Axa skrev:
För att återgå till ämnet. Fossila sportbilar kommer vara passé. En sportig elbil kommer kunna göra allt det som en fossilpruttare kan, och troligen bättre. Utan pruttljud. Och det kommer vara lika roligt.
En elbil kan aldrig bli lika rolig som en bil med förbränningsmotor! Det är den som skiljer bilarna från varandra.
V8 med kompressor, rak fyra med turbo, högvarvig fyra med raka rör eller någon annan av alla motorer är det som gör bilar unika. Det spelar ingen roll hur snabba eller effektiva elbilar är. De är totalt ointressanta! Har ni tittat på den nya värstingklassen i rallycross? Fruktansvärt tråkigt att titta på trots att bilarna säkert är minst lika snabba som de äldre med riktiga motorer.😢
Är det något som får hjärtat att ta glädjeskutt så är det när man hör en bil eller annat motorfordon gå för fullt genom växlarna!❤️ Helst ska man vara såpass nära att man känner dofterna och vibrationerna i luften!🥰
Jag håller helt med dig. Det första inlägget i den här tråden handlade om varför någon vill köpa en "fossil-Audi" när det finns "el-Audi". Då svarade jag att vi är många som vill ha det genuint mekaniska - även mekaniska klockor. Men genast hoppade folk på mig! (Men mest berodde det på att jantefolket störde sig på min klockas pris ... =) )
Uppdaterat: 2023-08-15 23:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:
Anders
Har du frågat de som kör vad de tycker?
Menar du elbilar? Jag behöver inte fråga någon. Jag vet bäst själv hur jag upplever det!🤓
+ 100!
Uppdaterat: 2023-08-15 23:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Snooker
Artikeln handlar om en RS som kommer med eldrift.
Anders menar att det är tråkigt att TITTA på rallycross. Han har dock aldrig själv kört rallycross eller sportbil med eldrift, och han har inte heller frågat rallycrossföraren ifall de tycker det är roligare än fossilpruttare. Anders konsensus är därför att det kan omöjligen vara kul att köra RS eller annan sportbil med eldrift.
Snooker
Artikeln handlar om en RS som kommer med eldrift.
Anders menar att det är tråkigt att TITTA på rallycross. Han har dock aldrig själv kört rallycross eller sportbil med eldrift, och han har inte heller frågat rallycrossföraren ifall de tycker det är roligare än fossilpruttare. Anders konsensus är därför att det kan omöjligen vara kul att köra RS eller annan sportbil med eldrift.
Ni kanske ska utbyta lite klock-erfarenheter…
Det är garanterat roligt att köra prestandaelbilar också, men hur man än vänder och vrider på det så tillför en förbränningsmotor och manuell vx-låda ännu mer körglädje! Det kan varken du eller någon annan ändra på!🤓
Anders
Att du gillar motorer och att växla är ok. Du får tycka det.
Det jag argumenterar för är att prestandabilar med eldrift har eller kommer att ha de egenskaper som prestandabilar på bränsle har. Det enda som kommer saknas är pruttandet från motorn och växling. Ironiskt nog så har de flesta prestandabilar idag automat.
Jag tycker det är betydligt roligare att köra elbil än bränslebil. Och då är det bara en standardbil. Men gillar du att växla och köra pruttbil så är det ok. Utgå inte från att alla tycker så. Inte ens rallycrossförarna.
Jag är - på gott och ont - "bilnörd" - och dessutom gammal. Jag har lyckats skrapa ihop pengar för att köpa de två - i mina ögon - bästa bilar som tillverkats/tillverkas. Dessutom garage till dom - så att jag kan ha dom länge....
Den ena är en svart 9000 Turbo Jubileum MY-97. 225hk. Visserligen är den inte - i alla avseenden - längre "modern" - men jag saknar ingenting, och "den kör sig själv".
Den andra är en 2019 Alfa Stelvio Quadrifoglio, 510hk. ZF 8 vxl, auto, med möjlighet till manuell växling - paddlar alt. spak. Bilen har 4 körlägen, varav RACE innebär bl.a. konstant öppna avgasspjäll. Dynamic ger "perfekt" aggressivitet hos automatlådan, och mellangas med öppna spjäll vid växling under hård acceleration.
För en "icke bilnörd" är detta - självklart - barnsligt och asocialt.
För mig ger båda bilarna glädje och "ro i själen". :o)
Tjalle
Visst får man vara bilnörd. Men med en prestandabil på el så behöver man inte oroa sig för att spjäll, mellangas och perfekta växlar. Det finns alltid kraft i alla lägen.
Jag är - på gott och ont - "bilnörd" - och dessutom gammal. Jag har lyckats skrapa ihop pengar för att köpa de två - i mina ögon - bästa bilar som tillverkats/tillverkas. Dessutom garage till dom - så att jag kan ha dom länge....
Den ena är en svart 9000 Turbo Jubileum MY-97. 225hk. Visserligen är den inte - i alla avseenden - längre "modern" - men jag saknar ingenting, och "den kör sig själv".
