Vi Bilägares forum

Svag efterfrågan på elbilar – Volkswagen drar ned på tempot

Svag efterfrågan på elbilar – Volkswagen drar ned på tempot

Volkswagen drar ned på tempot i elbilsfabriken i Zwickau, som bland annat bygger ID-modellerna. Anledningen är svalt intresse från bilköparna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-14 16:33

Kommentarer

Finns bilar från konkurrenter som erbjuder mycket mer och bättre bil för samma eller lägre pris.
ID.3-faceliften var en besvikelse, så efterfrågan är därefter. Det hade varit ett gyllene tillfälle att fixa alla hopplösa kompromisser i ID3an. Alltså, bara 4 sittplatser med stora batteriet, går inte att lasta på taket och inte att dra släp.

Uppdaterat: 2023-09-14 17:07

Gmo:
Vi äger en ID3 från 2022 och jag håller inte med dig. ID3:an har frun kört drygt
16 000 helt problemfritt frånsett garantibyte av 12V batteriet. VW ID 3 är den i särklass mest problemfria bil vi ägt.

Hon hade under några år en toyota avensis årsmodell 2011 som inte alls var lika problemfri som denna ID3a.

Uppdaterat: 2023-09-14 18:53

Id.3 är en bil som skulle kunna vara ett intressant val för mig - men så är det detta med att den inte får dra släp... F ö gillar jag storleken och såvitt jag förstår av bl a ViB så har ändå faceliften gjort den gott. Men den faller tyvärr på den obefintliga dragförmågan. Tråkigt.

Uppdaterat: 2023-09-14 19:48

VW har väl helt enkelt inte lyckats uppfylla de presumtiva kundernas förväntningar. Många avvaktar nog även nästa tekniksprång betr batteriernas kapacitet, laddtid, vikt mm

Uppdaterat: 2023-09-14 19:48
Togga

Togga, vi väntar på sänkta priser.. tekniksprång? Eh? Vikten är ett problem idag men man kan skippa SUV.

Uppdaterat: 2023-09-14 20:04

Gmo
Den faceliftade ID3 släpptes nyligen. Kan man redan nu avgöra efterfrågan?

Uppdaterat: 2023-09-14 20:18
hx30 skrev:

Togga, vi väntar på sänkta priser.. tekniksprång? Eh? Vikten är ett problem idag men man kan skippa SUV.

Sänkta priser blir nog marginella, och inte det som spelar störst roll vid valet av elbil. Stora tunga SUV:ar torde väl också minska framöver. Vem behöver en sån egentligen, utom dom som har behov av att stärka sitt ego?

Uppdaterat: 2023-09-14 20:21
Togga

@axa och @swenssons:
Id3 kan fortfarande inte dra släp, ta 5 personer med stora batteriet eller lasta på taket, det kan konkurrenterna idag men inte när id3an kom. Nu är id3an ensam om dessa begränsningar.

Uppdaterat: 2023-09-14 20:27

Nåja - alla konkurrenter har inte heller dragkapacitet eller ibland väldigt låg dragkapacitet.

Uppdaterat: 2023-09-14 20:34

Dragkroken kan ju inte vara anledningen generellt, det är väl mest vi svenskar som vill ha krok.

Uppdaterat: 2023-09-14 21:31

Själv tycker jag att VW gjort ett klart lyft med uppdaterade ID3. Drag är inte alls så viktigt. Är oavsett hopplöst att använda en elbil som släpbil. Billigare att ha en avställd gammal dieselbil för att kunna släpa runt saker med.

Uppdaterat: 2023-09-14 21:37

Haft tre bilar utan dragkrok nu, man klarar sig bra om man känner någon som har.. eller så hyr man en lätt lastbil.

Uppdaterat: 2023-09-14 21:52

Jag använder väldigt sällan dragkrog. Kan gå ett par år mellan användingen.
Men när jag väl behöver det så blir det drygt att inte kunna hyra ett släp utan måste istället hyra en skåpbil eller annan bil som har drag.

Men eftersom det är så långt mellan mina användningar av drag, så har jag nu en elbil som inte har drag och skulle tro att jag faktiskt inte kommer behöva det heller innan byte till nästa bil. Men nästa bil måste nog ha det, då jag troligen kommer flytta inom några år och då vill jag kunna hyra släp.

