Vi Bilägares forum

Ny studie: Bilägarna stänger av viktiga assistanssystem

Ny studie: Bilägarna stänger av viktiga assistanssystem

Viktiga säkerhetssystem som kan minska risken för olyckor används bara på hälften av bilresor, enligt en ny studie. Ett av systemen får särskilt dåligt betyg.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-22 08:20

Kommentarer

Ja det är en ständig fråga på ”märkesgrupper” på FB om hur man slår av filhållningsassistenten.

Uppdaterat: 2023-08-22 08:30

Det kan bero på två saker som jag ser det. Modellens filhållningsassistent är bristfällig/dålig. Bilägaren använder inte blinkers.

Uppdaterat: 2023-08-22 08:43

Det är inte så konstigt att man stänger av system som beter sig felaktigt. Jag har kört bilar som plötsligt tolkat en längsgående skarv i asfalten som linjen att följa. Det är OK till linjen svänger över i mötande fil.
Min nuvarande bil har bara vibrationer i ratten när jag kör på vita linjer. Det märks när jag slickar innerkanten i vissa kurvor där vägen är skadad i hjulspåren.

Uppdaterat: 2023-08-22 09:24

Jag har haft ett antal bilar nu med dessa funktioner och förstår verkligen inte varför folk vill stänga av dem. Då har man köpt en kass bil om de inte fungerar som de ska....

Uppdaterat: 2023-08-22 10:00

Jag tror att Axa har rätt i sin "analys". Dagligen ser man nya dyra bilar av fossil- och elbilsmodell som svänger över filer utan blinkers. Den typen av framförande mellan filer med systemet påslaget skulle vara himla obekvämt. De har helt enkelt stängt av det, inte för att det är dåligt, utan för att det är bekvämt. Då kan de fortsätta med sin körstil, inte använda blinkers. Handlar alltså mer om ego än förstånd. Med sitt stor ego kan de kryssa fram lite hur de vill......

Uppdaterat: 2023-08-22 10:23

...sen kanske Gaston/Henriks erfarenheter av sina bilar de allra senaste åren kanske inte kan jämföras med bilar som vi privatpersoner ofta köper och kör. Skulle gärna vilja ha ett väl fungerande filhållnings-system så det blir till att kolla denna funktion noga i samband med nästa bilköp.

Uppdaterat: 2023-08-22 10:52

Varför behöver man ett filhållningssystem? För att kunna hålla på med annat när man kör, än att hålla koll var man är på vägen?

Uppdaterat: 2023-08-22 10:58
Villevalle

Upplever att filhållningsassisterna har problem på slitna vägar där målningen är nött och det finns gott om gropar i asfalten.

Uppdaterat: 2023-08-22 11:05
Villevalle skrev:

Varför behöver man ett filhållningssystem? För att kunna hålla på med annat när man kör, än att hålla koll var man är på vägen?

Ja, det är väl det som de olika säkerhetssystemen är tillför, att åtgärda människans brister såsom dålig reaktionstid, dålig uppmärksamhet, kör för fort på vinterunderlag, somnar vid ratten, håller inte avstånd till framförvarande bil osv.
Allt hade varit lugnt om vi inte körde som biltjyvar, över vår förmåga, bråttom som fasiken från/till dagis, håller på att missa jobbmöte......utan helt enkelt höll oss till hastigheten, behandlade våra medtrafikanter med respekt och hjälpte varandra i trafiken m.m m.m

Uppdaterat: 2023-08-22 11:12
Pi skrev:

...sen kanske Gaston/Henriks erfarenheter av sina bilar de allra senaste åren kanske inte kan jämföras med bilar som vi privatpersoner ofta köper och kör. Skulle gärna vilja ha ett väl fungerande filhållnings-system så det blir till att kolla denna funktion noga i samband med nästa bilköp.

Får filhållningssystem på min nya bil, skall bli intressant att se hur det fungerar.

Uppdaterat: 2023-08-22 11:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Teslas filhållningssystem tycker jag är bra, den fungerar väldigt bra. Men andra bilmärken som haft denna funktionen har inte funkat lika bra.

