Vi Bilägares forum

Elbil mot hybrid och laddhybrid – här är bästa valet för dig

Elbil mot hybrid och laddhybrid – här är bästa valet för dig

En bensinhybrid, en laddhybrid och en elbil. Vilken som vinner ekonomironden beror på bilägarens omständigheter, men våra kalkyler visar att ”bensinbilen” nästan alltid blir billigast.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-16 15:10

Kommentarer

Jag tycker Kias elbil diskar sig själv med det priset.
På bensin och laddhyhybriden är det mer konkurrenskraftigt inköpspris.

Uppdaterat: 2023-08-16 16:36

Så har det varit sen 2020 på lika stora bilar inget nytt. När miljöbonusen fanns var leasad elbil billigast,
Problemet har alltså varit att tidigare års kalkyler i biltidningar inte varit korrekta på värdefallen då de varit onaturliga -alla byter inte bil vart tredje år, De enda som räknat hem en elbil är de som bytt vart tredje år då andrahandsvärdena varit orimliga
Jag köpte en Niro Hybrid 2020 efter många Volvoår då klart bästa ekonomiska alternativet XC40 var som vanligt ekonomiskt chanslös.
2023 efter tre år gör jag nästa val en Niro laddhynrid en hyrbil 1600 mil 6 mån gammal. Gamla Niromodellen har inga barnsjukdomar den nya pluginNiron liksom NiroEV är överprisade och ligger75000 för högt i pris. Aldrig kört samma bilmärke (KIA) 5000 mil utan ett enda fel Oj vilken skillnad mot Volvobilar i ekonomi med samma tekniknivå här stämmer verkligen mina kalkyler.

Uppdaterat: 2023-08-16 17:23
bengt39

I det här fallet så är xc40 recharge extended range 30.000kr billigare än Kian. Volvon säljs för 550tkr nu.

Har nu åkt elbil i tre år med en milkostnad på 32kr.
Med elbilspremie såklart. Riktigt nöjd med den kostnaden.

Uppdaterat: 2023-08-16 18:16

McTar - åket du leasad bil eftersom du vet vad kostnaden blev - eller har du nyligen bytt?

Uppdaterat: 2023-08-16 18:15

Med premien var det säkert ett klokt val då även om Volvos elbilar då drog alldeles för mycket

Uppdaterat: 2023-08-16 18:17
bengt39

Pi,
Leasad.
Kostnaden hade varit under 30kr/mil om inte räntan dragit iväg på slutet.

Uppdaterat: 2023-08-16 18:17

McTar - du lär knappast göra det klippet en gång till misstänker jag.

Uppdaterat: 2023-08-16 18:23

Privatleasad bil för tre år sen blev den bästa bilaffären man kunde göra i dessa tider Det kommer aldrig igen mer i den formen Men var vaksamma elbilspriserna är under stark press nu Det kommer att dyka upp mycket bra möjligheter det närmaste året Samtidgt som det är brist på bra begagnade bilar som expoerteras fn Alt snack om att bensin och dieselbilar laddhybrider kommer att sjunka i värde stämmer inte Behåål din gamla och klipp till när superrean börjar

Uppdaterat: 2023-08-16 18:28
bengt39

Fortfarande ligger min milkostnad under 20kr/mil inkl energi.
Men ser att beg priserna börjar krypa nedåt.
Kanske läge att byta då det blir nått bra erbjudande vad det lider..

Uppdaterat: 2023-08-16 18:47
Pi skrev:

McTar - du lär knappast göra det klippet en gång till misstänker jag.

Nä det är nog svårt.
Jag vet att det kommer att bli dyrare nu. Lämnar id.3:an och hämtar en XC40 strax.

Uppdaterat: 2023-08-16 19:01

129kr/mil för kortköraren, jösses. För den milkostnaden kan man köra en riktig lyxbil eller något riktigt roligt istället för en medelmåttig Kia.

Uppdaterat: 2023-08-16 21:13
Apex skrev:

129kr/mil för kortköraren, jösses. För den milkostnaden kan man köra en riktig lyxbil eller något riktigt roligt istället för en medelmåttig Kia.

