Vi Bilägares forum

Test: Mazda CX-60, Mercedes GLC och Skoda Kodiaq (2023)

Test: Mazda CX-60, Mercedes GLC och Skoda Kodiaq (2023)

En mellanstor dieselsuv, kan det vara något att ha 2023? Vi testar nya Mercedes GLC mot Mazda CX-60 med världens modernaste dieselmotor och storsäljande klassikern Skoda Kodiaq.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-18 13:10

Kommentarer

Känns inte som ett relevant test då det knappt köps nya dieselbilar i Sverige. Företagen köper el eller laddhybrider. Och privatkunder har nästan helt slutat köpa bil.

Uppdaterat: 2023-09-18 13:52

Nja, privatkunder köper bensinbilar runt 300000:-

Uppdaterat: 2023-09-18 16:41

Privatkunderna har nästan helt upphört med att köpa/leasa nya bilar. Ett fåtal hakar på kraftigt rabatterade leasingerbjudanden på lagerbilar från förra året, som Byd Atto eller MG.

Tittar vi på Mobility Swedens statistik och börjar sortera på juridiska personer (företag) först och sen sorterar på fysiska personer så sjunker siffrorna drastiskt. Och de tre mest registrerade på fysiska personer april - augusti (den statistik jag kollat på för att inte ha med de som såldes innan elbilsbonusen togs bort) är 1) Tesla Y, 2) Byd Atto 3 och 3) Volvo XC40. Sen följer Kia Niro, Ceed, VW ID.4. Fiat Ducato är en storsäljare hos privatköpare men jag misstänker det är husbilar, många husbilar görs på Fiat Ducato.

Uppdaterat: 2023-09-18 17:15

2700 bensinbilar köptes av privatpersoner i Augusti
323 dieselbilar köpte av privatpersoner i Augusti
3089 elbilar köptes av privatpersoner i August, mestadels Tesla Model Y och privatleasing av BYD Atto 3 och MG.
1249 laddhybrider köptes av privatpersoner i Augusti.

Så som sagt billigare bensinbilar är på stark frammarsch liksom privatleasade elbilar från Kina och Tesla Model Y som blir en egen kategori nästan.

Andelen privatköpta ligger ungefär som vanligt mellan 30-40%, lite mindre än vanligt kanske…

Uppdaterat: 2023-09-18 17:39

Talade häromdagen med en bilsäljare - han antydde att typ 95 % av det som nyförsäljs nu går till juridiska personer. Säkert inte helt med sanningen överensstämmande men lite kanske det ligger i det. Och fortfarande levereras säkert en hel del fordon som såldes i samband med bonusens avskaffande. Det är ju egentligen orderingången som är det intressanta men den finns ju inte tillgänglig.

Uppdaterat: 2023-09-18 20:17

Som du kunde läsa i mitt inlägg levererades över 8000 bilar i augusti till privatpersoner vilket ör drygt 30% av all försäljning.

Uppdaterat: 2023-09-19 09:43

Som du V8 kunde läsa i mitt inlägg så kan man fråga sig när ordern tecknades för dessa bilar - troligen inte i juni--aug för väldigt många. Men det får vi aldrig nåt svar på. Och skall jag helt ignorera vad aktuell bilhandlare påstod - varför skulle han ljuga ?

Uppdaterat: 2023-09-19 10:39
Pi skrev:

Som du V8 kunde läsa i mitt inlägg så kan man fråga sig när ordern tecknades för dessa bilar - troligen inte i juni--aug för väldigt många. Men det får vi aldrig nåt svar på. Och skall jag helt ignorera vad aktuell bilhandlare påstod - varför skulle han ljuga ?

haha, för just bilförsäljare är ju historiskt sett kända för att vara rena sanningssägare.... ;)

Uppdaterat: 2023-09-19 11:01
Pi skrev:

Som du V8 kunde läsa i mitt inlägg så kan man fråga sig när ordern tecknades för dessa bilar - troligen inte i juni--aug för väldigt många. Men det får vi aldrig nåt svar på. Och skall jag helt ignorera vad aktuell bilhandlare påstod - varför skulle han ljuga ?

Det är ganska många bara i min närhet som bytt och köpt nytt senaste veckorna och samtliga har valt bensinbil för drygt 300000:- av dem som betalar med egna pengar.

Bilhandlare är bra på att fara med osanning och sedan spelar det stor roll vilket märke du frågar hos, vissa märken har över 90% företagskunder medan andra ligger under 50%.

Volvo har tex en endaste bil på topp 20 hos privatköpare och det är plats 15 i Augusti exempelvis.
Första BMW ligger på plats 40.
Första Mercedes runt plats 65

Under flik A.8 kan man läsa allt man behöver om andelar hit och dit:
https://mobilitysweden.se/storage/24D2F1F89DE32C00EF89327F317A476CCA439EB02792DCB1B937AB1BA5FFB5D4/24d11d0a3dae4eeb92f65b8e7b6cccb3/xlsx/media/6dd87bd8e769417280a41187a90b8dea/Nyregistreringar%20augusti%202023.xlsx

Uppdaterat: 2023-09-19 12:17

Hur som helst så vet vi inte speciellt mycket om orderingången IDAG ifrån privatköpare.
Sen tror jag absolut att privatköpare idag siktar på segmentet bensindrivna bilar runt 300.000 kr.
Det finns helt enkelt knappast nåt billigare att sikta mot vid nybilsköp.
Dock är urvalet ändå inte så imponerande i det segmentet - i alla fall inte om man vill ha annat än en andra-bil.

Uppdaterat: 2023-09-19 12:43

Man kan fråga sig, iaf gör jag, varför jag inte skulle välja en Tesla Y istället för någon av bilarna i testet. Det säger jag inte för att jag har en Y, jag har en 3:a + ett par andra bilar, men utan att tveka skulle jag välja en Y än någon av de i testet om jag skulle betala själv.

Uppdaterat: 2023-09-21 17:21
skarj skrev:

Man kan fråga sig, iaf gör jag, varför jag inte skulle välja en Tesla Y istället för någon av bilarna i testet. Det säger jag inte för att jag har en Y, jag har en 3:a + ett par andra bilar, men utan att tveka skulle jag välja en Y än någon av de i testet om jag skulle betala själv.

Komfort, servicenätverk, ingen laddmöjlighet hemma, design, försäkringskostnad. Några jag kommer på.

Uppdaterat: 2023-09-22 20:56