Vi Bilägares forum

Tesla skrotar blinkersspak och växelväljare – Model Y sist kvar

Tesla skrotar blinkersspak och växelväljare – Model Y sist kvar

Tesla Model Y är nu sist kvar bland märkets modeller med fysiska reglage framför ratten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-05 15:20

Kommentarer

Vad gäller problemet med knapparna i ratten har Citroen löst det för länge sen, se C5III där står rattcentrum stilla hur du än vrider ratten = alla knappar alltid på samma ställe, problem löst.
Bengt

Uppdaterat: 2023-09-05 16:41

Att ta bort fysiska reglage och knappar är att gå åt heeelt fel håll.

Uppdaterat: 2023-09-05 17:03

Från en hyggligt standardiserad lösning till nåt som påminner om en fransk, föga standardiserad lösning...

Uppdaterat: 2023-09-05 17:17

Sjukt dumt att ta bort standardiserade reglage.
Vad är näste steg för Elon? Ta bort rattutan och ha röststyrning på den. Lystrar till "Honk!"?

Uppdaterat: 2023-09-05 18:23

Blir väl billigare vid produktion av bil, någon annan fördel har jag svårt att se.

Uppdaterat: 2023-09-05 18:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tesla hade väl fina spakar från Mercedes i modell S
Blev väl för dyrt

Uppdaterat: 2023-09-05 18:57

Passar väl bra i Sverige där färre och färre använder blinkers. Kanske är det så att de flesta bilarna i Sverige redan saknar blinkers :)

Uppdaterat: 2023-09-05 19:11
Mr Snoid skrev:

Tesla hade väl fina spakar från Mercedes i modell S
Blev väl för dyrt

Det var S och X som hade det innan faceliften. 3 och Y har aldrig haft det utan Teslas egna och det är ju där volymerna tillverkats så tror inte det hade med att det blev dyrt med utgångna Mercedesspakar.
Det roliga är att ingen vad jag har hört har kritiserat andra bilar som gått från spak till rattknappar, men så fort det är Tesla, då ska det kritiseras.....
Jag personligen väntar med min eventuella kritik till jag själv har testat. Vem vet, kanske funkar klockrent och sitter i ryggraden efter några minuter. Var det då så mycket att gapa om?

Uppdaterat: 2023-09-05 19:17

Varför inte bara skrota Tesla?

Uppdaterat: 2023-09-05 19:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Gaston, kan du nämna någon annan bil som har knappar för blinkers i rattcentrum?
Ända in på 1950-talet förekom det, men sedan?

Uppdaterat: 2023-09-05 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gaston skrev:

Mr Snoid skrev:
Tesla hade väl fina spakar från Mercedes i modell S
Blev väl för dyrt

Det var S och X som hade det innan faceliften. 3 och Y har aldrig haft det utan Teslas egna och det är ju där volymerna tillverkats så tror inte det hade med att det blev dyrt med utgångna Mercedesspakar.
Det roliga är att ingen vad jag har hört har kritiserat andra bilar som gått från spak till rattknappar, men så fort det är Tesla, då ska det kritiseras.....
Jag personligen väntar med min eventuella kritik till jag själv har testat. Vem vet, kanske funkar klockrent och sitter i ryggraden efter några minuter. Var det då så mycket att gapa om?

Vilka andra bilar, förutom Citroën en kort stund, har tagit bort blinkersapaken?
Nog för att det kan funka med knappar på ratten, även yoke ratten skulle ju bli jättebra, men jag tror att den där spaken på vänstersidan är en väl inarbetad lösning.

Uppdaterat: 2023-09-05 19:43

Växelväljare i "klösbrädan" också. Nää...

Uppdaterat: 2023-09-05 20:13
Gaston skrev:

Mr Snoid skrev:
Tesla hade väl fina spakar från Mercedes i modell S
Blev väl för dyrt

Det var S och X som hade det innan faceliften. 3 och Y har aldrig haft det utan Teslas egna och det är ju där volymerna tillverkats så tror inte det hade med att det blev dyrt med utgångna Mercedesspakar.
Det roliga är att ingen vad jag har hört har kritiserat andra bilar som gått från spak till rattknappar, men så fort det är Tesla, då ska det kritiseras.....
Jag personligen väntar med min eventuella kritik till jag själv har testat. Vem vet, kanske funkar klockrent och sitter i ryggraden efter några minuter. Var det då så mycket att gapa om?