Då får du väl säga B när du påstått A.
Kom gärna med exempel på en ny lyxbil med lägre milkostnad.
Mercedes S-klass tycker jag är en lagomt lyxig bil. Så vad kostar den per mil för kortköraren. Du kan ta det billigaste utförandet i din kalkyl……

Uppdaterat: 2023-08-16 22:47

Elpris på 1,50 kr/kWh är ju också väldigt lågt räknat. För den som inte kan ladda på egen tomt från eget elabonnemang, utan är hänvisad till BRF eller kommersiella stolpar, får man vara glad om man kan räkna med dubbla kostnaden.

Uppdaterat: 2023-08-16 23:11

Laddhybrid och hybrid är ingen för mig.
Det är ok bra köp för bensin, bensin mildhybrid och elbil.

Uppdaterat: 2023-08-17 08:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Laddhybrid var väl bra för fem år sedan när laddmöjligheterna inte var så väl utbyggda.
Som artikeln visar så måste man idag ha ett väldigt speciellt körmönster, och enkel tillgång till laddning överallt där man parkerar, för att det ska vara relevant.

Uppdaterat: 2023-08-17 09:08
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
129kr/mil för kortköraren, jösses. För den milkostnaden kan man köra en riktig lyxbil eller något riktigt roligt istället för en medelmåttig Kia.

Då får du väl säga B när du påstått A.
Kom gärna med exempel på en ny lyxbil med lägre milkostnad.
Mercedes S-klass tycker jag är en lagomt lyxig bil. Så vad kostar den per mil för kortköraren. Du kan ta det billigaste utförandet i din kalkyl……

Begagnad* lyxbil. En Lexus LS med V8 tex.

Uppdaterat: 2023-08-17 09:20
Masterplanner skrev:

Laddhybrid var väl bra för fem år sedan när laddmöjligheterna inte var så väl utbyggda.
Som artikeln visar så måste man idag ha ett väldigt speciellt körmönster, och enkel tillgång till laddning överallt där man parkerar, för att det ska vara relevant.

Så speciellt måste det inte vara. För många räcker det att kunna ladda hemma och kunna köra till jobbet och hem på el. Längre resor kör man på bensin.

Uppdaterat: 2023-08-17 09:25
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
129kr/mil för kortköraren, jösses. För den milkostnaden kan man köra en riktig lyxbil eller något riktigt roligt istället för en medelmåttig Kia.
Då får du väl säga B när du påstått A.
Kom gärna med exempel på en ny lyxbil med lägre milkostnad.
Mercedes S-klass tycker jag är en lagomt lyxig bil. Så vad kostar den per mil för kortköraren. Du kan ta det billigaste utförandet i din kalkyl……

Begagnad* lyxbil. En Lexus LS med V8 tex.

Begagnad, ja och LEXUS LS, det har jag faktiskt funderat på. Men nu var det väl jämförelser av nya bilar.
Men blir oavsett rejält dyrt. Min elbil ligger på knappa 20kr/mil om jag skulle sälja den i dag

Uppdaterat: 2023-08-17 09:27
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
129kr/mil för kortköraren, jösses. För den milkostnaden kan man köra en riktig lyxbil eller något riktigt roligt istället för en medelmåttig Kia.
Då får du väl säga B när du påstått A.
Kom gärna med exempel på en ny lyxbil med lägre milkostnad.
Mercedes S-klass tycker jag är en lagomt lyxig bil. Så vad kostar den per mil för kortköraren. Du kan ta det billigaste utförandet i din kalkyl……
Begagnad* lyxbil. En Lexus LS med V8 tex.

Begagnad, ja och LEXUS LS, det har jag faktiskt funderat på. Men nu var det väl jämförelser av nya bilar.
Men blir oavsett rejält dyrt. Min elbil ligger på knappa 20kr/mil om jag skulle sälja den i dag

Ah missade lägga till att jag menade begagnad. Jag kör hellre runt i en 10 år gammal Lexus LS än i en ny Niro.

