Vi Bilägares forum

Provkörning: Opel Astra Electric (2023)

Provkörning: Opel Astra Electric (2023)

Senaste generationen Opel Astra är inte någon vanlig syn. Kanske kan elversionen innebära en förändring?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-05 14:30

Kommentarer

Hoppas kardantunneln inte finns där? Sedan förstår jag inte varför dessa mer normala bilmodeller (ej SUV) får så små batterier.. här kunde man i alla fall sett till att få in 60 kWh tycker jag, eftersom räckvidden kunnat bli ca 40 riktiga mil i motorvägsfart. Svårare än så här borde det inte vara att fixa till en normal elbil.. men nej, i flera år har man lanserat den ena efter andra SUV modellen med medioker räckvidd och med liten lastförmåga.

Uppdaterat: 2023-09-05 17:08

Om den blir klart billigare än en Tesla Model 3 har den säkert en kundkrets - är den i samma prisklass eller dyrare har jag svårt att se nåt större intresse. Säkert en trevlig bil men priset har utan tvekan betydelse.

Uppdaterat: 2023-09-05 17:19
hx30 skrev:

Hoppas kardantunneln inte finns där? Sedan förstår jag inte varför dessa mer normala bilmodeller (ej SUV) får så små batterier.. här kunde man i alla fall sett till att få in 60 kWh tycker jag, eftersom räckvidden kunnat bli ca 40 riktiga mil i motorvägsfart. Svårare än så här borde det inte vara att fixa till en normal elbil.. men nej, i flera år har man lanserat den ena efter andra SUV modellen med medioker räckvidd och med liten lastförmåga.

Men Varven, nu motsäger du dig själv, i vanlig ordning, enkom för att ha något att gnälla på.
Nu har man valt ett mindre lättare batteri, så klart för att bilen skall bli lättare.
Och självklart skall du gnälla även på det då bilen per automatik går lite kortare.
Tänk om ett under skull ske och du någon gång kunde finna något som var bra på en bil. Förutom din bakhjulsdrivna Leaf eller gudagåvan Octavia.
Maken till oseriöst gläfsande, men det ger dig väl någon kick eller annan tillfredställelse…..

Uppdaterat: 2023-09-05 17:32

Självklart ska bilar ha en tunnel i mitten. Har man ingen kardan kan man ha batteriet där så det inte är i vägen för stolarna i höjdled.

Uppdaterat: 2023-09-05 18:48
L. Mäkinen skrev:

Självklart ska bilar ha en tunnel i mitten. Har man ingen kardan kan man ha batteriet där så det inte är i vägen för stolarna i höjdled.

Låter som en som aldrig haft en tunnellös bil? Självklart plant golv i en standard-elbil, så mycket smidigare! Mercan jag har nu är utvecklad som renodlad elbil men den har tunnel....man undrar varför? Teslorna innan var helt plana, så mycket bättre!

Uppdaterat: 2023-09-05 19:14

Hellre plant än tunnel. Men det är ju under förutsättning att det inte blir konstig sitthöjd i baksätet.

Uppdaterat: 2023-09-05 19:18

Mittentunnel i elbil är nog en eftergift för konservativa bilister. Likaså för dem som kräver en traditionell kylargrill i fronten på elbilen.

Uppdaterat: 2023-09-05 20:20
Mr Snoid skrev:

hx30 skrev:
Hoppas kardantunneln inte finns där? Sedan förstår jag inte varför dessa mer normala bilmodeller (ej SUV) får så små batterier.. här kunde man i alla fall sett till att få in 60 kWh tycker jag, eftersom räckvidden kunnat bli ca 40 riktiga mil i motorvägsfart. Svårare än så här borde det inte vara att fixa till en normal elbil.. men nej, i flera år har man lanserat den ena efter andra SUV modellen med medioker räckvidd och med liten lastförmåga.

Men Varven, nu motsäger du dig själv, i vanlig ordning, enkom för att ha något att gnälla på.
Nu har man valt ett mindre lättare batteri, så klart för att bilen skall bli lättare.
Och självklart skall du gnälla även på det då bilen per automatik går lite kortare.
Tänk om ett under skull ske och du någon gång kunde finna något som var bra på en bil. Förutom din bakhjulsdrivna Leaf eller gudagåvan Octavia.
Maken till oseriöst gläfsande, men det ger dig väl någon kick eller annan tillfredställelse…..