Uppdaterat: 2023-09-14 21:53
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jag använder väldigt sällan dragkrog. Kan gå ett par år mellan användingen.
Men när jag väl behöver det så blir det drygt att inte kunna hyra ett släp utan måste istället hyra en skåpbil eller annan bil som har drag.
Men eftersom det är så långt mellan mina användningar av drag, så har jag nu en elbil som inte har drag och skulle tro att jag faktiskt inte kommer behöva det heller innan byte till nästa bil. Men nästa bil måste nog ha det, då jag troligen kommer flytta inom några år och då vill jag kunna hyra släp.

Jag har husvagn och släpvagn. Men inget drag. Fungerar ypperligt. Lånar en bil med drag då det behövs.
Kostar 10.000-20.000kr att få en dragkrok på bilen. Blir dyrt att släpa runt något efter bilen ett par gånger per år.

Uppdaterat: 2023-09-14 22:02
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Jag använder väldigt sällan dragkrog. Kan gå ett par år mellan användingen.
Men när jag väl behöver det så blir det drygt att inte kunna hyra ett släp utan måste istället hyra en skåpbil eller annan bil som har drag.
Men eftersom det är så långt mellan mina användningar av drag, så har jag nu en elbil som inte har drag och skulle tro att jag faktiskt inte kommer behöva det heller innan byte till nästa bil. Men nästa bil måste nog ha det, då jag troligen kommer flytta inom några år och då vill jag kunna hyra släp.

Jag har husvagn och släpvagn. Men inget drag. Fungerar ypperligt. Lånar en bil med drag då det behövs.
Kostar 10.000-20.000kr att få en dragkrok på bilen. Blir dyrt att släpa runt något efter bilen ett par gånger per år.

Det är en bra poäng! Har inte tänkt på vad det kostar extra att ha drag, men om det är så mycket, så låter det ju rimligt att skippa drag och hyra eller låna bil (om man nu kan det) istället.

Uppdaterat: 2023-09-14 22:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Lustigt detta med behovet att köra med skrymmande och tung last, inte sedan 1952 då första bilen köptes i "familjen" (den bilen "existerar" förövrigt fortfarande) har en enda bil haft drag eller varit kombi...
Det har ALDRIG... saknats.
Trots att man bor på "landet" och har enormt mycket "prylar".

Men det förutsätter förstås att man råkar ha bilar med osedvanligt stort och praktiskt bagageutrymme, vilket ju inte direkt varit en utmärkande egenskap för alla bilmodeller och märken, vilket av logiska orsaker ökar behovet av drag och kombi, även när man inte envisas med att dagligen köra omkring med "soffor" och "kylskåp" hit och dit.

Uppdaterat: 2023-09-14 23:14

Är uppriktigt förvånad över VAGs bekymmer men konkurrensen har hårdnat och kunderna skickligare att välja prestanda för pengarna. Apropå dragkroksdebatten är det för min del ett måste, cykelhållare, släpkärror.

Uppdaterat: 2023-09-15 05:54

Det är en mycket liten minoritet av världens bilägare, som har kravet på dragkrok för fraktande av cyklar och släpkärror. Inget som biltillverkarna behöver ta hänsyn till, när nya bilmodeller konstrueras.

Uppdaterat: 2023-09-15 09:15

Nåja, det finns mängder av tillverkare av olika typer av "efter-fordon" världen runt så behovet av dragkrok är nog inte så lokalt som en del vill tro. Sen har jag svårt att förstå hur en del av er kan påstå att behovet inte finns - kanske inte för er men vi är andra som har behovet och är villiga att betala de tusenlappar som "kroken" kostar. Och alla kanske inte vill ha en extra bil för dragbehovet - och det är en avsevärt dyrare lösning för de flesta. Varför är det så svårt att acceptera att vi har olika krav på våra bilar ?

Uppdaterat: 2023-09-15 10:10
40-talisten skrev:

Det är en mycket liten minoritet av världens bilägare, som har kravet på dragkrok för fraktande av cyklar och släpkärror. Inget som biltillverkarna behöver ta hänsyn till, när nya bilmodeller konstrueras.

Nä, men röststyrning av t ex värmen verkar många kunder ha stort behov av…

Uppdaterat: 2023-09-15 10:49
Togga
Togga skrev:

40-talisten skrev:
Det är en mycket liten minoritet av världens bilägare, som har kravet på dragkrok för fraktande av cyklar och släpkärror. Inget som biltillverkarna behöver ta hänsyn till, när nya bilmodeller konstrueras.

