Vi Bilägares forum

Polisens insats: En rattsurfare åkte fast – varannan minut

Polisens insats: En rattsurfare åkte fast – varannan minut

Polisen tog en rattsurfare varannan minut i ny insats i centrala Borås.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-06 11:26

Kommentarer

Vad ska man säga! Beklagligt eller för jävligt kanske. Skönt att tillhöra dem som inte använder mobilen vid körning, mer än ta emot eller på sin höjd ringa något samtal, med den inbyggda funktionen i bilen. Koppla telefonen till bilen. Hur många som helst som jag ser i moderna bilar med luren vid örat för att prata. När det finns handsfree inbyggt i bilarna, sjukt.

Uppdaterat: 2023-02-06 11:37

Det borde vara obligatoriskt för bilsäljare att aktivera bluetooth i kundens nya bil. Många verkar okunniga om den handsfreefunktionen, eller är för slöa/bekväma med att koppla sin mobiltelefon till bilen.

Uppdaterat: 2023-02-06 11:43

Är det inte märkligt att vuxna människor som kör en modern bil med möjlighet till handsfreeuppkoppling inte klarar av att koppla upp mobilen?
Det är alldeles för många gånger man ser folk i moderna premiumbilar som sitter med mobilen vid örat.

Uppdaterat: 2023-02-06 11:45

Axa, det finns bluetooth uppkoppling i vår icke premium I20 till och med.
Så att det skulle vara nått speciellt förekommande i premiumbilar vet jag då inte.

Uppdaterat: 2023-02-06 11:50

När vi skulle köra iväg med vår Toyota -11, kom säljaren springande och ville i sista stund demonstrera bluetoothfunktionen och koppla våra mobiler till den. Vi hade inte susning att den funktionen fanns, men nu känns handsfree som helt oumbärligt i bilen.

Uppdaterat: 2023-02-06 12:15

Axa syftar nog till att det definitivt borde finnas i moderna premium-bilar men ändå inte används - gissar jag.

Uppdaterat: 2023-02-06 12:18

Prova det inte i Norge. Kostar 9700 kronor i bot.

Uppdaterat: 2023-02-06 12:53

Att tro att trafiksäkerheten ökar genom att förbjuda att föraren talar i och håller i mobilen är helt fel!

Orsaken till att bilolyckorna sk upphinnande kollisioner uppkommer inte alls pga att föraren distraheras av att hen håller i telefonen utan beror snarare på att hen tänker på något annat under färden.

Att tala i handsfree ökar alltså bara uppmärksamheten marginellt eftersom föraren är ändå mentalt någon annanstans än på vägen.

Enda sättet att öka trafiksäkerheten är att förbjuda mobilsamtal under färd.

Nej, att tala med medpassagerare är inte ekvivalent med att tala i mobilen.

Uppdaterat: 2023-02-06 12:57

Höj böter rejält, eller inför helst inkomstbaserade böter genast!

Uppdaterat: 2023-02-06 13:43

Swensson, inte många rätt där inte.. klart handsfree minskar risken markant, att kunna ha händerna på ratten istället för att släppa telefonen och göra saker med ratten är rätt stor skillnad. Jag skulle istället vilja dela in riskerna i två grupper, en grupp där du tittar på skärmen och en grupp där du prata i mobilen (alltså inte tittar på skärmen). Största riskerna är helt klart när du inte har ögonen på vägen, och istället sitter och läser/tittar på skärmen.. då räcker det med ca 1-2 sekunders ouppmärksamhet till att en allvarlig olycka skall ske. Att prata i telefonen är inte lika stor risk, men för vissa är detta momentet enklare än för andra. En hel del klarar inte av att köra säkert när någon talar med dem samtidigt. Swenssons, du kanske har lagt till att på gamla bussar sitter det en skylt att du inte skall snacka med busschauffören under färd, och det är just av denna anledningen att många inte klarar av att hålla igång en konversation samtidigt som de skall koncentrera sig på körningen. Att använda handsfree under körning har jag aldrig haft problem med, jag vet att jag kör.. håller uppsikt och störs inte nämnvärt av detta. Det är som att sitta och prata med en medpassagerare.. dvs inget som stör mig tillräckligt.

