Vi Bilägares forum

Bilförsäljningen ökar i Europa – Tesla på väg mot ny topplacering

Bilförsäljningen ökar i Europa – Tesla på väg mot ny topplacering

Andelen elbilar översteg 20 procent för första gången.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-20 15:21

Kommentarer

Här i Sverige vill branschen ju helst inte sälja några bilar, och det är väl lika så gott när folk varken har pengar eller intresse för de svenska överpriserna och unikt höga instegen.

Uppdaterat: 2023-09-20 19:09

Leif - såg du mitt inlägg att du just nu kan köpa en Niro-EV Action för 425.000 kr inkl 3 års serviceavtal - om du accepterar att finansiera köpet via Kia Finance på 3 år (tror jag det var). Dock räcker det enl min lokala handlare att finansiera 50.000 kr över 3 år för att få detta pris. Men rent kontantköp - icke.

Uppdaterat: 2023-09-20 19:26

Din Bil kränger ID.3 för 429tkr för lagerbilar, många har "erbjudanden".

Uppdaterat: 2023-09-20 22:28

Verkar som om den påstådda Tesla sekten växt kraftigt :-) för det kan ju inte bero på att bilarna är jäkligt bra och marknaden belönar Tesla genom att köpa produkterna ?

Uppdaterat: 2023-09-21 05:59

Nej J.L
Det beror på att produkten har blivit en lågprisprodukt som erbjuder mycket för pengarna, som Dacia.
Så billiga tillverkningsmetoder och så billiga lösningar som möjligt.

Uppdaterat: 2023-09-21 08:02

Så är det antagligen, Guran. Sen kanske inte direkt lågpris men att man erbjuder en del attraktiva egenskaper till hyggligt pris i jämförelse med andra mera traditionella mäsken. Sen kanske man har gått lite för långt i sin besparingsiver i vissa fall.

Uppdaterat: 2023-09-21 09:58

haha, att jämföra Tesla med Dacia var väl liiiite väl att ta i. ;)
Jag har ägt två stycken och kör nu Mercedes och kan ärligt inte hitta nåt Mercan är bättre på förutom fjädringskomforten. Teslorna har exakt lika bra känsla i inredningsmaterialen t.ex. Tvärtom har Mercan mer hårdplast synligt i kupén än vad Tesla har.
Vi har ett antal olika elbilsmodeller på företaget och jag kan säga att Teslas framgång är en riktigt bra lättanvänd elbil till ett pris där konkurrenterna helt enkelt är dyrare för motsvarande produkt.
Jämför Model Y med ID.4 t.ex, där en närmast motsvarande utrustad ID.4 kostar runt 150 000 kr mer än Model Y. Då är det inte så himla konstigt att Model Y säljer bättre när den är så mycket mer prisvärd, samtidigt som den är en så mycket mer lätthanterad produkt.

Uppdaterat: 2023-09-21 10:18

Ja, man får mycket elbil för pengarna med Y och 3:an. Med det sagt så är min uppfattning om att det närmar sig en lågprisprodukt inom segmentet sett till att de rationaliserar bort en del väsentligheter.

Uppdaterat: 2023-09-21 11:47
Gaston skrev:

haha, att jämföra Tesla med Dacia var väl liiiite väl att ta i. ;)
Jag har ägt två stycken och kör nu Mercedes och kan ärligt inte hitta nåt Mercan är bättre på förutom fjädringskomforten. Teslorna har exakt lika bra känsla i inredningsmaterialen t.ex. Tvärtom har Mercan mer hårdplast synligt i kupén än vad Tesla har.
Vi har ett antal olika elbilsmodeller på företaget och jag kan säga att Teslas framgång är en riktigt bra lättanvänd elbil till ett pris där konkurrenterna helt enkelt är dyrare för motsvarande produkt.
Jämför Model Y med ID.4 t.ex, där en närmast motsvarande utrustad ID.4 kostar runt 150 000 kr mer än Model Y. Då är det inte så himla konstigt att Model Y säljer bättre när den är så mycket mer prisvärd, samtidigt som den är en så mycket mer lätthanterad produkt.

Ja som en Dacia. En produkt som är enkel att hantera och bygd för att vara prisvärd.

Och Mercan är inte på något vis nån kvalitetsprodukt i paritet med E-klass.
Jag finner den bara klaustrofobisk med små rutor och nästan obefintlig sikt bakåt genom bakrutan.

Uppdaterat: 2023-09-21 11:47

Fast Dacian är ju även sämre än konkurrenterna, så dålig jämförelse. Teslan är billigast OCH en av de bästa. Så nja, jag håller inte med i din jämförelse. Men roas du av den så varsågod.....