Nä, men röststyrning av t ex värmen verkar många kunder ha stort behov av…

Röststyrning kostar ingenting, jämför med att dimensionera chassi m.m för drag.

Uppdaterat: 2023-09-15 11:11
Pi skrev:

Nåja, det finns mängder av tillverkare av olika typer av "efter-fordon" världen runt så behovet av dragkrok är nog inte så lokalt som en del vill tro. Sen har jag svårt att förstå hur en del av er kan påstå att behovet inte finns - kanske inte för er men vi är andra som har behovet och är villiga att betala de tusenlappar som "kroken" kostar. Och alla kanske inte vill ha en extra bil för dragbehovet - och det är en avsevärt dyrare lösning för de flesta. Varför är det så svårt att acceptera att vi har olika krav på våra bilar ?

Men välj en bil med drag då? Inte svårare än så! Om du vill ha drag, köp bil med drag istället för att kritisera de bilar som av nån anledning inte har drag.
Du är lika tjatig som vargen....
Sen nej, ingen måste ha drag privat, men det finns en del som vill ha drag då det underlättar deras fritid. Då är det ju inte ett dugg svårare än att man gör en önskelista över en bils spec. efter sina intressen, och väljer bil därefter. Att sitta och klaga på allt som inte passar just en själv är bara patetiskt, tragiskt och sinnessjukt rent ut sagt....

Uppdaterat: 2023-09-15 11:21

Henrik - ingen måste heller ha bil eller inte ens en elbil - om det är på den nivån debatten skall föras.
Givetvis köper man bil efter sina behov men det jag nämnde och som tydligen retade många inkl dig var att jag tycker att Id.3 verkar vara en en bil som f ö skulle passa mina behöv men att den tyvärr inte kan utrustas för att dra min båtkärra och släpvagn.

Uppdaterat: 2023-09-15 11:40

@gaston - poängen är den att en bil som varken kan dra, frakta 5 åkande eller lasta på taket kommer att väljas av färre och således sälja sämre.

@snoid - det går utmärkt att dra släp med elbil. Jag har kört både båt och kåpsläp hundratals mil med min det senaste året. Björn Nyland (youtubern) har för övrigt kört ett antal 1000 km challenge med släp, visst man får ladda oftare, men framförallt så kan man inte köra lika fort...

Uppdaterat: 2023-09-15 12:10

Gmo
Jag tror inte det är anledningarna till att efterfrågan minskat på ID3

Uppdaterat: 2023-09-15 12:16
Pi skrev:

Henrik - ingen måste heller ha bil eller inte ens en elbil - om det är på den nivån debatten skall föras.
Givetvis köper man bil efter sina behov men det jag nämnde och som tydligen retade många inkl dig var att jag tycker att Id.3 verkar vara en en bil som f ö skulle passa mina behöv men att den tyvärr inte kan utrustas för att dra min båtkärra och släpvagn.

Du fattade verkligen inte min poäng....

Uppdaterat: 2023-09-15 12:27

Henrik - och du fattade uppenbarligen inte upprinnelsen till hela denna diskussion som inte ens hade behövt bli nån diskussion.

Uppdaterat: 2023-09-15 12:52

Problemet är helt klart att marknadsavdelningen inte har lyckats identifiera en målgrupp som är intresserade av att köpa VW:s elbilar. Eller att konstruera bilar som tillfredsställer målgruppen.
Möjligt att målgruppen som vill ha drag, kunna ta taklast eller kunna ta fyra passagerare är liten. Men den finns.
Lyckligtvis finns det andra tillverkare som riktar sig till den målgruppen. Vi är ju några stycken i den.

Uppdaterat: 2023-09-15 15:52
40-talisten skrev:

Togga skrev:
40-talisten skrev:
Det är en mycket liten minoritet av världens bilägare, som har kravet på dragkrok för fraktande av cyklar och släpkärror. Inget som biltillverkarna behöver ta hänsyn till, när nya bilmodeller konstrueras.
Nä, men röststyrning av t ex värmen verkar många kunder ha stort behov av…

Röststyrning kostar ingenting, jämför med att dimensionera chassi m.m för drag.

