Vi Bilägares forum

”Plötsligt är bensinbilen billigast för de allra flesta”

”Plötsligt är bensinbilen billigast för de allra flesta”

Att välja en elbil kan bli en dyr tjänst för miljön, skriver Fredrik Diits Vikström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-16 15:10

Kommentarer

Om ingen köper ny bil, hur ska man då kunna köpa en ”ny” begagnad i fortsättningen?

Uppdaterat: 2023-08-16 17:42
Togga

Det har jag också frågat mig många gånget när vissa skryter hur billigt dom åker genom att köpa en lite begagnad bil. Och hur dumma vi är som köpet nya bilar...

Uppdaterat: 2023-08-16 18:21

Har man inga krav för bling, bling bilar så kan man köpa begagnat?
Är bara ett transportfordon för många?
Polarna har under 30år+ köpt bilar för mellan 5-10tusen och rullat ett år eller fler beroende på besiktningens utslag.
Bromsar, däck, rost, + annat slitage har de flesta bilar, så det kommer man inte undan?
Behöver inte ens tvättas överhuvudtaget alls, en del gnuggar en gång i veckan på skrotet?

Ska du lägga 500k+, på en bil så kan du köpa ca 50 bilar under livstiden om du sköter det mest elementära med oljebyte och och annat som behövs?
Blir reparationerna för dyra, så skrotar du bilen eller säljer den billigt till någon som kan fixa den...
Finns alltid folk som ger bort problemen/kunskapen...

Men viktigast är vad grannen ser på uppfarten oavsett kostnad/lån/utgifter.....
Världens dårskap/avundsjuka?

Uppdaterat: 2023-08-16 19:23

Fast med så gamla ”skrotbilar” får man istället lägga tid på att ordna med reparationer och man vet aldrig ifall den startar eller att man kommer fram till resmålet. Det kan blir jobbigt i längden.

Uppdaterat: 2023-08-16 20:23

Skillnaden är så klart om du köper så billigt får man sämre komfort och även säkerhetssystem saknas helt som antispinn, autobroms, lane keep assist, du kan glömma adaptiv farthållare, back kamera eller parkerings sensorer eller skylt avläsning, larm m.m.

Sedan fördelen är att bilen är lättare att skruva med själv men såklart är risken för underhåll mer på en äldre bil.

Väldigt många flera som leasar sina nya bilar idag vs köper dom via avbetalning när man läser på internet.

Därför BYD Atto 3 blev bästa säljande bil förra månaden med 2995:-/mån via 12 månader leasing.

Samma månadskostnad som MG4 51 kWh standard Range.

Uppdaterat: 2023-08-16 21:11
Elbilar

Man behöver inte vara Einstein för att komma fram till att en begagnad bensinbil är billigare än en elbil. Och den som är ute efter billigast möjliga bilinnehav - vilket förstås är ett legitimt köpskäl - kommer nog inte vilja skaffa en ny bil, och framförallt ingen ny elbil. Och naturligtvis finns fortfarande skäl att inte välja en ren elbil, modellutbud, dragvikt, räckvidd, kan vara anledningar till att välja bort det alternativet. Och den som inte kan ladda hemma har förmodligen inte heller så stor glädje av en elbil. Men den som kan ladda hemma och ändå väljer att skaffa en ny bensinbil för att spara pengar, har förmodligen räknat fel.

Uppdaterat: 2023-08-17 08:01

mati - m a o - du underkänner ViBs kalkyl. Sen väljer man väl i regel aldrig att skaffa en bil för att spara pengar men med i övrigt jämförbara bilar så visar ju ViBs exempel att bensinbilen faktiskt blir billigast under de förutsättningar som man använde. Och kan man klara sig med en ännu mindre bil så lär skillnaden bli ännu större - typ en Toyota Yaris eller nåt liknande.
Vad gäller exemplet att köpa "skrotbilar" och själv laga och underhålla dessa så är det inte ens ett alternativ när man kommit upp i åldern. Fungerar kanske när man är ung men sen minskar intresset och möjligheterna för detta jobb radikalt.

Uppdaterat: 2023-08-17 09:54

Allt beror ju på hur man kör och vart man kör. Personligen har ja svårt att se fördelen kontra en vanlig modern diesel eller bensinbil att gå över till plugin eller el. I många fall finns inte heller motsvarig diesel/bensin/plugin i elversion.

Ta tex Passat, tittar man på nybil är det plugin som gäller, begagnat är det dock en annan femma. Där det troligen spelar mer roll hur man kör. Bara för att man kan ladda hemma, betyder det inte att elbilen är vettigaste, eller plugin-hybriden för den delen heller.

