Sen är det väl inte relevant att jämföra en bränslevärmare med vad en varm motor producerar - det är ju när motorn är kall som man i så fall kör bränslevärmaren.
Har det gjorts någon test som visar vad de bränsledrivna värmarna släpper ut i sina avgaser och hur mycket?
Ja, i en av de av vi bilägare länkade artiklarna.
”Under förvärmningsfasen släpper värmaren ut cirka 2 200 miljarder partiklar. Det är mer än 24 gånger så mycket som den kallstartade körningen om 23 kilometer ger ifrån sig. Och det är alltså innan bilen ens har rullat en enda meter”
Togga skrev:
Hur många bränslevärmare finns det och hur länge går de per år? Jämfört med alla bilar som körs torde det inte vara nån stor del av utsläppen, eller?
Ja det är det där med att "sila mygg och svälja kameler". Men det ger ju braskande rubriker.
Jag har en v60 Recharge t6 (sensus) med eldrivna värmaren. Jag gissar att den verkliga anledningen elvärmaren försvann snabbt är att appen inte fungerar ihop med bilens värmaren som det ska. Väl känt både för vi bilägares redaktion och pågående support ärende hos Volvo Cars som, vägrar/orkar inte fixa felet. Haft bilen sedan januari 2022 och samma fel finns fortfarande.
Min skoda octavia iv (laddhybrid) har bränslevärmare eller elvärmare för kupén, styrs klockrent från app. Inpluggad kör el, ingen laddplats tar bensin så räckvidd blir längre. Men välj hur som i app. Dessutom har den motorvärmare (blockvärmare) med kupévärmare så finns det motorvärmaruttag men ingen laddstolpe blir det den sladden. Och alla sladdar har ett stort tråg i skuffen så ligger aldrig i vägen där bak. Synd bara att räckvidden är 3-5 mil på el.
Kommentarer
Man kan skylla på mycket. Spontant dålig logistik och intresse att ändra i produktionen.
Har det gjorts någon test som visar vad de bränsledrivna värmarna släpper ut i sina avgaser och hur mycket?
Sen är det väl inte relevant att jämföra en bränslevärmare med vad en varm motor producerar - det är ju när motorn är kall som man i så fall kör bränslevärmaren.
Ja, i en av de av vi bilägare länkade artiklarna.
”Under förvärmningsfasen släpper värmaren ut cirka 2 200 miljarder partiklar. Det är mer än 24 gånger så mycket som den kallstartade körningen om 23 kilometer ger ifrån sig. Och det är alltså innan bilen ens har rullat en enda meter”
Hur många bränslevärmare finns det och hur länge går de per år? Jämfört med alla bilar som körs torde det inte vara nån stor del av utsläppen, eller?
Ja det är det där med att "sila mygg och svälja kameler". Men det ger ju braskande rubriker.
+1
Jag har en v60 Recharge t6 (sensus) med eldrivna värmaren. Jag gissar att den verkliga anledningen elvärmaren försvann snabbt är att appen inte fungerar ihop med bilens värmaren som det ska. Väl känt både för vi bilägares redaktion och pågående support ärende hos Volvo Cars som, vägrar/orkar inte fixa felet. Haft bilen sedan januari 2022 och samma fel finns fortfarande.
Min skoda octavia iv (laddhybrid) har bränslevärmare eller elvärmare för kupén, styrs klockrent från app. Inpluggad kör el, ingen laddplats tar bensin så räckvidd blir längre. Men välj hur som i app. Dessutom har den motorvärmare (blockvärmare) med kupévärmare så finns det motorvärmaruttag men ingen laddstolpe blir det den sladden. Och alla sladdar har ett stort tråg i skuffen så ligger aldrig i vägen där bak. Synd bara att räckvidden är 3-5 mil på el.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.