Uppdaterat: 2023-08-22 11:28
Villevalle skrev:

Varför behöver man ett filhållningssystem? För att kunna hålla på med annat när man kör, än att hålla koll var man är på vägen?

Det funderade jag också på till jag köpte min andra bil med ett sådant, men även ”självkörning”
Filhållaren gillar jag inte, men däremot när bilen faktiskt styr själv.
Bekvämt körande och mer utvilad efter längre tur.
Kontentan är att min nästa bil absolut skall ha ”utökad körassistent” så den aktivt kan styra bilen och inte bara reagera då man själv vinglar mellan linjerna.

Uppdaterat: 2023-08-22 11:51

Jag är ganska nöjd med Travel assist. Är lite som Snoid skriver, lite mer avslappnande vid långkörningar. Dessutom hjälpsamt när det kan vara lite svårt att se linjerna som vid regnrusk. Det är även bekvämt när det stormar då man inte själv behöver korrigera pga sidvind.

Dock har Skoda gjort det sämre med senaste uppdateringen. Nu vill bilen att jag med jämna mellanrum faktiskt gör ett litet styrutslag. Tidigare räckte det med att lägga händerna på ratten. Antagligen pga för många som köper låtsas-händer på Wish för att lura systemet.

Uppdaterat: 2023-08-22 12:18

Filhållningsassistenten stänger jag avi alla bilar av den anledningen att den petar i ratten när den inte ska göra det. Sånt skit vill jag inte ha, känns bara obekvämt.

Men min nyaste bil har någon enkelt variant av självkörning eller kallar det "aktiv filhållningsassisten"?
Det kan man knäppa på så lyser en grön rattsymbol och den är betydligt bättre och håller sig inom linjerna, men den vanliga assistenten som det är menat att man ska ha på hela tiden, den stängs av så att jag kan köra obehindrat utan att någon rycker i ratten.

Uppdaterat: 2023-08-22 14:23
- Peugeot e-208 GT 2022

Stängs av på alla smala vägar utan mittlinje. Med den på finns risk att bilen styr in på mötande. Varit nära flera gånger. Usel funktion i Kia.

Uppdaterat: 2023-08-22 15:52
Villevalle skrev:

Varför behöver man ett filhållningssystem? För att kunna hålla på med annat när man kör, än att hålla koll var man är på vägen?

Här är ett bra exempel, kan bero på sömn, sjukdom...

https://www.youtube.com/watch?v=jGHsoF5F57s

Uppdaterat: 2023-08-22 16:12

Tycker funktionen är skit på alla bilar jag haft med den funktionen, avaktiveras bums, som andra skrivit så har en bil (KIA E-soul) varit riktigt bra i självkörningsläget (grön ratt), då ping-pongar den inte fram och rycker i ratten.

Teslas system har jag inte hunnit testa vad jag tycker om än, precis hämtat den. För mig känns det mer som att biltillverkarna tvingat fram funktionen pga att inte tappa någon stjärna i krocktester snarare än att ha gjort ett bra jobb, men det talar väl för att det snabbt borde bli bättre. Kan det förhindra olyckor pga av hastig sjukdom så är det såklart väl värt.

Uppdaterat: 2023-08-22 16:28

Nåja, jag tycker funktion fungerar hyfsat bra på min Enyaq. Själv filhållningsassistenten (ej travel assist) rycker när den ska rycka i ratten, så det är inget pingpongande mellan linjerna.

Uppdaterat: 2023-08-22 16:43

Filassistenten i min bil har två nivåer: 1) Vibrationer i ratten, 2) Självstyrning. Jag har den på nivå 1 och tycker det fungerar bra. Nivå 2 känns obehaglig och styrningen hinner inte med på kurviga småvägar med många kurvor och rätt skarpa kurvor (som 70-80 vägarna där jag bor). På motorväg och landsväg (100 - 120) med mjukare kurvor fungerar nivå 2 bra, men jag har nivå 1 så jag slipper hålla på och byta. Det går inte att byta direkt till nivå 1 efter nivå 2, utan det är en knapp som stegar framåt inte bakåt.
Avstängt - Nivå 1 - Nivå 2 - Avstängt. Osv.

