Vi Bilägares forum

Motorhaveri i flera av Volvos polisbilar

Motorhaveri i flera av Volvos polisbilar

Motorerna i flera polisbilar från Volvo klarar inte bilarnas högre vikt. Topplockspackningen måste nu bytas ut på verkstad.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-05 06:30

Kommentarer

Inte direkt förvånad. Bytte bromsklossar på min gamla bil fast det inte behövdes..den bilen vägde 1400 kg. Så teoretiskt skulle jag kunnat köra 9 år och 18000 mil med samma klossar. En annan bil jag hade vägde 1800 kg, den fick jag byta bromsklossar var 6000 mil.

Uppdaterat: 2023-09-05 07:10

Mer massa ger högre påkänningar på alla material. En polisbil är som skrivits både tyngre och körs i en betydligt tuffare miljö än originalbilen. Därför hamnar man också närmare brottgränsen hos en del komponenter. Oklart varför packningen går sönder här (om den ens gör det)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-05 07:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tycker nog det luktar svepskäl, från PR-avdelningen, att bilens högre vikt skulle ge resultatet att VEA-motorns topplockspackning ger upp på nästan nya bilar.

Uppdaterat: 2023-09-05 08:21

Ja spontant verkar det vara en märklig anledning. Men det kanske finns faktorer bakom som inte delas alternativt så har media missförstått någonstans i kommunikationen.

Det lär väl dock komma fram vad där som gått fel - om den nu gjort det.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-05 08:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, det var de dummaste jag läst på länge.
Klen topplockspackning har inget med bilens vikt att göra.

Uppdaterat: 2023-09-05 09:28

Senast var väl när VAG skyllde på bilskoleelever när kamkedjan gick av.

Uppdaterat: 2023-09-05 09:31

"”Topplockspackningen byts för att bättre klara de påfrestningar polisbilars högre vikt utgör”, uppger Magnus Holst på Volvo Cars pr- och kommunikationsavdelning."

Ja så är det nog, man har monterat en alldeles för tung topplockspackning?

Nej, det är nog då att motorn utsätts för belastningar som den inte är konstruerad för.
För bara något decennium tillbaka var motorerna ofta "överstarka" i sin konstruktion och tålde modifieringar till avsevärt högre effektuttag utan komponentbyten, något dom är svårt idag där allt kostnadsoptimerats in till minsta detalj.
Och det är givetvis naturligt att den ökande vikten har betydelse, den innebär ju ännu hårdare jobb för motorn under längre tid vid höga effektuttag under upprepade accelerationer.

Uppdaterat: 2023-09-05 10:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var problem även på gamla D5 V70 att motorerna började konsumera kylarvätska.

Uppdaterat: 2023-09-05 13:12

Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till 6 500 v/min kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.

Uppdaterat: 2023-09-05 13:46
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till 6 500 v/min kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.

Tveksam till att dom där dieselmotorerna varvas till 6500 rpm. Är väl bara ett fåtal som har bensinmotor.
Men VEA motorn använder samma block, bara cylindertoppen skiljer.
Jag tror i grunden att den lilla 2l motorn är för klen för att ta ut alla tillgängiga hästarna ur stallet såpass ofta som en polisbil troligen använder dom, det har så klart mindre med varvtalet att göra än vad turbon klarar av i fråga om mängd luft och därtill hörande kompression.

Uppdaterat: 2023-09-05 13:59

Har motorn variabel kompression då kan jag förstå resonemanget men har den fast kompression är det löjeväckande att topplockspackningen skulle ta stryk.

Uppdaterat: 2023-09-05 17:00
Förnuftig.

En överladdad motor som använder all effekt/vrid är självklart att den belastar toppackningen betydligt mer än en som bara använder delar av tillgänglig effekt/vrid!

Uppdaterat: 2023-09-05 18:37

Det är väl som vanligt att poliser regelbundet går på med fullt effektuttag redan från start och blocket inte värms i samma takt som toppen.
I Storbritannien är det BMW som haft problem hos polisen på grund av udda körmönster.