Skall själv titta på nybegagand bil modell större, och tittar då på Passat GTE smat BMW 5-serie och A6 bägge som diesel. Ren el är inte ett alternativ, då få klarar 30 mil vintertid i snålblåst med värme, en resa vi gör extremt ofta. Laddstopp på vägen är icke ett alternativ. De få som klarar denna sträcka är rejält dyra. Kan tanka för bra många 100.000kr innan dieselbilen kommer ikapp elbilens inköpspris.

Uppdaterat: 2023-08-17 10:01

Isoderlund, det är väl snarare så att ganska många elbilar klarar 30 mil i snålblåst vintertid.
Snarare ganska få nya elbilar som inte klarar 30 mil mil vintertid.
Du kan väl se på årets vintertest som en liten vink om hur långt en modern elbil går vintertid. Märk också att hela denna testen går uppåt från Oslo upp till Dombås och vidare upp på Dovrefjell, det är en stigning på omkring 1000 meter
https://www.motor.no/bil/tesla-rekord-i-rekkeviddetesten-vinteren-2023/241590

Uppdaterat: 2023-08-17 10:46
Pi skrev:

mati - m a o - du underkänner ViBs kalkyl.

Man räknar ju alltid på ett sätt som passar bäst. Vill jag att elbilar ser billigare ut så väljer jag ett körmönster som gynnar elbilar, 100% hemmaladdning, tar hänsyn till ständigt stigande bränslepriser, osv.
Vill jag att bensinbilar ser billigare ut så jämför jag med 100% snabbladdning hos Ionity. Jag raljerar såklart, men du förstår säkert min poäng. Det går inte att generalisera. En kalkyl behöver inte bara fel för det. Men den täcker sällan alla aspekter.

Uppdaterat: 2023-08-17 10:44

mati - då hävdar du att ViB vill framställa bensinbilen som den billigaste och att dom alltså inte är objektiva.
Sen hade dom ju faktiskt 4 olika fall - fast du kanske inte läst artikeln utan gissar...
Sen kan man givetvis inte generalisera med slutsatsen att detta gäller allt och alla men i detta fall och med i stort sett likadana bilar f ö blev resultatet som det blev.

Uppdaterat: 2023-08-17 10:51

Mina under 1000 mil/år går till mest till fritidshuset, ca 5 mil, och resten stadskörning. Det skulle räcka med hybrid (ej laddhybrid) för el-körning i stan, och bensin för 80-vägen till landet. Bäst är kanske att behålla den felfria bil man har...

Uppdaterat: 2023-08-17 11:04
40-talisten skrev:

Mina under 1000 mil/år går till mest till fritidshuset, ca 5 mil, och resten stadskörning. Det skulle räcka med hybrid (ej laddhybrid) för el-körning i stan, och bensin för 80-vägen till landet. Bäst är kanske att behålla den felfria bil man har...

Eller byta medans du orkar och kan glädjas åt den nya bilen. En begagnad Lexus UX, om du står ut med grillen. Komfortabel och snål på soppan.

Uppdaterat: 2023-08-17 11:39

Enligt presenterade siffror på 2000 mil om året . Pris 580500kr minus restvärde 331182kr = 249318kr i värdeminskning plus ränta 108105kr = 357423kr delat på 36 månader = 9928kr i månaden . Är det så dyrt att köpa bilen så gör inte det då . Det finns många trevliga Elbilar att Leasa till betydligt lägre månadskostnad. Det verkar som bilföretagen hellre rabatterar leasing , för att få ut Elbilar än sänker priserna. För att få ut elbilar på marknaden måste dom som även säljer bilar med bensin och dieselmotorer . Annars väntar dryga böter till EU. Elbilar ger dessutom stort mervärde i körupplevelse och bekvämligheter, så som klimatreglering innan avfärd vid både kall och varm väderlek , utan orenade avgaser .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Och E85 är ca 6 kr billigare så vissa kanske börjat tanka sprit i sina flexifuel bilar, äntligen....

Uppdaterat: 2023-08-18 18:37
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Mina under 1000 mil/år går till mest till fritidshuset, ca 5 mil, och resten stadskörning. Det skulle räcka med hybrid (ej laddhybrid) för el-körning i stan, och bensin för 80-vägen till landet. Bäst är kanske att behålla den felfria bil man har...

Eller byta medans du orkar och kan glädjas åt den nya bilen. En begagnad Lexus UX, om du står ut med grillen. Komfortabel och snål på soppan.

Nja, Lexus UX är onödigt stor, och fronten grotesk. Däremot väcker kommande LBX köplust, en Yaris Cross i komfortversion. Precis vad jag vill ha, take my money Lexus!

