Vi Bilägares forum

Mazda CX-60 misslyckas älgtestet: ”En allvarlig situation”

Mazda CX-60 misslyckas älgtestet: ”En allvarlig situation”

Mazdas nya suv-modell kränger av däcket i Vi Bilägares undanmanöverprov.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-04 11:26

Kommentarer

Bara att konstatera, SUV modeller är oftast tunga från början.. sedan lyfter man på nästan 500 kg till... då är man nog uppe och sniffar på 2,5+ ton eller nåt.. det kommer att ställa väldigt höga krav på både däck och fjädringen. Men vi kan nog utgå ifrån att många SUV modeller som har liknande problem. Jag är lite nyfiken på hur de skall få EX90 att klara dessa testerna.. eller kommer de inte ens att testa älgtestet? Jag är extremt nyfiken på hur biltillverkarna tänker när det kommer till vikten på deras modeller.. sitter alla och tänker samma sak? Modellerna är egentligen för tunga för sitt eget bästa... man man vågar inte banta ner vikten för då förlorar man i "säkerhet"?

Uppdaterat: 2023-09-04 14:55

Men nog skall väl däcken och hjulen vara uttestade och dimensionerade efter vikten.
Skodan och Mercedesen verkar ju klarat sig bra, så att skylla på vikten eller att det är en suv håller inte här.

Uppdaterat: 2023-09-04 15:44

Dessa älgtester, vad är den praktiska nyttan med dem? Den vanlige bilisten gör inte snabba undanmanövrar i 80 km/tim, han eller hon panikbromsar när älgen dyker upp. Vore bättre att lyfta fram bromstester, än dessa supermanövrar för proffsförare.

Uppdaterat: 2023-09-04 16:12
40-talisten skrev:

Dessa älgtester, vad är den praktiska nyttan med dem? Den vanlige bilisten gör inte snabba undanmanövrar i 80 km/tim, han eller hon panikbromsar när älgen dyker upp. Vore bättre att lyfta fram bromstester, än dessa supermanövrar för proffsförare.

Men om en bil klarar av dessa älgtester, så är det ju en säkrare bil, en den som inte klarar av testet.

Uppdaterat: 2023-09-04 16:14

Märkligt.
Jag såg en film från de här som testar i Spanien (77 nånting) där gick Mazdan bäst av alla SUVar som var med.

Uppdaterat: 2023-09-04 17:27
Rikard skrev:

Märkligt.
Jag såg en film från de här som testar i Spanien (77 nånting) där gick Mazdan bäst av alla SUVar som var med.

Kör dom med last? Jag tror inte det...
Den studsade väl där också?

Uppdaterat: 2023-09-04 17:57
McTar skrev:

Rikard skrev:
Märkligt.
Jag såg en film från de här som testar i Spanien (77 nånting) där gick Mazdan bäst av alla SUVar som var med.

Kör dom med last? Jag tror inte det...
Den studsade väl där också?

Fel av mig, det var föregångaren CX 5 som gick så snyggt genom banan.
Kollade på nya CX 60 nu, den studsade inte, men understyrde och träffade 2 konor i 78, 77 klarade den.
Den testade bilen hade andra fäljar än ViBs bil.

Uppdaterat: 2023-09-04 18:07

40talisten "vad ska man med det till??" Håller med. Väljer inte bil efter sånt trams. Var det kvällspressen som började ? Minns att Mercedes fick en massa gratisreklam för sin minsting och som blev supersäker efter ändringar så nån nytta kan det vara.
Det är i alla fall ett bra exempel på svensk säkerhetsfundamentalism som ibland går till överdrift.

Uppdaterat: 2023-09-04 19:06
bengt39

Älgtest spelar mest funktionen hos antisladdsystemet. Det har mindre med fordonets maximala chassisprestanda att göra.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-04 19:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag kan tycka det är intressant med älgtest eller liknande. Man vet aldrig vad för situationer man hamnar i eller hur man reagerar. Man vill ju åtminstone inte ha en modell som välter…

Uppdaterat: 2023-09-04 20:15

HALLÅ!
Det är ju just sådana tester som sätter press på biltillverkaren så att säkerhetstänket bibehålls!

- Hur tänker man -

Uppdaterat: 2023-09-05 09:51
Flygaralex
A.L skrev:

Älgtest spelar mest funktionen hos antisladdsystemet. Det har mindre med fordonets maximala chassisprestanda att göra.
MVH AL

DET varierar, vissa bromsar frenetiskt, andra inte alls.

Uppdaterat: 2023-09-05 11:00

Tiderna förändras, när samma sak hände VW Golf i 50 km/t 1991 var det ingen som reagerade.
Det var ju en "Golf"...

Uppdaterat: 2023-09-05 10:59

Ja antisladden kan vara kalibrerad på olika sätt. En del tvärnitar och får då en understyrning (samt lägre tippningsrisk som många tror är risken med en undanmanöver) medan andra släpper ut baken lite mer och överstyr men bromsar mindre.

Vad som är optimalt är svårbedömt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-05 11:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Detta är inget älgtest. Det är ett undanmanöversprov.
Älgtest är när a-stolparna träffas av ett tungt föremål.
Säker mer intressant än detta.

Uppdaterat: 2023-09-05 11:37

Detta har kallats älgtest mer än 30 år, bra att kunna undvika träff i A-stolpe

Uppdaterat: 2023-09-05 13:08

De kör inte i 80 km/h. Skodan klarar i 69. Mercan i 73. Mazdan kränger däcket i 68 km/h.
Det är ju hastigheter som är vanliga i stadstrafik..

Uppdaterat: 2023-09-05 15:03
Villevalle

Finns det någon standard på måtten i konbanan? Här ser det ut som den är väldigt kort. Snabb Vä-Hö, sen så kommer igen en Hö-Vä. Om bilen inte får tid att återhämta sig, så är ju vänstersidan helt ihoptryckt. Inte konstigt att däcket krängs av.
Vi körde en gång hem från Åre. Bilen framför blinkade vänster och började bromsa. Jag trodde han skulle svänga av och gick ut till höger. Där hade någon parkerat en flyttbuss. Inte roligt...

Uppdaterat: 2023-09-05 18:45
Rudolf Ampere

Det är viktigare att bilen har god aktiv säkerhet än den passiva. Att inte krocka alls är att föredra.

Uppdaterat: 2023-09-05 18:51
Rudolf Ampere skrev:

Finns det någon standard på måtten i konbanan?

Ja, det finns en standard på detta. Antar att det är den som följts.

Uppdaterat: 2023-09-05 19:18