Uppdaterat: 2023-02-06 14:17

Rattsurfning är väl bara ett exempel på bristande ansvarstagande och moget ”vuxet” uppträdande som Axa konstaterat. För höga hastigheter, strunta i blinkers, parkera olämpligt etc är annat som många ägnar sig åt.
Tecken på moralupplösnig och likgiltighet gentemot andra, eller vad?

Uppdaterat: 2023-02-06 16:04
Togga
Swenssons skrev:

Att tro att trafiksäkerheten ökar genom att förbjuda att föraren talar i och håller i mobilen är helt fel!
Orsaken till att bilolyckorna sk upphinnande kollisioner uppkommer inte alls pga att föraren distraheras av att hen håller i telefonen utan beror snarare på att hen tänker på något annat under färden.
Att tala i handsfree ökar alltså bara uppmärksamheten marginellt eftersom föraren är ändå mentalt någon annanstans än på vägen.
Enda sättet att öka trafiksäkerheten är att förbjuda mobilsamtal under färd.
Nej, att tala med medpassagerare är inte ekvivalent med att tala i mobilen.

Det där stämmer inte alls.
Att hålla i en telefon och prata ger längre reaktionstid av två anledningar. Dels den fysiska telefonen, där hjärnan måste ge handen instruktion att släppa eller lägga undan telefonen, vilket innebär att en situation som hade klarats fint med två händer på ratten, på en halv sekund kan utvecklas till något mycket farligare.
Dels distraktionen av själva samtalet. Där är ett samtal på telefon självklart mer distraherande jämfört med en medpassagerare. En medpassagerare har ju normalt också blicken framåt, anpassar samtalet till trafiksituationen, avbryter samtalet om ni hamnar i en potentiellt farlig eller stressande situation, och innebär förhoppningsvis en höjning av säkerheten eftersom fyra ögon ser mer än två.

Jag hoppas att fler polisområden tar till sig detta! Med några timmars arbete skulle det ge en stor insats för trafiksäkerheten att plocka bort farliga förare, och sker kontroller lite oftare så skulle ryktet gå.
4,5 % låter lågt i förhållande till hur många man ser med telefon i handen.

Uppdaterat: 2023-02-06 16:11

Ja den moderna människan kan inte gå, sitta, cykla eller köra utan sin snuttefilt i handen.
Vet inte hur många jag nästan krockar med dagligen, som plötsligt bara stannar eller helt tappar tempot beroende på att psevdovärlden hade något som var viktigare än den riktiga världen.
Tur att det då bara är i gångtrafiken.
Att man blir sämre bilförare med ett samtal, om man håller i telefonen kontra använder handsfree men om det bara var det så problemet ganska litet, det handlar om att kolla vad som händer, svara på mess, gilla på fejjan eller insta osv som är det farliga.

Uppdaterat: 2023-02-06 17:26
*Robban

Det var bättre förr!
Bilarna var bättre och avsevärt mer uppmärksamma.
Se bara på gamla filmer där bilföraren släpper vägkontakten under väldigt lång tid för att konversera med sin passagerare som för övrigt nästan enbart tittar på föraren.
Trots flera minuter långt pladder händer sällan någonting, beroende på film förstås.
Men jag undrar vad som hänt om de haft mobiler?

Uppdaterat: 2023-02-06 17:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det var bättre förr!
Bilarna var bättre och avsevärt mer uppmärksamma.
Se bara på gamla filmer där bilföraren släpper vägkontakten under väldigt lång tid för att konversera med sin passagerare som för övrigt nästan enbart tittar på föraren.
Trots flera minuter långt pladder händer sällan någonting, beroende på film förstås.
Men jag undrar vad som hänt om de haft mobiler?

Ja säg det! 😮

Uppdaterat: 2023-02-06 17:42
Togga

Snoid
Jo det är klart att det finns i billigare bilar också. Men i premium finns utöver möjlighet till BT även Apple CarPlay eller motsvarande till Android.

Uppdaterat: 2023-02-06 17:47

Det är väl bara I premiummärken som Android Auto är tillval och inte standard?

Själv blir jag distraherad av att bilen påpekar att jag varit del av ett telefonsamtal i 10 minuter och borde parkera.

