Vi Bilägares forum

Transportstyrelsen om Tempo 100: ”Inte prioriterat”

Transportstyrelsen om Tempo 100: ”Inte prioriterat”

I både Norge och Danmark är det tillåtet att köra i 100 km/h med godkända släpvagnar. Men Sverige kommer inte haka på, säger Trafikverket.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-25 10:15

Kommentarer

Sverige ska ju rädda jorden från klimatundergång så det är väl klart att vi inte kan öka hastigheten på husvagnsekipage.

Uppdaterat: 2023-08-24 15:43
walle_x skrev:

Sverige ska ju rädda jorden från klimatundergång så det är väl klart att vi inte kan öka hastigheten på husvagnsekipage.

Även om vi skulle införa det så tar ju allting i Sverige som har med myndigheter en halv evighet att göra.
Först ska väl en förberedelse till utredning läggas, sedan ska förberedelsen handläggas, sen ska den faktiska utredningen läggas fram, sedan pausar man några månader, sedan börja man kolla på den, sen ska det funderas några månader till osv osv, tar väl minst några år från att man börjar tänka på saken innan något kanske införs.

Uppdaterat: 2023-08-24 16:02
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - vet du att sådana saker går snabbare att genomföra i andra västländer ?

Uppdaterat: 2023-08-24 17:04

Alternativet är att man gör som i andra länder, diktatorn får en magkänsla och sedan har man ny lagstiftning…

Uppdaterat: 2023-08-24 17:14
Axa skrev:

Alternativet är att man gör som i andra länder, diktatorn får en magkänsla och sedan har man ny lagstiftning…

Och vem är diktatorn i Tyskland, Danmark och Norge?

Uppdaterat: 2023-08-24 17:26

Andra länder gör också utredningar och konsekvensanalyser, Sverige är inte ensamma om det även fast vissa tror det. Men olika länder har olika förhållanden och körmiljöer.

Uppdaterat: 2023-08-24 18:19

Personligen tycker jag faktiskt att det räcker med 80 för bilar med släp. Sen är det ju en del nya krav som tillkommer i de länder man tillåter högre fart.

Uppdaterat: 2023-08-24 18:37

Det är så typiskt svenskt dumt, det här ... Men det klart, med tanke på den erbarmligt dåliga vägstandarden i Sverige, torde släpen tendera att hoppa av vägen i 100 - och definitivt att göra det när många kommer att töja 100 till både 110 och 120 ...

Niclas Nilsson: "– Det finns förmodligen nackdelar med det också, till exempel ökad bränsleförbrukning och utsläpp." Men argumentet i Norge var ju att minska hastighetsskillnaderna och därmed antalet olyckor. Men en sådan minskning verkar Niclas Nilsson inte värdesätta. Till detta kan vi lägga att när hastighetsskillnaderna jämnas ut, minskar också ryckigheten - och därmed också bränsleförbrukningen och utsläppen. Men det är helt ok att Niclas Nilsson inte begriper bättre, för man kan inte förvänta sig särskilt skarpa knivar i lådorna på Trafikverket.

Uppdaterat: 2023-08-24 18:45
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Det är så typiskt svenskt dumt, det här ... Men det klart, med tanke på den erbarmligt dåliga vägstandarden i Sverige, torde släpen tendera att hoppa av vägen i 100 - och definitivt att göra det när många kommer att töja 100 till både 110 och 120 ...
Niclas Nilsson: "– Det finns förmodligen nackdelar med det också, till exempel ökad bränsleförbrukning och utsläpp." Men argumentet i Norge var ju att minska hastighetsskillnaderna och därmed antalet olyckor. Men en sådan minskning verkar Niclas Nilsson inte värdesätta. Till detta kan vi lägga att när hastighetsskillnaderna jämnas ut, minskar också ryckigheten - och därmed också bränsleförbrukningen och utsläppen. Men det är helt ok att Niclas Nilsson inte begriper bättre, för man kan inte förvänta sig särskilt skarpa knivar i lådorna på Trafikverket.

Då gör man på svenskt vis, man sänker till 80 för alla.
Problem solved

Uppdaterat: 2023-08-24 20:32
walle_x skrev:

Då gör man på svenskt vis, man sänker till 80 för alla.
Problem solved

Det är ju redan gjort. Många vägar idag som är 80 som skulle varit 90 eller kanske mer för länge sedan.