Uppdaterat: 2023-08-18 18:56
Pi skrev:

mati - då hävdar du att ViB vill framställa bensinbilen som den billigaste och att dom alltså inte är objektiva.

Jag vet inte om de är objektiva. Jag hävdar ingenting. Men jag har varit med ett tag och det vore inte första gången som elbilar svartmålas och fossilbilar skönräknas. Jag är den första som erkänner att elbilar absolut inte passar alla, och jag tycker också att de är alldeles för dyra. Men rubriken är en clickbajt utan nyhetsvärde. Bensinbilar har alltid varit ett billigare alternativ för de allra flesta, av den enkla anledningen att de allra flesta köper begagnade bilar och inga nya, och det är som sagt ingen hemlighet att en begagnad bensinbil med några pr på nacken är avsevärt mycket billigare än en elbil.

Uppdaterat: 2023-08-18 19:36
Trucker skrev:

Enligt presenterade siffror på 2000 mil om året . Pris 580500kr minus restvärde 331182kr = 249318kr i värdeminskning plus ränta 108105kr = 357423kr delat på 36 månader = 9928kr i månaden . Är det så dyrt att köpa bilen så gör inte det då . Det finns många trevliga Elbilar att Leasa till betydligt lägre månadskostnad.

Skillnaden mellan att leasa och köpa är att du för samma kostnad som två leasingperioder, kan betala av hela din bil för att sedan åka billigt.
Efter år 4 av ett ägande har du betalt av mycket kapital så räntekostnad blir avsevärt lägre.

Det är alltid billigare att äga än hyra/leasa, över tid. Alltid.
Vill man dock alltid åka en ny bil var tredje år...ska man inse att det är skitdyrt oavsett köp eller hyra, och beredd att betala för det.

Uppdaterat: 2023-08-19 14:22
Gillar kurvor och rondeller

Vill man äga sin bil så ska man välja det . Men 3000kr i månaden i privatleasing på en BYD Atto 3 som har ett nypris på över 500000kr behöver du nog räkna en gång till på . Om du vill hävda köp som bästa alternativ . Med en ränta på 8% som dom räknat på. Så räcker ju inte 3000kr till räntan ens . Bara ett exempel ! Finns Europeiska Elbilar till dom pengarna också . Och hur kan det vara så tänker du ? . Läs Teknikens Värld . Rea på Elbilar .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51
Trucker skrev:

Vill man äga sin bil så ska man välja det . Men 3000kr i månaden i privatleasing på en BYD Atto 3 som har ett nypris på över 500000kr behöver du nog räkna en gång till på . Om du vill hävda köp som bästa alternativ . Med en ränta på 8% som dom räknat på. Så räcker ju inte 3000kr till räntan ens . Bara ett exempel ! Finns Europeiska Elbilar till dom pengarna också . Och hur kan det vara så tänker du ? . Läs Teknikens Värld . Rea på Elbilar .

För det första får du räkna på samma ränta i de båda alternativen, och för det andra vad konsekvensen blir om du behåller bilen längre, tex två perioder dvs 6år.

Då värdeminskningen är störst de första åren är det ju självklart att bilbyte med 3-årsintervall är dyrare än att behålla bilen längre.

Uppdaterat: 2023-08-19 19:07
Gillar kurvor och rondeller

Hallå ! Det var ju det jag gjorde! Vi bilägare räknade ju till och med på 8,58 % i ränta vid jämförelsen vid köp av denna Kia Niro hybrid / laddhybrid/Elbil. Det är ju det artikeln handlar om .Jag skulle för övrigt inte välja köp av en Elbil ,även om det vore ekonomiskt bättre . Då utvecklingen går så fort på batteriteknik , så dagens Elbilar kan vara oattraktiva alldeles för snart .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Då är ju privatleasad ny elbil billigare än köp av ny bensinbil . Om man väljer någon av dessa Elbilar med pressade privatleasing priser . Även jämförelsen privatleasad bensinbil eller privatleasad Elbil vinner ju elbilen . Med jämförbar prestanda .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Vad räntan är på privatleasing , uppger i regel inte finansbolagen . Så den jämförelsen går inte att göra . Men du tycker det är dyrt med 3000kr i månaden för en ny Elbil ? .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Allt handlar om körmönster och behov.
I mitt fall är det billigast med en laddhybrid, då jag har 3mil enkel till jobbet, där jag kan ladda för låg kostnad.
Alltså kan jag köra de flesta av mina 3000mil/år på (billig) el, långfärd går den som en snål bensin-bil.
Men som sagt, billigast för MIG, kanske inte för alla.

Uppdaterat: 2023-08-28 12:27