Uppdaterat: 2023-08-22 16:46
V8-Power skrev:

Stängs av på alla smala vägar utan mittlinje. Med den på finns risk att bilen styr in på mötande. Varit nära flera gånger. Usel funktion i Kia.

Usel funktion i VW också. Har inte provat någon bil som det fungerar bra i!🤮

Uppdaterat: 2023-08-22 19:10

I min SEAT Lenon från 2021 så höll Lane assist på ta ihjäl mig genom att rycka i ratten och sätta bilen i sladd i 110 knyck. Detta pga att en annan bil täckte lite av linjen vid sin avfart och jag därför fick ligga lite närmare mittlinjen för å passera. Så fort den sedan såg linjen på höger sida så ryckte den i ratten med sladd som följd. Som tur var gick ett annat säkerhetssystem in och räddade mig. Utan antisladd hade de gått illa. På Leon måste man stänga av skitsystemet varje gång man startar bilen. Det har jag dock fixat via OBD-II :)

Uppdaterat: 2023-08-22 19:33

Har haft ett antal fordon med den här funktionen.

Kia Optima - helt värdelös. Den var för primitiv så den körde sick sack mellan linjerna och tog dessutom fel på mitträcke och linje på motorväg. Så det inträffade att man snabbt fick styra emot när bilen fick för sig att svänga av vägen i 120 km/h…Det gällde också den aktiva farthållaren som var lika kass. I Ceed har systemet dock blivit bättre - men också med mindre funktionalitet

Skoda var likaså helt värdelös. Den orkade inte heller korrigera på samma sätt som de bättre system som finns i Volvo eller Tesla

I Volvo är funktionen bra. Inga misstag eller farliga situationer och systemet klarar att köra bilen helt på egen hand (inom rimliga gränser). Reglertekniskt långt mycket bättre än både Skoda och Kia ihop. Men det var ju också väntat

Tesla är bra. Inga fel hittills. Den pendlar inte mer mellan linjerna än Volvo.

Plåtschabraken från Frankrike testade jag för inte så länge sedan och de var allt annat än säkra. Skulle inte lita på de systemen. På tok för primitiva

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-22 19:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är synd att inte de aktiva säkerhetssystemen används för att undvika olyckor. Vari ligger problemet att börja använda blinkers vid filbyten för att på så sätt slippa varningar och korrigeringar ? Är mycket nöjd med stödsystemen i min Tesla och filhållningsassistenten fungerar riktigt bra, finns några små plumpar men helheten är bra.

Uppdaterat: 2023-08-22 21:21
J.L skrev:

Det är synd att inte de aktiva säkerhetssystemen används för att undvika olyckor. Vari ligger problemet att börja använda blinkers vid filbyten för att på så sätt slippa varningar och korrigeringar ? Är mycket nöjd med stödsystemen i min Tesla och filhållningsassistenten fungerar riktigt bra, finns några små plumpar men helheten är bra.

Som sagt hela sanningen ligger inte i att använda blinkers. När det är halt och linjerna blir täkta av snö mm. så kan vissa av dessa system vara direkt farliga. I alla fall i min bil.

Uppdaterat: 2023-08-23 01:04

Nåja, halka och snö som täcker linjerna förekommer absolut men blinkersanvändningen är tyvärr väldigt begränsad över hela året. Frånsett risken för kollisioner så medför den uteblivna användningen också mera köande vid t ex utfart i "rondeller" när man inte vet hur nästa bil som kör in i "rondellen" tänkt agera. Om denna direkt skall svänga höger skulle det vara till stor hjälp för oss köande som skall in i "rondellen" att känna till detta och inte att det skall vara en väl förborgad hemlighet. Apropå blinkersanvändning...