Ingenting kostar ingenting. Det är väl klart röststyrning kostar att få till. Frågan är om det är en så nödvändig finess? Det är ju inte frågan om Permobiler?

Uppdaterat: 2023-09-15 16:51
Togga

Det enda jag använder röststyrning till är navigering då den inte tillåter mig att knappa in en adress samtidigt som jag kör.

Uppdaterat: 2023-09-15 16:55
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Det enda jag använder röststyrning till är navigering då den inte tillåter mig att knappa in en adress samtidigt som jag kör.

Går väl att ställa in innan du åker iväg? Eller kommer du på vart du ska efter en stund, och kan inte stanna till i nån minut och knappa? Men i de absolut flesta tillfällena vet du väl vägen utan GPS, eller?🤔

Uppdaterat: 2023-09-15 17:24
Togga
bejje skrev:

Det enda jag använder röststyrning till är navigering då den inte tillåter mig att knappa in en adress samtidigt som jag kör.

Skojar du? Kan du inte lägga in adress när du kör? Vilken dretbil....

Uppdaterat: 2023-09-15 17:44

Boxer
Tycker du det verkar som att det sålts dåligt med ID3/4 i Europa?

Uppdaterat: 2023-09-15 17:46
Gaston skrev:

bejje skrev:
Det enda jag använder röststyrning till är navigering då den inte tillåter mig att knappa in en adress samtidigt som jag kör.

Skojar du? Kan du inte lägga in adress när du kör? Vilken dretbil....

Google maps via Android auto...

Uppdaterat: 2023-09-15 17:56
- Peugeot e-208 GT 2022

Som varande Toyota-gubbe använder jag givetvis kartbok... :)

Uppdaterat: 2023-09-15 18:09
40-talisten skrev:

Som varande Toyota-gubbe använder jag givetvis kartbok... :)

Ha ha så befriande kommentar bland alla som ska tuppfäktas om vilken bil som är bäst och har den bästa funktionen 😀

Uppdaterat: 2023-09-15 18:15
40-talisten skrev:

Som varande Toyota-gubbe använder jag givetvis kartbok... :)

+100

Uppdaterat: 2023-09-15 18:38

Ja jag minns när jag och frun träffades. Det var innan smartphones kom ut.
Inte hade vi någon GPS heller i bilen och sånt var väl ganska dyrt då och inte hade någon av oss vidare bra ekonomi.

Men vi åkte på resor ibland, som från Sveg till Gotland. Fruns syster och någon kompis till dessa var också med i bilen och de satt och kollade på en karta hur vi skulle köra och de var ganska dåliga på det. Fastnade i Stockholm och det var ett jävla helvetet att hitta rätt.

När man jämför med hur det funkar idag, så är det ju som natt och dag. Nära 100% av alla som kör bil har antingen inbyggd navigation i bilen, extern navigation eller en mobil som gör navigation.

Nu för tiden kollar jag i princip inte på väganvisningar hur man ska köra för att följa en viss väg och ta sig till ett visst ställe, för det är överflödigt. Kör alltid med navigation så länge jag ska en längre sträcka och det är en sträcka jag inte kör väldigt ofta.

Även om jag kan sträckan väl, så finns det fördelar med navigation, som olyckor och trafikstockningar där navigationen kan föreslå en bättre väg under förhållandena.

Uppdaterat: 2023-09-15 20:21
- Peugeot e-208 GT 2022
Swenssons skrev:

Gmo:
Vi äger en ID3 från 2022 och jag håller inte med dig. ID3:an har frun kört drygt
16 000 helt problemfritt frånsett garantibyte av 12V batteriet. VW ID 3 är den i särklass mest problemfria bil vi ägt.
Hon hade under några år en toyota avensis årsmodell 2011 som inte alls var lika problemfri som denna ID3a.

Otroligt att det finns en ID.3 som fungerar som den ska. Min ID.3 har gått ca 8200 mil och jag fick tillbaka den i veckan efter två dagars mjukvaruuppdateringar. Trodde i min enfald att den skulle fungera som tänkt nu efter femtielva verkstadsbesök, men i morse så grillades händerna igen trots att jag inte satt på värmen. När bilen hade gått 1,5 vinter så var hela bilen full av rostbubblor! Det är den i särklass sämsta bil jag ägt! Hade det inte varit för fantastiskt bra verkstad så hade jag fått fullständig tuppguck på den!