20kr är sjukt bra, blir nog omöjligt att ens komma i närheten av den milkostnaden när du byter.

Uppdaterat: 2023-08-17 09:33
Apex skrev:

Ah missade lägga till att jag menade begagnad. Jag kör hellre runt i en 10 år gammal Lexus LS än i en ny Niro.
20kr är sjukt bra, blir nog omöjligt att ens komma i närheten av den milkostnaden när du byter.

Ja det tror jag också, får se vad det landar på då det är dags att byta. I dag är elbilarna lite väl dyra.

Uppdaterat: 2023-08-17 09:55

Guran - och dina extremt billiga mil bygger ju också på att du kan tanka el väldigt billigt men det vet vi ju inte heller hur det kommer att se ut framåt.

Uppdaterat: 2023-08-17 10:09
Pi skrev:

Guran - och dina extremt billiga mil bygger ju också på att du kan tanka el väldigt billigt men det vet vi ju inte heller hur det kommer att se ut framåt.

Största delen är så klart att jag köpte bilen innan prishöjningarna och då bonusen fanns kvar. Nu kostar det ca 180kkr mer att hämta ut en likvärdig bil.
Elen är oavsett den lilla delen. Även om jag skulle betala 2,5kr/kWh så blir det bara 5kr/mil dvs ca 2kr mer än i dag.
Så nej, elpriset är en fis i rymden i fråga om milkostnaden.
Det har även börjat bli ”priskrig” på snabbladdning, där Tesla också driver på. I takt med större utbud ökar konkurrensen om kunderna , helt normal marknadsekonomi.
https://alltomelbil.se/tesla-rekordsanker-priserna-pa-snabbladdning-lagsta-pris-290-kr-kwh/

Uppdaterat: 2023-08-17 10:29

Guran - knappast en "fis i rymden" relativt din nuvarande, uppgivna milkostnad. Men relativt typ 50--70 kr/mil håller jag med.

Uppdaterat: 2023-08-17 10:44
Pi skrev:

Guran - knappast en "fis i rymden" relativt din nuvarande, uppgivna milkostnad. Men relativt typ 50--70 kr/mil håller jag med.

10% mot dagens extremt låga milkostand. Nästa bil lär aldrig få så låg milkostnad. Räknar jag dërmot på kostnaden för att investera i en ny lika dan bil så blir det helt andra siffror. Då landar jag på ca 47 kr/mil

Uppdaterat: 2023-08-17 10:50

Fast 1 kr/kWh är nog inte det de flesta betalar idag för sin el, tyvärr. Men bra för dig och din ekonomi.

Uppdaterat: 2023-08-17 10:59

Inte det minsta förvånad. Äntligen en hederlig kostnadsberäkning av bilägandet! I andra artiklar i ViB räknar ni med 0% i ränta och körsträckor på 2000 mil per år (när snittsträckan per år i Sverige är 1100 mil). Med någon typ av realistisk kalkylränta och körsträcka landar man på en milkostnad en bit över 100 kr/mil för bilar i prisklassen 500 kkr och uppåt, inte på kostnader runt 50 kr/mil som i era glädjekalkyler!

Det är därför som de flesta privatkunder köper begagnade bilar eller småbilar. Jag kollade en ett par år gammal försäljningsstatistik för några vanliga VW-modeller med förbränningsmotor. Siffrorna var väldigt tydliga, 74% av nyförsäljningen av den minsta bilen (Polo) gick till privatkunder, 35 % av Golf och 17% av Passat. De dyrare bilarna (dit elbilarna hör) köps i första hand av företag och tjänstebilister för att sedan efter några år säljas vidare begagnade till privatbilister. Så har det varit redan tidigare sedan många år.

Det finns dock ett problem med detta. Vad är de begagnade elbilarna värda? Nu har plötsligt bilindustrin blivit en high-tech bransch i snabb tekniskt utveckling precis som datorbranschen. Hittills har bilar haft en livslängd på 15-20 år. Det kanske inte blir så i framtiden? Hittills är det väl oftast rosten som lett till att bilar skrotas. Nu kan det bli en teknisk utveckling som är snabbare. Om den utveckling som redan startat och nypris såväl som vikt på batterier halveras samtidigt som räckvidden fördubblas på 5-10 år, vad kommer då priset på en 5-10 år gammal begagnad elbil att bli? Vad är en 5-10 år gammal dator värd?