Det väger inte mycket mer med 60 istället för 54.. så den kompromissen förstår jag inte alls. Leaf finns med 60.. varför inte Opel? Men jag kommer att provköra och kanske köpa en.. vi får se...

Uppdaterat: 2023-09-05 20:57
hx30 skrev:

Mr Snoid skrev:
hx30 skrev:
Hoppas kardantunneln inte finns där? Sedan förstår jag inte varför dessa mer normala bilmodeller (ej SUV) får så små batterier.. här kunde man i alla fall sett till att få in 60 kWh tycker jag, eftersom räckvidden kunnat bli ca 40 riktiga mil i motorvägsfart. Svårare än så här borde det inte vara att fixa till en normal elbil.. men nej, i flera år har man lanserat den ena efter andra SUV modellen med medioker räckvidd och med liten lastförmåga.
Men Varven, nu motsäger du dig själv, i vanlig ordning, enkom för att ha något att gnälla på.
Nu har man valt ett mindre lättare batteri, så klart för att bilen skall bli lättare.
Och självklart skall du gnälla även på det då bilen per automatik går lite kortare.
Tänk om ett under skull ske och du någon gång kunde finna något som var bra på en bil. Förutom din bakhjulsdrivna Leaf eller gudagåvan Octavia.
Maken till oseriöst gläfsande, men det ger dig väl någon kick eller annan tillfredställelse…..

Det väger inte mycket mer med 60 istället för 54.. så den kompromissen förstår jag inte alls. Leaf finns med 60.. varför inte Opel? Men jag kommer att provköra och kanske köpa en.. vi får se...

3-4 mil extra i motorvägsfart enligt dina förbrukningsberäkningar. Egentligen helt oväsentligt om bilen går 36 eller 40 mil i motorvägsfart. Mer intressant hur fort den laddar i kyla och hur laddkurvan ser ut.
Så varför du hakar upp dig på en sådan sak som batteristorleken förstår jag inte, men så klart nått måste du ha att gnälla över.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:17

Jag gillar inte att sitta som på en köksstol när jag kör bil eller högt över rotationscentrum så man far omkring som i toppen av en mast.

Jag har inte heller behov av att passagerare ska kunna trampa på pedalerna eller att lägga mina fötter på passagerarsidan.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:22

Astra Electric laddade tämligen långsamt i ett nyligt tyskt test, typ 85 kW i medeleffekt och 100 kW peak. Lite synd på rara ärtor.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:25
Power to the people
Gaston skrev:

Låter som en som aldrig haft en tunnellös bil? Självklart plant golv i en standard-elbil, så mycket smidigare! Mercan jag har nu är utvecklad som renodlad elbil men den har tunnel....man undrar varför? Teslorna innan var helt plana, så mycket bättre!

Jag har haft flera bilar som har saknat mittkonsoll. Du skriver att det är "bättre". Vad är det som är bättre?

Jag trivs i min MINI. Det känns ombonat med bra stol med stöd för benen och något att lägga båda armarna på.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:27
Grosser skrev:

Astra Electric laddade tämligen långsamt i ett nyligt tyskt test, typ 85 kW i medeleffekt och 100 kW peak. Lite synd på rara ärtor.

Högst otidsenlig hastighet. Men kanske inte är tänkt för några längre resor. Den årliga semestertiden fixar den oavsett enkelt och borde utan problem gå att köra 60 mil på en dag med ett laddstopp i samband med lunch.
Ser jag till mig själv, som kör drygt 3000 mil/år, så är det inte många gånger på ett år som jag måste snabbladda.
Men förvisso är det skönt att det går fort då och inget längre stopp behöver planeras. Men laddar bilen sakta så skulle det nog behövas, men det är så klart också fullt görligt men ger mindre frihet.
Så för egen del ser jag hellre efter snabb laddning framför lång räckvidd. 32-42 mil, som nuvarande bil har, duger gott.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:32

Håller med Snoid. Sedan behöver det kanske inte vara ultrasnabbt på en mindre bil där man kanske mest kör hemmavid. Men 150 kW vore önskvärt för de få långresor man gör med en Astra.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:37
Mr Snoid skrev:

Grosser skrev:
Astra Electric laddade tämligen långsamt i ett nyligt tyskt test, typ 85 kW i medeleffekt och 100 kW peak. Lite synd på rara ärtor.

