Östersunds kommun får inte erbjuda gratis laddning av elbilar.
Gratis laddning för elbilar försvinner – kommun får bakläxa
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-15 09:20
Östersunds kommun får inte erbjuda gratis laddning av elbilar.
Kommentarer
Bra, nån måtta får det vara
Bra, det är lätt att vara generös med andras( skattebetalarnas ) pengar.
Intressant att det nu finns svart på vitt att runt 3,50 kr/kWh är ett rimligt självkostnadspris för AC-laddning. De företag som tar 5-6 kr/kWh ägnar sig alltså åt ocker med påslag på nästan 100%!
Förstår dock inte hur det är rimligt att ta 3,6 kr kWh i en elregion som Östersund? Vad blir det, region2?
Är det snabbladdare förstår jag till fullo. Men är det vanlig AC-laddning där bilen står för själva tekniken och laddningen så är det ett enormt överpris däruppe där elen är så billig.
Du skall så klart lägga till avskrivningskostnaden för att sätta upp stolpen samt drift och underhåll, dom växer inte upp av sig sälv rakt ur marken och fungerar klanderfritt årvis.
- Avskrivning
- Elnätsavgift
- Elhandel
- Telekommunikation
- Underhåll
- Telefonsupport 24/7(?)
Kostnaderna staplar sig självt...
Nä, det kallas för affärsverksamhet. Ska helst gå med vinst så att det finns möjligheter till både överlevnad och utveckling.
Installation är så klart en liten kostnad, men både installation, underhåll och inköpskostnad måste vara en piss i havet jämfört med en snabbladdare.
Tesla har i alla fall under sommaren tagit 3 kr kWh på vissa ställen för snabbladdning där alla ovan nämnda kostnader är mycket mycket högre än en enkel AC-"laddare". Ja det är ju inte ens en laddare utan en inkopplingspunkt för bilens riktiga laddare.
Att då ta högre pris för vad jag misstänker är AC-laddning tycker jag är oförskämt.
Borde snarare ligga på 2 kr eller nåt sånt.
Är väl ingen piss i havet det kostar att montera en laddstolpe.
54.000 kr kostar bara stolpen
https://j-automatic.se/product/garo-laddstation-dubbla-uttag-22kw/
Dra fram ström och återställa, montera stolpen Mm. Blir minst 100.000kr för en dubbelstolpe.
Sedan vad Tesla råkar ta på nån station under sommaren förstår jag inte, du kan väl lika gärna jämföra med Ionitys pris på drygt 9kr/kWh
Så minst en krona per kilowattimme måste dom väl ha i påslag.
Min laddbox hemma har hittills kostat knappt 2kr/kWh, sjunker så klart allt efter jag laddar.
Bejje du verkar ha dålig koll på vad saker och ting faktiskt kostar att installera och drifta.
Allt är relativt. Jag har inte i huvudet nu vad en snabbladdare kostar, men de priser du nämner är ändå småpengar jämfört med snabbladdare på uppåt 350 kW.
Sen är det garanterat stora skillnader mellan tillverkare. T.ex. kan jag tänka mig att kostnaden för en Ionity laddare med långa kablar, stora skärmar, knappar etc är mycket mycket dyrare än en Tesla laddare som har korta kablar, ingen skärm, lite material i allmänhet och en produkt de dessutom tillverkar helt själv jämfört med många andra. Inte nog med det så blir det garanterat billigare i längden att som Tesla installera 20 laddare och i många fall mer än så åt gången på samma plats, än att sätta upp 4st, kanske 6st och sedan komma på nåt år senare att det inte räcker.
Kabel, skärm och knappar är nog inte den största kostanden på en snabbladdare.
Är väl framförallt komponenterna som skall hantera den höga effekten. Kylanläggning, strömreglering mm.
Mellan 300.000-500.000kr sägs det kosta för en snabbladdare så en IONITY station med sex laddare landar då på ca 3 miljoner.
Mycket ström behöver säljas innan investeringen är betald
Billigaste laddaren blir Woolpowers 300Kw Dc för 2:-/kWh i Östersund efter detta beslut. Dom har egna solpaneler på hela fabriken.
Dock enbart CCS och ej chademo för Nissan Leaf ägare
Kan hända att du har rätt, men jag har hört priser på ungefär det dubbla.
Jag har inga länkar eller så om saken, så jag kan ha fel och har inte tid att leta runt just nu, men ha det i tanke att det kan vara dubbla det priset och har jag fel så tar jag gärna mot det och inser att jag hade fel, men det är vad jag kan minnas att jag hört.
Det är jävligt billigt för 300 kW snabbladdning.
Om det stämmer så kan man tycka att kommunen borde ta 1,5 för AC-laddning.
Jag tycker det vore en mänsklig rätt att som elbilsägare få ladda gratis över allt. Borde onekligen vara ett bra steg för att sänka CO2 utsläppen och nå klimatmålen 😉
Är ju helt fördjävligt att jag måste betala för investeringar i laddinfrastrukturen och för strömmen som går åt. Staten borde minsann ta över allt och förse elbilsfolket med gratis ström. Bilinköpet borde även vara avdragsgillt på deklarationen till 100% eller åtminstone 350.000kr som de där gnälliga förmånsbilsköparna får i ”rabatt” …….
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.