Vi Bilägares forum

Ny höjning: Dieselpriset spränger 26-kronorsvallen

Ny höjning: Dieselpriset spränger 26-kronorsvallen

För första gången sedan i november kostar en liter diesel över 26 kronor, efter en ny höjning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-14 10:00

Kommentarer

Ja fram till årsskiftet blir det svettigt för många verksamheter. Därefter slår nog skattesänkningar och framförallt att man tar bort den idiotiska reduktionsplikten igenom ordentligt.

Senaste nytt är att inflationen är på väg ner. Höjda råvaru- och insatsvarupriser kan ändra på det men förhoppningsvis klarar vi oss undan med andan i behåll denna gången (förutsatt att vintern inte blir för hård)

Se nu för sjutton till att tänka på detta vid nästa val så att ni inte ger tokstollarna nya mandat att göra alla stackars svenskar utfattiga.

Kan ju inte vara roligt att inte ens kunna unna sig en semesterresa, eller hur?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-14 10:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

+1

Värt att ta med sig är att det är val i USA också nästa år. Blir det skifte där, vilket är högst troligt, kommer oljeproduktionen öka, och priserna gå ned, varpå Opec-länderna kommer behöva följa efter.

Värt att ta med sig också, är att Sverige och i princip hela norden köper in merparten av sin olja från Norge, den sk. Brentoljan.

Uppdaterat: 2023-09-14 11:16

"Värt att ta med sig också" är att hela livet inte är centrerat runt bränslepriser utan för många av oss finns annat som är ännu viktigare - hur otroligt det än kan tänkas.

Uppdaterat: 2023-09-14 11:22
Pi skrev:

"Värt att ta med sig också" är att hela livet inte är centrerat runt bränslepriser utan för många av oss finns annat som är ännu viktigare - hur otroligt det än kan tänkas.

+100

Uppdaterat: 2023-09-14 11:47
A.L skrev:

Ja fram till årsskiftet blir det svettigt för många verksamheter. Därefter slår nog skattesänkningar och framförallt att man tar bort den idiotiska reduktionsplikten igenom ordentligt.
Senaste nytt är att inflationen är på väg ner. Höjda råvaru- och insatsvarupriser kan ändra på det men förhoppningsvis klarar vi oss undan med andan i behåll denna gången (förutsatt att vintern inte blir för hård)
Se nu för sjutton till att tänka på detta vid nästa val så att ni inte ger tokstollarna nya mandat att göra alla stackars svenskar utfattiga.
Kan ju inte vara roligt att inte ens kunna unna sig en semesterresa, eller hur?
MVH AL

Då får hattarna "ligga i", för enligt senaste undersökningen från Omnipoll så får:
Hattarna 145 mandat
Mössorna 204 mandat
eftersom L och KD åker ur riksdagen.

Jaja, jag vet det är inte val idag...

Uppdaterat: 2023-09-14 12:07

McTar:

Att vägra lyssna på forskning, vetenskap och sakkunskap är väl om något foliehatt?

Det är nämligen vad tokstollarna pysslat med under årens lopp.

I Stockholms stad sparkade exempelvis Daniel Helden Jonas Eliasson då han inte presenterade ett underlag som föll herr diktatorn i smaken. KTH-professorns akademiska kompetens sågs som en belastning inom tokstollekretsarna, den var så obekväm att man gick rakt emot alla principer som finns (där politiker inte lägger sig i tjänstemännens arbete och ännu mindre sparkar folk på grund av att de presenterar ”fel” resultat).
Foliehatt nummer ett.

VTI är ett annat organ som tokstollarna utsett men vars resultat helt negligeras, både med avsikt på bränsleskatter som andra åtgärder i trafiken.

Foliehatt nummer två.

Höghastighetståg genom hela Sverige är ett sågat projekt som både kostar mer än vad det smakar som att det tränger undan andra mer nödvändiga investeringar.
Foliehatt nummer tre.