Den andra är en 2019 Alfa Stelvio Quadrifoglio, 510hk. ZF 8 vxl, auto, med möjlighet till manuell växling - paddlar alt. spak. Bilen har 4 körlägen, varav RACE innebär bl.a. konstant öppna avgasspjäll. Dynamic ger "perfekt" aggressivitet hos automatlådan, och mellangas med öppna spjäll vid växling under hård acceleration.
För en "icke bilnörd" är detta - självklart - barnsligt och asocialt.
För mig ger båda bilarna glädje och "ro i själen". :o)
Jag vill inte kalla mig gammal, men måste väl inse att jag börjar bli det. Jag har ägt ett antal SAABar genom åren och lyckats skrapa ihop pengar till en sprillans ng9-5 Aero. Eftersom jag ville ha riktig vx-låda så fick det bli en Biopower med extrautrustning för 133000kr. Senast i våras var jag och fick den finkalibrerad på rullande landsväg. Den har nära 330hk på drivhjulen och går jämt och fint och har ett fint vrål när man drar ur den på växlarna! För någon vecka sedan monterade jag en enhet som gör att jag har AppleCarplay i den, så nu känns den fullt tillräckligt modern för mig. Utseendemässigt så är den fortfarande fullt modern och körmässigt är den fortfarande bättre än det mesta!❤️ Den bilen kommer jag nog ha kvar så länge jag lever! Som tur är har min son ärvt SAABintresset, så han tar säkert hand om den när jag inte kan längre.❤️ Även jag har en Quadrifoglio, men en Giulia. Det är den enda bil jag hittat som kan ge mig samma känsla som en SAAB gör, och uppfyller mina krav på en bil. Jag har skaffat mig en Performance Logger till den som jag kan få fram massor med mer eller mindre bra info med. Sen kan jag öppna avgasportarna när jag vill, köra ner den aktiva frontspoilern och inte minst radera alla felkoder om det skulle behövas med den. Nyligen har jag bytt avgassystem på den så att den låter helt underbart med öppna spjäll, men fortfarande är relativt snäll mot grannarna när jag startar den på morgonen med spjällen stängda...
Ps. 9000 jubileum MY -97 hade 200hk. Det var bara Aeron som hade 225hk då. Aero-motorn kom på jubileum/Classic MY-98 när Aeron försvann.🤓
Jo då, jag har haft en 9000 2,3T 1995. 200 ystra hästkrafter och 323Nm vridmoment . Oj vilken fart det var i den bilen. Men den är en blek skugga jämfört med min nuvarande elektriska familjebil.
Lätt att bli nostalgisk då prestandan på nuvarande bil motsvarar vad en superbil presterade då det begav sig med Saaben.
Förövrigt har jag en gammal farbror som hade en 9-5 Aero NG med ALL utrustning ( han köpte den efter att Saab kursat och gubben var då 80 år) tyvärr så råkade han köra ned bilen över en bryggkant så den blev våt och skrot. Synd då den skulle varit en raritet i dag då den inte skulle ha rullat mer än några tusen mil.
Det är ju ganska rolig att läsa om dessa låtsas-konnässörer. Man pratar om mekanik som om det vore något heligt och sedan skryter man om en dussinklocka som Omega.
Jag kör vidare med James Bonds klockmärke! (Som tål att användas dygnet runt i alla miljöer.)
Fast Bond hade en dröse Rolex i de tidiga filmerna burna av den coolaste Bond, Sean Connery!
Bond har även haft en Bratte och Tag.
Håller dock med om att Rolle är lite av uppkomlingsklocka. Men ärligt, det är väl PP och Lange med?
Har inte verkligt coola personer en analog klocka som knappt ingen vet är mekaniskt välgjord?
(ofta äldre men det finns även nyare sådana)
Mc
Har sålt av en hel del av samlingen. Har kvar en Rolex med matt tavla, mer som investering, en Omega Seamaster (”svarta” bondklockan) och en vintage Seiko BellMatic i mint. Jag använder inte mina klockor och har inga föreställningar om att det är några skrytklockor. Det är i sammanhanget dussinklockor. Klockintresset har svalnat för längesedan och en Applewatch duger för mig.
Mc
Har sålt av en hel del av samlingen. Har kvar en Rolex med matt tavla, mer som investering, en Omega Seamaster (”svarta” bondklockan) och en vintage Seiko BellMatic i mint. Jag använder inte mina klockor och har inga föreställningar om att det är några skrytklockor. Det är i sammanhanget dussinklockor. Klockintresset har svalnat för längesedan och en Applewatch duger för mig.
Om du inte bär dom, sälj alla.
Jag använder alla mina klockor regelbundet.
Ska till gymmet nu och då åker gymklockan på, beggad Seiko Turtle med gummiband. Ingen vet vad det är, perfekt! Och en 50år gammal design, trevligt. Skitsnygg och billig.
Vissa bilmärken har fina klockor som ingen känner till i mittkonsolen, men då de är över min budget (tex AMG) är det inte aktuellt.
Men det är coolt eller hur?
Mc
Turtle känner jag till. :-)
Rollen har jag använt till och från men ser den som en investering numera. Så den behåller jag. Övriga skulle jag kunna sälja men behåller förmodligen pga affektionsvärdet.
Själv går jag aldrig på gym, så ljug klarar mig utan gym klocka 😉
Växlar mellan tre automatiska Schweiziska ur. Inga dyra saker men ser att värdet bestått.
