Håller delvis med,, men samtidigt har design tagit för stor plats. Bilarna måste bli mer praktiska och samtidigt aerodynamiska och det är väldigt svårt att få till samtidigt.
"Bilarna måste bli mer praktiska och samtidigt aerodynamiska och det är väldigt svårt att få till samtidigt."
Inte nödvändigtvis, Omega som kom 1986 hade Cw 0,28,0 och var mer rymlig och praktisk än någon av Volvos lådor, inklusive med fortfarande vanliga dropplister, med modern teknik kan samma bil få Cw 0,24.
Det handlar bara om viljan att lägga ner det arbete som krävs.
Det är mycket enklar att få lågt luftmotstånd om man gör formen extrem, ett latmansjobb.
De får nog börja betala tillbaka skulderna till VolvoCars på 19 000 000 000, samt fylla på det egna kapitalet som är förbrukat innan det blir några bilar över huvud taget framgent. Polestar är drivet av personer, som inte har någon entreprenörsanda, ska bygga nya lyxiga kontor samt bränna pengar dyra flummiga reklamkampanjer man inte har råd med. Att folk skulle betala mer för bilar från ett litet nytt bilmärke och flumma om premium funkar inte. Finns Polestar kvar som bolag till julen 2024? tveksamt
Ni-iklas, Omega som du pratar om vägde 1200 kg på 4,75 lång bil som var 1,44 meter hög. En sådan modell skulle inte sälja idag när bilarna är 4,4 meter långa och 1,6 meter höga. Omega var dock med den tidens mått en bred bil, 1,76 meter...idag är nästan alla bilar bredare förutom e Corsa.
Jag tycker designchefen har rätt, det är lite Las Vegas över bilinteriörer. Bildskärmar över hela instrumentpanelen, oftast för att kolla på filmer eller Youtube eller likande. Blir gärna en biosalong över det hela, inget jag supportar överhuvudtaget. Lite för extremt för min del. Kör jag bil, så kör jag bil. Thats it!!
Att designa en instrumentpanel för att kunna kolla på film eller youtube medans du laddar elbilen. Har du inget annat du kan företa dig under tiden, promenad, köpa kaffe, bara vila, prata med familjen m.m. Alla ska vara så in i helskotta försjunkna i sina mobiler/Ipad eller liknande så de missar livet som pågår parallellt.
Ni-iklas, Omega som du pratar om vägde 1200 kg på 4,75 lång bil som var 1,44 meter hög. En sådan modell skulle inte sälja idag när bilarna är 4,4 meter långa och 1,6 meter höga. Omega var dock med den tidens mått en bred bil, 1,76 meter...idag är nästan alla bilar bredare förutom e Corsa.
Nej, visst finns det svårigheter att komma över, men det är dock möjligt om man vill.
Jag kan lösa det problemet.
Standardmodellen av Omega 4-d sedan var 469 lång, 3000 474, kombimodellen var något längre.
Höjd 145, bredd 177 87-90 och 176 91-93.
Min som är 6-cylindrig väger 1550 kg, då ingår inte bara motorn utan också dubbelt avgasrör och annan extra kringutrustning.
Sista gamla föregående Astra kombi var 145,2 hög, hade ett Cw på 0.25 och hade enligt Teknikens Värld klassens största inre takhöjd och sitthöjd.
FAST... Jag ska inte gå in på det, för då lämnar vi ju ämnet som vanligt. Jag skev ett inlägg här men jag ska inte lägga in det eftersom det blir för långt och handlar om luftmotstånd, krocksäkerhet och karosser, när det egentligen handlar om störande bilinredningar med tivolin i instrumenteringen.
Något som jag upplever som fruktansvärt störande, inte så mycket ljuslinjer i inredningen, som knappt stör alls om de är diskreta, men tivoli, lasershower, Star Wars och miljoner siffor och symboler i instrumenten, packade som sardiner så man knappt kan hitta hastigheten utan att söka "var sjutton de placerat den uppgiften?" i kaoset.
Opel är alltjämt traditionen trogen med att avstå allt sådant och till och med ha gjort det till en utmärkande egenskap för att skilja sig från övriga.
Saabs gamla grej med bara hastighetsmätaren är ännu kvar.
Jag skulle alltjämt välja Opel i dag på grund av den enkla orsaken att andra bilar skulle driva mig till vansinne genom sin sjuka instrumentering som helt enkelt är trafikfarlig.
Och Volvos inredning och instrumentering är så ful... att jag...(!) (andras upplevelse säger jag inget om) blir åksjuk bara jag ser den.
Jag tycker designchefen har rätt, det är lite Las Vegas över bilinteriörer. Bildskärmar över hela instrumentpanelen, oftast för att kolla på filmer eller Youtube eller likande. Blir gärna en biosalong över det hela, inget jag supportar överhuvudtaget. Lite för extremt för min del. Kör jag bil, så kör jag bil. Thats it!!
Att designa en instrumentpanel för att kunna kolla på film eller youtube medans du laddar elbilen. Har du inget annat du kan företa dig under tiden, promenad, köpa kaffe, bara vila, prata med familjen m.m. Alla ska vara så in i helskotta försjunkna i sina mobiler/Ipad eller liknande så de missar livet som pågår parallellt.
Ni-iklas, håller med mycket vad du säger. Men tiderna förändras. Själv tycker jag krom inne i bilen borde förbjudas...många gånger jag blivit bländad av ljuset som reflekteras from krom i inredningen. Jag vill också kunna styra saker med knappar eller via röststyrning... skärmar tillför inget positivt. Jag tycker biltillverkarna idag fokuserar på fel saker...det är mycket bling-bling.
