Vi Bilägares forum

”Den nya hastighetsvarningen driver mig till vansinne”

”Den nya hastighetsvarningen driver mig till vansinne”

Nya bilar måste varna och pipa när föraren kör för fort. Men systemet är för känsligt. ”Det stjälper mer än det hjälper”, säger Tommy Wahlström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-27 06:40

Kommentarer

Vansinnigt med hastighetsvarnare, alla bilar har hastighetsmätare och det är förarens skyldighet att hålla rätt hastighet inte bilens.

Uppdaterat: 2023-09-27 07:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har hastighetsvarnare i min bil. 0, 5 eller 10 över gällande med eller utan pip. Går att koppla ifrån på ett enkelt sätt.

Uppdaterat: 2023-09-27 09:22
Togga

Min varnar inte med ljud, men den varnar genom att i displayen, där man ser nuvarande rådande hastighetsbegränsning, så blinkar den lätt rött för att visa att man kör för fort, men det märker man ju inte om man inte aktivt tittar på den, så det är inte alls störande.

Hade det dock varit ljud så hade jag blivit ilsken. När jag byter bil nästa gång så kommer jag välja bort alla bilar som stör mig med ljud på grund av det, för så vitt jag vet är det bara lag på att man måste informera föraren på det, inte att det måste ske genom ljud? Går det stänga av och inte sätts igång igen varje start så är det också OK.

Uppdaterat: 2023-09-27 10:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Det jag "oroar mig" för är att det inte fungerar för bilar att hålla reda på korrekt hastighet. Jag åker ofta ut på E18 med indikering i instrumenteringen att rådande begränsning är 40km/h. Vinkeln på 110-skyltarna gör att bilarna inte läser dem.

Varningar i allmänhet måste vara rimliga i hur de visas/hörs. Igår fick jag fem meddelanden i displayen på min bil om att det hade hänt en olycka på motorvägen under någon kilometer efter att jag hade passerat olycksplatsen.

Uppdaterat: 2023-09-27 10:25
Hackenbush skrev:

Vansinnigt med hastighetsvarnare, alla bilar har hastighetsmätare och det är förarens skyldighet att hålla rätt hastighet inte bilens.

Förare har uppenbarligen visat sig dysfunktionella i det här hänseendet. Då prövas istället andra lösningar.

Uppdaterat: 2023-09-27 10:49

Hur kan det komma sig att både bilköpare och biljournalister med stor glädje accepterar bilar som inte fungerar?

Man betalar gärna +halvmiljonen, och anser det som lycka när man fått ren kina-skit levererad. Sifferblinda skyltavläsare, onyktra filhållare som dessutom svårligen kan stängas av gillar man skarpt.

Det tycks viktigare att saker finns, än att de också fungerar... -märklig inställning, i synnerhet som det inte handlar om någon 29-kronors kina-pryl köpt från allibbaba...

Uppdaterat: 2023-09-27 10:57

Sen är det väl även till viss del så att en del klagomål handlar om handhavandefel med....

Uppdaterat: 2023-09-27 10:58
Gaston skrev:

Sen är det väl även till viss del så att en del klagomål handlar om handhavandefel med....

+100

Uppdaterat: 2023-09-27 11:05

Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.

Uppdaterat: 2023-09-27 11:13

Jag hade en BMW 528i (E28) där man kunde sätta in varning på hastighet i färddatorn. Jag upptäckte funktionen när jag hade aktiverat den av misstag på 3 km/h (kan minnas fel). Varje gång jag startade från stillastående plingade det till.

Uppdaterat: 2023-09-27 11:24
Pi skrev:

Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.

Toggas bil är gammal.
Det är ett EU krav att ha hastighetsvarning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-eu-lagen-pa-plats-obligatorisk-teknik-ska-hindra-fortkorning

Denna skall inte gå att stänga av permanent och ej heller ställa in med bonus.