Uppdaterat: 2023-02-06 18:41

Fy fan.

Uppdaterat: 2023-02-07 02:12
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Man blir inte förvånad längre, ingen tar ansvar eller bryr sej.

Uppdaterat: 2023-02-07 12:03
hx30 skrev:

Swensson, inte många rätt där inte.. klart handsfree minskar risken markant, att kunna ha händerna på ratten istället för att släppa telefonen och göra saker med ratten är rätt stor skillnad. Jag skulle istället vilja dela in riskerna i två grupper, en grupp där du tittar på skärmen och en grupp där du prata i mobilen (alltså inte tittar på skärmen). Största riskerna är helt klart när du inte har ögonen på vägen, och istället sitter och läser/tittar på skärmen.. då räcker det med ca 1-2 sekunders ouppmärksamhet till att en allvarlig olycka skall ske. Att prata i telefonen är inte lika stor risk, men för vissa är detta momentet enklare än för andra. En hel del klarar inte av att köra säkert när någon talar med dem samtidigt. Swenssons, du kanske har lagt till att på gamla bussar sitter det en skylt att du inte skall snacka med busschauffören under färd, och det är just av denna anledningen att många inte klarar av att hålla igång en konversation samtidigt som de skall koncentrera sig på körningen. Att använda handsfree under körning har jag aldrig haft problem med, jag vet att jag kör.. håller uppsikt och störs inte nämnvärt av detta. Det är som att sitta och prata med en medpassagerare.. dvs inget som stör mig tillräckligt.

Nej du har fel. Läs på innan du kommenterar med felaktiga hittepåfakta.

Uppdaterat: 2023-09-26 17:14
Masterplanner skrev:

Swenssons skrev:
Att tro att trafiksäkerheten ökar genom att förbjuda att föraren talar i och håller i mobilen är helt fel!
Orsaken till att bilolyckorna sk upphinnande kollisioner uppkommer inte alls pga att föraren distraheras av att hen håller i telefonen utan beror snarare på att hen tänker på något annat under färden.
Att tala i handsfree ökar alltså bara uppmärksamheten marginellt eftersom föraren är ändå mentalt någon annanstans än på vägen.
Enda sättet att öka trafiksäkerheten är att förbjuda mobilsamtal under färd.
Nej, att tala med medpassagerare är inte ekvivalent med att tala i mobilen.

Det där stämmer inte alls.
Att hålla i en telefon och prata ger längre reaktionstid av två anledningar. Dels den fysiska telefonen, där hjärnan måste ge handen instruktion att släppa eller lägga undan telefonen, vilket innebär att en situation som hade klarats fint med två händer på ratten, på en halv sekund kan utvecklas till något mycket farligare.
Dels distraktionen av själva samtalet. Där är ett samtal på telefon självklart mer distraherande jämfört med en medpassagerare. En medpassagerare har ju normalt också blicken framåt, anpassar samtalet till trafiksituationen, avbryter samtalet om ni hamnar i en potentiellt farlig eller stressande situation, och innebär förhoppningsvis en höjning av säkerheten eftersom fyra ögon ser mer än två.
Jag hoppas att fler polisområden tar till sig detta! Med några timmars arbete skulle det ge en stor insats för trafiksäkerheten att plocka bort farliga förare, och sker kontroller lite oftare så skulle ryktet gå.
4,5 % låter lågt i förhållande till hur många man ser med telefon i handen.

Nej du har så fel att det blir komiskt. Läs på om fakta, ist för att komma dragande med hittepåfakta.

Uppdaterat: 2023-09-26 17:15

Med tanke på hur många synpunkter Mats har om rattsurfandet så skulle man nästan kunna tro att han åkt dit för det och nu är bitter. 😂

Uppdaterat: 2023-09-26 20:18

Så kan det vara, Axa...:)

Uppdaterat: 2023-09-26 20:52

Jag håller nog med Mats. Det är inte själva hållandet i telefonapparaten som är det farliga. Risken är den försämrade uppmärksamheten som själva samtalet innebär.
Läs gärna denna rapporten.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:573578/FULLTEXT01.pdf

Uppdaterat: 2023-09-26 22:29

Snoid
För det första så behöver man göra skillnad mellan att prata i telefon och ”rattsurfande”.
Ett problem med att att hålla i mobilen och prata är att det föregås av ett fipplande av mobilen. Man ska slå numret eller leta upp det i kontaktboken. Kan inte se att det tas upp i rapporten men jag kan ha missat det.
Det skulle kunna likställas med att skicka sms vilket rapporten konstaterar är förknippat med stor fara.