Ferrari fick en hel del kritik när de gjorde det på 458:an. Trots att det är en bil som är mest lämpad för bankörning och i snitt knappt rullar tresiffriga mil per år.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:37

Ferrari 458 har väl knappar till blinkers?

Uppdaterat: 2023-09-05 21:36

Jag skriver för långsamt.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:36
L. Mäkinen skrev:

Jag skriver för långsamt.

Det är även ett gäng bilar som fått kritik för olika växelväljare. Bla Volvo och Audi när de gått över från mekaniska till små fly by wire spakar.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:40

Tror man lär sig ratt knapparna ganska fort till blinkers.

Men gäller såklart att testa det och vet att flera som kört detta ett tag säger att dom vant sig.

Människor kan lära sig nytt och man lär sig hela livet enligt mig.

Förändringar är oundvikliga annars skulle inget nytt utvecklas.

Frågan är bara hur öppen man är för förändringar.

Bara kolla när smartphones kom först många som höll kvar vid gamla telefoner länge jag hoppa på tåget direkt kul med nytt.

Likadant med elbilar som är så energi effektiva, svarar direkt på gasen då elmotorn ej måste vänta på varvtal som fossila motorer, helt tysta och inga vibrationer som ger bättre arbetsmiljö i tunga fordon som slipper detta och hanteringen av fossila bränslen och oljor.

Mindre underhåll och mer driftsäkerhet. Enligt mig är detta en bra utveckling.

Batterierna återvinns nu direkt av tillverkaren som Vw pga då kan dom tillverka nya och billigare batterier i deras nya batteri fabriker.

Tesla har istället samarbete med Redwood och kommer utvinna eget lithium i Texas för att sänka sina kostnader.

Uppdaterat: 2023-09-05 22:40
Elbilar

Elbil
Att något är modernt och nytänkande betyder inte att det alltid är bra.
Ta bara en sådan sak som en datormus. Har funnits massa olika varianter och alternativa pekdon genom åren men ändå är det ”originalutförandet” som lever vidare, används och är vanligast.

Uppdaterat: 2023-09-05 22:59

Framför allt är det att bryta mot en sen länge etablerad standard för en viktig funktion som jag vänder mig emot. På sin egen bil kan man givetvis lära sig det mesta men kör man bilen bara temporärt så är der en helt annan sak. Som jag sagt tidigare - blir nästa steg att t ex flytta "tutan" till skärmen?

Uppdaterat: 2023-09-05 23:05

Varför inte ta bort ratten samt broms- och gaspedalen? Det kan väl skötas med knappar i taket!?!

Uppdaterat: 2023-09-06 03:09
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Elbil_Vw skrev:

Tror man lär sig ratt knapparna ganska fort till blinkers.
Men gäller såklart att testa det och vet att flera som kört detta ett tag säger att dom vant sig.
Människor kan lära sig nytt och man lär sig hela livet enligt mig.
Förändringar är oundvikliga annars skulle inget nytt utvecklas.
Frågan är bara hur öppen man är för förändringar.
Bara kolla när smartphones kom först många som höll kvar vid gamla telefoner länge jag hoppa på tåget direkt kul med nytt.

Någon frågade en gång om jag är öppen för förändringar och jag svarade att det beror på. Jag älskar förbättringar men försämringar tycker jag definitivt inte om. Denna förändring har redan sågats av bl.a. Teslabjörn. Det sorgliga i detta fall är att liknande system fanns redan på 70-talet och sågades då med.

Uppdaterat: 2023-09-06 05:26

Jag gissar att man kan vänja sig vid blinkersknappar på ratten men det tar kanske lite tid eftersom jag är van vid en spak sidan om ratten sedan 1974 då jag tog mitt körkort. I början kommer man nog att leta efter spaken när man skall blinka för sväng och undra vem som snott spaken.