Högst otidsenlig hastighet. Men kanske inte är tänkt för några längre resor. Den årliga semestertiden fixar den oavsett enkelt och borde utan problem gå att köra 60 mil på en dag med ett laddstopp i samband med lunch.
Ser jag till mig själv, som kör drygt 3000 mil/år, så är det inte många gånger på ett år som jag måste snabbladda.
Men förvisso är det skönt att det går fort då och inget längre stopp behöver planeras. Men laddar bilen sakta så skulle det nog behövas, men det är så klart också fullt görligt men ger mindre frihet.
Så för egen del ser jag hellre efter snabb laddning framför lång räckvidd. 32-42 mil, som nuvarande bil har, duger gott.

Håller med. Snabb laddning är viktigare än lång räckvidd.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:41
Mr Snoid skrev:

Högst otidsenlig hastighet. Men kanske inte är tänkt för några längre resor. Den årliga semestertiden fixar den oavsett enkelt och borde utan problem gå att köra 60 mil på en dag med ett laddstopp i samband med lunch.
Ser jag till mig själv, som kör drygt 3000 mil/år, så är det inte många gånger på ett år som jag måste snabbladda.
Men förvisso är det skönt att det går fort då och inget längre stopp behöver planeras. Men laddar bilen sakta så skulle det nog behövas, men det är så klart också fullt görligt men ger mindre frihet.
Så för egen del ser jag hellre efter snabb laddning framför lång räckvidd. 32-42 mil, som nuvarande bil har, duger gott.

Nog för att man behöver kompromissa någonstans, men ja det är rätt låg effekt för en "ny" elbil. Med större batteri - och skaplig förbrukning - gör man sig något mindre beroende av publika snabbladdare (annat än på långresor då). Astran har ju nu varken eller.
Jag som (ännu :-) ) har en elbil med litet batteri, men som tar lite högre laddeffekt får ofta sikta på korta, snabba stopp (15-20 min) och åka vidare.

Uppdaterat: 2023-09-05 21:57
Power to the people
Apex skrev:

Håller med. Snabb laddning är viktigare än lång räckvidd.

+1, instämmer!

Uppdaterat: 2023-09-05 21:58
Power to the people

Nu finns det flera indikatorer på att Astra electric har låg energiförbrukning.
Den har 100 kW snabbladdning, vilket är att betrakta som normalt. Inte bäst i klassen och inte sämst i klassen utan genomsnittligt. 85 kW genomsnitt är *bra* för 100 kW laddning.

Uppdaterat: 2023-09-07 07:44

Raphael, klart den har låg förbrukning...1,5 m hög..normal markfrigång, hyfsat normal vikt
.. normalt stora hjul..normal längd (det är också viktigt ur aerodynamisk synvinkel). Svårare är det faktiskt inte. Receptet finns men man lyckas idag göra bilar med högre förbrukning för att man vägra bygga dem "normala". Typ ID modellerna är stor besvikelse. Sedan har vi alla "humlorna".. behöver knappast säga varför dessa drar massor med energi...

Uppdaterat: 2023-10-05 19:16

hx30 - Tesla M3 har väl "normala" proportioner i din värld och är väl en av de elbilar som är snålast på elektronerna... Dessutom i sammanhanget hyggligt prissatt.

Uppdaterat: 2023-10-05 19:54
Pi skrev:

hx30 - Tesla M3 har väl "normala" proportioner i din värld och är väl en av de elbilar som är snålast på elektronerna... Dessutom i sammanhanget hyggligt prissatt.

Det är garanterat nått fel även på den. Faller garanterat på avsaknaden av praktikaliteter.
Kan garantera dig att det aldrig kommer finnas en bil som uppfyller Vargens krav. Dom anpassas hela tiden föra så att han kan fortsätta gnälla.

Uppdaterat: 2023-10-05 20:32
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
hx30 - Tesla M3 har väl "normala" proportioner i din värld och är väl en av de elbilar som är snålast på elektronerna... Dessutom i sammanhanget hyggligt prissatt.

Det är garanterat nått fel även på den. Faller garanterat på avsaknaden av praktikaliteter.
Kan garantera dig att det aldrig kommer finnas en bil som uppfyller Vargens krav. Dom anpassas hela tiden föra så att han kan fortsätta gnälla.

+100

Uppdaterat: 2023-10-05 21:04