Enklare att läsa på innan man gnäller. Nu har inte du gnällt Pi, men andra inkl artikelförfattaren
Ställer man farthållaren på skyltad hastighet är det inget problem. Men vill man på Svenskt vis alltid procenta upp så man får maximal fart utan att riskera böter, ja då blir det liv i luckan.

Uppdaterat: 2023-09-27 11:37

Det skulle vara ok om den inte började pipa för bara 1 km för fort. Om den skulle acceptera 5km/h för fort skulle den inte vara något problem för mig och då pratar jag om mätarfart inte verklig fart.

Uppdaterat: 2023-09-27 11:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.

Toggas bil är gammal.
Det är ett EU krav att ha hastighetsvarning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-eu-lagen-pa-plats-obligatorisk-teknik-ska-hindra-fortkorning
Denna skall inte gå att stänga av permanent och ej heller ställa in med bonus.
Enklare att läsa på innan man gnäller. Nu har inte du gnällt Pi, men andra inkl artikelförfattaren
Ställer man farthållaren på skyltad hastighet är det inget problem. Men vill man på Svenskt vis alltid procenta upp så man får maximal fart utan att riskera böter, ja då blir det liv i luckan.

Gammal och gammal? Jag vet inte om jag håller med om det. VW T-Roc -21.

Uppdaterat: 2023-09-27 12:01
Togga
Hackenbush skrev:

Det skulle vara ok om den inte började pipa för bara 1 km för fort. Om den skulle acceptera 5km/h för fort skulle den inte vara något problem för mig och då pratar jag om mätarfart inte verklig fart.

Det är alltid tillåtet att köra lite saktare om man nu tycker systemet är enerverande.
Jag har bara provkört en bil med detta system. Den pep lite lågmält ett par gånger då jag överträdde hastigheten. Sedan var den tyst när jag fortsatte i för hög hastighet.
Men alltid skall det väl finnas något att reta sig på och skriva om.

Uppdaterat: 2023-09-27 12:25
Togga skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.
Toggas bil är gammal.
Det är ett EU krav att ha hastighetsvarning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-eu-lagen-pa-plats-obligatorisk-teknik-ska-hindra-fortkorning
Denna skall inte gå att stänga av permanent och ej heller ställa in med bonus.
Enklare att läsa på innan man gnäller. Nu har inte du gnällt Pi, men andra inkl artikelförfattaren
Ställer man farthållaren på skyltad hastighet är det inget problem. Men vill man på Svenskt vis alltid procenta upp så man får maximal fart utan att riskera böter, ja då blir det liv i luckan.

Gammal och gammal? Jag vet inte om jag håller med om det. VW T-Roc -21.

Ja den är gammal då EU kravet började gälla i år, vilket du kunnat läsa dig till i den länkade artikeln.
Den varning di T-Roc har har finns i många bilmodeller men har inte det som krävs för att uppfylla EU:s krav.

Uppdaterat: 2023-09-27 13:16
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.

Toggas bil är gammal.
Det är ett EU krav att ha hastighetsvarning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-eu-lagen-pa-plats-obligatorisk-teknik-ska-hindra-fortkorning
Denna skall inte gå att stänga av permanent och ej heller ställa in med bonus.
Enklare att läsa på innan man gnäller. Nu har inte du gnällt Pi, men andra inkl artikelförfattaren
Ställer man farthållaren på skyltad hastighet är det inget problem. Men vill man på Svenskt vis alltid procenta upp så man får maximal fart utan att riskera böter, ja då blir det liv i luckan.

Går garanterat att fixa via ODB om det är allt för störande..

