Det är Härjedalens största ort. Där finns en jättebjörn. Men kommer det att räcka när Sveg inte längre har E45? Vi tar tempen på en knutpunkt som riskerar att förlora sin livsnerv.
Det är Härjedalens största ort. Där finns en jättebjörn. Men kommer det att räcka när Sveg inte längre har E45? Vi tar tempen på en knutpunkt som riskerar att förlora sin livsnerv.
Kommentarer
Ja det lär ju inte bli livligare där direkt, det är ett väldigt dött ställe som det är, men slutar många åka genom där så blir det så klart ännu sämre.
Tycker det är ett perfekt ställe att rasta på när man kommer söderifrån på E45 an. Bara cinemakafeet med sina stora biskvier är ju värt ett besök, för ett kakmonster som jag.
Inget bra för orten, men en titt på kartan förklarar det mesta...
Största nackdelen för mig personligen är att den enda nattöppet macken efter E45:an kommer försvinna.
Man blir ledsen när man läser sånt här.
Göteborg skulle fått en förbifart istället.
Snart fler snabbladdare på plats även i Sveg. Elbilisterna kommer (kanske) hålla liv i orten...
Ja nu har jag inte kört i dom där trakterna på länge, senast var jag inte längre norrut än Orsa, men jag misstänker att utan Sveg så finns säkert inte mycket snabbladdning mellan Mora och Östersund?
Självklart kommer trafiken genom Sveg att minska när vägen får en 20 minuter snabbare förbifart.
Men med den logiken så finns det en hel del sömniga orter utmed andra europavägar som också borde få tillbaka den gamla sträckningen med trafiken dånande genom centrum.
Bejje
Åsarna ca 10 mil norrut har en drös.
Ska man till fjällen i Härjedalen kommer man åka genom Sveg i alla fall.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.