Vi Bilägares forum

Trögare än väntat för många kinesiska elbilsmärken

Trögare än väntat för många kinesiska elbilsmärken

Än så länge är det ingen större rusning efter kinesiska bilar i Europa, enligt de senaste registreringssiffrorna. Men det finns ett undantag.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-15 07:50

Kommentarer

MG4 är den mest intressanta elbilen hittills för mig som konsument bland nya bilar ska bli spännande hur begagnat priserna blir inom 2-3 års tid.

Den med största batteriet är dock mycket dyrare via leasing som är populärt idag så lär bli mer 51 kWh på begagnat marknaden inom den tiden då färre köper sin bil via avbetalning idag.

Uppdaterat: 2023-08-15 11:25
Elbilar

Citroën, DS, Honda, Jaguar, Jeep, Mitsubishi, Mazda, Opel, Seat, Subaru, Suzuki bilmärkena som har det motigt enligt tidigare lista och nu alla dessa kinesiska bilar. Vilka bilar är det som säljer idag då?

Uppdaterat: 2023-08-15 12:57
Villevalle

Tesla, Volvo, VW, Toyota och Kia, Kia har det dock lite motigt och har tappat nästan 40% i år men säljer ändå mycket.

Uppdaterat: 2023-08-15 16:16

Många av de Kinesiska märkena försöker profilera sig som premiummärke och ska kunna konkurrera med Tesla, BMW, Mercedes, Volvo m.m. Prisbilden blir därefter också, måste vara hur svårt som helst att försöka få hos presumtiva kunder att öppna plånboken och betala 750.000-till över miljonen för ett totalt okänt Kinesiskt bilmärke.
Andra Kinesiska bilmärken prissätter sig också helt fel på svenska marknaden, när det visar sig att hemma på den kinesiska marknaden är bilmärket rent av billigare än motsvarande bil från MG. Men här i Sverige sätter man ett pris som är högre än motsvarande bil från MG. Måste vara "hål i huvudet" på den svenska generalagenten. Så det är inte undra på att de inte säljer, hade varit bra om den svenska generalagenten använt lite sunt förnuft istället.

Uppdaterat: 2023-08-15 17:18

Eller också tror kineserna att kunderna här associerar högt pris med "premium..."

Uppdaterat: 2023-08-15 17:21

Jag personligen skulle inte våga chansa på ett okänt kinesiskt märke. Handlar man ”premium” så håller jag mig till de säkra korten, även om det innebär avkall på en del lull-lull.

Uppdaterat: 2023-08-15 18:02

Varför skulle det inte gå bra för MG? I EU säljs ju deras MG4 för €22.000, vilket är ungefär detsamma som man får betala för en VW Polo och betydligt billigare än Golf:en... -här i Sverige fick man prishybris och valde ett säljbromsande insteg på 425.000...

Uppdaterat: 2023-08-15 19:52

Det går bra för MG och den kostar nu från 329000:-

Uppdaterat: 2023-08-15 20:11

389 990:- För Mg4 med stora batteri och Luxery utrustning är 60 000:- dyrare och då får man mer räckvidd, 135 kw Dc vs 88 Kw, värmepump, 360 kamera, 17" fälgar & däck, Qi laddare till mobilen, eldriven förarstol, MG pilot & automatisk avbländande backspegel.

Så köper man bilen så hade jag valt denna men kollar man leasing förstår jag om man väljer lilla batteri från 2995:-/mån vs 4950:-/mån.

Uppdaterat: 2023-08-15 20:20
Elbilar

Japp men den i EU för 22000€ är lilla batteriet och ej luxury så för jämförelsen skull valde jag det.

Uppdaterat: 2023-08-15 20:21

LeifX MG4 51 kWh kostar 26995£ = 372 515 Sek vs 329 990 Sek så billigare i Sverige.
https://www.mg.co.uk/new-cars/mg4-ev

32312€ i Tyskland = 382 823 Sek.
https://www.mgmotor.de/configurator/mg4

Så din teori stämmer inte då vi är billigare i Sverige.

Uppdaterat: 2023-08-15 20:29
Elbilar

Bra pris i Sverige på MG4. Förstår att den säljer. Börjar se en del ute på vägarna.