Uppdaterat: 2023-08-17 11:30
Pi skrev:

Fast 1 kr/kWh är nog inte det de flesta betalar idag för sin el, tyvärr. Men bra för dig och din ekonomi.

Inte jag heller och jag heller inte skrivit det, 55 öre plus annat krafs blir 1,50kr som min ström kostar
Kan teckna 1-årigt fastprisavtal för 1,3kr/kWh. Dvs 75 öre dyrare. Blir faktiskt bara 1,5kr mer per mil för strömmen. Så bra att du påminde mig att kolla. Priset har gått ner sedan jag kollade sist.

Uppdaterat: 2023-08-17 11:37

Man behöver som sagt titta på årsbasis när det gäller utgift kopplade till elpris. Sjukt lågt elpris på sommaren, väldigt högt på vintern. Men visst, en del vill då hävda att det högre priset gäller året om.

Uppdaterat: 2023-08-17 14:19

[quote=Mr Snoid]Pi skrev:
Fast 1 kr/kWh är nog inte det de flesta betalar idag för sin el, tyvärr. Men bra för dig och din ekonomi.
1 kr är helt orimligt den som påstår det har inte med allt
Man måste göra en totalkalkyl ingen marginalkalkyl
Laddar man hemma ska man ta med avskrivningen av laddbox 1000 kr/är och merkostnaden för högre säkring 700 kr/år och service laddbox under livstiden 200 / år och bara räkna dessa kostnader mot bilens kwh inte blanda in resten av boendets kilowattimmar För Svensson som laddar själv med laddbox och kör 1200 mil per årblir det det 1 kr/kwh För de flesta i södra Sveroge har det kostat kring 3 ,5 kr/kwh med alla kostnader under 2023,

Uppdaterat: 2023-08-17 14:47
bengt39

Ben39
Du behöver oftast ingen kraftigare huvudsäkring
Går helt fint med 16A
Laddboxen skall så klart läggas på. På tio år har jag laddat 50.000kWh så det blir 20 öre/kWh

Uppdaterat: 2023-08-17 15:01

Ben
Precis som Snoid skriver. Oftast behövs ingen uppsäkring. Vidare ställer jag mig frågande till dina tankar om avskrivning. Så tänker man ju inte om man installerar markis på huset. Normalt får man tillbaka utgiften, med råge, den dagen huset säljs.

Uppdaterat: 2023-08-17 15:16

Jag har 25A huvudsäkring och det händer nästan varje vecka att jag får en varning att jag momentant överskrider det på någon fas.

Uppdaterat: 2023-08-17 15:49

Snoid Du kör många mil per år klart det blir låga siffror Biltidningarnas kalkyler riktar sig till medelsvensson då pratar vi under 1500 mil /år
Axa Om man behöver en laddbox för att ladda hemma när man har elbil så ska man ta med kostnaden fördelat på den tekniska livslängden för den måste ju förnyas och är nödvändig för elbilen. Sälja huset är en helt annan situation då kan laddboxen vara betydligt mer värd Sånt intecknar man förståss aldrig i förväg när man räknar på vad elbilen kostar att köra.,

Uppdaterat: 2023-08-17 15:54
bengt39

Mäkinen Jag satte in smartladdare Zaptec Go med lastbalansering för att kunna ta ut 11 KW trefas vid behov Höjde därför från 16A till 20A för att för det mesta kunna leverera maximal effekt till bilen,

Uppdaterat: 2023-08-17 16:05
bengt39
Ben39 skrev:

Snoid Du kör många mil per år klart det blir låga siffror Biltidningarnas kalkyler riktar sig till medelsvensson då pratar vi under 1500 mil /år
Axa Om man behöver en laddbox för att ladda hemma när man har elbil så ska man ta med kostnaden fördelat på den tekniska livslängden för den måste ju förnyas och är nödvändig för elbilen. Sälja huset är en helt annan situation då kan laddboxen vara betydligt mer värd Sånt intecknar man förståss aldrig i förväg när man räknar på vad elbilen kostar att köra.,