Uppdaterat: 2023-09-05 18:58
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till 6 500 v/min kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.

Tveksam till att dom där dieselmotorerna varvas till 6500 rpm. Är väl bara ett fåtal som har bensinmotor.
Men VEA motorn använder samma block, bara cylindertoppen skiljer.
Jag tror i grunden att den lilla 2l motorn är för klen för att ta ut alla tillgängiga hästarna ur stallet såpass ofta som en polisbil troligen använder dom, det har så klart mindre med varvtalet att göra än vad turbon klarar av i fråga om mängd luft och därtill hörande kompression.

Jag orkade inte specificera alla möjligheter, men jag kan omformulera mig: Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till maximalt varvtal kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.

Och så kan jag passa på att tillägga att även växellådan ligger risigt till.

Uppdaterat: 2023-09-05 19:33
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Undra hur den där motorn skulle funka som båtmotor ??
Jobbar konstant som i en uppförsbacke med laddrtyck och på ett långt högre varvtal än en bil.

Uppdaterat: 2023-09-05 19:37
SnookerPro skrev:

Mr Snoid skrev:
SnookerPro skrev:
Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till 6 500 v/min kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.
Tveksam till att dom där dieselmotorerna varvas till 6500 rpm. Är väl bara ett fåtal som har bensinmotor.
Men VEA motorn använder samma block, bara cylindertoppen skiljer.
Jag tror i grunden att den lilla 2l motorn är för klen för att ta ut alla tillgängiga hästarna ur stallet såpass ofta som en polisbil troligen använder dom, det har så klart mindre med varvtalet att göra än vad turbon klarar av i fråga om mängd luft och därtill hörande kompression.

Jag orkade inte specificera alla möjligheter, men jag kan omformulera mig: Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till maximalt varvtal kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.
Och så kan jag passa på att tillägga att även växellådan ligger risigt till.

Lite konstigt då att det bara är 2022 års modell med dieselmotor som får problem. Borde baserat på det vara återkommande problem med alla polisens bilar.
Nej jag vidhåller att det är VEA 2l dieseln som är för klen i förhållande till effektuttaget.
Tidigare har det väl varit 2,5l femcylindriga gamla motorn i de äldre Volvobilarna. En betydlig mer rejält tilltagen pjäs som även tål rejäl ”trimning”

Uppdaterat: 2023-09-05 19:38

Motorstyrningen borde rimligen reglera att en kall motor inte överbelastas. Sanningen är sannolikt att VEA-motorn har konstruktionsfel, vilket också det reducerade kamremsbytesintervallet från 24000 mil till 15000 mil också indikerar.

Uppdaterat: 2023-09-05 19:59
J.L skrev:

Motorstyrningen borde rimligen reglera att en kall motor inte överbelastas.

Jag håller med dig, men det gör den inte tyvärr. Folk är såpass "tröga" att de tycker en motor alltid ska ge full effekt. Det finns många som klagar högljutt om bilen inte svarar på gasen som de är vana vid även om den är kall!

Uppdaterat: 2023-09-05 20:41
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Mr Snoid skrev:
SnookerPro skrev:
Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till 6 500 v/min kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.
Tveksam till att dom där dieselmotorerna varvas till 6500 rpm. Är väl bara ett fåtal som har bensinmotor.
Men VEA motorn använder samma block, bara cylindertoppen skiljer.
Jag tror i grunden att den lilla 2l motorn är för klen för att ta ut alla tillgängiga hästarna ur stallet såpass ofta som en polisbil troligen använder dom, det har så klart mindre med varvtalet att göra än vad turbon klarar av i fråga om mängd luft och därtill hörande kompression.
Jag orkade inte specificera alla möjligheter, men jag kan omformulera mig: Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till maximalt varvtal kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.
Och så kan jag passa på att tillägga att även växellådan ligger risigt till.