Uppdaterat: 2023-08-15 21:16

Det började bra för MG i Sverige med MG ZS för 334.000 (samma pris som i Tyskland men med vår högre moms påslagen)... -sedan kom nästa årsmodell och då gick det åt pipan då man fick prishybris och höjde insteget till över 400.000 kr -i Tyskland sjönk priset en liten aning till motsvarande 320.000 kr....

MG's prishybris fortsatte med MG4 som gavs insteget 425.000 kr (betydligt lägre instegspris i resten av EU) och först nu har man sansat sig och sänkt insteget till lite vettigare 330.000 kr, och med en rimligare privatleasing på 2995. Särskilt privatleasingen lär sätta fart på MG igen.

Uppdaterat: 2023-08-16 00:10

Du jämför äpplen och päron.
Nör MG4 kom fanns endast stora batteriet och luxury i Sverige

Uppdaterat: 2023-08-16 06:52

MG4 för 22 000 euro är vad den kostar i Frankrike efter avdragen elbilsbonus. Detta har påpekats för Leif flera gånger. Leif gillar inte elbilsbonusen, ändå är det priset med avdragen elbilsbonus han hela tiden utgår från och hyllar. Så trots hans kritik mot elbilsbonusen så gillar han elbilsbonusen. Iaf den franska.

Uppdaterat: 2023-08-16 09:02

Nåja - han jämför väl bara de priser som konsumenten de facto får betala. Vi kan ju liksom inte välja till en bonus som inte finns och det har ju diskuterats att bonusen kanske bara höjer priset före bonus...

Uppdaterat: 2023-08-16 12:15

Sen är han puckad nog att jämföra olika modeller med vilket gör det ännu mer snedvridet. Ska man jämföra får man ju iaf utgå från samma drivlina och utrustning. Och när man väl börjar göra det ser det sällan lika illa ut som han vill påskina...

Uppdaterat: 2023-08-16 12:35

Det håller jag med dig om Henrik - i vart fall så lika konfigurationer som möjligt.

Uppdaterat: 2023-08-16 12:51

Pi, Frankrike har en elbilsbonus så de de bilarna subventioneras av franska staten. Att klaga på svenska osubventionerade priser utifrån en jämförelse med subventionerade priser i EU och utifrån det hävda att svenska distributörer har fått ”prishybris” är inte sjysst.

Om svenska staten subventionerade elbilarna som de flesta länder i EU gör, så skulle de svenska priserna vara lägre.

Leifs prisjämförelser visar bara att elbilsbonusen behövs. Det behövs statliga subventioner.

Uppdaterat: 2023-09-18 10:38

Det finns ingen rationell grund för subventioner av vare sig resor eller bilar.

Därom är vetenskapen förhållandevis entydig

Varje resa skall stå för sina samhällsekonomiska kostnader, både interna som externa sådan.

Det betyder att elbil skall beskattas hårdare medan fossilbilen skall få sänkt skattesats.

Vid en sådan situation fungerar marknaden som den skall.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-18 19:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bara så att alla förstår på vilka grunder som subventioner är rationellt så handlar det om positiva externaliteter.

Kan någon visa mig sådana i fallet bilresor eller för den delen bilinköp?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-18 19:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"En extern effekt (eller externalitet) föreligger om en ekonomisk transaktion påverkar nyttan för tredje part. Externaliteter kan vara både positiva och negativa."
Bara för att klargöra vad A.L rätt som det är talar om.

Uppdaterat: 2023-09-18 20:33

Javisst Pi, helt riktigt.

Nu väntar jag bara på att någon kan visa upp positiva externa effekter kopplat till en elbil, eller för den delen på vilka grunder densamma inte skall bekosta det vägslitage, olyckor eller miljöföroreningar som den orsakar andra när den körs.

Någon av subventionsförespråkarna som kan förklara det?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-09-18 21:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det handlar om vilken grad av politisk styrning medborgarna vill ha för att påskynda en omställning av fordonsflottan. Vill man vårda ingångna avtal måste styrningen anpassas till detta, bryr man sig inte alternativt inte förstår låter omställningen ta längre tid med risk för att missa målen i avtalet. Krasst betalar inte bilisterna för de negativa klimatförändringskonsekvenser vi har respektive har att "se mot". Det enkla mätbara som vägslitage, vårdkostnader har AL rätt i att bilismen betalar för, klimatskadorna kan ingen beräkna som ligger i framtid.

Uppdaterat: 2023-09-19 06:15

Bojkotta kinestillverkade bilar.

Uppdaterat: 2023-09-19 22:12