Uppdaterat: 2023-08-23 08:50

Problemet med blinkersanvändning i rondeller är att många inte vet hur de ska blinka där. Vissa blinkar hö redan när de kör in i rondellen även om de ska rakt fram.🤨

Uppdaterat: 2023-08-23 12:58
Pi skrev:

Nåja, halka och snö som täcker linjerna förekommer absolut men blinkersanvändningen är tyvärr väldigt begränsad över hela året.

Håller med. Jag blinkar alltid. Det är faktiskt böter på att inte ge tecken då man skall ur en rondell. Dock behöver man ju inte det då man skall in men det underlättar för andra om man ändå gör det. Om alla gjorde det skulle det som sagt flyta smidigare.

Uppdaterat: 2023-08-23 12:59
SEALen skrev:

J.L skrev:
Det är synd att inte de aktiva säkerhetssystemen används för att undvika olyckor. Vari ligger problemet att börja använda blinkers vid filbyten för att på så sätt slippa varningar och korrigeringar ? Är mycket nöjd med stödsystemen i min Tesla och filhållningsassistenten fungerar riktigt bra, finns några små plumpar men helheten är bra.

Som sagt hela sanningen ligger inte i att använda blinkers. När det är halt och linjerna blir täkta av snö mm. så kan vissa av dessa system vara direkt farliga. I alla fall i min bil.

Så pass i den milda grad att min bil fick skador pga att den lade sig i när det var snö och halt på vägen.
Numer stängs alltid lane assist av. Och ja, jag blinkar ändå alltid.

Uppdaterat: 2023-08-23 13:14

Anders
Ett bra system fattar när man är inne i en rondell och pausar filassistenten. Det har aldrig hänt för mig att filassistenten börjat rycka i en rondell. Oavsett användning av blinkers.

Uppdaterat: 2023-08-23 14:12

Travelassisten jag hade på e-Golfen var väldigt stabil och harmonisk.
Testat en längre res med V90 och den skötte sig också väldigt bra.
Lane-assisten på ID4:an… den får vara på när det är större vägar men på mindre, där den kanske skulle behövas mest, är den oftast av eftersom den är så burdus i sitt ingrepp.

Uppdaterat: 2023-08-23 20:54
*Robban

I min E-klass fungerar det kanon!
Ni som klagar, ange bil så tror jag snart vi får se ett mönster (tror det blir få Tesla...)
Och de som inte blinkar, klart de stänger av. Borde inte kunna gå att stänga av för dessa förare som bilen detekterar inte blinkar. AI var är du när man vill ha dig ;-)

Uppdaterat: 2023-08-24 07:29
Gillar kurvor och rondeller

Robban
Det är väl skillnad på Travel och lane assist på VAG?
Travel assist är ju den man aktiverar och den följer linjerna. Lane assist är alltid på (om man inte slår av den som i artikeln) och bevakar endast att du inte vinglar ut över linjerna.

Uppdaterat: 2023-08-24 09:17

"Lane Assist" är alltså det som alla nya bilar (?) levereras med medan motsvarigheten till "Travel Assist" måhända kan vara ett tillval - är detta rätt uppfattat ?

Uppdaterat: 2023-08-24 10:11

Lane assist används när man kör själv och ska ta över om man råkar köra ut mot linjerna.
Detta är värdelöst i min mening på flera bilar jag testat det på.

Travel assist har jag också och sätter igång det ibland om jag måste komma åt något i bilen en snabbis och behöver ta händerna från ratten och ögonen från vägen en snabbis. Den styr själv, men kräver händerna på ratten och börjar varna efter en stund om den inte känner av det. Typ efter 25 sekunder eller nåt sånt.

Uppdaterat: 2023-08-24 10:22
- Peugeot e-208 GT 2022

Pi
Det är som Bejje skriver. Travel assist behöver aktiveras, normalt gör den det när man slår på farthållaren. Dock upplever jag att Travel assist fungerar riktigt bra medan lane assist kan uppleva lite ”stökigare”. Men det beror nog mer på hur mycket man vinglar i sin körning eller ifall linjerna bråkar.

Tillägg. På Enyaq är lane assist standardutrustning men på tex Superb anges det som tillval.