Uppdaterat: 2023-08-24 20:35
- Peugeot e-208 GT 2022
walle_x skrev:

SnookerPro skrev:
Det är så typiskt svenskt dumt, det här ... Men det klart, med tanke på den erbarmligt dåliga vägstandarden i Sverige, torde släpen tendera att hoppa av vägen i 100 - och definitivt att göra det när många kommer att töja 100 till både 110 och 120 ...
Niclas Nilsson: "– Det finns förmodligen nackdelar med det också, till exempel ökad bränsleförbrukning och utsläpp." Men argumentet i Norge var ju att minska hastighetsskillnaderna och därmed antalet olyckor. Men en sådan minskning verkar Niclas Nilsson inte värdesätta. Till detta kan vi lägga att när hastighetsskillnaderna jämnas ut, minskar också ryckigheten - och därmed också bränsleförbrukningen och utsläppen. Men det är helt ok att Niclas Nilsson inte begriper bättre, för man kan inte förvänta sig särskilt skarpa knivar i lådorna på Trafikverket.

Då gör man på svenskt vis, man sänker till 80 för alla.
Problem solved

Haha exakt.

Uppdaterat: 2023-08-24 20:36

Finns det någon statistik som visar att det är många olyckor med släp och att dessa olyckor ökar?

Uppdaterat: 2023-08-24 21:24
Axa skrev:

Finns det någon statistik som visar att det är många olyckor med släp och att dessa olyckor ökar?

Frågan är om det finns statistik som visar hur många olyckor det sker när bilar kör om andra bilar med släp. Har svårt att se Norge höja hastighetsgränsen om det inte vore så.

Uppdaterat: 2023-08-24 21:46

Detta är redan normen idag....har någon sett folk köra i 80 km/h med släpvagn? Jag har till och med blivit omkörd av en som körde om mig i 120 km/h med en tom släpkärra efter bilen...

Uppdaterat: 2023-08-24 22:00
hx30 skrev:

Detta är redan normen idag....har någon sett folk köra i 80 km/h med släpvagn? Jag har till och med blivit omkörd av en som körde om mig i 120 km/h med en tom släpkärra efter bilen...

Nä, det är inte normen bara för att du blivit omkörd i 120 km/h en gång. Precis som det inte är normen att köra berusad för att jag en gång blivit påkörd av en bil med berusad förare.

Uppdaterat: 2023-08-24 22:18

För den intresserade så kan ni här läsa om exakt vad som krävs för att kunna få Tempo100 godkänd släpvagn. Krav på bil och släpvagn. Märk också att detta godkännande endast gäller i det land där det utfärdats. Så om du nu skulle haft detta så får du inte per automatik köra i 100km/t i annat land som har detta system.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tempo100/

Uppdaterat: 2023-08-25 07:57

Vad som bestäms och inte verkar föga viktigt. Blir konstant omkörd av släpvagnar på 90 väg. Uppenbarligen går det ju köra fortare än 80. Men....

Uppdaterat: 2023-08-25 08:13

Vi har många lagar för trafik, så som rattsurfa, rattonykter, vänsterfältskörning, högerregel etc.
Men, så länge vi inte har någon som övervakar och straffar de som bryter mot dessa lagar, så skiter folk i dessa.
Det ENDA som kontrolleras är hastighet via kameror, och då spelar 80 eller 100 ingen roll med släp, så länge man inte överträder hastigheten vid just kameran. Sorgligt, men sant.
När jag kör släp på motorväg (där 80 eller 100 har betydelse), så lägger jag mig i samma hastighet som långtradarna. Då flyter trafiken och jag känner mig inte som ett hinder för någon.

Uppdaterat: 2023-08-25 09:04

Behövs inga förändrade regler, de flesta kör idag 100+ km/h med släpvagnen efter bilen.. jag som inte ens har en släpvagn blir omkörd ibland på motorvägen när jag håller laglig hastighet. Danskar och Tyskar tror jag inte ens vet om reglerna i Sverige? Sedan har vi alla dessa hantverkare och folk i sina lyxbilar som lätt och ledigt håller nästan 120 km/h på motorvägen obehindrat med husvagn/släpvagn efter bilen.

Uppdaterat: 2024-01-26 09:15