Uppdaterat: 2023-09-27 12:46
- Peugeot e-208 GT 2022

På min "gamla" Volvo 2019, kan jag ställa in varning eller inte varning. Varning mellan 0-5-10-15-20 km/t över skyltad hastighet. Inget pip eller larmande, utan radion tystnar i 2 sekunder

Uppdaterat: 2023-09-27 12:48
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.
Toggas bil är gammal.
Det är ett EU krav att ha hastighetsvarning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-eu-lagen-pa-plats-obligatorisk-teknik-ska-hindra-fortkorning
Denna skall inte gå att stänga av permanent och ej heller ställa in med bonus.
Enklare att läsa på innan man gnäller. Nu har inte du gnällt Pi, men andra inkl artikelförfattaren
Ställer man farthållaren på skyltad hastighet är det inget problem. Men vill man på Svenskt vis alltid procenta upp så man får maximal fart utan att riskera böter, ja då blir det liv i luckan.

Går garanterat att fixa via ODB om det är allt för störande..

100%, om det inte finns än så kommer det garanterat finnas inom kort.
Hade jag gjort direkt.

Uppdaterat: 2023-09-27 13:32
Mr Snoid skrev:

Togga skrev:
Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.
Toggas bil är gammal.
Det är ett EU krav att ha hastighetsvarning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-eu-lagen-pa-plats-obligatorisk-teknik-ska-hindra-fortkorning
Denna skall inte gå att stänga av permanent och ej heller ställa in med bonus.
Enklare att läsa på innan man gnäller. Nu har inte du gnällt Pi, men andra inkl artikelförfattaren
Ställer man farthållaren på skyltad hastighet är det inget problem. Men vill man på Svenskt vis alltid procenta upp så man får maximal fart utan att riskera böter, ja då blir det liv i luckan.
Gammal och gammal? Jag vet inte om jag håller med om det. VW T-Roc -21.

Ja den är gammal då EU kravet började gälla i år, vilket du kunnat läsa dig till i den länkade artikeln.
Den varning di T-Roc har har finns i många bilmodeller men har inte det som krävs för att uppfylla EU:s krav.

EU-kravet beror väl på att dagens förare inte klarar av att köra på ett ansvarsfullt och lagligt sätt utan måste övervakas till varje pris. Bilfabrikanterna har också ett ansvar som tillverkar bilar 0-100 km/h på 3-4 sek och toppfarter långt över 200 km/h. Vem behöver såna bilar när det är max hastigheter i (nästan) alla länder?

Uppdaterat: 2023-09-27 14:36
Togga
Togga skrev:

Mr Snoid skrev:
Togga skrev:
Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Men om funktionen är som i Togga's bil så är det ju användbart - men så verkar det inte vara om man tror motorjournalisterna.
Toggas bil är gammal.
Det är ett EU krav att ha hastighetsvarning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-eu-lagen-pa-plats-obligatorisk-teknik-ska-hindra-fortkorning
Denna skall inte gå att stänga av permanent och ej heller ställa in med bonus.
Enklare att läsa på innan man gnäller. Nu har inte du gnällt Pi, men andra inkl artikelförfattaren
Ställer man farthållaren på skyltad hastighet är det inget problem. Men vill man på Svenskt vis alltid procenta upp så man får maximal fart utan att riskera böter, ja då blir det liv i luckan.
Gammal och gammal? Jag vet inte om jag håller med om det. VW T-Roc -21.
Ja den är gammal då EU kravet började gälla i år, vilket du kunnat läsa dig till i den länkade artikeln.
Den varning di T-Roc har har finns i många bilmodeller men har inte det som krävs för att uppfylla EU:s krav.

EU-kravet beror väl på att dagens förare inte klarar av att köra på ett ansvarsfullt och lagligt sätt utan måste övervakas till varje pris. Bilfabrikanterna har också ett ansvar som tillverkar bilar 0-100 km/h på 3-4 sek och toppfarter långt över 200 km/h. Vem behöver såna bilar när det är max hastigheter i (nästan) alla länder?

Ska vi börja övervaka det folk äter och dricker? Många som inte gör det på ett ansvarsfullt sätt, kanske en varningssignal varje gång man tar en tugga av en kebabrulle eller sväljer en klunk öl.