Uppdaterat: 2023-09-26 22:54
Axa skrev:

Snoid
För det första så behöver man göra skillnad mellan att prata i telefon och ”rattsurfande”.
Ett problem med att att hålla i mobilen och prata är att det föregås av ett fipplande av mobilen. Man ska slå numret eller leta upp det i kontaktboken. Kan inte se att det tas upp i rapporten men jag kan ha missat det.
Det skulle kunna likställas med att skicka sms vilket rapporten konstaterar är förknippat med stor fara.

+100
Den smarte använder röststyrning och begär uppringning av önskad mottagare. Många bilar har det och man slipper fippla med mobilen, som är väldigt distraherande vad än Matsj påstår och fabulerar över. Man behöver väldigt ofta båda händerna när man kör bil, så ett hållande av mobiltelefon är väldigt negativt.

Uppdaterat: 2023-09-27 04:59
Axa skrev:

Snoid
För det första så behöver man göra skillnad mellan att prata i telefon och ”rattsurfande”.
Ett problem med att att hålla i mobilen och prata är att det föregås av ett fipplande av mobilen. Man ska slå numret eller leta upp det i kontaktboken. Kan inte se att det tas upp i rapporten men jag kan ha missat det.
Det skulle kunna likställas med att skicka sms vilket rapporten konstaterar är förknippat med stor fara.

Så klart ökar risken och ouppmärksamheten vid ”surfande” på mobilen.
Men att prata i telefon oavsett om du håller den i handen mot örat eller via bilens HF system medför samma ouppmärksamhet på trafiken.
Men helt självklart är det sju resor värre att sitta och titta på FB i telefonen, eller skriva på ViB forumet, samtidigt som bilen framförs.
Det jag påstår är att själva samtalet i sig medför samma distraktion, oavsett vart telefonen befinner sig.
Detta framgår även av rapporten.
Så skall man ha krav på att man måste ha maximalt fokus på bilkörningen skall allt telefonerande då bilen körs vara förbjudet.

Uppdaterat: 2023-09-27 07:44
Christer skrev:

Axa skrev:
Snoid
För det första så behöver man göra skillnad mellan att prata i telefon och ”rattsurfande”.
Ett problem med att att hålla i mobilen och prata är att det föregås av ett fipplande av mobilen. Man ska slå numret eller leta upp det i kontaktboken. Kan inte se att det tas upp i rapporten men jag kan ha missat det.
Det skulle kunna likställas med att skicka sms vilket rapporten konstaterar är förknippat med stor fara.

+100
Den smarte använder röststyrning och begär uppringning av önskad mottagare. Många bilar har det och man slipper fippla med mobilen, som är väldigt distraherande vad än Matsj påstår och fabulerar över. Man behöver väldigt ofta båda händerna när man kör bil, så ett hållande av mobiltelefon är väldigt negativt.

Självklart är det så, men läs rapporten så ser du det finns olika grader av detta.
Oavsett om du använder röststyrning för att ringa upp. Men så klart låter du sedan bli att föra ett samtal med den du ringt så slipper du bli ouppmärksam på körningen.

Uppdaterat: 2023-09-27 07:48

Helt oavsett vad man tycker om att hålla mobilen i handen vid körning och oavsett vad man tycker om risker, så är det förbjudet enligt lag och då är det bara att finna sig i det!
Surfning eller inte.

Uppdaterat: 2023-09-27 08:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Het rätt, saabnisse ! Men tydligen svårt att förstå för en del. Sen - om det uppstår en situation som kräver en snabb undanmanöver så är jag klart övertygad om att den går snabbare och blir säkrare om samtalet sker via bilens handsfree jfr om man håller i telefonen - för att ta ett exempel.