Sist men inte minst; den nedlagda kärnkraften. Där var det tokstollarna som gick rakt emot all expertis och sakkunskap som varnade för konsekvenserna som vi idag lever i, med skenande priser och osäkerheter i att förutse framtiden.
Foliehatt nummer fyra.

Så vilka som är de främsta foliehattarna torde för de allra vara fullkomligt uppenbart. Om vi dessutom lägger till att de har en rad totalitära inslag likväl som allehanda ministrar med terrorkopplingar uppe som huserar i (dåtida) regering så är det inte bara ett lågbegåvat och fundamentalistiskt parti, de är dessutom samhällsfarliga.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-14 13:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Därför diesel priset var på 28.52:-/l beror att råoljan kostade närmare 140Usd/fatet idag beror priset också på att råoljan blivit dyrare men även den väldigt svaga valutan vi har idag.

Hade råoljan gått upp till 140Usd/fatet igen hade priset blivit ännu dyrare pga den svaga valutan.

Så tycker informationen i artikeln inte är korrekt.

Men tänker man vad det kostar att äga en bil med inköpspriset alt leasing, parkering, underhåll, service, däck m.m .

Då är drivmedel inte så stor kostnad i skillnad och inte sett någon ändra sitt körmönster oavsett om bränslet kostar 22:- är 29:-/litern för dom flesta behöver ta sig till jobbet, aktiviter, handla mat m.m.

Tänker man 7:-/litern och att bilen drar 0.6/l och man kör 100 mil är det 60liter ggr 7:- = 420:-/månaden.

Bara service och däck är oftast mer en det i kostnad per månad och parkeringen kostar i många fall mer en detta.

Därför jag tyckte artiklar från politiker som säger att man inte hade råd att jobba med dom högre drivmedelspriserna inte stämde alls tänk vilken inkomst tapp man haft om man var arbetslös istället vs har en inkomst som oftast handlare om dubbla inkomsten istället då är verkligen 420:- ingenting.

Uppdaterat: 2023-09-14 14:05
Elbilar
A.L skrev:

McTar:
Att vägra lyssna på forskning, vetenskap och sakkunskap är väl om något foliehatt?
Det är nämligen vad tokstollarna pysslat med under årens lopp.
I Stockholms stad sparkade exempelvis Daniel Helden Jonas Eliasson då han inte presenterade ett underlag som föll herr diktatorn i smaken. KTH-professorns akademiska kompetens sågs som en belastning inom tokstollekretsarna, den var så obekväm att man gick rakt emot alla principer som finns (där politiker inte lägger sig i tjänstemännens arbete och ännu mindre sparkar folk på grund av att de presenterar ”fel” resultat).
Foliehatt nummer ett.
VTI är ett annat organ som tokstollarna utsett men vars resultat helt negligeras, både med avsikt på bränsleskatter som andra åtgärder i trafiken.
Foliehatt nummer två.
Höghastighetståg genom hela Sverige är ett sågat projekt som både kostar mer än vad det smakar som att det tränger undan andra mer nödvändiga investeringar.
Foliehatt nummer tre.
Sist men inte minst; den nedlagda kärnkraften. Där var det tokstollarna som gick rakt emot all expertis och sakkunskap som varnade för konsekvenserna som vi idag lever i, med skenande priser och osäkerheter i att förutse framtiden.
Foliehatt nummer fyra.
Så vilka som är de främsta foliehattarna torde för de allra vara fullkomligt uppenbart. Om vi dessutom lägger till att de har en rad totalitära inslag likväl som allehanda ministrar med terrorkopplingar uppe som huserar i (dåtida) regering så är det inte bara ett lågbegåvat och fundamentalistiskt parti, de är dessutom samhällsfarliga.
MVH AL

Jättelång text som svar på en fråga som inte ställts.