Uppdaterat: 2023-09-15 21:19
Anders Egermo skrev:

Swenssons skrev:
Gmo:
Vi äger en ID3 från 2022 och jag håller inte med dig. ID3:an har frun kört drygt
16 000 helt problemfritt frånsett garantibyte av 12V batteriet. VW ID 3 är den i särklass mest problemfria bil vi ägt.
Hon hade under några år en toyota avensis årsmodell 2011 som inte alls var lika problemfri som denna ID3a.

Otroligt att det finns en ID.3 som fungerar som den ska. Min ID.3 har gått ca 8200 mil och jag fick tillbaka den i veckan efter två dagars mjukvaruuppdateringar. Trodde i min enfald att den skulle fungera som tänkt nu efter femtielva verkstadsbesök, men i morse så grillades händerna igen trots att jag inte satt på värmen. När bilen hade gått 1,5 vinter så var hela bilen full av rostbubblor! Det är den i särklass sämsta bil jag ägt! Hade det inte varit för fantastiskt bra verkstad så hade jag fått fullständig tuppguck på den!

Mycket intressant att se dina kommentarer vs. Swenssons.
Totalt olik syn på bilen där du i princip säger att den är skit och Swenssons hyllar den.
Snackar vi måndagsex här eller ljuger någon av er?

Uppdaterat: 2023-09-15 21:28
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag håller nog med Boxer, det känns som bilbranschen tillverkar elbilar som de tror kunderna vill ha utan att veta. Men om så vore fallet, är det då en kort och hög bil med dåligt lastförmåga och hög förbrukning (dålig räckvidd) man vill ha och dyrt skall det vara? Hittills har man inte lyckats få fram en vettig familjebil.. Astra som nu kommer är nog närmast än så länge. Det har varit extrema modeller.... sport bilar..eller lyxiga SUV modeller.

Uppdaterat: 2023-09-16 09:32
bejje skrev:

Anders Egermo skrev:
Swenssons skrev:
Gmo:
Vi äger en ID3 från 2022 och jag håller inte med dig. ID3:an har frun kört drygt
16 000 helt problemfritt frånsett garantibyte av 12V batteriet. VW ID 3 är den i särklass mest problemfria bil vi ägt.
Hon hade under några år en toyota avensis årsmodell 2011 som inte alls var lika problemfri som denna ID3a.
Otroligt att det finns en ID.3 som fungerar som den ska. Min ID.3 har gått ca 8200 mil och jag fick tillbaka den i veckan efter två dagars mjukvaruuppdateringar. Trodde i min enfald att den skulle fungera som tänkt nu efter femtielva verkstadsbesök, men i morse så grillades händerna igen trots att jag inte satt på värmen. När bilen hade gått 1,5 vinter så var hela bilen full av rostbubblor! Det är den i särklass sämsta bil jag ägt! Hade det inte varit för fantastiskt bra verkstad så hade jag fått fullständig tuppguck på den!

Mycket intressant att se dina kommentarer vs. Swenssons.
Totalt olik syn på bilen där du i princip säger att den är skit och Swenssons hyllar den.
Snackar vi måndagsex här eller ljuger någon av er?

Att det skulle vara ett måndagsex tror jag inte. Min bil har väl samma mjukvaror, plåt/lack och manöverorgan för att styra bilens funktioner som andra ID.3:or.🤓

Uppdaterat: 2023-09-16 09:49

OM det vore sant att Anders ID3 inte är ett måndagsexemplar vore nätet fullt av kommentarer om rostiga ID3or.

Det enda jag tycker är underligt med ID3 an är att framskärmarna har ett ca 5 till 10 mm inåtvänt veck i plåten som samlar fukt och salt, ett liknande veck som gamla bilar hade fast i bakskärmarna. Då jag upptäckte detta idiotveck sprutade jag linolja i den för att förebygga rostangrepp. Jag har till och med talat med VW om denna produktions miss men de säger att de är medvetna om det men att finns ingen ökad rostrisk men det är jag inte lika övertygad om.

Vår bil ska också in på en tvådagars programuppdatering i slutet på oktober trots att det inte finns några fel på den. Under tiden bilen är på uppdatering erbjuder VW fri lånebil. Tack för det!

Vi är verkligen supernöjda med vår ID3 som är den mest problemfria bil vi någonsin ägt.

