Vi Bilägares forum

Nya siffror: Så många har fått elbilsbatteriet utbytt

Nya siffror: Så många har fått elbilsbatteriet utbytt

Få elbilsägare har fått batteriet utbytt och samtidigt behövt stå för notan själva, enligt nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-29 06:20

Kommentarer

Som i de flesta reportagen finns inte en av Europas mest sålda elbilar med på listorna. Är Renault Zoe helt utmobbad av er? Den har funnits på marknaden i 10 år! varför finns den inte med på era sammanställningar?

Uppdaterat: 2023-03-30 11:21
Elon_1 skrev:

Som i de flesta reportagen finns inte en av Europas mest sålda elbilar med på listorna. Är Renault Zoe helt utmobbad av er? Den har funnits på marknaden i 10 år! varför finns den inte med på era sammanställningar?

Ja men nu rör det sig om en Amerikansk undersökning baserat på bilar på den Amerikanska marknaden.
Hur kan du då klaga på att Europas mest sålda elbil inte är med, säljs den över huvud taget i USA? Den har tidigare inte gjort det i alla fall.

Uppdaterat: 2023-03-30 11:39

I princip alla undersökningar som Vib publicer är från Amerikanska sidor. Egentligen inte relevant för oss här. Sen att denna är begränsad till 16 tusen mil, 100000 miles också är lite märkligt.

För Tesla finns data. Har sett andra undersökningar att man ser ca 20% degradering vid 65 tusen mil. Batterierna är designade för 1500 cykler vilket motsvarar ca 65-80 tusen mil. Karossen och driveuniten är designad för 150 tusen mil. Detta gäller dom lite nyare bilarna från 2016.5.

Att byta batteri på en Tesla kostar ca 100 tusen för ett renoverat utbytes och 200 tusen för ett fabriks nytt. Båda med 4 års garanti.

Uppdaterat: 2023-03-30 12:09

Har liksom Dana många gånger påpekat att väldigt många artiklar här med amerikanskt ursprung är tämligen ointressanta för oss. Borde vara relativt enkelt för redaktionen att också inse detta.

Uppdaterat: 2023-03-30 16:01

Men ändå så börjar många bilnyheter m.m. i det stora landet i väster. Så helt ointressant är det ändå inte att läsa dessa artiklar, i vår ankdamm i Sverige.

Uppdaterat: 2023-03-30 19:27

Tycker man i debatten glömmer bort vårt kalla klimat, rimligen borde batterier försämras lite snabbare i vårt klimat... det är lite som stoppa batterierna i "kylskåpet" om ni förstår vad jag menar. Vi får kanske inte ut maximal prestanda ur batterierna och livslängden blir lite sämre.

Uppdaterat: 2023-08-30 17:03

Hx30,
Precis tvärtom verkar vara där sanningen finns. Värme knäcker batteriet.

Uppdaterat: 2023-08-30 19:04

Både värme och kyla är skadligt - bäst mår Li-baserade batterier runt +20 grader C.

Uppdaterat: 2023-08-30 19:59

Pi, är inte problemet i kyla främst att de är oanvändbara just då? Processen avstannar, men batteriet havererar inte. I värme får man permanenta skador.

Uppdaterat: 2023-08-30 20:55

Problemet ligger i både användning och laddning. Men anväds inte batteriet på nåt sätt så bör ju riskebń vara relativt liten under de temperaturer vi för det mesta har i vårt land. Faktum kvarstår dock att de brukar anses trivas bäst runt +20 grader. Hög värme kan givetvis vara väldigt skadlig men knappast nåt större problem i vårt land om vi talar om ett batteri i vila. Tror jag...:)

Uppdaterat: 2023-08-30 21:27

Ja att batteriet trivs bäst runt 20 grader märks helt klart på min bils förbrukning. Den är klart snålast på elektroner runt 20graders temperatur +- ett par grader, sedan så dra AC lite ström så förbrukningen ökar.
Det tar även emot laddning som bäst då den kallaste battericellen håller 25 grader.
Så 20-25 grader är nog optimalt

Uppdaterat: 2023-08-30 22:13