Jag konstaterar bara oponionsläget nu

Uppdaterat: 2023-09-14 16:25

McTar
Det brukar bli så…

Uppdaterat: 2023-09-14 16:34
McTar skrev:

nu

Nej du konstaterar inte opinionsläget just nu. Då har du inte förstått vad siffrorna speglar. Men dataanalys är du inte ensam om att inte begripa här i trådarna

Att det sedan är frågan om foliehattar hos tokstollarna har vi sett åtskilliga bevis på.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-14 17:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Elbil Vw

Det du inte har snappat upp är att bränsleskatter utgår från ett marginalkostnadsperspektiv. Det är dessa resor som påverkas i första hand.

Sekundärt förlorar bilisterna som kollektiv några miljarder i köpkraft - likväl som att företag och verksamheter får dyrare transporter (som sedan faktureras deras kunder).

Dessa kostnader driver sedan på inflationen som gör att både räntor som köpkraften sänks ytterligare.

Ekonomi är svårt. Det är jag medveten om. Men lite grundläggande saker bör man nog känna till om man skall diskutera ämnet.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-14 17:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Elbil Vw
Det du inte har snappat upp är att bränsleskatter utgår från ett marginalkostnadsperspektiv. Det är dessa resor som påverkas i första hand.
Sekundärt förlorar bilisterna som kollektiv några miljarder i köpkraft - likväl som att företag och verksamheter får dyrare transporter (som sedan faktureras deras kunder).
Dessa kostnader driver sedan på inflationen som gör att både räntor som köpkraften sänks ytterligare.
Ekonomi är svårt. Det är jag medveten om. Men lite grundläggande saker bör man nog känna till om man skall diskutera ämnet.
MVH AL

Men även företag gör jämförelsen med Tco om det är billigare med elbil, vätgas, Phev eller ice vid inköpet.

Åkerinäringen har sagt om priserna ökar mera på diesel & Hvo100 som är riktigt vanligt idag pga upphandlingar som kräver detta bränsle.

Då blir det snart lönsamt och köpa el lastbilar istället.

Företag som har betydligt större omkostnader på drivmedel är oftast dom som är först om något är billigare i Tco och något många privatbilister har missat då många köper bil efter en känsla som gör personen nöjd. Inte alla kollar upp vad service, delar , skatt och försäkring kostar innan inköp av ett fordon.

Varit med själv att vissa haft så stora reperation kostnader så dom bytt ut bilen med något äldre och billigare med billigare delar efter en sådan lärdom.

Uppdaterat: 2023-09-14 17:58
Elbilar
Axa skrev:

McTar
Det brukar bli så…

Ja, sjukt tröttsamt.

Uppdaterat: 2023-09-14 18:48
Elbil_Vw skrev:

A.L skrev:
Elbil Vw
Det du inte har snappat upp är att bränsleskatter utgår från ett marginalkostnadsperspektiv. Det är dessa resor som påverkas i första hand.
Sekundärt förlorar bilisterna som kollektiv några miljarder i köpkraft - likväl som att företag och verksamheter får dyrare transporter (som sedan faktureras deras kunder).
Dessa kostnader driver sedan på inflationen som gör att både räntor som köpkraften sänks ytterligare.
Ekonomi är svårt. Det är jag medveten om. Men lite grundläggande saker bör man nog känna till om man skall diskutera ämnet.
MVH AL

Men även företag gör jämförelsen med Tco om det är billigare med elbil, vätgas, Phev eller ice vid inköpet.
Åkerinäringen har sagt om priserna ökar mera på diesel & Hvo100 som är riktigt vanligt idag pga upphandlingar som kräver detta bränsle.
Då blir det snart lönsamt och köpa el lastbilar istället.
Företag som har betydligt större omkostnader på drivmedel är oftast dom som är först om något är billigare i Tco och något många privatbilister har missat då många köper bil efter en känsla som gör personen nöjd. Inte alla kollar upp vad service, delar , skatt och försäkring kostar innan inköp av ett fordon.
Varit med själv att vissa haft så stora reperation kostnader så dom bytt ut bilen med något äldre och billigare med billigare delar efter en sådan lärdom.

Jaha, och?