Rimlig livslängd 10 år så 15000 mil eller 30000kWh kanske.
Kostnad 7000-10000:- vilket då blir runt 50-70 öre per mil.
Jag laddar för ca 1,50 hemma idag och trots elvärmt hus funkar 16A med lastbalansering. Men om man vill ladda en elbil fullt på 4-5h så går det såklart inte men de flesta klarar sig nog med 10-12 h.

Uppdaterat: 2023-08-17 17:12

V8 Min kalkyl betydligt sämre då jag laddar de 1500 milen på två ställen dessutom kör jag en laddhybrid just nu men har barn och vänner som behöver ladda elbilar snabbt ibland både i fritidshuset och i stan På vintern behöver jag högsta speed i fritidshuser vid kortare besök, Det kostar några tusenlappar mer per år just nu ( 1 kr/kwh ca ) Men jag kör en av de snålaste pluginhybriderna och tjänar ändå en massa pengar efter många dyra Volvobilars värdefall och höga bränsleförbrukning

Uppdaterat: 2023-08-17 19:54
bengt39
Ben39 skrev:

V8 Min kalkyl betydligt sämre då jag laddar de 1500 milen på två ställen dessutom kör jag en laddhybrid just nu men har barn och vänner som behöver ladda elbilar snabbt ibland både i fritidshuset och i stan På vintern behöver jag högsta speed i fritidshuser vid kortare besök, Det kostar några tusenlappar mer per år just nu ( 1 kr/kwh ca ) Men jag kör en av de snålaste pluginhybriderna och tjänar ändå en massa pengar efter många dyra Volvobilars värdefall och höga bränsleförbrukning

Ingen punkt , men ett komma... ;)

Uppdaterat: 2023-08-17 20:31
Ben39 skrev:

V8 Min kalkyl betydligt sämre då jag laddar de 1500 milen på två ställen dessutom kör jag en laddhybrid just nu men har barn och vänner som behöver ladda elbilar snabbt ibland både i fritidshuset och i stan På vintern behöver jag högsta speed i fritidshuser vid kortare besök, Det kostar några tusenlappar mer per år just nu ( 1 kr/kwh ca ) Men jag kör en av de snålaste pluginhybriderna och tjänar ändå en massa pengar efter många dyra Volvobilars värdefall och höga bränsleförbrukning

Och tänk vad mycket mer du sparat och vilken frihet och tystnad du fått i bilen om du köpt en riktig elbil. KIA och Hyundai’s laddhybrider är ju hopplösa med att bensinmotor skall starta för att fixa värme i kupén.
Men så klart jagar du bara kostnader så kan det kanske vara ett hyfsat köp.
Men jag gissar att en KIA Soul Electric hade varit ett betydligt bättre köp.

Uppdaterat: 2023-08-17 20:46

40talisten Sorry för kommat Punkt behövs inte i chattar men däremot stor bokstav.Jag skall skärpa mig alla är inte snabbläsare

Uppdaterat: 2023-08-17 20:54
bengt39

Mt Snoid Klart att bensinmotorn ska arbeta på laddhybriden när det är kallt ute och det behövs värme. Elen ska användas till drivhjulen på en laddhybriden inte värma bilen. Bensinmotorn laddar då dessutom batteriet och går optimalt på Niron. En laddhybrid har man inte som elbil den använder man till att dra ner årsförbrukningen av det fossila bränslet.Bra typexempel Volvo och Audis törstiga bensin laddhybridbilar som drar skjortan på landsvägen när elen är slut. De som kör en laddhybrid som bara elbil får problem med lilla batteriet och dessutom en gubbakörd bensinmotor som krånglar. Det är därför många har problem med billiga laddhybrider då de vill använda dem som elbilar och har tänkt helt fel. Om en laddhybrid går mindre än 30% av milen bensin ska man se upp. De flesta laddhybrider går med el i närområdet och 50% -60% på el. Det kan man utläsa av förbrukningstalen på bilar i sammanställningar . Det är många som har synpunkter på hybrider och laddhybrider och egentligen bara tror....Jag vet. Volvos laddhybrider drar 70% mer än KIa Niron jag har kört båda biltyperna . Volvo inte värt pengarna som laddhybrid för den som bara åker 1200 mil per år dvs medelsvensson.