Haha tillverkar Rolex dussinklockor? Overflow av pretentiösa inlägg i den här tråden.
Eller så kollar man fakta!
Rolex 1milj producerade, Omega ca halva antalet
Patek 68k.
Jo Rolex fullkomligt vräker ut klockor om man jämför med PP, JLC, AP eller de andra klasiskt fina märkena
Apex skrev:
Haha tillverkar Rolex dussinklockor? Overflow av pretentiösa inlägg i den här tråden.
Eller så kollar man fakta!
Rolex 1milj producerade, Omega ca halva antalet
Patek 68k.
Jo Rolex fullkomligt vräker ut klockor om man jämför med PP, JLC, AP eller de andra klasiskt fina märkena
https://www.watchuseek.com/threads/2022-march-swiss-watch-brands-report-for-2021.5387606/
Är Porsche 911 en dussinbil för att Ferrari finns? Är Ferrari en dussinbil för att Bugatti finns?
PP, AP osv är på en annan nivå men Omega hade vräkt ut 1m klockor per år om de hade kunnat.
Axa. Den som INTE är bilnörd, har självklart svårt att förstå "motparten" - men lite självkritik kunde vara på plats.
"Vi" utgår från förbränningsmotorn - med vissa brister - men med ett härligt "sug" - och ljud. En symaskin som gör "samma sak", är helt ointressant.
Min "värstingbil" accelererar ifrån det mesta "symaskinsvärlden" kan erbjuda - och med ett härligt sug och avgas ljud. Ventiler som låter avgaserna passera utanför ljuddämparna, aktiveras vid skilda - valda - tillfällen under acceleration.
Jag väljer om jag växlar eller bilen automatiskt gör det. Paddlar eller spak.
I RACE läget, kopplas alla hjälpsystemen ur - inkl. ABS, så du bör inte köra sådan bil.
Axa, jag hade lite tid kvar innan "annat" :o)
Min 9000 kräver visserligen att jag - ganska ofta -växlar - det är tack och lov ingen automat.
Men - jag gör det utan att behöva tänka, då jag kört - skilda 9000 - c:a 100.000 + mil.
Den är dessutom bättre vid vinterväglag -utom vid körning uppför vid isgata (odubbat), då superbilen har ett avancerat hjälpsystem som griper in i tid och otid. Perfekt på sommaren - o-bra- på vintern.
motorcykelentusiasten skrev:
Apex skrev:
Haha tillverkar Rolex dussinklockor? Overflow av pretentiösa inlägg i den här tråden.
Eller så kollar man fakta!
Rolex 1milj producerade, Omega ca halva antalet
Patek 68k.
Jo Rolex fullkomligt vräker ut klockor om man jämför med PP, JLC, AP eller de andra klasiskt fina märkena
https://www.watchuseek.com/threads/2022-march-swiss-watch-brands-report-for-2021.5387606/
Är Porsche 911 en dussinbil för att Ferrari finns? Är Ferrari en dussinbil för att Bugatti finns?
PP, AP osv är på en annan nivå men Omega hade vräkt ut 1m klockor per år om de hade kunnat.
Ej relevant jämförelse.
Rolex säljer top-3 av alla swiss klockmärken i världen.
Hur många Porsche 911 säljs det?
Mc
Ehm, det är ganska intensivt att sitta på en hoj som accar 0-150 på samma tider många sportbilar gör 0-100.
Men om det är det viktiga spelar det ju ingen roll om det är fossilbil eller eldrift.
Mc
Ehm, det är ganska intensivt att sitta på en hoj som accar 0-150 på samma tider många sportbilar gör 0-100.
Men om det är det viktiga spelar det ju ingen roll om det är fossilbil eller eldrift.
Nu skrev jag "mycket mer intensivt".
Och för en "bilnörd" spelar känslan stor roll - ljud, lukt, vibrationer och man får växla själv.
Ska man uppleva eller bara existera?
Ska man köra eller bara transportera sig?
Vi har bara ett liv, tror att man ångrar sig om man inte upplever livet.
Apex skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Apex skrev:
Haha tillverkar Rolex dussinklockor? Overflow av pretentiösa inlägg i den här tråden.
Eller så kollar man fakta!
Rolex 1milj producerade, Omega ca halva antalet
Patek 68k.
Jo Rolex fullkomligt vräker ut klockor om man jämför med PP, JLC, AP eller de andra klasiskt fina märkena
https://www.watchuseek.com/threads/2022-march-swiss-watch-brands-report-for-2021.5387606/
Är Porsche 911 en dussinbil för att Ferrari finns? Är Ferrari en dussinbil för att Bugatti finns?
PP, AP osv är på en annan nivå men Omega hade vräkt ut 1m klockor per år om de hade kunnat.
Ej relevant jämförelse.
Rolex säljer top-3 av alla swiss klockmärken i världen.
Hur många Porsche 911 säljs det?
Att kalla något för dussinprodukt för att den är extremt eftertraktad och säljer bra är inte en legitim anledning. Rolex tillverkar klockor av värdsklass.
