Vi Bilägares forum

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2023)

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2023)

Volkswagen verkar haft bråttom då man redan efter tre år uppdaterar elbilen ID.3. Bilen har blivit bättre men hade tjänat på en större omdaning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-03 12:20

Kommentarer

Mr Snoid skrev:

För att man först måste ansluta kabeln till laddboxen och sedan till bilen. En sladdvinda för 3x16 A är nog heller inte en speciellt tillförlitlig lösning.
Vart man skall förvara sin laddsladd i sin elbil är dock inte något som helst problem. Man lägger den där det finns plats och någotsånär lättåtkomlig om man ämnar ladda på en destinationsladdare.
Men som vanligt verkar de som inte har någon elbil se problemen, till och med vart man kan lägga en kabel verkar vara problematiskt 🤪

Aha tack för förklaringen, nä det borde inte vara något problem att ha kabeln på en lätt tillgänglig plats, man måste ju inte ha bagageutrymmet fyllt av en massa skit hela tiden.

Uppdaterat: 2023-09-10 14:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Eftersom vi för det mesta bara åker max 2 personer i bilen så skulle nog min idag fiktiva laddsladd få ligga på golvet framför det vänstra baksätet - enkelt tillgänglig när man gått ur bilen. Struligare att öppna "frunk-huven" än bakdörren tycker jag personligen. Däremot har jag gärna en frunk för de småprylar som man alltid vill ha i bilen men sällan använder.

Uppdaterat: 2023-09-10 17:47
Mr Snoid skrev:

Hackenbush skrev:
Varför har man inte en laddsladd bakom en lucka som sitter på en rulle och rullas ut vid laddning och sedan rullas tillbaka i förvaringsutrymmet? Jag menar då en lucka som ett tanklock eller så.
Är inte detta möjligt?

För att man först måste ansluta kabeln till laddboxen och sedan till bilen. En sladdvinda för 3x16 A är nog heller inte en speciellt tillförlitlig lösning.
Vart man skall förvara sin laddsladd i sin elbil är dock inte något som helst problem. Man lägger den där det finns plats och någotsånär lättåtkomlig om man ämnar ladda på en destinationsladdare.
Men som vanligt verkar de som inte har någon elbil se problemen, till och med vart man kan lägga en kabel verkar vara problematiskt 🤪

Det är ju knappa st att jämföra med rymdforskning att lösa e tät problem med sladdvinda, det har ju funnits på dammsugare i femtio år.
Jag har själv en vinda med 5x2.5mm2 mjuk kabel och att ansluta till uttaget först är ju inga problem, det går ju bra att ha en manuell slutning i bilen som inte påverkas förrän kabeln är spänningssatt.
Samma sak när det gäller att inte kunna sluta strömmen förrän hela kabeln är utrullad för att förhindra värmning.
Kanske Skoda blir först, de är ju kända för praktiska saker, isskrapan paraplyet m.m.?

Uppdaterat: 2023-09-10 19:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mr Snoid skrev:
Hackenbush skrev:
Varför har man inte en laddsladd bakom en lucka som sitter på en rulle och rullas ut vid laddning och sedan rullas tillbaka i förvaringsutrymmet? Jag menar då en lucka som ett tanklock eller så.
Är inte detta möjligt?
För att man först måste ansluta kabeln till laddboxen och sedan till bilen. En sladdvinda för 3x16 A är nog heller inte en speciellt tillförlitlig lösning.
Vart man skall förvara sin laddsladd i sin elbil är dock inte något som helst problem. Man lägger den där det finns plats och någotsånär lättåtkomlig om man ämnar ladda på en destinationsladdare.
Men som vanligt verkar de som inte har någon elbil se problemen, till och med vart man kan lägga en kabel verkar vara problematiskt 🤪

Det är ju knappa st att jämföra med rymdforskning att lösa e tät problem med sladdvinda, det har ju funnits på dammsugare i femtio år.
Jag har själv en vinda med 5x2.5mm2 mjuk kabel och att ansluta till uttaget först är ju inga problem, det går ju bra att ha en manuell slutning i bilen som inte påverkas förrän kabeln är spänningssatt.
Samma sak när det gäller att inte kunna sluta strömmen förrän hela kabeln är utrullad för att förhindra värmning.
Kanske Skoda blir först, de är ju kända för praktiska saker, isskrapan paraplyet m.m.?

Kommer aldrig ske, då skall man dels ha CCS kontakt i bilen plus denna sladdvinda.
Nu när man äntligen enats om en standardiserad Europa så lär det inte komma nått hittepå. Laddkabeln är inget problem. Skoda har väl redan en praktisk lösning med ett litet fack i bagaget?

Uppdaterat: 2023-09-10 20:55

Laddsladd är det enda jag har i bagageutrymmet. Jag kopplar alltid in den i bilen först och sen i uttaget.
Hemma har jag förstås fast kabel i boxen.

Uppdaterat: 2023-09-10 21:30
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Mc
Men det är ju isåfall inte en frunk som är det väsentliga utan lastvolym. Dvs finns utrymme för laddsladd och diverse i bagaget blir frunken ”onödig”.
Att tro frunken är bevis på framkant…ja då får man väl tycka det. Det har inget med föråldrad plattform att göra, det handlar om på vilket sätt tillverkaren fördelar utrymmena i elbil.