Nyare E-klass är inte heller ett dugg bättre än EQE. Min E-klass av 2011 års modell jag hade var ljusår bättre i känsla än de nyare.
Sen att kalla EQE klaustrofobisk är nog att ta i såvida man inte är överdimensionerat byggd.
Bakrutan är kass på de flesta nyare bilar, och hur ofta kikar man ut genom den?

Uppdaterat: 2023-09-21 11:56

Om EQE inte har bättre kvalitetskänsla interiört än Model Y så är det ett stort jävla IG med tanke på prislappen.

Uppdaterat: 2023-09-21 11:57
Apex skrev:

Om EQE inte har bättre kvalitetskänsla interiört än Model Y så är det ett stort jävla IG med tanke på prislappen.

Håller med till fullo.
Min EQE hade ett listpris på nästan 300 000 kr mer än min Model Y, och som sagt den enda den är bättre på egentligen är fjädringskomfort och ljudnivå. Och ser bättre ut i mina ögon men det är ju högst subjektivt. Rent krasst sett var Model Y bättre på allt annat mer eller mindre.

Uppdaterat: 2023-09-21 11:59

Dacian har åtminstone blinkersspak och växelväljare. Det är kvalitet för väldigt många.

Uppdaterat: 2023-09-21 17:41
Mr Snoid skrev:

Nej J.L
Det beror på att produkten har blivit en lågprisprodukt som erbjuder mycket för pengarna, som Dacia.
Så billiga tillverkningsmetoder och så billiga lösningar som möjligt.

Nja går inte jämföra Dacia och Tesla. Titta på lite tester från EuroNcap avseende hjälpsystem eller två laddplatser för induktiv laddning. Dacia är en enkel bil som inte har senaste teknik och som har en tydlig kundgrupp som uppskattar det. Du borde snarare tycka att det är bra att någon biltillverkare "tänker" och utvecklar sina konstruktioner för enkel tillverkning (design for manufacturing DFM). Detta sätter en oerhörd press på gammelbiltillverkarna att börja utvecklas och inte bara "produktpackare" av systemleverantörers tekniska lösningar. Konkurrensen kommer slå ut vissa tillverkare som inte fattat läget och gynna kunderna genom lägre priser. En blinkersspak för någon tia är inte egentligen en stor sak utan snarare en utvecklings filosofi som vissa accepterar och andra inte

Uppdaterat: 2023-09-21 22:06

Ja så är det helt säkert JL. Men Tesla har, likt Dacia, fokus på att pressa produktionskostnaden. Senaste påhittet att likt en Matchbox bil sätta samman den av stor helgjutna delar. Kanske bra eller dåligt, det får framtiden utvisa.
Men jag skall nog ta en tur och försöka få testa nya M3. För det är inget fel på Dacia när man ser vad man får för pengen😉

Uppdaterat: 2023-09-22 08:12

Dacia använder arbetskraft med lägre löner men bilarna är byggda ,som en traditionell bil, men färre finesser.

Uppdaterat: 2023-09-22 14:29
Gaston skrev:

Apex skrev:
Om EQE inte har bättre kvalitetskänsla interiört än Model Y så är det ett stort jävla IG med tanke på prislappen.

Håller med till fullo.
Min EQE hade ett listpris på nästan 300 000 kr mer än min Model Y, och som sagt den enda den är bättre på egentligen är fjädringskomfort och ljudnivå. Och ser bättre ut i mina ögon men det är ju högst subjektivt. Rent krasst sett var Model Y bättre på allt annat mer eller mindre.

Man tycker olika.
EQE är helt underbar enl mig men tyvärr för dyr.
Tesla 3 / Y är mest hightech men till skillnad från Mercan där man bara vill åka längre o längre, vill man i Teslan mest stanna.
Avgörande skillnad för mig som vill njuta av livet.
Och det handlar inte om komforten utan känslan.
Åker regelbundet 70 mil i Miatan nedcabbat…hälsar på släkten över dagen.

Men det blir väl en Tesla till slut…svårt att snacka bort att de är överlägset bästa elbilen!
När kommer det en snygg liten sportig elbil (valfritt märke) tror ni?
En man blir kär i?

Uppdaterat: 2023-09-23 08:25
Gillar kurvor och rondeller

Om just du MC blir kär i den eller inte är svårt att veta men MG kommer ju rätt snart med sin Cyberster (tror jag den skulle heta).

Uppdaterat: 2023-09-23 09:36