Såldes 40000 911:or förra året. Mångdubbelt fler än Ferrari(ca 10000) som i sin tur säljer mer på en dag än Bugatti på ett år. Enligt samma logik gör Bugattis existens att Ferrari är en dussinbil.
Mc och Tjalle
Jag är ganska övertygad om att RS6 på el kommer vara en högst potent och rolig (om man vill) sportbil. Dvs om man är villig att avstå från att inandas bränsleångor och bli lomhörd.
Mc och Tjalle
Jag är ganska övertygad om att RS6 på el kommer vara en högst potent och rolig (om man vill) sportbil. Dvs om man är villig att avstå från att inandas bränsleångor och bli lomhörd.
Den kommer säkert att vara både potent och rolig, men den hade garanterat varit ännu roligare och talat till ditt hjärta på en helt annan nivå med en brutal förbränningsmotor!
Anders
Jasså, hur vet du vad som talar till mitt hjärta?
Jag kör hellre elbil än fossilbil. Och skulle jag skaffa mc igen skulle jag förmodligen titta efter en med eldrift.
Kör hellre elbil om vi pratar vanliga bilar. Men prestandabilar? Då kommer elbilen inte i närheten vad gäller körupplevelse, oavsett hur mycket snabbare och effektivare den är.
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
MVH AL
Där kan jag absolut hålla med dig, A.L. Man har många gånger förvånats över motorjournalisternas benägenhet att ständigt bedöma hur körglada våra standardbilar är. Det borde vara viktigare att framhålla komforten än "kör-gladheten" när vi talar om standardbilar. Renodlade sportbilar är en annan sak men de flesta av dessa körs ju även de på våra allmänna vägar så även där känns det lite "överkurs" med extremt "kör-glada" bilar. På en bana är det dock annorlunda men hur många med "sportiga" bilar kör regelbundet ban-race med sina bilar. Nära noll skulle jag gissa...
Även renodlade sportbilar skriker om däcken så fort du lastar på lite på en bana. Däcken tål som bekant bara 1g- och sportbilen är byggd för gatumiljö. Därför rollar och understyr den som aldrig förr (kontra banbilen)
Vill an köra på bana finns betydligt bättre alternativ (en vanlig go-cart exempelvis).
Kopplingen till bankörning menar jag därför mest handlar om att den genomsnittliga köparen skall inbilla sig att han har en banbil men där det i själva verket mest rör sig om snabb acceleration.
Jag förstår inte varför det nödvändigtvis ska vara tråkigt att köra bil bara för att man gör det på vägen. Jag vidhåller att körglädje inte mäts med klocka så tävlingsfordon är sällan optimerade för att vara kul att köra.
Att få återkoppling i ratten om vägens ojämnheter behöver inte betyda att man kör på gränsen för väggreppet eller att det är obekvämt. Tyvärr är de flesta bilarna numera försedda med drivning fram och det blir aldrig riktigt bra. Det ger masströghet som får till följd att nyanser försvinner.
Jag förstår inte varför det nödvändigtvis ska vara tråkigt att köra bil bara för att man gör det på vägen. Jag vidhåller att körglädje inte mäts med klocka så tävlingsfordon är sällan optimerade för att vara kul att köra.
Att få återkoppling i ratten om vägens ojämnheter behöver inte betyda att man kör på gränsen för väggreppet eller att det är obekvämt. Tyvärr är de flesta bilarna numera försedda med drivning fram och det blir aldrig riktigt bra. Det ger masströghet som får till följd att nyanser försvinner.
Håller med, men personligen tycker jag om känslan i ratten på bra framhjulsdrivna bilar. På dem känner man t.ex. ev. halka ännu bättre.🤓
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
MVH AL
Fast det där är en grov överdrift. Min S80 kommer börja skrika, rolla och understyra långt innan en RS6 gör det. Jag tror också att väldigt få bilintresserade skulle kalla ljudet från Audis V8:a för ”bröl”. En RS6 är knappast en standardbil, den är extrem i nästan alla avseenden.
A.L skrev:
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
MVH AL
Fast det där är en grov överdrift. Min S80 kommer börja skrika, rolla och understyra långt innan en RS6 gör det. Jag tror också att väldigt få bilintresserade skulle kalla ljudet från Audis V8:a för ”bröl”. En RS6 är knappast en standardbil, den är extrem i nästan alla avseenden.
Är väl ett jäkla bröl från den i kriminella kretsar så populära bilen. Hör till attityden, ”se mig så stor och stark jag är”
A.L skrev:
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
MVH AL
Fast det där är en grov överdrift. Min S80 kommer börja skrika, rolla och understyra långt innan en RS6 gör det. Jag tror också att väldigt få bilintresserade skulle kalla ljudet från Audis V8:a för ”bröl”. En RS6 är knappast en standardbil, den är extrem i nästan alla avseenden.
Nu har jag inte kört någon RS6 men väl Lamborghini Hurucan samt Audi R8, dessutom på bana. Och maken till tung klumpig kluns (trots att den bara väger 1450 kg) var det länge sedan jag körde - (kontra Porsche GT3/Ferrari /McLaren osv som jag körde parallellt. Och visst skjuter det på bra men det är också allt. Av det tiotalet supersportbilar vi hade tillgång till var denna klump den sämsta. Jag tror knappast att RS6 är bättre.
