status så är det så inte en Tesla jag skulle välja.
Kan ge dig en bild från verkligheten, välbärgade Norrmän köpte så klart Tesla S för att visa upp sin sociala rang. Men konstigt nog så byttes dessa ut så fort Porsche lanserade Taycan. Modell 3 och Y är inget annat än en dussinbil likt VW Passat. Den finns så klart vissa män i 30-års åldern som endera äger å smäller med avgasröret i en gammal BMW M3 eller gasar på som en idiot i en Tesla M3 Performance.
Tesla har onekligen gått från en bil de ”statustörstande” trånade efter till en helt vanlig grå dussinbil 🤣😂
Sen är vi så klart några år på efterkälken i Sverige….

Uppdaterat: 2023-09-30 19:59

Swensson
Vari ligger statusen med en Y/3? Det är ju dussinbilar idag. Helt annan sak med S.

På området där jag bor kryllar det av Teslor Y och 3. Jag kan inte komma på någon som ser det som status.

Uppdaterat: 2023-09-30 20:16

Swenssons, ja har ägt flera Volvo och inget bilmärke har orsakat mej så många problem.

Uppdaterat: 2023-09-30 21:27

För att påminna de som skriver här vill jag upplysa om att artikeln handlar om Prius, inte om Tesla!
Jag tycker som många här att nya Prius är lyckat formgiven, kanske den snyggaste Toyota har visat på länge och jag vill ge Toyota ett förslag som de kan fundera på när de läst det här.
Varför inte göra en modell av Prius som en ren batteribil?

Uppdaterat: 2023-10-02 10:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Axa:
Visst är Tesla en statusmarkör, precis som Mercedes Benz och BMW. Alla Mercedes och alla BMW modeller dvs inroparmodellerna är inte top notch men betyder inte att varumärket per ce är urvattnat. Samma sak med Teslas varumärke, eller hur?

Vad gäller toyotas design är det egentligen bara deras ”carina” som var snygg därefter har de blivit fulare och fulare.

Uppdaterat: 2023-10-02 17:02

Swensson
Jag och många med mig håller helt enkelt inte med dig. Det är ju definitivt mer status med en i4 än en Model 3. Även om man tittar på miljonklassen så är det ju mer status i BMW och MB än Tesla.

Det är ju tamig 17 mer status i nya Prius än Model 3.

Uppdaterat: 2023-10-02 17:08

Axa:
Vaaaa, toyota prius status? Nä, kom igen, det kan du inte mena på fullt allvar men det var ett ”skojsigt” inlägg ;o)

Uppdaterat: 2023-10-02 17:42

Swensson
Haha, jo men med viss allvarlighet. Toyota har ju fortfarande status bland gemene man som kvalitetsbilar.
Vari ligger Teslas status? Bra drivlina i tveksam paketering?

Uppdaterat: 2023-10-02 18:33

Volkswagen Passat har väl aldrig varit status, Tesla 3/Y är ungefär på samma nivå. En fungerande hyfsat prisvärd bil med tråkig design, varken mer eller mindre.
Att Teslan är snabb som en vessla är mer resultatet av att det är enkelt och mindre kostsamt att få fart på en elbil.

Uppdaterat: 2023-10-02 20:17

Axa:
Inte alls att toyota har status som sk kvalitetsbil hos gemene man.

Tycker snarare att dess rykte demoleras allt mer av hjul som lossnar, bromsfel och allehanda återkallelser gång efter gång.

Uppdaterat: 2023-10-03 08:26

Swensson
Här spelar den egna uppfattningen en stor roll. Inte faktiska omständigheterna. Kolla kundundersökningar och AutoIndex.

Uppdaterat: 2023-10-03 09:19