Uppdaterat: 2023-09-06 07:50
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Målet för Tesla är självkörande bilar så både ratten och pedaler i golvet kommer försvinna om deras mål klaras.

Volkswagen har också visat en koncept bil utan ratt och pedaler i golvet då dom också vill ha självkörande bilar men dom verkar långt från målet.

Nio och Xpeng har nått längre på deras mål mot självkörande bilar och Volvo krasch är redan känt som gjorde att dom ej fick köra på allmän väg efter dödsfallet mot en cyklist.

Gm bil har också gjort endel fel senaste tiden och Waymo har enligt mig nått längst på detta område och har flest fordon på allmänna vägar.

Men när vi når helt självkörande bilar så kommer olyckorna minska markant.

En dator blir aldrig trött har kameror och sensorer runt hela bilen och ser allt hela tiden och reaktionsförmågan är direkt.

Läser in alla skyltar och följer dessa och kan lära sig allt och komma ihåg detta eller söka informationen själv på internet via ai teknik.

Hoppas vi slipper reklam anpassat efter sökhistorik som telefon och datorer har idag via mjukvaran som Google men antar att det lär bli likadant i bilen.

Uppdaterat: 2023-09-06 08:37
Elbilar

Förändringar kan ta lång tid att accepteras oavsett om dom är bra eller dåliga(vi är så konservativa).
Saabs tändningslås mellan framstolarna accepteras väl aldrig av vissa trots att den hade många fördelar om inte alla fördelar gentemot knäknäckar placeringen vid rattstången.

Uppdaterat: 2023-09-06 10:16

Elbil
Vi är inte där än, med självkörande bilar. Jag skulle till och med våga säga långt ifrån. Tills dess kan det vara bra att behålla de reglage som förenklar bilkörning.

Uppdaterat: 2023-09-06 11:12

Tviiiii för framtidens bilars lösningar. Behåller min gamla saab 9-3 så länge som möjligt för jag vill köra en bil med riktig cockpit och inte en platta som ersätter hederliga mysiga instrument och spakar samt reglage.

Uppdaterat: 2023-09-06 17:41
Förnuftig.
Pi skrev:

Framför allt är det att bryta mot en sen länge etablerad standard för en viktig funktion som jag vänder mig emot. På sin egen bil kan man givetvis lära sig det mesta men kör man bilen bara temporärt så är der en helt annan sak. Som jag sagt tidigare - blir nästa steg att t ex flytta "tutan" till skärmen?

Lite utanför ämnet, men jag bytte blinkersspak på en Dacia igår, ägaren hade fått nerslag på besiktningen för tutan inte funkade (den sitter i spaken)
Jag skojade lite med ägaren medans jag bytte spaken och frågade om hon tutat så mycket så den var utsliten.
"Nä, jag har aldrig tutat, för jag har inte hittat den när den behövs"

Uppdaterat: 2023-09-06 18:08

Fanns en tid får länge sen när "tutan" på vissa bilar satt i änden av blinkersspaken men det trodde jag hade försvunnit - men tydligen inte.

Uppdaterat: 2023-09-06 19:18

Har inte Tesla satt tutan på nya M3 mitt på ratten enligt gängse standard?
Vet inte riktigt var tutan satt tidigare men varför har Tesla gjort så? Det är ju knappast nytänkande. De skulle istället haft den på skärmen i någon obskyr undermeny eller att den styrs genom röststyrning…

Uppdaterat: 2023-09-06 21:11
Axa skrev:

Har inte Tesla satt tutan på nya M3 mitt på ratten enligt gängse standard?
Vet inte riktigt var tutan satt tidigare men varför har Tesla gjort så? Det är ju knappast nytänkande. De skulle istället haft den på skärmen i någon obskyr undermeny eller att den styrs genom röststyrning…

Du tutar genom att knipa med skinkorna, då aktiveras pruttljudet i bilen och påkallar medtrafikanternas uppmärksamhet.

Uppdaterat: 2023-09-06 21:20