Uppdaterat: 2023-08-17 21:35
bengt39

Men Ben39, du är nog den enda som påstår att Hyundai/KIA har kommit på en bra lösning med en hybrid som aldrig funkar som en elbil. Förbränna bensin för att med väldigt låg verkningsgrad ordna värme i kupén är ju en idiotisk lösning. Förövrigt så är vidhåller jag att laddhybriden är en skvader, vilket även försäljningsstatistiken påvisar.
Finns en laddhybrid jag skulle kunna tänka mig, det är Toyotas. Rejäla elmotorer på drygt 200hk, rejäl batterikapacitet och en atkinson bensinmotor med riktigt hög verkningsgrad.
Även Hyundais hybrid har en Atkinson motor och är snål på soppan trotts avsaknad av laddmöjligheter.
Men förstår inte varför en laddhybrid skall behöva starta motorn för att fixa värme i kupén för en kort resa på ett par mil. Då skall inte bensinmotorn behöva starta över huvud taget.
Men utifrån din beskrivning av hur du tycker det skall fungera så beskriver du en Toyota Hybrid. Så du har köpt fel bil. En Corolla Hybrid eller för den skull Camry eller Lexus hybrid, fungerar precis som du beskriver. Och det helt utan att behöva stoppa en sladd i väggen.

Uppdaterat: 2023-08-17 21:29

Mr Snoid Problemet med Toyota är att de halkat efter i förbrukningstalen KIA och Hyundai har kört om Toyota i mer effektiva hybridbilar se på RAV4 ett törstigt åbäke som kallas hybrid

Uppdaterat: 2023-08-17 21:39
bengt39
Ben39 skrev:

Mr Snoid Problemet med Toyota är att de halkat efter i förbrukningstalen KIA och Hyundai har kört om Toyota i mer effektiva hybridbilar se på RAV4 ett törstigt åbäke som kallas hybrid

Nej du Ben39. Då lever du kvar i forntiden och har inte testat Toyotas senaste, femte generation, av hybriddrivlinan.
Jag har provkört den stora Lexus ES i ca 50 mil. Förbrukning under 0,5l/mil.
Nyaste RAV 4 tar så klart lite mer, men ca 0,55
Sen kan du gärna testa RAV PHEV så får du se hur den laddhybriden funkar. Enda problemet med den är väl att den inte startar bensinmotorn och det kan bli kallt i bilen när det är rejält kallt ute och man kör på ström, den går närmare 10 mil på ström.
Corolla får skryt för att den är så snål på bränslet.
Även om Hyundai har en helt ok hybrid så är den inte alls i samma nivå som Toyotas senaste.

Uppdaterat: 2023-08-17 21:50

Mr Snoid Utvecklingen går framåt bara bra. Kul om Toyota kan komma igen som du nämner det lovar gott det är juofta väldigt bra bilar ,Kolla de tyska listorna vad laddhybriderna drar det ger bättre jämförelsetal i förhållande till varandra än enstaka utdrag av siffror,

Uppdaterat: 2023-08-17 22:22
bengt39
Ben39 skrev:

Mr Snoid Utvecklingen går framåt bara bra. Kul om Toyota kan komma igen som du nämner det lovar gott det är juofta väldigt bra bilar ,Kolla de tyska listorna vad laddhybriderna drar det ger bättre jämförelsetal i förhållande till varandra än enstaka utdrag av siffror,

Nej Spritmonitor är inte alls representativt för vad en bil förbrukar i Sverige, dock en liten vink. Däremot ger en längre provkörning en hint om vad du kommer få i förbrukning,
Men konstigt du helt missat att Toyota haft den nya effektiva drivlinan i snart tre år.
Kanske du baserar din utsago på gamla fakta ? Så skall jag påstå något så borde du absolut övervägt en Toyota då du köpte din senaste KIA. Tydligen helt ovetande om effektiviteten i generation 5 av Toyotas hybriddrivlina så hyllar du Kia/Hyundais mediokra laddhybrid.