Det är fortfarande inget argument för att ha skatter över de samhällsekonomiska kostnaderna, eller för den delen subventioner av elbilar.

De senare kan enbart motiveras om

A); De innebär positiva externa effekter.

B); De resulterar i minskade negativa externa effekter motsvarande den area som inte är täckt på annat sätt (regleringar eller skatter/avgifter).

Inget av detta är fallet idag såvida inte någon kan visa upp välfärdsförbättringar kopplat till en bilresa som görs med el.

Däremot finns det exempel på när elbilarna skall göras dyrare och då utifrån ett marginalkostnadsperspektiv på grund av negativa externa effekter.

Det rör;

Miljökostnader i tätort (PM10 och buller) samt olyckor, vägslitage och trängsel så klart.

Tycker inte Elbil Vw att det är ett rimligt krav att förarna till elbilarna betalar detta?

De tar ju trots allt vinsterna från resan.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-14 21:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Eller kanske lite överdriven respons från din sida. För övrigt handlar politiken om mycket annat än just dina favoritfrågor så det bästa är väl ifall folk röstar som de bäst vill.

Suck. Tycker man inte att vägtrafiken är ett intressant område så behöver man inte kommentera - om man nu inte har något vettigt att säga alltså😜. Att argumentera enbart för att man måste vara motvalls brukar sällan bli bra…

Angående politiken så finns det mycket som är intressant. Men det ligger mycket riktigt utanför detta forums kontext som handlar om bilar och trafik.

Och att tokstollarna rivit ner svenskt välstånd och bidragit till att ni stackars svenskar tappat miljarder i köpkraft kommer jag fortsätta att påpeka - även om man föredrar foliehatten.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 05:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det kommer bli en dyr vinter i år också. När vi sitter i händerna på oljeproducerande skurkstater, som tokstollarna i regeringen med dess begåvningsreserv vill stärka beroendet till.

Uppdaterat: 2023-09-15 05:57

Ja det är ju bara att läsa remissvaren där tokstollarna medvetet avvecklade kärnkraften för att se var den exakta orsaken ligger

Svensk energiförsörjning är inte så beroende av oljepriset även om det finns en indirekt påverkan via det vi importerar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 07:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Det intressanta är att det är du som drar in vilken politik man ska rösta på för att du ska bli nöjd kring vägtrafiken.
Återigen, svensken röstar bäst som den själv vill. Det finns troligen andra frågor som folk tycker är viktigare.

Du kanske ska förbereda dig för besvikelse vid nästa val. Verkar som det kan bli jobbigt för dig.

Uppdaterat: 2023-09-15 08:32

Axa; jag påpekar att tokstollarna lagt ner svensk kärnkraft och drivit upp transportpriserna långt över de nivåer som det finns vetenskapligt stöd för. Och vill man leva med inflation, arbetslöshet och dålig offentlig service så röstar man för det. Vill man ha värme hemma och ha råd att ta en utlandsresa någon gång samt möjlighet att äta sig mätt så röstar man inte för det. Valet är fritt.

Hur valet sedan går vågar jag inte uttala mig om. Det enda jag vet är att småpartierna ofta räddas kvar av stödröster (som är en allt större och betydelsefull grupp). Det gäller både Liberaler som tokstollar. Det kommer också inträffa vid nästa val - tyvärr.

Och vinner då den sidan där tokstollarna ingår - eller har för avsikt att vara med i - så är det klart att deras medverkan riskerar att upprepa alla de stolligheter som jag exemplifierade i mitt tidigare inlägg.

Då blir det fler nerlagda kärnkraftverk, höga drivmedelspriser, urgröpta offentliga budgetar samt inflation. Axa må tycka det är positivt men den absoluta majoriteten delar inte den uppfattningen.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 10:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vilka är då tokstollarna? Är det de som höjer dieselpriset just nu? Upp idag igen.
Frågan om tokstollar ställdes på ett annat ställe såg jag, men fick inget svar.