Lite konstigt då att det bara är 2022 års modell med dieselmotor som får problem. Borde baserat på det vara återkommande problem med alla polisens bilar.
Nej jag vidhåller att det är VEA 2l dieseln som är för klen i förhållande till effektuttaget.
Tidigare har det väl varit 2,5l femcylindriga gamla motorn i de äldre Volvobilarna. En betydlig mer rejält tilltagen pjäs som även tål rejäl ”trimning”

Det tror jag också. Gick för långt med downsizing, tror att en femcylindrig VEA motor hade varit både snålare och driftsäkrare i många fall.

Farsan har kört 23000 mil i sin XC70 Classic D4 AWD utan en enda reparation. Motorn är bullrig(med en rätt fin sång på högre varvtal), inte särskilt snål och inte särskilt snabb men den tål stryk :)

Uppdaterat: 2023-09-05 21:59
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Mr Snoid skrev:
SnookerPro skrev:
Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till 6 500 v/min kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.
Tveksam till att dom där dieselmotorerna varvas till 6500 rpm. Är väl bara ett fåtal som har bensinmotor.
Men VEA motorn använder samma block, bara cylindertoppen skiljer.
Jag tror i grunden att den lilla 2l motorn är för klen för att ta ut alla tillgängiga hästarna ur stallet såpass ofta som en polisbil troligen använder dom, det har så klart mindre med varvtalet att göra än vad turbon klarar av i fråga om mängd luft och därtill hörande kompression.
Jag orkade inte specificera alla möjligheter, men jag kan omformulera mig: Jag kan lova att varenda (ny) motor som ofta varvas upp till maximalt varvtal kommer att ta stryk på något sätt - och det ganska snart.
Och så kan jag passa på att tillägga att även växellådan ligger risigt till.

Lite konstigt då att det bara är 2022 års modell med dieselmotor som får problem. Borde baserat på det vara återkommande problem med alla polisens bilar.
Nej jag vidhåller att det är VEA 2l dieseln som är för klen i förhållande till effektuttaget.
Tidigare har det väl varit 2,5l femcylindriga gamla motorn i de äldre Volvobilarna. En betydlig mer rejält tilltagen pjäs som även tål rejäl ”trimning”

Så kan det säkert vara, men jag tror att det är betydande problem med motorer och växellådor på den här typen av bilar oavsett.

Uppdaterat: 2023-09-05 23:29
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Som jag skrev tidigare så är det kostnadsoptimering som gäller.
Man har blivit allt duktigare på att dimensionera mekaniken efter en modell som beräknas på en uppskattad belastning på kanske max 50 % av maxeffekt under en begränsad livslängd.
Vid normal körning använder en bilmotor i snitt ytterst sällan mer än 20% av tillgänglig effekt, resten är sådant som kan "vara bra att ha"!
Vid effektuttag som ofta närmar sig eller överstiger konstruktionsmodellen krävs modifieringar.
Det märks väl på de båtmotorer som består av modifierade bilmotorer och som får gå med högt effektuttag och högt varvtal under långa perioder och där man varit tvungen att minska max effekt för att få nödvändig livslängd.
Och detta är inte exklusivt för något speciellt märke, alla tillverkare använder sig av utstuderad kostnadsoptimering, något som även förekom för tjugo år sedan men då med betydligt simplare parametrar och det är därför det gick att skrämma upp äldre motorer ofta utan hållbarhetsproblem.

Uppdaterat: 2023-09-06 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Engelska polisens problem med BMW är väl inte bara fråga om motorhaveri (N57 motor). Det är fullt utvecklad brand och utbränd bil.

Uppdaterat: 2023-09-07 17:03
Uffeeh skrev:

Engelska polisens problem med BMW är väl inte bara fråga om motorhaveri (N57 motor). Det är fullt utvecklad brand och utbränd bil.

Och de problemen är inte unika för polisbilar, men märktes väl först där.

Uppdaterat: 2023-09-07 20:20