Uppdaterat: 2023-08-24 10:54

Idag är det så mycket man behöver testa på en ny bil vid provkörning så det är tyvärr lite lätt att missa nåt - inte minst dessa två olika system som ändå gränsar till varandra.

Uppdaterat: 2023-08-24 11:29
EnannanRobban skrev:

Travelassisten jag hade på e-Golfen var väldigt stabil och harmonisk.
Testat en längre res med V90 och den skötte sig också väldigt bra.
Lane-assisten på ID4:an… den får vara på när det är större vägar men på mindre, där den kanske skulle behövas mest, är den oftast av eftersom den är så burdus i sitt ingrepp.

Jag har samma upplevelse.
Det blev bättre med mjukvaruversion 3.2, men ändå för dåligt på smalare vägar, om hastigheten är över 60km/h (stängs av under den hastigheten)

Uppdaterat: 2023-08-24 15:37
McTar skrev:

EnannanRobban skrev:
Travelassisten jag hade på e-Golfen var väldigt stabil och harmonisk.
Testat en längre res med V90 och den skötte sig också väldigt bra.
Lane-assisten på ID4:an… den får vara på när det är större vägar men på mindre, där den kanske skulle behövas mest, är den oftast av eftersom den är så burdus i sitt ingrepp.

Jag har samma upplevelse, fast id.3.
Det blev bättre med mjukvaruversion 3.2, men ändå för dåligt på smalare vägar, om hastigheten är över 60km/h (stängs av under den hastigheten)

Uppdaterat: 2023-08-24 15:37

McTar
Vad är det som stängs av i farter under 60? Travel assist eller lane assist?
Under sommarens körningar har jag inte märkt av att någon slås av vid kökörning i tex 30 med Enyaq.

Uppdaterat: 2023-08-24 17:18

Lane assist är bara aktiv över 60km/h i ID.3 iaf.

Uppdaterat: 2023-08-24 21:08

Då skall jag inte ha en ID.3 i alla fall. Min bil ”styr själv” ned till stillastående och fortsätter styra då den sätter fart igen. På motorväg far bilen iväg själv, på annan väg så får man dutta på gasen eller vicka hastighetsinställningen till farthållaren.
Trevlig funktion som jag tycker Hyundai har fått till riktigt bra, förövrigt inget vinglande heller.

Uppdaterat: 2023-08-24 22:08
Mr Snoid skrev:

Då skall jag inte ha en ID.3 i alla fall. Min bil ”styr själv” ned till stillastående och fortsätter styra då den sätter fart igen. På motorväg far bilen iväg själv, på annan väg så får man dutta på gasen eller vicka hastighetsinställningen till farthållaren.
Trevlig funktion som jag tycker Hyundai har fått till riktigt bra, förövrigt inget vinglande heller.

Hastighetsavläsningen och adaptiva farthållaren fungerar bra. Stannar och kör iväg som den skall.
Det är Lane Assist jag skriver om, den skall inte få fnatt i stadstrafik antar jag.

Uppdaterat: 2023-08-24 22:26

Snoid
Det är olika funktioner som förklaras. Travel assist fungerar vid köer, man behöver inte röra gas eller broms.

Uppdaterat: 2023-08-25 16:45

Fihållningssystemet på min firmabil har varit igång 2 gånger.
En kvart efter jag hämtat bilen som ny, innan jag kom på hur man stängde av det. Och en stund i våras efter bilen varit på service, och verkstaden tydligen fått igång det igen.