Uppdaterat: 2023-09-15 11:05
Villevalle

Tokstollarna är mp så klart - beskriver ovan.

Det är mp som lagt ner kärnkraften.
Det är mp som höjt bränslesskatterna långt över de nivåer som det finns samhällsekonomiskt stöd för.
Det är mp som infört (drivit)bolus/malus.

Det är mp som haft ministrar med terrorkopplingar
Det är mp som försökt peta i tjänstemännens rapporter och när ändringarna inte skriva in sparkar man utredarna.

Vilka skulle det annars vara?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 11:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Man kan nog tycka att det finns tokstollar även i dagens regeringsunderlag - så MP är nog inte ensamma representanter i den skaran.

Uppdaterat: 2023-09-15 11:34
Pi skrev:

Man kan nog tycka att det finns tokstollar även i dagens regeringsunderlag - så MP är nog inte ensamma representanter i den skaran.

För en gångs skull håller jag med dig Pi, de finns i alla partier och alla regeringskonstellationer.
Jag kan erkänna att jag röstade på ett parti som nu sitter vid makten men jag är så sjukt besviken på denna regerings klimatpolitik så jag blir förbannad om jag tänker på det....

Uppdaterat: 2023-09-15 11:37
Pi skrev:

Man kan nog tycka att det finns tokstollar även i dagens regeringsunderlag - så MP är nog inte ensamma representanter i den skaran.

Ja det finns tokstollar på många nivåer.

Ju större ytterlighet - desto tokigare

Och där ligger mp i en klass för sig

Såsom kärnkraften eller terrorkopplingen exempelvis…

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 11:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Gaston skrev:

Pi skrev:
Man kan nog tycka att det finns tokstollar även i dagens regeringsunderlag - så MP är nog inte ensamma representanter i den skaran.

För en gångs skull håller jag med dig Pi, de finns i alla partier och alla regeringskonstellationer.
Jag kan erkänna att jag röstade på ett parti som nu sitter vid makten men jag är så sjukt besviken på denna regerings klimatpolitik så jag blir förbannad om jag tänker på det....

Ja många moderata väljare är besvikna på de frågorna

Läser man IPCC är det oklart på vilka grunder som denna besvikelse uppstår.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 11:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Fortfarande. Folk röstar utifrån det de tycker är viktigt. Det är inte alltid just det du tycker är viktigast.

Tittar man på den här regeringen så har de på andra områden än miljö en politik som är på sitt sätt väldigt mycket tokstolleri.

Hur som helst, så tror jag personligen att Sverige skulle klara sig betydligt bättre med en annan regering än den nuvarande och dess stödparti.

Uppdaterat: 2023-09-15 12:00

Axa; nej det är riktigt. Precis som i fallet konsumtion så avgör varje väljare själv var de skall och bör lägga sin röst (ringer det någon klocka nu😜).

Men precis som i fallet konsumtion så är det inte alla som är medvetna om vad de röstar fram. Titta bara i dessa trådar där många tror att Sverige kan påverka framtida klimatet. Det finns inget som helst stöd för det påståendet - i alla fall inte i IPCC. Så information och kunskap är centrala storheter. Och det kommer jag fortsätta med, trots att jag inte bor mer än några månader i Sverige på årsbasis

Hur ett alternativt styre sedan skulle se ut och dess följdverkningar är svårbedömt. Mycket av det som idag genomförs är ju en kompromiss. Så argumentet är ganska svagt.

Vi kan ju dock konstatera att mycket av de stolligheter som har genomförts bak i tiden och där huvuddelen kan tillskrivas tokstollarna bidragit till att många svenskar idag knappt kan äta sig mätta eller ha en acceptabel uppvärmning av sin bostad vintertid.

Det är knappast förenligt med ett högt välstånd.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 12:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Axa; nej det är riktigt. Precis som i fallet konsumtion så avgör varje väljare själv var de skall och bör lägga sin röst (ringer det någon klocka nu😜).