Uppdaterat: 2023-09-17 08:01

Jag har blivit medlem i en grupp på Facebook. Om jag gissar rätt så kommer ID.3:orna gå samma öde till mötes. Det som är mycket märkligt är att man inte läser eller hör mer om VW-gruppens enorma lack/rost-problem!
https://m.facebook.com/groups/481922482831601/?ref=share

Uppdaterat: 2023-09-17 10:14

Då har väl jag haft en närmast osannolik tur som aldrig drabbats av dessa "enorma lack/rost-problem" trots att jag ägt många bilar ifrån VAG-gruppen. Därmed inte sagt att de inte existerar men möjligen att de inte är "enorma".

Uppdaterat: 2023-09-17 10:45

Under helgen har jag ”roat” mig att undersöka hur andra VW ID3 ser ut som står lite här och var på p platser vid köpcentra i bl.a Arninge, Täby Centrum och Stinsen / Sollentuna. Jag har parkerat bredvid 17 st ID3 som jag har smygtittat på och inte en enda av dem har några synliga lack / rostskador.

Jag talade tillika med tre ID3 ägare som inte alls var missnöjda med sina bilar, tvärtom tillfreds och ena till och med mycket nöjd frånsett att hen fått byta en grej / stag i framvagnen som ordnades på garantin.

Frånsett denna ovetenskapliga undersökning finns det säkerligen X antal ID3 med felaktigheter men då man komma ihåg att det rullar säkerligen tiotusentals VW ID3 på våra vägar. Att några av dem är måndagsexemplar tvivlar jag inte alls på och det är bara dessa missnöjda bilägare som klagar och gnäller och har all anledning att spy galla över sin bil.

Uppdaterat: 2023-09-17 23:06

Du måste ha en Id.3-magnet Swenssons - kan själv inte påminna mig om att jag parkerat bredvid en enda Id.3 sen den lanserades. Dock sett ett antal ute på vägen men få vid parkeringsplatserna.

Uppdaterat: 2023-09-18 09:53

Internet globaliserar, saker är inte som förr när väldigt lokal prissättning kunde tillämpas, utan att kunden hade kännedom om detta. Kvalitetsproblem kunde lätt gömmas då inget internet som kunde informera fanns... VW har ju fortfarande kört med "ett fåtal fall har inträffat", medan nätet är fullt av fall...

Kikar man på nätet ser man att en ID.3 kostar €15.000 i Kina -prisskillnaden till halvmiljonen är ju rent orimlig och köplusten far all världens väg... vill inte VW ha med sin hemmamarknad att göra längre? Den som redan betalt halvmiljonen blir nog inte så lycklig över att ha fått en leverans snarare värd 200-300.000 kr (ja, det är dyrare i EU, men inte hur mycket som helst)... och den lägre prisnivån bekräftar snarare brister (buggar etc) och det "billiga" utförandet.

VW sade initialt att ID.3 skulle hamna på/under €30.000 och där hade de nog rätt. Coronans bristsituationer ställde till det, men är över nu, så det är hög tid att återvända till det som sades från början. Då skulle det åtminstone finnas någon rim & reson i prisskillnaden på ID.3, EU vs Kina. Pris och efterfrågan hänger ju ihop på ett naturligt vis, och där ligger VW fel, som det ser ut i dagsläget.

Uppdaterat: 2023-09-18 11:52

Pi:
Åk till stora köpcentrum med riktigt stora parkeringar så är det tämligen enkelt att finna flera ID3or men att parkera bredvid dem är sällan enkelt däremot att gå förbi och kika på dem är busenkelt.

Runt mig i norra Stockholm finns minst tre riktigt stora välbesökta köpcentra med enorma p platser.

Uppdaterat: 2023-09-18 12:19

ID.4 är en storsäljare i Sverige och internationellt, jag är dock inte övertygad om att anledningen till att den går åt som smör i solsken är för att den kan dra släp…

Att ID.3 säljer sämre än förväntat - ID.4 säljs huvudsakligen till företag. Privatkunder över hela Europa har fått ekonomiska utmaningar senaste tiden med högre inflation, högre kostnader, osäkra framtidsutsikter osv. Plus att konkurrensen inom ID.3-segmentet har ökat utan att marknaden har växt med den nivå som hade behövts för att ge utrymme för alla.

Uppdaterat: 2023-09-18 14:00