Framtida Volvomodeller kan få ett smart krocksystem och flera olika batterinyheter. Det avslöjas av de senaste patentansökningarna.
Framtida Volvomodeller kan få ett smart krocksystem och flera olika batterinyheter. Det avslöjas av de senaste patentansökningarna.
Kommentarer
OM man inte tycker det blir för dyrt att införa ja...
En dator som endast utlöser den krockkudde som behövs, istället för samtliga direkt oavsett situation, har man ju inte råd att montera in i dag.
OM de där uppfinningarna hade varit bra så hade Opel infört dem för länge sen.
Jag beskrev det här systemet för ett antal år sedan här i trådarna.
Då hade jag precis kläckt idén.
Om det blir verklighet också i produktion blir spännande att se.
MVH AL
Volvo, bra jobbat!
Det här med krockkuddarna har ju Tesla redan haft ett tag.
D.v.s.att bilen avgör vilka krockkuddar som måste användas och jag tror även att de kan riktas åt olika håll beroende på från vilket håll krocken kommer osv, så ska Volvo ta patent på något som Tesla redan har haft?
Och som tillägg till vad jag nyss skrev, Volvo har väl ansetts varit en av de säkraste bilarna i världen, men Tesla är nu utan tvekan rankad som de säkraste bilarna i världen.
Ytterligare en Tesla som löpt amok
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEbJmK/drosje-krasj-i-bergen-undersoeker-om-bilen-kjoerte-av-seg-selv
Jag förstår inte varför man söker patent på saker som redan används av andra?
Det heter marknadsföring
Systemet i Volvo handlar inte bara om vilka krockkuddar som skall lösa ut utan också rad andra saker. Bland annat optimal kollisionsvinkel, förarens fysiska förutsättningar, skydd mot brand osv. Dra åt bälten och sådant där finns ju redan i de flesta bilar idag, Volvo inkluderad.
Totalt blir det ett hundratal olika parametrar som skall beaktas. Dessa kan dessutom kombineras på ett synnerligen avancerat sätt.
Så nej, ingen har mig veterligen patent på något liknande idag.
MVH AL
Kom ihåg att du diskuterar med experter nu A.L
Att söka patent innebär inte att patent beviljats.
Det går utmärkt att söka patent på i princip vad som helst och under förutsättning att marknadsföringen är tillräckligt effektiv kan reklamvärdet mycket väl motivera patentkostnaderna.
Det spelar Inte så stor roll om patentet blir godkänt, huvudsaken är att det väcker uppmärksamhet!
Sedan får ju inte patenten vara för generella, tex självbärande kaross/strukturella batteripaket. Vill hävda att marknadsföringsvärdet bedöms som större i detta fall i och med att VolvoCars inte är först med tekniklösningarna.
J.L har således sett innehållet i Volvos patentansökan.
Nej givetvis inte. Men eftersom den bygger på ett projekt där undertecknad haft god insyn (om än i inledningsfasen) så kan jag säga att det innehåller betydligt mer än några krockkuddar.
Läs gärna det jag skrev tidigare ovan i tråden.
MVH AL
Bra jobbat AL!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.