Ett 20-tal bilhandlare var tvungna att sluta med Ford efter att Hedin Group förvärvat den svenska generalagenturen. Bilägarnas missnöje är tydligt.
Ett 20-tal bilhandlare var tvungna att sluta med Ford efter att Hedin Group förvärvat den svenska generalagenturen. Bilägarnas missnöje är tydligt.
Kommentarer
Att Hedin koncernen tagit över både agenturen och en stor del av återförsäljarnätet kan bli spiken i kistan för Ford i Sverige. Ford har ju levt mycket på lokala små och medelstora återförsäljare utanför de största städerna och genom lokal förankring haft många trogna kunder där många pga avstånd och ny stor återförsäljare väljer ett annat märke. Har själv en del släktingar och vänner runt om i landet som inte är bilintresserade utan köper bil av det som de lokala bilförsäljarna erbjuder om de tar hand om sin kund på ett bra sätt.
Personlig åsikt: Skitmärke (FORD), om nu återförsäljaren också är skit, varför skulle man välja FORD?
Det skulle alltså krävas mycket bra priser, mycket bra och trevlig verkstad som ska uppväga, inget av det finns, inte vad jag märkt, i princip ingenting talar för att man skulle vilja köpa just en FORD, med andra ord behövs det enligt mig en kraftig förändring.
Ser en fördel, det är lågt begagnatpris om man är OK att sköta och laga sin bil samt att man tänker behålla den tills skrotning, då kan det vara en OK affär.
Ett tag sen jag köpte en ny Ford men sanningen att säga så fungerade den väldigt bra och helt utan fel - i motsats till den Toyota jag hade före Forden. Så även om jag inte köpt nån Ford senare så tror jag ändå att märket är lite underskattat i vårt land. Jag nyköpte mina Fordar hos en stor, lokal handlare som tyvärr inte finns här längre. Och på den tiden hade dom en ovanligt hög marknadsandel inom sitt upptagningsområde.
Ford brukar jag sällan komma i kontakt med, känner ingen som äger en Ford. Dock har jag senaste året hyrt en Kuga hybrid SUV då elbilen inte räck till. Det var faktiskt hyfsat bra bilmodell, ganska snål för att vara en SUV...så jag blev positivt överraskad.
Jag har haft flera olika Fordar, håller inte med Skarj i sitt omdöme om märket. Däremot körde jag en Ford Kuga mellan 2015-2018, hade serviceavtal på den. Då tog Hedin Bil över, så den lokala Fordhandlaren som jag hade sålde inte längre Ford. Serviceavtalet skulle "följa" med över till ny ÅF(Hedin Bil), men det var bara det att den serviceverkstaden låg på andra sidan Stockholm. Så tack men nej tack till att flytta över serviceavtalet.
Nu har Hedin Bil öppnat en dedikerad Ford försäljning och serviceanläggning i min kommun igen, så nu kanske det är dags att titta på Ford igen. Bara de kommer med lite flera elbilsvarianter så kan det vara aktuellt.
Tyvärr blir det allt svårare att undvika Hedin Bil. Det är obegripligt att de kan växa med deras sätt att skita i kunderna och ha okunniga säljare som policy.
Ja, utan att ha handlat på Hedin Bil utan bara med e ifrån provkörningar och andra kontakter så håller jag med Mäkinen Så "ingen Ford på vår gård", tyvärr. Och inte nån MG eller annat de säljer lokalt här.
Har haft 4 bilar från Hedin senaste fem åren och just nu två.
Funkar bra tycker jag.
Nöjd med vår kuga hybrid men Hedin bil lämnar mkt övrigt att önska. Kört Ford tidigare o även Opel. Servade alla i mindre stad m bra service. Nu tyvärr fast på stor anläggning i sthlm. Vill man ha ngt lagat el justerat som varit fallet m våra nyare bilar så måste man googla fram vad som ska göras m programvaran. De har inte en aning utan vill gärna byta ngn mekanisk del där vi haft en omprogrammering som löst bekymren varje gång. Verkstaden tycks inte ha tillgång till infon el också svårt med kompetens. Är man inte påläst så risk för stora extra kostnader. Senast ville de byta 12 v batteri pga driftstopp ett par ggr. Fick stopp på galenskapen genom egen felsökning, vår årsmodell hade under tre mån ett produktionsfel där det nu fanns en teknisk lösning att ladda ner. Tog tjugo minuter att ladda ner och inget fel alls på batteri. Gick på garanti till slut. Innan senaste köpet jagade vi via annonser en Mercedes b klass på leasingkampanj hos Hedin för 3595 kr. Dessa bilar hade aldrig funnits vilket kom fram efter otaliga kontakter över hela landet. Pris var 4095 men tyvärr var även dessa slut sedan månader. Annonserna låg kvar blocket mm i månader efter. Hade tom ringt huvudkontoret å påpekade att detta var ytterst oseriöst o irriterande. Till slut fick jag tag i en seriös säljare som förklarade hela Mercedes upplägg. Alla återförsäljare plockar från samma lager o priset fast. Inte ett rätt i infon någonstans. Kan man undvika Hedin så klokt.
Är det inte likadant överallt, de vill sälja bilarna men inte ta ansvar efteråt. Varje gång jag köpt bil och efteråt kontaktat säljaren för att åtgärda en sak blir det en annan stämma. Köpte bil på Riddermarks.. samma visa, okunniga säljare och det märks att det är bara att sälja allt vad tygen håller. Ofta unga personer som anställs med stor personalomsättning som följd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.