Uppdaterat: 2023-09-27 10:25
Mr Snoid skrev:

Christer skrev
Den smarte använder röststyrning och begär uppringning av önskad mottagare. Många bilar har det och man slipper fippla med mobilen, som är väldigt distraherande vad än Matsj påstår och fabulerar över. Man behöver väldigt ofta båda händerna när man kör bil, så ett hållande av mobiltelefon är väldigt negativt.

Självklart är det så, men läs rapporten så ser du det finns olika grader av detta.
Oavsett om du använder röststyrning för att ringa upp. Men så klart låter du sedan bli att föra ett samtal med den du ringt så slipper du bli ouppmärksam på körningen.

Men ändå tror jag att de flesta människor klarar av att prata med sina medpassagerare eller i telefonen med HF, utan att det påverkar körningen menligt. Visserligen är vi män som diskuterar här, som sägs att vi har svårt att göra 2 saker samtidigt, men prata tror jag definitivt vi klarar utan att det påverkar körningen.

Uppdaterat: 2023-09-27 11:21

Nej du Christer, vad du tror stämmer inte med forskning på området.
Att prata med medpassagerare är mindre störande än att föra ett samtal via telefon.
Jag har själv suttit i telefonsamtal via HF och efter kanske en kvart fundera på hur jag kommit till denna del av min färdväg.
Det stämmer också med forskningsresultaten om hur fokus förflyttas från körningen till samtalet.
Därav ringer jag oftast då jag kör på landsväg eller motorväg med alla körstödsfunktioner påslagna.

Uppdaterat: 2023-09-27 11:42

Det har väl också en viss betydelse vilken typ av samtal man för med HF. Är det ett "tekniskt invecklat" samtal som kräver lite av problemlösning eller ett mera lättsamt samtal som kräver mindre tankeverksamhet.

Uppdaterat: 2023-09-27 11:55
L West skrev:

Det har väl också en viss betydelse vilken typ av samtal man för med HF. Är det ett "tekniskt invecklat" samtal som kräver lite av problemlösning eller ett mera lättsamt samtal som kräver mindre tankeverksamhet.

Du kanske ringer till Heta linjen?

Uppdaterat: 2023-09-27 12:28

Mr Snoid : "Att prata med medpassagerare är mindre störande än att föra ett samtal via telefon."
Kan du förklara skillnaden? Håller med LWest i hans slutsats.
Läste länken du skrev och det var ju inte precis glasklart hur samtalet med eller utan HF påverkade föraren, utan snarare ganska suddigt på forskarvis. Många ord och lite fakta.

Uppdaterat: 2023-09-27 12:41
Christer skrev:

Mr Snoid : "Att prata med medpassagerare är mindre störande än att föra ett samtal via telefon."
Kan du förklara skillnaden? Håller med LWest i hans slutsats.
Läste länken du skrev och det var ju inte precis glasklart hur samtalet med eller utan HF påverkade föraren, utan snarare ganska suddigt på forskarvis. Många ord och lite fakta.

Du kan väl googla själv ?
Men oavsett så tar allt annat du håller på med i bilen fokus från körningen.
Du kan ju sitta och dagdrömma och fokusera på något helt annat än att framföra bilen.

Uppdaterat: 2023-09-27 13:19

MythBusters visade det där med handsfree 2015. Ingen skillnad!
https://www.youtube.com/watch?v=VLVUR9Lesa4
Inte hela programmet där, men slutsatsen är med.
Använd inte telefonen överhuvudtaget när du kör!
:-)

Uppdaterat: 2023-09-27 14:31
Villevalle
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid : "Att prata med medpassagerare är mindre störande än att föra ett samtal via telefon."
Kan du förklara skillnaden? Håller med LWest i hans slutsats.
Läste länken du skrev och det var ju inte precis glasklart hur samtalet med eller utan HF påverkade föraren, utan snarare ganska suddigt på forskarvis. Många ord och lite fakta.

Du kan väl googla själv ?
Men oavsett så tar allt annat du håller på med i bilen fokus från körningen.
Du kan ju sitta och dagdrömma och fokusera på något helt annat än att framföra bilen.

Så då är slutsatsen, sitt gärna med mobiltelefonen i handen, ring upp och prata, för det spelar ingen roll vad du gör, förens polisen stoppar dig?