Begränsningarna sitter fortfarande i däcken. De kränger och understyr direkt och en rätt konfigurerad S80 skulle hänga av samtliga av dessa drömbilar” på direkten.
Så skedde också då de banbilar som fanns att tillgå samtidigt var den motorsvagaste av dem alla - men överlägset snabbast, välbalanserad och ”rolig”.
Testa gärna själva: jag har varit där två gånger och kört, första gången i två dagar, andra gången en heldag.
Apex skrev:
A.L skrev:
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
MVH AL
Fast det där är en grov överdrift. Min S80 kommer börja skrika, rolla och understyra långt innan en RS6 gör det. Jag tror också att väldigt få bilintresserade skulle kalla ljudet från Audis V8:a för ”bröl”. En RS6 är knappast en standardbil, den är extrem i nästan alla avseenden.
Är väl ett jäkla bröl från den i kriminella kretsar så populära bilen. Hör till attityden, ”se mig så stor och stark jag är”
Vad som är populärt i kriminella kretsar är irrelevant för mig. Ljudet från en V8 är svårslaget ändå.
Apex skrev:
A.L skrev:
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
MVH AL
Fast det där är en grov överdrift. Min S80 kommer börja skrika, rolla och understyra långt innan en RS6 gör det. Jag tror också att väldigt få bilintresserade skulle kalla ljudet från Audis V8:a för ”bröl”. En RS6 är knappast en standardbil, den är extrem i nästan alla avseenden.
Nu har jag inte kört någon RS6 men väl Lamborghini Hurucan samt Audi R8, dessutom på bana. Och maken till tung klumpig kluns (trots att den bara väger 1450 kg) var det länge sedan jag körde - (kontra Porsche GT3/Ferrari /McLaren osv som jag körde parallellt. Och visst skjuter det på bra men det är också allt. Av det tiotalet supersportbilar vi hade tillgång till var denna klump den sämsta. Jag tror knappast att RS6 är bättre.
Begränsningarna sitter fortfarande i däcken. De kränger och understyr direkt och en rätt konfigurerad S80 skulle hänga av samtliga av dessa drömbilar” på direkten.
Så skedde också då de banbilar som fanns att tillgå samtidigt var den motorsvagaste av dem alla - men överlägset snabbast, välbalanserad och ”rolig”.
Testa gärna själva: jag har varit där två gånger och kört, första gången i två dagar, andra gången en heldag.
https://exoticsracing.com/?gclid=EAIaIQobChMIz_zP7IXsgAMVxTwGAB0chgy2EAAYASAAEgJB5vD_BwE
”Roliga”? Ja det vet i katten. Bortsett banbilarna så är min Tesla minst lika kul - och dessutom snabbare;-)
MVH AL
Om du med rätt konfigurerad menar ombyggd till den grad att det inte är samma bil längre så kanske den hade hängt med. De allra flesta bilar tappar greppet långt innan de når de bästa däckens potential.
Kul för dig att du tycker så :) jag har kört en TM3 performance, sjukt snabb och kompetent men inte i närheten av lika rolig att köra som en F80 M3 tex.
Vad som är populärt i kriminella kretsar är fullkomligt ointressant för mig. Ljudet från en V8 är svårslaget ändå.
Nej då, åker runt massor av gamla raggarbilar med V8, inte låter dom nått speciellt roligt.
Det är snarare den individuella längden på grenrör och avstämningen av ljuddämparna som ger mullret.
En boxerfyra med ett anpassat avgassystem gör också ljud som inte låter som en vanlig bil.
Du har väl hört hur Tjalle är lyrisk över sin avgassmällande V6:a 😉
Kommentarer
Menar du elbilar? Jag behöver inte fråga någon. Jag vet bäst själv hur jag upplever det!🤓
Jag håller helt med dig. Det första inlägget i den här tråden handlade om varför någon vill köpa en "fossil-Audi" när det finns "el-Audi". Då svarade jag att vi är många som vill ha det genuint mekaniska - även mekaniska klockor. Men genast hoppade folk på mig! (Men mest berodde det på att jantefolket störde sig på min klockas pris ... =) )
+ 100!
Snooker
Artikeln handlar om en RS som kommer med eldrift.
Anders menar att det är tråkigt att TITTA på rallycross. Han har dock aldrig själv kört rallycross eller sportbil med eldrift, och han har inte heller frågat rallycrossföraren ifall de tycker det är roligare än fossilpruttare. Anders konsensus är därför att det kan omöjligen vara kul att köra RS eller annan sportbil med eldrift.
Ni kanske ska utbyta lite klock-erfarenheter…
Det är garanterat roligt att köra prestandaelbilar också, men hur man än vänder och vrider på det så tillför en förbränningsmotor och manuell vx-låda ännu mer körglädje! Det kan varken du eller någon annan ändra på!🤓
Anders
Att du gillar motorer och att växla är ok. Du får tycka det.
Det jag argumenterar för är att prestandabilar med eldrift har eller kommer att ha de egenskaper som prestandabilar på bränsle har. Det enda som kommer saknas är pruttandet från motorn och växling. Ironiskt nog så har de flesta prestandabilar idag automat.