Men precis som i fallet konsumtion så är det inte alla som är medvetna om vad de röstar fram. Titta bara i dessa trådar där många tror att Sverige kan påverka framtida klimatet. Det finns inget som helst stöd för det påståendet - i alla fall inte i IPCC. Så information och kunskap är centrala storheter. Och det kommer jag fortsätta med, trots att jag inte bor mer än några månader i Sverige på årsbasis

Hur ett alternativt styre sedan skulle se ut och dess följdverkningar är svårbedömt. Mycket av det som idag genomförs är ju en kompromiss. Så argumentet är ganska svagt.

Vi kan ju dock konstatera att mycket av de stolligheter som har genomförts bak i tiden och där huvuddelen kan tillskrivas tokstollarna bidragit till att många svenskar idag knappt kan äta sig mätta eller ha en acceptabel uppvärmning av sin bostad vintertid.

Det är knappast förenligt med ett högt välstånd.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 12:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Nu är det du som hakar upp dig på miljöaspekten…

Uppdaterat: 2023-09-15 12:19
Axa skrev:

AL
Nu är det du som hakar upp dig på miljöaspekten…

Axa Miljö är inte samma sak som klimatet min vän😜😅, den poletten måste väl ändå ha trillat ned vid det här laget…(?)

Jag konstaterar enbart att den fundamentalism som tokstollarna företräder resulterar i att de svenska medborgarna får det sämre - betydligt sämre.

Och detta utan någon nytta.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-15 13:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så har Miljöpartiet höjt dieselpriset igen. Det är märkligt att trots att Miljöpartiet inte längre sitter i regeringen så lyckas de ändå höja priset på bränsle varje vecka.
Det visar ju att Miljöpartiet har bättre kontakter med Saudi Arabien än den nuvarande svenska regeringen eftersom Miljöpartiet gång på gång får Saudi Arabien att höja priset. Men den svenska regeringen har ju förstört sina relationer med Saudi Arabien genom Koranbränningar som fått Saudi att höja bränslepriset för svenska kunder.
Så länge som Koranbränningarna pågår kommer Saudi att höja priserna.

Sverige har högre utsläpp per capita än flera andra länder. Medan Kina ligger två år före tidsplanen och år 2018 uppfyllde den minskning av Co2 som de hade på sig till 2020 att göra så ökar Sverige sina utsläpp. Och Sverige har historiskt tillhört världens största utsläppare. 1970 hade vi tre gånger så höga utsläpp per capita än Kina per capita. Så Sverige har en skuld här att betala av på.

När EU har satt sina mål för minskning av utsläpp så har de satt dem individuellt för varje land efter varje lands förutsättningar. Nu bryter Sverige mot EU och ökar utsläppen.

Sverige kan inte begära av andra länder att minska utsläppen när Sverige ökar sina. Dessutom förbrukar Sverige jordens resurser dubbelt så snabbt som Kina per capita och är ett av världens sämsta länder där.

Eftersom Miljöpartiet och Koranbränningar får Saudi Arabien att höja bränslepriset så behöver Sverige öka elektrifieringen snabbare och minska oljeberoendet. Då spelar inte Miljöpartiets kontakter med Saudi någon roll längre eftersom svenska folket inte längre kommer köra på bensin och diesel.

Genom en övergång till elbilar så kommer Sverige vara opåverkad av Miljöpartiets kontakter med Saudi Arabien.

Uppdaterat: 2023-09-16 05:31

Mycket bra inlägg Raphael! Är imponerad över vilken makt Mp tillskrivs av vissa skribenter.

Uppdaterat: 2023-09-16 09:03

Raphael: Det är uppenbart att du saknar grundläggande kunskaper om vägtrafikens beskattning och syftet med detsamma. Gör gärna J.L sällskap och plöj igenom styrmedelsutredningarna (varav den första kom på 70-talet). Då får du en bättre förståelse för hur bränslepriset är uppbyggt.

Det är en ganska enkel formel som beskriver konsumentpriset av bränslen

Den lyder:

Produktionspris + skatt *moms.

