Vi Bilägares forum

14 elbilar i räckviddstest: Tesla bäst – skräll för Subaru

14 elbilar i räckviddstest: Tesla bäst – skräll för Subaru

Subaru lyckas överraskande bra i ett nytt räckviddstest med 14 elbilsmodeller. Bara Tesla och Hyundai har längre räckvidd. Syskonbilen från Lexus lyckas betydligt sämre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-17 10:47

Kommentarer

Det är mer motorvägskörning i detta test än WLTP så det är ju naturligt att räckvidden kortas i jämförelse med WLTP. Det är kanske relevant för den som kör autobahn mycket.
Subaru och Lexus har samma drivlina. Skillnad i mjukvara?
Jeep och C4X har snarlika specifikationer men Jeep har den nya motorn som är mer energieffektiv. Den finns även till C4X för Shine-utförandet men andra C4X har den äldre motorn. Det är troligen den äldre motorn som C4X hade i detta test.

Uppdaterat: 2023-08-17 14:20

Hmm, hur kan Solterra vara så effektiv.. jag såg annan data att den modellen är ca 35% sämre än Tesla M3.. eller är det stora batteriet på 71 kWh som maskerar dess dåliga effektivitet?

Uppdaterat: 2023-08-17 14:31

Nu har jag inte läst testen, men i Sverige har inte Lexus och Subaru samma drivlina. Lexusen finns bara 4wd och med drygt 300hk. Subarun har ca 100hk lägre effekt.

Uppdaterat: 2023-08-17 14:33

Skall bilmodell vara effektiv, är det främst två parametrar det hänger på...luftmotståndet och vikten. Tex, en Astra har vikt på ca 1700 kg och en kaross som är hyfsat strömlinjeformad, så som bilar var byggda förr i tiden. Dagens mode med SUV och "bulliga" karosser försämrar effektiviteten väldigt mycket och vikten drar iväg när karossen blir större (mer yta). En MPV är en minibuss, och drar därför mer.. men samtidigt jag köper hellre en ID Buzz än en SUV där du inte får något utbyte av att bilen drar mer energi. Jag bidar min tid, snart måste biltillverkarna inse att det är dags att gå tillbaka till vanliga bilmodeller igen.. kanske lite mer åt "cross-over" hållet.. och som jag sagt innan, en bil som är 1,5-1,55 meter hög får bra egenskaper och lätt insteg... man behöver inte göra högre SUV modeller. Kör idag Leaf, och den är ett bra exempel.. hyfsat enkelt att komma in/ur den men dock är den inte så effektiv som jag hade önskat.

Uppdaterat: 2023-08-17 14:39

Ska vi konsumenter bara acceptera att räckvidden är upp till 26% SÄMRE än vad som är utlovat? Skulle man köpa 1 kg köttfärs, och betala för det, men bara få 740 gr vilket herrans liv det skulle bli och vi skulle aldrig acceptera det!! Då kostar köttfärsen runt 100 kr/kg. Men en bil för 1/2 miljon och uppåt är det ok med! Ja, ja...jag vet att jämförelsen haltar men ändå. Vi kan skicka farkoster till Mars och styra dom med nästan millimeterprecision men det går inte att få fram tester på elbilar som är mer exakta. Kör själv en el bil med uppgedd räckvidd på ca 53 mil. Har ALDRIG kommit upp i det. På vintern är det UNDER 40 mil........
Vakna Vi Bilägare, här är ett område som ni måste vara mycket mer kritiska till än vad ni är!

Uppdaterat: 2023-08-17 16:06

Kör du i 110 med en bensinbil så blir räckvidden sämre även där men skillnaden blir lite mindre eftersom bensinmotorn har en så dålig grundeffektivitet medan elmotorn drar energi exponentiellt med hastigheten.
En bensinmotor i 20-30 km/h drar mer än i 60-70 oftast medan en elmotor drar betydligt mindre.

Min V8 blir jättetörstig under 50 km/h vid jämn fart medan den går som snålast runt 70-80 km/h.

Kör du alltid motorväg och inte kan ladda hemma så blir såklart en diesel billigast att köra med.

Uppdaterat: 2023-08-17 16:58

Bellman
Men om du steker på köttfärsen så blir nettovikten lägre än innan. Beroende vilken typ av färs kan det bli skillnader dessutom. Går du då och gnäller hos affären?

Uppdaterat: 2023-08-17 18:04

För att inte tala om julskinkans vikt före och efter kokning.

Uppdaterat: 2023-08-17 19:00
V8-Power skrev:

För att inte tala om julskinkans vikt före och efter kokning.

Och för att inte tala om julskinkans påverkan på min vikt, före och efter middagen.

Då det omöjligt kan bero på all julöl, choklad, snaps och chips...

Uppdaterat: 2023-08-17 20:06
Gillar kurvor och rondeller

Kan man inte som biltidning hålla sig till de minnesvana förbrukningstalen typ liter/100 km kwh/10 km och istället konvertera amerikanska mickey-mousevarianter av typ miles/gallon som nu moderniserats till km per kwh istället för att skriva av dem rakt av? Elbilarnas förbrukningstal där batteriet töms snabbare än dieseltanken relativt sätt vid högre hastigheter speciellt när det är iskallt ute är svåra att hålla i huvet ändå. Det är krångligt nog som det är för Svensson och oss andra självutnämnda experter

Uppdaterat: 2023-08-17 20:45
bengt39
motorcykelentusiasten skrev:

V8-Power skrev:
För att inte tala om julskinkans vikt före och efter kokning.

Och för att inte tala om julskinkans påverkan på min vikt, före och efter middagen.
Då det omöjligt kan bero på all julöl, choklad, snaps och chips...

+100

Uppdaterat: 2023-08-17 20:51