Jag tycker det är betydligt roligare att köra elbil än bränslebil. Och då är det bara en standardbil. Men gillar du att växla och köra pruttbil så är det ok. Utgå inte från att alla tycker så. Inte ens rallycrossförarna.
Jag är - på gott och ont - "bilnörd" - och dessutom gammal. Jag har lyckats skrapa ihop pengar för att köpa de två - i mina ögon - bästa bilar som tillverkats/tillverkas. Dessutom garage till dom - så att jag kan ha dom länge....
Den ena är en svart 9000 Turbo Jubileum MY-97. 225hk. Visserligen är den inte - i alla avseenden - längre "modern" - men jag saknar ingenting, och "den kör sig själv".
Den andra är en 2019 Alfa Stelvio Quadrifoglio, 510hk. ZF 8 vxl, auto, med möjlighet till manuell växling - paddlar alt. spak. Bilen har 4 körlägen, varav RACE innebär bl.a. konstant öppna avgasspjäll. Dynamic ger "perfekt" aggressivitet hos automatlådan, och mellangas med öppna spjäll vid växling under hård acceleration.
För en "icke bilnörd" är detta - självklart - barnsligt och asocialt.
För mig ger båda bilarna glädje och "ro i själen". :o)
Tjalle
Visst får man vara bilnörd. Men med en prestandabil på el så behöver man inte oroa sig för att spjäll, mellangas och perfekta växlar. Det finns alltid kraft i alla lägen.
Jag vill inte kalla mig gammal, men måste väl inse att jag börjar bli det. Jag har ägt ett antal SAABar genom åren och lyckats skrapa ihop pengar till en sprillans ng9-5 Aero. Eftersom jag ville ha riktig vx-låda så fick det bli en Biopower med extrautrustning för 133000kr. Senast i våras var jag och fick den finkalibrerad på rullande landsväg. Den har nära 330hk på drivhjulen och går jämt och fint och har ett fint vrål när man drar ur den på växlarna! För någon vecka sedan monterade jag en enhet som gör att jag har AppleCarplay i den, så nu känns den fullt tillräckligt modern för mig. Utseendemässigt så är den fortfarande fullt modern och körmässigt är den fortfarande bättre än det mesta!❤️ Den bilen kommer jag nog ha kvar så länge jag lever! Som tur är har min son ärvt SAABintresset, så han tar säkert hand om den när jag inte kan längre.❤️ Även jag har en Quadrifoglio, men en Giulia. Det är den enda bil jag hittat som kan ge mig samma känsla som en SAAB gör, och uppfyller mina krav på en bil. Jag har skaffat mig en Performance Logger till den som jag kan få fram massor med mer eller mindre bra info med. Sen kan jag öppna avgasportarna när jag vill, köra ner den aktiva frontspoilern och inte minst radera alla felkoder om det skulle behövas med den. Nyligen har jag bytt avgassystem på den så att den låter helt underbart med öppna spjäll, men fortfarande är relativt snäll mot grannarna när jag startar den på morgonen med spjällen stängda...
Ps. 9000 jubileum MY -97 hade 200hk. Det var bara Aeron som hade 225hk då. Aero-motorn kom på jubileum/Classic MY-98 när Aeron försvann.🤓
Jo då, jag har haft en 9000 2,3T 1995. 200 ystra hästkrafter och 323Nm vridmoment . Oj vilken fart det var i den bilen. Men den är en blek skugga jämfört med min nuvarande elektriska familjebil.
Lätt att bli nostalgisk då prestandan på nuvarande bil motsvarar vad en superbil presterade då det begav sig med Saaben.
Förövrigt har jag en gammal farbror som hade en 9-5 Aero NG med ALL utrustning ( han köpte den efter att Saab kursat och gubben var då 80 år) tyvärr så råkade han köra ned bilen över en bryggkant så den blev våt och skrot. Synd då den skulle varit en raritet i dag då den inte skulle ha rullat mer än några tusen mil.
Anders, helt rätt - min bil HADE 200hk - nu har den 225.
Och du har en klocka som är finare eller? Vilken?
Fast Bond hade en dröse Rolex i de tidiga filmerna burna av den coolaste Bond, Sean Connery!
Bond har även haft en Bratte och Tag.
Håller dock med om att Rolle är lite av uppkomlingsklocka. Men ärligt, det är väl PP och Lange med?
Har inte verkligt coola personer en analog klocka som knappt ingen vet är mekaniskt välgjord?
(ofta äldre men det finns även nyare sådana)
Har besökt Audi-handlaren sedan ett år, då o då, och frågat om nya el-A6. Den verkar skitsnygg.
En klart intressant bil att testa då den kommer.
Mc
Har sålt av en hel del av samlingen. Har kvar en Rolex med matt tavla, mer som investering, en Omega Seamaster (”svarta” bondklockan) och en vintage Seiko BellMatic i mint. Jag använder inte mina klockor och har inga föreställningar om att det är några skrytklockor. Det är i sammanhanget dussinklockor. Klockintresset har svalnat för längesedan och en Applewatch duger för mig.
Om du inte bär dom, sälj alla.
Jag använder alla mina klockor regelbundet.