Sen är det här med vad man behöver/inte behöver ett otroligt tröttsamt argument. Vi behöver föda, vatten och väderskydd. Allt annat är sånt vi vill ha.

Uppdaterat: 2023-09-27 14:58

Om EU-reglerna hade nöjt sig med den funktion som finns i Togga's bil så hade det varit en bra funktion men skall det börja plinga redan vid typ 51 km/t enligt bilens mätare - ja, då känns det lite surt. Med tanke på alla bilar som redan finns på vägarna och inte har denna funktion så lär man väl bli påmind som en såskopp den dag man kör en sån här bil och inte vill ha plingandet... Denna funktion borde i så fall baserat på det vi brukar kalla GPS-fart och inte på en felvisande mätare.

Uppdaterat: 2023-09-27 15:02

Togga du har så rätt, allt som stör den som vill tumma på lagen är så FEL.

Uppdaterat: 2023-09-27 16:27
FAB
LeifX skrev:

Hur kan det komma sig att både bilköpare och biljournalister med stor glädje accepterar bilar som inte fungerar?
Man betalar gärna +halvmiljonen, och anser det som lycka när man fått ren kina-skit levererad. Sifferblinda skyltavläsare, onyktra filhållare som dessutom svårligen kan stängas av gillar man skarpt.
Det tycks viktigare att saker finns, än att de också fungerar... -märklig inställning, i synnerhet som det inte handlar om någon 29-kronors kina-pryl köpt från allibbaba...

+1

Uppdaterat: 2023-09-27 17:35

Vilken tur att min är en MY22. Den varnar visuellt men man slipper pipandet.

Uppdaterat: 2023-09-27 17:48

Det här är ju egentligen inget nytt. Min Volvo 140 har också hastighetsvarnare. Det är en pil som man manuellt skjuter i sidled längs hastighetsmätarens gradering och ställer framför den aktuella fartbegränsningen. Jag tycker det systemet fungerar bra och är inte störande.

Uppdaterat: 2023-09-27 19:16

Ju fortare du kör, desto mer bränsle går det åt. För varje 10 km/h högre hastighet över 70–75 km/h du kör, så ökar bränsleförbrukningen med 0,5–1,0 deciliter per mil.
För att inte tala om utsläppen från skitiga fossilbilar. Använd bilens hastighetsreglering och lyssna på bra musik och njut istället för att leka racerförare.
Om du ökar medelhastigheten med 10 km/h så blir den ingefärliga tidsvinsten per mil:1 minut per mil vid hastigheter under 90 km/h
30 sek per mil vid hastigheter under 90 km/h
Vi som kör elbil kör så fort vi vill, om plånboken klarar fortkörningsböterna, utan att ytterligare riskera jorden och våra efterkommandes överlevnad!

Uppdaterat: 2023-09-27 19:27

Det blir helt enkelt aldrig någon mer ny bil för min del. Det blir till att leta upp en mycket lätt begagnad bil från typ 2020 och ha den resten av livet.

Uppdaterat: 2023-09-27 19:32
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Det blir helt enkelt aldrig någon mer ny bil för min del. Det blir till att leta upp en mycket lätt begagnad bil från typ 2020 och ha den resten av livet.

Om anledningen endast är just detta, så kan man som sagt mycket troligt stänga av det permanent via ODB.

Uppdaterat: 2023-09-27 21:42
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

SnookerPro skrev:
Det blir helt enkelt aldrig någon mer ny bil för min del. Det blir till att leta upp en mycket lätt begagnad bil från typ 2020 och ha den resten av livet.

Om anledningen endast är just detta, så kan man som sagt mycket troligt stänga av det permanent via ODB.

Plus alla annan digital skit.

Uppdaterat: 2023-09-28 03:15
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Varnar systemet om hastigheten är över verklig hastighet, eller är det vad hastighetsmätaren visar?

Uppdaterat: 2023-09-28 13:42
smoland skrev:

Varnar systemet om hastigheten är över verklig hastighet, eller är det vad hastighetsmätaren visar?