Uppdaterat: 2023-08-17 22:49

Mr Snoid Jag har missat en del antagligen för att bilen lite för stor för mig så den är inte aktuell men man lär sig! Jag kollade vad 10 mil batteri ger med min körprofil över året Loggat alla körningar i Excel några år via data i app.Fördelningen av olika körlängder skiljer sig väldigt lite mellan åren. Jag kör 1500 mil per år. Med 50 km batteri blir det ca 45% med el och med 100km batteri blir det ca 60% med el- Ett 10-milabatteri ger för mig 225 mil mer elbilskörning. Det lär inte betala merkostnaden för det större batteriet och miljöpåverkan är försumbar. En laddhybrid är aldrig särskilt lämplig att köra som elbil om bensinmotorn knappt används jag hade hellre då valt en elbil. 40-60 km batteri i laddhybrid är nog optimalt för de flesta. Ingen el att värma bilen eller sitta o frysa i bilen på vintern Det är nys för miljönissar.

Uppdaterat: 2023-08-18 10:44
bengt39
Ben39 skrev:

Mr Snoid Jag har missat en del antagligen för att bilen lite för stor för mig så den är inte aktuell men man lär sig! Jag kollade vad 10 mil batteri ger med min körprofil över året Loggat alla körningar i Excel några år via data i app.Fördelningen av olika körlängder skiljer sig väldigt lite mellan åren. Jag kör 1500 mil per år. Med 50 km batteri blir det ca 45% med el och med 100km batteri blir det ca 60% med el- Ett 10-milabatteri ger för mig 225 mil mer elbilskörning. Det lär inte betala merkostnaden för det större batteriet och miljöpåverkan är försumbar. En laddhybrid är aldrig särskilt lämplig att köra som elbil om bensinmotorn knappt används jag hade hellre då valt en elbil. 40-60 km batteri i laddhybrid är nog optimalt för de flesta. Ingen el att värma bilen eller sitta o frysa i bilen på vintern Det är nys för miljönissar.

Varför sitta och frysa? Välj en hybrid med elvärme istället. Påverkar iofs räckvidden men det är lättare att leva msd än att frysa

Uppdaterat: 2023-08-18 17:22

Att frysa eller svettas i en elbil har jag aldrig förstått. Det visar bara att man bara köpt en elbil med för kort körsträcka. Bättre att stanna o ladda, så mycket behöver man inte i laddtid för att kunna köra klimatorn...
Om man gör det för att impa på andra med körsträckan, ja då är man ännu mer fel ute.

Uppdaterat: 2023-08-19 14:08
Gillar kurvor och rondeller

Vem sitter och svettas eller fryser i en elbil?

Uppdaterat: 2023-08-19 14:10

I en laddhybrid bättre använda bensinen o värma än elen.Elen ska man ha i för drivning av bilen Bensinmotorn har högre verkningsgrad vid värmning och laddar batteriet samtidigt. En laddhybrid är ingen elbil lika lite som en mildhybrid eller hybrid som laddar själv. Laddhybrider gör störst nytta på bränsleslukande SUVAR då huvudsyftet med hybridbilar är att dra ner årsförbrukningen av fossila bränslen för bilen. Väljer man en laddhybrid med bensinmotor att i huvudsak användas som elbil finns risk att man har valt hel fel biltyp. Optimalt för de flesta användare av laddhybrider är 4-5 mil på el. Batteri för 10 mil på el passar få då det inte ger särskilt många mer elmil under året för de flesra och inte värt merkostnaden om man inte kör väldigt många årsmil.
En bensinmotor måste gå ett längre antal mil regelbundet under året annars blir det problem med bensinmotorn i längden eller höga underhållskostnader

Uppdaterat: 2023-08-20 08:26
bengt39