Ska till gymmet nu och då åker gymklockan på, beggad Seiko Turtle med gummiband. Ingen vet vad det är, perfekt! Och en 50år gammal design, trevligt. Skitsnygg och billig.
Vissa bilmärken har fina klockor som ingen känner till i mittkonsolen, men då de är över min budget (tex AMG) är det inte aktuellt.
Men det är coolt eller hur?
Mc
Turtle känner jag till. :-)
Rollen har jag använt till och från men ser den som en investering numera. Så den behåller jag. Övriga skulle jag kunna sälja men behåller förmodligen pga affektionsvärdet.
Själv går jag aldrig på gym, så ljug klarar mig utan gym klocka 😉
Växlar mellan tre automatiska Schweiziska ur. Inga dyra saker men ser att värdet bestått.
Jag har klocka i telefonen och använder sällan andra smycken eller smink heller.
Haha tillverkar Rolex dussinklockor? Overflow av pretentiösa inlägg i den här tråden.
Eller så kollar man fakta!
Rolex 1milj producerade, Omega ca halva antalet
Patek 68k.
Jo Rolex fullkomligt vräker ut klockor om man jämför med PP, JLC, AP eller de andra klasiskt fina märkena
https://www.watchuseek.com/threads/2022-march-swiss-watch-brands-report-for-2021.5387606/
+100
Jag har sen nästan 40 år tillbaka dagligen haft en Casio A254 på handleden och den funkar fortfarande helt perfekt. Ett av mina bästa köp.
Man börjar ju undra vad för slags klocka kommer att finnas i Audi RS6 som elbil... ;)
Är Porsche 911 en dussinbil för att Ferrari finns? Är Ferrari en dussinbil för att Bugatti finns?
PP, AP osv är på en annan nivå men Omega hade vräkt ut 1m klockor per år om de hade kunnat.
Axa. Den som INTE är bilnörd, har självklart svårt att förstå "motparten" - men lite självkritik kunde vara på plats.
"Vi" utgår från förbränningsmotorn - med vissa brister - men med ett härligt "sug" - och ljud. En symaskin som gör "samma sak", är helt ointressant.
Min "värstingbil" accelererar ifrån det mesta "symaskinsvärlden" kan erbjuda - och med ett härligt sug och avgas ljud. Ventiler som låter avgaserna passera utanför ljuddämparna, aktiveras vid skilda - valda - tillfällen under acceleration.
Jag väljer om jag växlar eller bilen automatiskt gör det. Paddlar eller spak.
I RACE läget, kopplas alla hjälpsystemen ur - inkl. ABS, så du bör inte köra sådan bil.
Axa, jag hade lite tid kvar innan "annat" :o)
Min 9000 kräver visserligen att jag - ganska ofta -växlar - det är tack och lov ingen automat.
Men - jag gör det utan att behöva tänka, då jag kört - skilda 9000 - c:a 100.000 + mil.
Den är dessutom bättre vid vinterväglag -utom vid körning uppför vid isgata (odubbat), då superbilen har ett avancerat hjälpsystem som griper in i tid och otid. Perfekt på sommaren - o-bra- på vintern.
Tjalle
Du vet att jag kört mc? Så allt snack om din värstingbils acc blir ganska ointressant.
Ej relevant jämförelse.
Rolex säljer top-3 av alla swiss klockmärken i världen.
Hur många Porsche 911 säljs det?
Helt olika upplevelser.
En bils acc är mycket mer intensivt då du har ryggen mot sätet.
Mc
Ehm, det är ganska intensivt att sitta på en hoj som accar 0-150 på samma tider många sportbilar gör 0-100.
Men om det är det viktiga spelar det ju ingen roll om det är fossilbil eller eldrift.
Nu skrev jag "mycket mer intensivt".
Och för en "bilnörd" spelar känslan stor roll - ljud, lukt, vibrationer och man får växla själv.
Ska man uppleva eller bara existera?
Ska man köra eller bara transportera sig?
Vi har bara ett liv, tror att man ångrar sig om man inte upplever livet.
Jag har haft motorcyklar -och snabba båtar -men det är - som MC - skriver - another ballgame.
Däremot har jag bara EN, Porsche designad klocka :o)
Att kalla något för dussinprodukt för att den är extremt eftertraktad och säljer bra är inte en legitim anledning. Rolex tillverkar klockor av värdsklass.
Såldes 40000 911:or förra året. Mångdubbelt fler än Ferrari(ca 10000) som i sin tur säljer mer på en dag än Bugatti på ett år. Enligt samma logik gör Bugattis existens att Ferrari är en dussinbil.
Mc och Tjalle
Jag är ganska övertygad om att RS6 på el kommer vara en högst potent och rolig (om man vill) sportbil. Dvs om man är villig att avstå från att inandas bränsleångor och bli lomhörd.
Den kommer säkert att vara både potent och rolig, men den hade garanterat varit ännu roligare och talat till ditt hjärta på en helt annan nivå med en brutal förbränningsmotor!
Anders
Jasså, hur vet du vad som talar till mitt hjärta?
Jag kör hellre elbil än fossilbil. Och skulle jag skaffa mc igen skulle jag förmodligen titta efter en med eldrift.