Produktionspriset rör sig hela tiden upp och ner, precis som hos de flesta marknader.

Skatten är däremot ett fast värde kopplat till den genomsnittliga storleken på de negativa externa effekterna. Det är förstås ett väldigt trubbigt instrument då externaliteter också varierar beroende på tid och rum. Men det är de fasta taxorna man utgår från i de samhällsekonomiska beräkningarna (vilket är en av orsakerna till att jag länge argumenterat för rörliga kilometeravgifter istället)

Ovanpå produktionspriset och skatter (energiskatt+Koldioxid) ligger det sedan en moms, något som har kritiserats hårt av B.la skattebetalarnas förening (alltså moms på skatten). Ett system som jag dock anser är riktigt (då vi annars får en situation där vi subventionerar företeelser som ger upphov till negativa externa effekter).

Ökar man skatten går priset upp - sänks den sjunker konsumentpriset. Det är grundläggande matematik och också syftet med skatterna (anpassa bilismen efter sitt samhällsekonomiska optimum)

Nej, tokstollarna har inget inflytande över OPEC. Det är inte OPEC de försöker påverka via skatterna, utan konsumtionen enligt marginalkostnadsprincipen. OPEC arbetar med andra saker än tokstollarna.

Observationer också att skatterna inte bara handlar koldioxidutsläpp. Tvärtom berör skatterna framförallt olyckor, vägslitage och lokala utsläpp. Intrång i när- och kulturmiljöer och Trängsel internaliseras på annat sätt. Väginvesteringar(som många vill ställa mot punktskatterna) är vidare sedan en helt annan (investerings)kalkyl.

Sverige har inget inflyttande på världens samlade koldioxidutsläpp. Hade man haft det skulle världen nog ha lyssnat på oss vid det här laget då vi införde en koldioxidbeskattning redan i början av 90-talet.

Därefter har de globala utsläppen ökar med mer än 40%….

Vill man göra en jämförelse mellan vad skatterna gör på konsumentens pris tar man fram produktionspriset. Det är 10,88 kr/L (enligt ekonomifakta)

Sedan lägger man på en skatterna om 6,31 kr/L och multiplicerar med momsen på 1,25.

Då får vi;

Produktionspris; 10,66
Skatter; 6,71
Moms; 4,30
S;a 21,49 kr/L

Mer än hälften av priset är skatt.

Justerar vi nu energiskatten i linje med de externa kostnaderna och enligt vetenskapen (baserat på Väg-och Trafikforskningsinstitutets samkost) får vi

Produktionspris 10,66
Energiskatt; 3,35
Moms; 3,50
S;a;17,51 kr/L

Med lägre skatt sjunker priset med 3,98 kr/L. Och detta utan att världens klimat påverkas då den kostnaden är internaliserad i den ekonomiska modellen. Se gärna IPCC för grundläggande förståelse.

Motivet till att sänka skatterna handlar f.ö mest om olyckskostnaden och miljön. Kostnaderna för trafikolyckor har sjunkit radikalt (olyckorna är en del av de externa kostnaderna som energiskatterna skall täcka). Miljökostnader har likaså gått ner rejält.

Skatterna är ett styrmedel och de påverkar konsumtionen. Hade de inte gjort det skulle vi ju inte haft den här debatten ö.h.t😜😅, eller hur?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-17 16:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Mycket bra inlägg Raphael! Är imponerad över vilken makt Mp tillskrivs av vissa skribenter.

Ja om man inte kan se att mer än hälften av bränslepriset består av pålägg som är politiskt beslutade så är det förstås lätt att landa i en sådan slutsats.

Verkligheten ser dock helt annorlunda ut.

Men det är ju spännande att man i ena andetaget påstår att skatterna inte påverkar priset för att i nästkommande mening få ut sig att de skall öka utsläppen av koldioxid. Även den mest inbitna tokstollen borde kunna se att den motsägelsen inte går ihop.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-17 14:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”