Många plus på det AXA.
Inte ens MC:s favvomärke MB har frunk på EQE. Så då är tydligen även MB i bakkant.

Korrekt, MB ligger efter.
MB har i samband med CLA själva sagt att de behöver förbättra sin plattform för erhålla förbättrad energieffektivitet. De lovar 75mil WLTP https://www.mercedes-benz.com/en/innovation/concept-cars/concept-cla-class/
Det blir troligen inte det i verkligheten men ambitionen är bra

Uppdaterat: 2023-09-11 00:03
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Men som vanligt verkar de som inte har någon elbil se problemen, till och med vart man kan lägga en kabel verkar vara problematiskt 🤪

Mr Snoid samt Axa...att det ska vara SÅ svårt att inse att behoven är olika. Inser ni inte hur pinsamma ni är?
Full packning, då river jag inte ut allt då jag ska ladda.

Uppdaterat: 2023-09-11 00:09
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Men som vanligt verkar de som inte har någon elbil se problemen, till och med vart man kan lägga en kabel verkar vara problematiskt 🤪

Mr Snoid samt Axa...att det ska vara SÅ svårt att inse att behoven är olika. Inser ni inte hur pinsamma ni är?
Full packning, då river jag inte ut allt då jag ska ladda.

Och du inser inte hur pinsam du är som alltid, trotts att du inte ens äger en elbil, alltid tar åt dig och tydligen vet exakt hur elbilslivet fungerar.
Men inte är du väl så dum att du packar laddkabeln, som du vet att du kanske kommer behöva, längst ner under all packning?
Om nu det råkar vara fallet att man har full packning och ingen frunk, då lägger man väl ändå laddkabeln i den medföljande väskan och lägger den lättåtkomlig uppe på eller vid sidan av packningen.

Förövrigt är MB:s nuvarande plattform helt ok. Snål på ström sommartid och kommer troligen bli bättre vintertid då både EQE och EQS begåvats med värmepump och EQE SUV har till och med frunk😉
Nya plattformen är väl framförallt för mindre modeller C-klass samt lovar 800V arkitektur vilket även nuvarande ser ut att få 2025.

Uppdaterat: 2023-09-11 08:06
motorcykelentusiasten skrev:

Inser ni inte hur pinsamma ni är?
Full packning, då river jag inte ut allt då jag ska ladda.

Så kul att läsa från alla de utan elbil vilka otroliga bekymmer det är med elbilslivet! Konstigt att jag på snart 27 000 mil med elbil inte märkt av nåt av allt det..... ;)
Full packning i bilen och ute och far, då laddar man ju högst troligt på snabbladdare och då behöver man inte fantisera ihop problem med att komma åt sin sladd utan man kör fram till laddaren och ansluter snabbladdarens inbyggda egna kabel till bilen helt enkelt och inte mer med det....

Uppdaterat: 2023-09-11 08:16
Mr Snoid skrev:

Förövrigt är MB:s nuvarande plattform helt ok. Snål på ström sommartid och kommer troligen bli bättre vintertid då både EQE och EQS begåvats med värmepump och EQE SUV har till och med frunk😉
Nya plattformen är väl framförallt för mindre modeller C-klass samt lovar 800V arkitektur vilket även nuvarande ser ut att få 2025.

Kan instämma i ovan, i helgen körde jag drygt 25 mil med ett snitt på 1,49 kWh. Det är jäkligt bra....

Uppdaterat: 2023-09-11 08:19
L. Mäkinen skrev:

Laddsladd är det enda jag har i bagageutrymmet. Jag kopplar alltid in den i bilen först och sen i uttaget.
Hemma har jag förstås fast kabel i boxen.

Nån speciell anledning att du kör den ordningen?
Jag kopplar alltid in i uttaget först och sen bilen om jag kommer till sån laddare utan sladd.
Har nåt svagt minne om att jag läst att det är så man "ska göra"?

Uppdaterat: 2023-09-11 08:20
Gaston skrev:

Nån speciell anledning att du kör den ordningen?
Jag kopplar alltid in i uttaget först och sen bilen om jag kommer till sån laddare utan sladd.
Har nåt svagt minne om att jag läst att det är så man "ska göra"?

Nä, det är bara av gammal vana. Styrkretsen sluts först när båda ändarna är inkopplade och då kopplas strömmen på. Jag brukar koppla ur i biländen först också.
Tänkte mest att det verkar gå att göra så fast nån skrev att man "ska" göra annorlunda.

Uppdaterat: 2023-09-11 11:13
L. Mäkinen skrev:

Gaston skrev:
Nån speciell anledning att du kör den ordningen?
Jag kopplar alltid in i uttaget först och sen bilen om jag kommer till sån laddare utan sladd.
Har nåt svagt minne om att jag läst att det är så man "ska göra"?

Nä, det är bara av gammal vana. Styrkretsen sluts först när båda ändarna är inkopplade och då kopplas strömmen på. Jag brukar koppla ur i biländen först också.
Tänkte mest att det verkar gå att göra så fast nån skrev att man "ska" göra annorlunda.

Ok, ja när man är klar kopplar jag med alltid ur bilen först.

Uppdaterat: 2023-09-11 11:36