Kör hellre elbil om vi pratar vanliga bilar. Men prestandabilar? Då kommer elbilen inte i närheten vad gäller körupplevelse, oavsett hur mycket snabbare och effektivare den är.
Vet inte riktigt varför ni tycker det är så kul att fara omkring i en tvåtonskluns till bil som både rollar, understyr och skriker med däcken vid minsta lilla sidoförflyttning. På vilket sätt att det blir roligare av att man dessutom har en motor som brölar ovanpå detta övergår mitt förstånd.
En standardbil är inte rolig- som jag ser det. Och då har jag kört de absolut flesta som finns både på bana och i vanlig trafik .
MVH AL
Där kan jag absolut hålla med dig, A.L. Man har många gånger förvånats över motorjournalisternas benägenhet att ständigt bedöma hur körglada våra standardbilar är. Det borde vara viktigare att framhålla komforten än "kör-gladheten" när vi talar om standardbilar. Renodlade sportbilar är en annan sak men de flesta av dessa körs ju även de på våra allmänna vägar så även där känns det lite "överkurs" med extremt "kör-glada" bilar. På en bana är det dock annorlunda men hur många med "sportiga" bilar kör regelbundet ban-race med sina bilar. Nära noll skulle jag gissa...
Även renodlade sportbilar skriker om däcken så fort du lastar på lite på en bana. Däcken tål som bekant bara 1g- och sportbilen är byggd för gatumiljö. Därför rollar och understyr den som aldrig förr (kontra banbilen)
Vill an köra på bana finns betydligt bättre alternativ (en vanlig go-cart exempelvis).
Kopplingen till bankörning menar jag därför mest handlar om att den genomsnittliga köparen skall inbilla sig att han har en banbil men där det i själva verket mest rör sig om snabb acceleration.
Och det sistnämnda är ju elbilarna överlägsna på
MVH AL
Jag förstår inte varför det nödvändigtvis ska vara tråkigt att köra bil bara för att man gör det på vägen. Jag vidhåller att körglädje inte mäts med klocka så tävlingsfordon är sällan optimerade för att vara kul att köra.
Att få återkoppling i ratten om vägens ojämnheter behöver inte betyda att man kör på gränsen för väggreppet eller att det är obekvämt. Tyvärr är de flesta bilarna numera försedda med drivning fram och det blir aldrig riktigt bra. Det ger masströghet som får till följd att nyanser försvinner.
Håller med, men personligen tycker jag om känslan i ratten på bra framhjulsdrivna bilar. På dem känner man t.ex. ev. halka ännu bättre.🤓
Fast det där är en grov överdrift. Min S80 kommer börja skrika, rolla och understyra långt innan en RS6 gör det. Jag tror också att väldigt få bilintresserade skulle kalla ljudet från Audis V8:a för ”bröl”. En RS6 är knappast en standardbil, den är extrem i nästan alla avseenden.
Är väl ett jäkla bröl från den i kriminella kretsar så populära bilen. Hör till attityden, ”se mig så stor och stark jag är”
Tycker man om bilar och motorer så är det inget bröl. Det är underbar sång som får nackhåren att resa sig av välbefinnande!❤️🥰
Nu har jag inte kört någon RS6 men väl Lamborghini Hurucan samt Audi R8, dessutom på bana. Och maken till tung klumpig kluns (trots att den bara väger 1450 kg) var det länge sedan jag körde - (kontra Porsche GT3/Ferrari /McLaren osv som jag körde parallellt. Och visst skjuter det på bra men det är också allt. Av det tiotalet supersportbilar vi hade tillgång till var denna klump den sämsta. Jag tror knappast att RS6 är bättre.
Begränsningarna sitter fortfarande i däcken. De kränger och understyr direkt och en rätt konfigurerad S80 skulle hänga av samtliga av dessa drömbilar” på direkten.
Så skedde också då de banbilar som fanns att tillgå samtidigt var den motorsvagaste av dem alla - men överlägset snabbast, välbalanserad och ”rolig”.
Testa gärna själva: jag har varit där två gånger och kört, första gången i två dagar, andra gången en heldag.
https://exoticsracing.com/?gclid=EAIaIQobChMIz_zP7IXsgAMVxTwGAB0chgy2EAAYASAAEgJB5vD_BwE
”Roliga”? Ja det vet i katten. Bortsett banbilarna så är min Tesla minst lika kul - och dessutom snabbare;-)
MVH AL
Vad som är populärt i kriminella kretsar är irrelevant för mig. Ljudet från en V8 är svårslaget ändå.
Om du med rätt konfigurerad menar ombyggd till den grad att det inte är samma bil längre så kanske den hade hängt med. De allra flesta bilar tappar greppet långt innan de når de bästa däckens potential.
Kul för dig att du tycker så :) jag har kört en TM3 performance, sjukt snabb och kompetent men inte i närheten av lika rolig att köra som en F80 M3 tex.
Nej då, åker runt massor av gamla raggarbilar med V8, inte låter dom nått speciellt roligt.
Det är snarare den individuella längden på grenrör och avstämningen av ljuddämparna som ger mullret.
En boxerfyra med ett anpassat avgassystem gör också ljud som inte låter som en vanlig bil.
Du har väl hört hur Tjalle är lyrisk över sin avgassmällande V6:a 😉
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.