Uppdaterat: 2023-08-25 19:18

Folk i gemen är tröga att ta till sig och våga pröva och lära sig nya system inte förvånande alls. Är man begåvad med lite tekniksinne och lärt sig köra bil utan såna hjälpmedel är det ett suveränt hjälpmedel.
Kul att läsa era erfarenheter
Har kört med cruisecontrol sen jag bodde i USA på 70 talet sen på Volvobilar i Sverige. Började med adaptiv farthållare och sen Laneassist med några Volvo XC60 från 2015 modell o framåt. Fortsatte i KIA Niro sen 2020 Har väl kört minst 100 000 mil med bara cruisecontrol och kring 10 000 med adaptiv fartkontroll och 5000 också med laneassist Båda systemen är likvärdigt bra i Volvo o KIA även om Volvos pilotsystem får sämre totalbetyg vid bedömningar.
Har inte haft en enda händelse värd att nämna under dessa år där systemet falerat med adaptiv system och filhållning som skapat en farlig situation. Ej heller har systemet fungerat irriterande så man vill stänga av det, Hur säkra system som helst på dessa biltyper. Förutsatt att man är en erfaren bilförare och kör efter omständigheterna. Visst jag är aktiv förare och sätter på och av beroende på var jag kör och väder och koncentrerar mig på rätt saker hela resan.
Uthålligheten ökar markant vid långkörning med dessa hjälpmedel , Min favorit är att hitta en bil som kör med passande hastighet när det är mörkt tex på E4 från Jönköping o söderut och haka på " sk "lock up" och ställa hastigheten på 20km/h mer och längsta avstånd och sen " åka gungstol " hela vägen ner och bara ha koll på hans baklyktor och hoppas att den bilen som jag ska åka hela vägen ner.

Uppdaterat: 2023-08-25 19:32
bengt39
Ben39 skrev:

Folk i gemen är tröga att ta till sig och våga pröva och lära sig nya system inte förvånande alls. Är man begåvad med lite tekniksinne och lärt sig köra bil utan såna hjälpmedel är det ett suveränt hjälpmedel.
Kul att läsa era erfarenheter
Har kört med cruisecontrol sen jag bodde i USA på 70 talet sen på Volvobilar i Sverige. Började med adaptiv farthållare och sen Laneassist med några Volvo XC60 från 2015 modell o framåt. Fortsatte i KIA Niro sen 2020 Har väl kört minst 100 000 mil med bara cruisecontrol och kring 10 000 med adaptiv fartkontroll och 5000 också med laneassist Båda systemen är likvärdigt bra i Volvo o KIA även om Volvos pilotsystem får sämre totalbetyg vid bedömningar.
Har inte haft en enda händelse värd att nämna under dessa år där systemet falerat med adaptiv system och filhållning som skapat en farlig situation. Ej heller har systemet fungerat irriterande så man vill stänga av det, Hur säkra system som helst på dessa biltyper. Förutsatt att man är en erfaren bilförare och kör efter omständigheterna. Visst jag är aktiv förare och sätter på och av beroende på var jag kör och väder och koncentrerar mig på rätt saker hela resan.
Uthålligheten ökar markant vid långkörning med dessa hjälpmedel , Min favorit är att hitta en bil som kör med passande hastighet när det är mörkt tex på E4 från Jönköping o söderut och haka på " sk "lock up" och ställa hastigheten på 20km/h mer och längsta avstånd och sen " åka gungstol " hela vägen ner och bara ha koll på hans baklyktor och hoppas att den bilen som jag ska åka hela vägen ner.

+100

Uppdaterat: 2023-08-25 21:31

Japp, har erfarenheten av två bilar och 6000mil så har man hittat sanningens källa.

Uppdaterat: 2023-08-25 21:49
Axa skrev:

Snoid
Det är olika funktioner som förklaras. Travel assist fungerar vid köer, man behöver inte röra gas eller broms.

Jo det förstår jag, även om VAG har egen benämning.
På Hyundai måste man säga till bilen att sätta fart på landsvägar men den gör det själv på motorvägar. HDA2 heter funktioner (highway driving assist) som initieras på det som är klassat som motorvägar enligt kartdata. Då byter den även körfält automatiskt bara man blinkar.
Men oavsett så tycker jag ”travet assist” på Hyundaien funkar alldeles ypperligt. Kör nog 80-90% av alla mil med den påslagen. Synnerligen bekvämt och jag har upptäckt mycket vid sidan av vägen jag aldrig sett förr då bilen kör själv och jag inte behöver fokusera 100% på vägen 🤣

Uppdaterat: 2023-08-25 21:50