Ja det är inte GPS styrt, så det är vad hastighetsmätaren visar, mot vad vägskylten visar. Och på Volvo så är det också vad du godkänt som "överhastighet". Det är ett hjälpmedel och inget annat.

Uppdaterat: 2023-09-28 17:44
Christer skrev:

smoland skrev:
Varnar systemet om hastigheten är över verklig hastighet, eller är det vad hastighetsmätaren visar?

Ja det är inte GPS styrt, så det är vad hastighetsmätaren visar, mot vad vägskylten visar. Och på Volvo så är det också vad du godkänt som "överhastighet". Det är ett hjälpmedel och inget annat.

Men du har väl ingen ny 2024 års modell av Volvo
Kravet är helt nytt så du lär inte ha det på din gamla bil.
Du får masa dig till handlaren och testa en sprajlans ny Volvo som har det nu mer krävda systemet. Och jag vågar nästan lova dig att du inte kan godkänna någon ”överhastighet”

Uppdaterat: 2023-09-28 20:40

Kanske bli nya kravet på bilsäljarna framöver nu takt med att det blir svårare och svårare att pruta och få saker som vinterdäck med på köpet osv. Går säkert fortfarande, men allt fler tillverkare vill sluta med sådan modell.

Då blir kanske det nya från köparna istället: "Jag slår till nu om du kastar in en ODB-ändring som tar bort varningar för överhastighet och eventuella andra varningar som man kan störa sig på :)

Uppdaterat: 2023-09-28 20:49
- Peugeot e-208 GT 2022
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
smoland skrev:
Varnar systemet om hastigheten är över verklig hastighet, eller är det vad hastighetsmätaren visar?
Ja det är inte GPS styrt, så det är vad hastighetsmätaren visar, mot vad vägskylten visar. Och på Volvo så är det också vad du godkänt som "överhastighet". Det är ett hjälpmedel och inget annat.

Men du har väl ingen ny 2024 års modell av Volvo
Kravet är helt nytt så du lär inte ha det på din gamla bil.
Du får masa dig till handlaren och testa en sprajlans ny Volvo som har det nu mer krävda systemet. Och jag vågar nästan lova dig att du inte kan godkänna någon ”överhastighet”

Jag bara beskrev vad jag har. Kan inte beskriva vad som finns på nyare Volvo och vad man kan och inte kan. Vet du?

Uppdaterat: 2023-09-29 04:50
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
smoland skrev:
Varnar systemet om hastigheten är över verklig hastighet, eller är det vad hastighetsmätaren visar?
Ja det är inte GPS styrt, så det är vad hastighetsmätaren visar, mot vad vägskylten visar. Och på Volvo så är det också vad du godkänt som "överhastighet". Det är ett hjälpmedel och inget annat.
Men du har väl ingen ny 2024 års modell av Volvo
Kravet är helt nytt så du lär inte ha det på din gamla bil.
Du får masa dig till handlaren och testa en sprajlans ny Volvo som har det nu mer krävda systemet. Och jag vågar nästan lova dig att du inte kan godkänna någon ”överhastighet”

Jag bara beskrev vad jag har. Kan inte beskriva vad som finns på nyare Volvo och vad man kan och inte kan. Vet du?

Nej, men nu är det det ”nya systemet” som artikeln handlar om.
Även min bil har liknande system med din Volvo, justerbart i 5 km/tim steg från 10km/tim lägre till 10km/tim högre.
Nån Volvo har jag inte kört på tre år. Så hur det funkar på en ny vet jag inte. Men med största sannolikhet som lagen kräver, dvs inte justerbart och är igång så fort du startar bilen.

Uppdaterat: 2023-09-29 08:42

Fast erfarenheter kan vi ju bara redogöra för med de bilar vi kör och det var ju detta Christer gjorde. Det som kommer vet vi ju inte mycket om ännu. Som det står i artikeln - "Hastighetsvarningen finns i de modeller som typgodkänts under 2023 men ska finnas i alla nya bilar som säljs under 2024.