Uppdaterat: 2023-09-27 15:11

Ja, att inte använda den ö h t under bilkörning är ju det optimala ur säkerhetssynpunkt men nu är det ju tillåtet OM vi inte samtidigt håller telefonen i handen. Kan vi då inte enas om att HF-användning i alla fall är "näst bäst" och klart bättre än att bryta mot lagen och ha telefonen i handen medan man ringer och försöker köra bil samtidigt.

Uppdaterat: 2023-09-27 15:15
Axa skrev:

Med tanke på hur många synpunkter Mats har om rattsurfandet så skulle man nästan kunna tro att han åkt dit för det och nu är bitter. 😂

Nope. Aldrig åkt dit för mobilanvändning i bilen. Någon handfull fortkörningar har det dock blivit på 25 år, men jag kör nästan alltid för fort, så det är extremt få. Plus att jag aldrig varit med om en olycka pga hög hastighet, så det är inte heller särskilt riskfullt.

Uppdaterat: 2023-09-27 17:53

Mats
Grejen med hög hastighet är att det ökar risken för dödsfall vid olycka…

Uppdaterat: 2023-09-27 17:58
Axa skrev:

Mats
Grejen med hög hastighet är att det ökar risken för dödsfall vid olycka…

Han kommer antagligen svara med: "Nej du har fel. Läs på innan du kommenterar med felaktiga hittepåfakta." vojne,vojne.

Uppdaterat: 2023-09-27 19:44

+1, Christer...:) Ja, jag kommer att bli beskylld som gammal gubbe för att jag skrev +1, vojne, vojne.
Å andra sidan är jag ju gammal gubbe och har kört bil officiellt under +55 år, det du Matsj. Vojne, vojne...:)

Uppdaterat: 2023-09-27 20:29

Telefonpratande med telefonen i handen eller HF är det minsta problemet.
Det är som det låter, rattsurfandet, man surfar på nätet som är det stora problemet.

Uppdaterat: 2023-09-27 21:43

Någon "stjärna" ovan fick för sig att det inte skulle vara själva hållandet i mobiltelefonen som är det farliga ... Det måste väl för f*n säga sig självt att man i en paniksituation omedelbart ska ha två händer på ratten. Herregud.

Uppdaterat: 2023-09-28 02:10
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Mats
Grejen med hög hastighet är att det ökar risken för dödsfall vid olycka…

Men herregud vad ni är löjliga. Vill du höra en till nyhet? Att inte använda bältet, ökar risken för skador vid krockar.

Uppdaterat: 2023-09-28 09:42
Christer skrev:

Axa skrev:
Mats
Grejen med hög hastighet är att det ökar risken för dödsfall vid olycka…

Han kommer antagligen svara med: "Nej du har fel. Läs på innan du kommenterar med felaktiga hittepåfakta." vojne,vojne.

Att du har fel angående handhållen mobiltelefon och handsfree, blivit informerad om det, men fortsätter ignorera fakta, gör att du knappast tillhör den brighta delen av befolkningen.

Uppdaterat: 2023-09-28 09:44
SnookerPro skrev:

Någon "stjärna" ovan fick för sig att det inte skulle vara själva hållandet i mobiltelefonen som är det farliga ... Det måste väl för f*n säga sig självt att man i en paniksituation omedelbart ska ha två händer på ratten. Herregud.

Kör ni så värdelösa bilar, att ni behöver två händer på ratten för att styra och väja, innebär inte att normalt kunniga bilförare, måste ha det.

Du kan ju alltid också ta och informera dig om vad som är det farliga vid mobilpratande, för du behöver uppenbarligen lära dig det.

Uppdaterat: 2023-09-28 09:48

Matsj, du behöver inte framföra dina åsikter om andra forumskribenters körförmåga, det vet du inget om.
Men du vet vad lagen föreskriver, du får inte hålla mobilen i handen under körning och det är vad du har att rätta dig efter.
Och det vore bra om du antar en vänligare och trevligare ton i dina inlägg, det finns ingen anledning att vara aggressiv i ett forum.

Uppdaterat: 2023-09-28 10:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Matsj kan ju kolla hur många som kör avancerad körning - rally t ex - och bara styr ,med en hand. Nåja - troligen vill han bara "spela Allan" och driva med oss övriga.

Uppdaterat: 2023-09-28 10:24