Vi Bilägares forum

Protester mot bilmässan – tre bilar sänktes i damm

Protester mot bilmässan – tre bilar sänktes i damm

Hundratals aktivister deltog i olika demonstrationer i samband med bilmässan IAA i München, och förbundskanslern kritiserades för ”greenwashing”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-18 11:20

Kommentarer

Snart upptäcker de också att elbilar inte kommer att rädda världen, men det är klart.. att lägga mer naturresurser och högre elförbrukning på SUV modeller förbättrar knappast situationen. Vem skall man skylla utvecklingen på? Biltillverkarna säger nu att SUV är det som folket vill ha.. och folket köper SUV.. vems är då felet? Vill vi ha lättare bilar så kan vi inte hela tiden göra dem tyngre, nu känns det som säkerheten framförs som argument att man inte kan göra lättare bilmodeller. Sedan skyller man på SUV och batterierna osv.. det är alltid någon annans fel i dagens samhälle. Volvo's nya EX30 som är i storlek som en mindre Golf väger 1850 kg. En Polo har gått från 785 kg till dagens 1300 kg. Visst, bilar har blivit lite större, men vikten har ökat dramatiskt. Jag trodde inte ens man skulle bygga bilar tyngre än 2000 kg, men det visade sig inte vara så svårt att närma sig 3000 kg för vissa större SUV modeller. När är gränsen nådd? När tar vansinnet slut?

Uppdaterat: 2023-09-18 12:57
hx30 skrev:

Snart upptäcker de också att elbilar inte kommer att rädda världen, men det är klart.. att lägga mer naturresurser och högre elförbrukning på SUV modeller förbättrar knappast situationen. Vem skall man skylla utvecklingen på? Biltillverkarna säger nu att SUV är det som folket vill ha.. och folket köper SUV.. vems är då felet? Vill vi ha lättare bilar så kan vi inte hela tiden göra dem tyngre, nu känns det som säkerheten framförs som argument att man inte kan göra lättare bilmodeller. Sedan skyller man på SUV och batterierna osv.. det är alltid någon annans fel i dagens samhälle. Volvo's nya EX30 som är i storlek som en mindre Golf väger 1850 kg. En Polo har gått från 785 kg till dagens 1300 kg. Visst, bilar har blivit lite större, men vikten har ökat dramatiskt. Jag trodde inte ens man skulle bygga bilar tyngre än 2000 kg, men det visade sig inte vara så svårt att närma sig 3000 kg för vissa större SUV modeller. När är gränsen nådd? När tar vansinnet slut?

Du kommer inte på några fler skillnader mellan Polon som väger 785kg och den som väger 1300kg förutom att den är större?

Uppdaterat: 2023-09-18 13:15

Aktivisterna har rätt i sak, vikten och storleken på moderna bilar är absurd.

Uppdaterat: 2023-09-18 13:41

Bra där john, håller med dig. Inför en maxvikt och storlek på personbilar, det är bara töntigt med SUVAR och stora PickUper.

Uppdaterat: 2023-09-18 14:51

Det som är töntigt, är de som kommenterar och bestämmer vad andra ska köra för bil, bara för att de inte gillar en viss biltyp.

Newsflash! En gigantisk suv som körs 500 mil per år, smutsar ner mindre än en liten Polo som körs 3000 mil per år. Tänk längre.

Uppdaterat: 2023-09-24 11:36

Matsj
Men SUVen innehåller betydligt mer material som även det har en miljöpåverkan. Vidare är det troligare att det samlade trafikarbetet är betydligt högre för SUV än för småbil som Polo vilket oftast används som andrabil.
Tänk längre.

Uppdaterat: 2023-09-24 15:22

Fast om man tänker ytterligare lite längre så fraktar en SUV/storbil mer människor och bagage än en liten småbil och dessutom säkrare. Transportnyttan blir därigenom högre.

En buss exempelvis släpper ut en förfärligt massa elände men transporterar än mer människor så att utsläpp och olycksrisk blir lägre per personkilometer än om dessa åkt bil istället.

Hur man sedan ökar samåkningen är en annan diskussion. Men där finns en stor potential.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-25 04:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
MatsJ skrev:

Det som är töntigt, är de som kommenterar och bestämmer vad andra ska köra för bil, bara för att de inte gillar en viss biltyp.
Newsflash! En gigantisk suv som körs 500 mil per år, smutsar ner mindre än en liten Polo som körs 3000 mil per år. Tänk längre.

Skall man jämföra så skall man göra det vid samma miltal annars blir det ingen jämförelse.

Uppdaterat: 2023-09-25 06:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

A.L - fast hur många SUV:ar ser du på vägarna som har flera än en eller möjligen 2 personer ombord - annat än under semestertider? Det är nog inte så att en SUV generellt fraktar flera personer än de flesta andra modeller av personbilar.

Uppdaterat: 2023-09-25 10:34

AL
Jag tänkte väl närmast på miljönyttan räknat från ”ax till limpa”.
Håller dock med om att transportnyttan med SUV skulle kunna blir högre men precis som Pi påpekar så är den förmodligen långt ifrån optimal.

Uppdaterat: 2023-09-25 13:53
Pi skrev:

A.L - fast hur många SUV:ar ser du på vägarna som har flera än en eller möjligen 2 personer ombord - annat än under semestertider? Det är nog inte så att en SUV generellt fraktar flera personer än de flesta andra modeller av personbilar.

Pi, här är jag helt enig med dig. Ser mest en eller ibland två personer i Suvarna. Vill man frakta många personer plus bagage så är det kombi som gäller.

Uppdaterat: 2023-09-25 17:40

Jag körde omkring tre andra personer i min SUV idag. Det var tur att två var normalstora japaner för fyra av min storlek hade inte gått.

Uppdaterat: 2023-09-25 20:23