"

Uppdaterat: 2023-09-29 10:01
Pi skrev:

Fast erfarenheter kan vi ju bara redogöra för med de bilar vi kör och det var ju detta Christer gjorde. Det som kommer vet vi ju inte mycket om ännu. Som det står i artikeln - "Hastighetsvarningen finns i de modeller som typgodkänts under 2023 men ska finnas i alla nya bilar som säljs under 2024.
"

Att försvara Christer i detta fall, är rent av fascinerande, när artikeln och erfarenheter av äldre modeller, är extremt irrelevant för artikeln och frågor som rör artikelns modeller och funktioner.

Uppdaterat: 2023-09-29 17:44
MatsJ skrev:

Pi skrev:
Fast erfarenheter kan vi ju bara redogöra för med de bilar vi kör och det var ju detta Christer gjorde. Det som kommer vet vi ju inte mycket om ännu. Som det står i artikeln - "Hastighetsvarningen finns i de modeller som typgodkänts under 2023 men ska finnas i alla nya bilar som säljs under 2024.
"

Att försvara Christer i detta fall, är rent av fascinerande, när artikeln och erfarenheter av äldre modeller, är extremt irrelevant för artikeln och frågor som rör artikelns modeller och funktioner.

Jag tycker nog du är väldigt irrelevant Matsj.

Uppdaterat: 2023-09-29 19:17

Må vara att det är irrelevant men det är sånt vi har erfarenheter av och kan diskutera för de nya modellerna som bygger på EU-krav är det uppenbarligen ingen här som har erfarenheter av.

Uppdaterat: 2023-09-29 19:34
Pi skrev:

Må vara att det är irrelevant men det är sånt vi har erfarenheter av och kan diskutera för de nya modellerna som bygger på EU-krav är det uppenbarligen ingen här som har erfarenheter av.

Jo då, jag har provkört en Ioniq 6 i en timmes tid. Den var utrustad med det lagstadgade systemet vilket jag även skrev om i inlägg #14. Så det är uppenbart att det i alla fall finns någon som testat.

Uppdaterat: 2023-09-29 21:53

Testat samma bil som ovanstående, dock inte en timmes körning. I stadskörning var det tyvärr ett rätt enerverande system, å andra sidan är det väl viktigaste miljön där systemet behövs.

Uppdaterat: 2023-09-30 14:11
Power to the people

Särskilt ni som far runt i skitsprutande fossilbilar skall hålla er till hastighetsgränserna!
Ni skitar ner tillräckligt i de godkända hastigheterna.
Vettigast vore att ni fick max. 80 km/h på våra vägar, då ni själva inte begriper hur ni saboterar vår natur era barn och barnbarns livsmiljö med era fossila skitiga fordon.
Jag har elbil sedan fyra år, och är glad och nöjd med det lilla pipet som påminner mig om jag bryter mot lagen.
Om era hjärnor lockas av att bryta mot lagar och bestämmelser kanske det vore bättre att ni började råna oss pensionärer, slå era barn eller blotta er på stadens gator.
Kanske det skulle rädda vår jord och våra barn och barnbarns framtid.

Uppdaterat: 2024-04-24 22:53

Elon, usch vilka åsikter. När jag läser sånt dravel så kryper det i hela kroppen!🥴🤢

Uppdaterat: 2024-04-24 23:10

Min 2023 Model Y är dessbättre typgodkänd innan kravet var infört.
Teslas system är optimalt och hade varit oerhört mycket bättre än det nu införda kravet.
Full frihet för ägare/förare:
Ingen varning, visuell varning eller akustisk varning.'
Dessutom möjlighet att lägga till marginal till hastighetsgräns, såväl i km/h som i procenttal.
Den bilen kommer absolut att bli en keeper.

Uppdaterat: Igår 19:57