Krom är mycket olämpligt, exempelvis Opel införde krom i inredningen här och där efter att ha fått massiv kritik i 30 år... för att inredningen var tråkig och hade brist på "flärd" och "lyx"...
Det visar att man aldrig ska ge efter för vad "marknaden" tycker om den tycker något som är direkt korkat, fast om försäljningen rasar som en sten, kan man ju se varför man till slut kapitulerar för trycket.
Kommentarer
Håller delvis med,, men samtidigt har design tagit för stor plats. Bilarna måste bli mer praktiska och samtidigt aerodynamiska och det är väldigt svårt att få till samtidigt.
Säger en designchef för ett företag som haussade upp sina modeller med Swarowskikristaller…
"Bilarna måste bli mer praktiska och samtidigt aerodynamiska och det är väldigt svårt att få till samtidigt."
Inte nödvändigtvis, Omega som kom 1986 hade Cw 0,28,0 och var mer rymlig och praktisk än någon av Volvos lådor, inklusive med fortfarande vanliga dropplister, med modern teknik kan samma bil få Cw 0,24.
Det handlar bara om viljan att lägga ner det arbete som krävs.
Det är mycket enklar att få lågt luftmotstånd om man gör formen extrem, ett latmansjobb.
De får nog börja betala tillbaka skulderna till VolvoCars på 19 000 000 000, samt fylla på det egna kapitalet som är förbrukat innan det blir några bilar över huvud taget framgent. Polestar är drivet av personer, som inte har någon entreprenörsanda, ska bygga nya lyxiga kontor samt bränna pengar dyra flummiga reklamkampanjer man inte har råd med. Att folk skulle betala mer för bilar från ett litet nytt bilmärke och flumma om premium funkar inte. Finns Polestar kvar som bolag till julen 2024? tveksamt
Ni-iklas, Omega som du pratar om vägde 1200 kg på 4,75 lång bil som var 1,44 meter hög. En sådan modell skulle inte sälja idag när bilarna är 4,4 meter långa och 1,6 meter höga. Omega var dock med den tidens mått en bred bil, 1,76 meter...idag är nästan alla bilar bredare förutom e Corsa.
Jag tycker designchefen har rätt, det är lite Las Vegas över bilinteriörer. Bildskärmar över hela instrumentpanelen, oftast för att kolla på filmer eller Youtube eller likande. Blir gärna en biosalong över det hela, inget jag supportar överhuvudtaget. Lite för extremt för min del. Kör jag bil, så kör jag bil. Thats it!!
Att designa en instrumentpanel för att kunna kolla på film eller youtube medans du laddar elbilen. Har du inget annat du kan företa dig under tiden, promenad, köpa kaffe, bara vila, prata med familjen m.m. Alla ska vara så in i helskotta försjunkna i sina mobiler/Ipad eller liknande så de missar livet som pågår parallellt.
Nej, visst finns det svårigheter att komma över, men det är dock möjligt om man vill.
Jag kan lösa det problemet.
Standardmodellen av Omega 4-d sedan var 469 lång, 3000 474, kombimodellen var något längre.
Höjd 145, bredd 177 87-90 och 176 91-93.
Min som är 6-cylindrig väger 1550 kg, då ingår inte bara motorn utan också dubbelt avgasrör och annan extra kringutrustning.
Sista gamla föregående Astra kombi var 145,2 hög, hade ett Cw på 0.25 och hade enligt Teknikens Värld klassens största inre takhöjd och sitthöjd.
FAST... Jag ska inte gå in på det, för då lämnar vi ju ämnet som vanligt. Jag skev ett inlägg här men jag ska inte lägga in det eftersom det blir för långt och handlar om luftmotstånd, krocksäkerhet och karosser, när det egentligen handlar om störande bilinredningar med tivolin i instrumenteringen.
Något som jag upplever som fruktansvärt störande, inte så mycket ljuslinjer i inredningen, som knappt stör alls om de är diskreta, men tivoli, lasershower, Star Wars och miljoner siffor och symboler i instrumenten, packade som sardiner så man knappt kan hitta hastigheten utan att söka "var sjutton de placerat den uppgiften?" i kaoset.
Opel är alltjämt traditionen trogen med att avstå allt sådant och till och med ha gjort det till en utmärkande egenskap för att skilja sig från övriga.
Saabs gamla grej med bara hastighetsmätaren är ännu kvar.
Jag skulle alltjämt välja Opel i dag på grund av den enkla orsaken att andra bilar skulle driva mig till vansinne genom sin sjuka instrumentering som helt enkelt är trafikfarlig.
Och Volvos inredning och instrumentering är så ful... att jag...(!) (andras upplevelse säger jag inget om) blir åksjuk bara jag ser den.
👍🏼
Ni-iklas, håller med mycket vad du säger. Men tiderna förändras. Själv tycker jag krom inne i bilen borde förbjudas...många gånger jag blivit bländad av ljuset som reflekteras from krom i inredningen. Jag vill också kunna styra saker med knappar eller via röststyrning... skärmar tillför inget positivt. Jag tycker biltillverkarna idag fokuserar på fel saker...det är mycket bling-bling.
Krom är mycket olämpligt, exempelvis Opel införde krom i inredningen här och där efter att ha fått massiv kritik i 30 år... för att inredningen var tråkig och hade brist på "flärd" och "lyx"...
Det visar att man aldrig ska ge efter för vad "marknaden" tycker om den tycker något som är direkt korkat, fast om försäljningen rasar som en sten, kan man ju se varför man till slut kapitulerar för trycket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.