Vi Bilägares forum

Rejält vinstlyft för BYD – samma nivå som Porsche

Rejält vinstlyft för BYD – samma nivå som Porsche

BYD som nyligen börjat säljas i Sverige ökar vinsten och antalet levererade bilar rejält.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-30 07:10

Kommentarer

De måste ha fått ut ganska många bilar i Sverige senaste tiden eftersom jag ser drösvis av dem på dagarna. Det är enbart Atto 3 jag ser.

Uppdaterat: 2023-08-30 08:15

Det är leasingbilar du ser.. Atto som kostar ca 3k i månaden. Många hoppade nog på leasingbilar igen då priserna är för höga för att köpa nytt och handlarna har stått där med massor av bilar.. så ganska naturligt att de "omvandlades" till leasingbilar.

Uppdaterat: 2023-08-30 09:36

I en annan del av världen (Sverige) gör de gamla tillverkarna allt för att BYD skall få möjligheten att ta över -man kan nästan tro att sådana som Volkswagen, Stellantis m fl har suicidala tankar då deras intresse av att sälja sina produkter är på en väldigt låg nivå, för att inte säga obefintlig.

Uppdaterat: 2023-08-30 09:41

BYD säljer enbart Phev & Bev i Kina sedan 1 år tillbaka. Så borde rättas till i artikeln som är felaktigt.

Kan dock hålla med att Phev har en förbränningsmotor och en elmotor.

Så laddar man inte bilen så blir de som en ice bil och använder enbart förbränningsmotorn.

Uppdaterat: 2023-08-30 10:45
Elbilar

Jo, man har sett någon enstaka BYD på vägarna.

Uppdaterat: 2023-08-30 11:30

Vinstmarginalen på MG vore mer intressant, men den lär man aldrig få veta eftersom den är hemligstämplad, sannolikt på grund av att den inte existerar...

Uppdaterat: 2023-08-30 11:43
N-iklas skrev:

Vinstmarginalen på MG vore mer intressant, men den lär man aldrig få veta eftersom den är hemligstämplad, sannolikt på grund av att den inte existerar...

Så hemligstämplad ser den inte ut att vara: https://www.allabolag.se/5590099429/hedin-mg-sweden-ab

Uppdaterat: 2023-08-30 12:06

Leif
Hur tänkte du nu?

Uppdaterat: 2023-08-30 14:07
Elbil_Vw skrev:

BYD säljer enbart Phev & Bev i Kina sedan 1 år tillbaka. Så borde rättas till i artikeln som är felaktigt.
Kan dock hålla med att Phev har en förbränningsmotor och en elmotor.
Så laddar man inte bilen så blir de som en ice bil och använder enbart förbränningsmotorn.

Ja det var felformulerat - fixat!

Uppdaterat: 2023-08-30 16:39
Digital redaktör, Vi Bilägare

Dock var det ju tillverkaren BYD som diskuterades och skall vi jämföra så är det väl MG-bolaget i Kina som gäller. Dom kan ju styra vad Hedin får betala för sina bilar så Hedins resultat är väl inte lika intressant i denna jämförelse.

Uppdaterat: 2023-08-30 18:17

I Elbilsmagsinets långkörning av Byd Atto 3 så dog bilen när det var 8% kvar av batteriet. 35 körda mil på småvägar i Uppland (Uppsala, Gävle, Sala). WLTP blandad körning säger 42 mil.

Han fick ingen förvarning utan låg på en landsväg, hade 8% och mätaren gick ner till 0 och dog så han fick rulla in till sidan.

Medan han väntade på bärgaren så surfade han in på BYD Atto 3:s svenska FB grupp. Det visade sig att det var flera svenska ägare som också hade blivit strandade och fått ringa bärgaren. Batteriet dör när det är under 10% kvar på mätaren så rekommendationen är att aldrig låta batteriet gå ner till 10%.

Analysen är att LFP Blade-batteriet är svårare att mäta kapaciteten på medan det är igång och därför blir det en felvisning. Den visar alltså att det finns mer laddning kvar än det verkligen finns.

Annat som irriterade var att körfältsvarningen inte upphör att plinga även fast man ligger rätt och även har stannat och kört iväg igen den plingar hela tiden oavbrutet.

Så den som kör Byd är sådana som gillar att ringa efter bärgaren. Det skulle inte förvåna mig om bärgarfirmorna är med och subventionerar privatleasingpriset på Byd för ju fler Byd som rullar ut på de svenska vägarna desto mer jobb för bärgningsfirmorna.

Uppdaterat: 2023-09-03 09:01

Nämn en Kina-elbil som har de egenskaper som nordeuropeer kräver?
Tog många decenium för Japsen att tex fixa klimatanläggningar och elstolar som funkade hyggligt, men är fortfarande inte i klass med en bra nordeurope.
Sedan har vi bullret och körkänslan...
Säga vad man vill, men kvalitet är inte bara att bilen ska hålla - det ska vara njutbart att åka annars spelar hållbarhet ingen roll !

Har kört alla BYD och Xpang som finns som demo. Inte imponerad. Det immar igen, kliman brusar och är vinddrag.
Så testa i regn och rusk, är en hel del sådant i sverige...

Ok jag är kräsen men har bara ETT liv. Jag vill njuta av det. Har alltid älskat att köra/åka bil, i den som jag valt. Som passar mina preferenser.
Andra får tycka annorlunda.
BYD kommer lära sig med tiden som japsen och det finns MÅNGA som enbart köper bil på lågt pris. Spår (som jag hela tiden sagt) de blir bland de största ihop med Tesla.
Se upp tyskar o svenskar (nåja Kinasvenskar)

Uppdaterat: 2023-09-03 13:49
Gillar kurvor och rondeller

Toyota, GM, Ford och Kia ser alla ut att börja använda BYD:s blade-batterier nu förutom Tesla som redan gör det.

Uppdaterat: 2023-09-03 14:13

Nu kan vi lägga till Mercedes som användare av BYD:s bladebatterier tilla alla de andra.

Uppdaterat: 2023-09-16 12:17