Vi Bilägares forum

Volkswagen kollar hundratals elbilsdäck som kan spricka

Volkswagen kollar hundratals elbilsdäck som kan spricka

Volkswagen behöver kontrollera däcken från Goodyear på drygt 900 bilar. En spricka som kan vara svår att upptäcka kan ge tryckfall.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-14 15:36

Kommentarer

Har en känsla av att alla nyare däck spricker fortare än de slits. Så var det inte förr då t.ex. ett reservhjul kunde hålla hela bilens livstid utan att visa några sprickor.

Uppdaterat: 2023-08-14 16:24

Frun har hade Bridgestone på originaldäcken och fy sjutton vilka skitdäck, bullriga men framförallt otroligt kort livslängd. Tror att de höll ca 1500 mil. Numera kör vi Goodyear som är såååå mycket bättre på alla vis!

Uppdaterat: 2023-08-14 16:43

Från 5 mm till 3 mm slets mina Bridgestone på mindre än 2000 mil(faktiskt närmare 1500mil än 2000). Vid återlämnade skall de ha 3 mm.
I avtalet står att det skall gå att åka hela leasingperioden och lämna tillbaka bilen utan byta däck.
I mitt fall är det 6000mil.
Helt omöjligt!
De slets 3 till 4 gånger snabbare än så.

Uppdaterat: 2023-08-14 16:54

Har Pirelli på min Enyaq. Har kört 3000 mil och det är ca 2 mm till slitagevarnaren.

Uppdaterat: 2023-08-14 17:24

Jag körde inte mer än 2800 mil med min förra leasingbil på 3 år, men med nya elbilen misstänker jag att jag kanske kommer upp i 4500 mil på 3 år. Är ju inte jättesugen på att köpa nya däck om jag inte kör mer än avtalet om 4500 mil på 3 år.

Kör inte racing med den, men mycket stadstrafik numera med mycket stanna och stoppa osv vilket säkert sliter en del i alla fall på framhjulen då bilen är framhjulsdriven.

Uppdaterat: 2023-08-14 17:24
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Har Pirelli på min Enyaq. Har kört 3000 mil och det är ca 2 mm till slitagevarnaren.

På dom däcken eller totalt på två uppsättningar däck?

Uppdaterat: 2023-08-14 18:31

De däck som levereras på nybilar är specialbeställda av bilföretagen. För elbilar har de maximerat rullmotstånd samt ändå få till acceptabelt våtgrepp. Då har de kompromissat bort slitstyrkan.
Däcken man köper i handeln har annan gummiblandning fast namn och mönster är samma som sitter på nybilen.
Och däcken i handeln är mer slitstarka, dock på bekostnad av något sämre rullmotstånd.

Uppdaterat: 2023-08-14 19:12

Snoid
Ber om ursäkt. Sommardäcken använda två säsonger. Gissar på närmare 2000 mil.

Uppdaterat: 2023-08-14 19:37

"Seriösa" biltillverkare - de jag har kunskap om är SAAB och BMW - och däckproducenter, utvecklar - ibland - däck specifikt för viss bilmodell. Dessa däck får också en märkning. Vissa däck, har då två - eller fler varianter - omärkta däck säljs via däckhandlare. "Samma" däck men med specifik märkning, har något annorlunda egenskaper - framtagna av biltillverkaren och däcktillverkaren.
Jag har uppfattat det som att - som Raphael skriver -biltillverkarna "har skitat ner sig", med att specificera lågt rullmotstånd på bekostnad av livslängd och våtgrep. Det kan vara på däck, som i däckshandeln har bättre egenskaper. "Bättre" är då: livslängd och våtgrepp, men sämre rullmotstånd.
Nota Bene: många däck - även av "erkända fabrikat" - tillverkades tidigare i Ryssland.

Uppdaterat: 2023-08-14 19:40

Bra att känna till: den snabba och kraftiga momentuppbyggnaden för elbilar, gör att däck slits "onormalt" snabbt., Vi med bilar med förbränningsmotorer har, lugnare momentuppbyggnad och därmed mindre slitage, om man inte har automatlåda och gör en broms - gas - släpp start.

Uppdaterat: 2023-08-14 19:51

De två första bakdäcken på min Yamaha höll ungefär 300 mil var.

Uppdaterat: 2023-08-14 20:12

Tjalle
Det har inte med elbil att göra. Det har med föraren.

Uppdaterat: 2023-08-14 20:32

Har Michelin på min TM3 och har inte problem med onormalt däckslitage. På den förra TM 3 var de halvslitna efter ca 2500 mil på däcken. Att ett däck är speciellt utvecklat för "din" Volvo eller VW betyder egentligen att däckstillverkaren kostnadsoptimerat däcket med så låg kostnad som möjligt för tillverkaren.

Uppdaterat: 2023-08-15 06:03

Axa, om du "utan ansträngning" får snabbt och mycket moment vid start, så vänjer du dig vid det, medan vid förbränningsmotor, du har en "naturlig" tröghet, som vissa motverkar på olika sätt.

Uppdaterat: 2023-08-15 19:18

Tjalle
Man sitter inte och trycker gasen i botten varenda rödljus ifall man har elbil.

Uppdaterat: 2023-08-15 19:32

Nej självklart trycker man inte gasen i botten vid varje rödljus, men sen finns ju olika lägen i de flesta elbilar, som eco, normal, sport etc som kan ha andra namn beroende på märke.

Jag har inget problem med kraften i normalläge t.ex. Jag behöver inte mer vid normal körning, men anledningen att jag ändå kör i sportläge hela tiden är för att man behöver trycka på pedalen mindre för att få samma acceleration.

Alltså jag kör inte sport för att kunna dra iväg så snabbt som möjligt utan för att i först hand inte behöva trycka ner pedalen så mycket.

Gillar inte heller "segproppar" som ska spara bensin och accelererar så långsamt de kan. Sitter man t.ex. vid ett rödljus kl 16 vid högtrafik så är ljusen ofta inställda på att prioritera trafik i ena riktningen, men inte den från 90 grader sett.

Då kan de hända att jag har två bilar framför mig, men de accelererar så långsamt att trots att jag är tredje bilen så hinner det slå om till gult och jag hinner inte med. Får sedan sitta och vänta mycket länge igen för att trafiken i 90 grader om mig har mycket högre prioritet.

Tycker att folk borde ha en skyldighet att hjälpa sina medtrafikanter och ett sätt att göra det är att accelerera snabbare så att fler tar sig fram. Jag snackar inte bränna gummi eller nåt sånt, bara dra iväg lite snabbare så det inte blir onödig trafikstockning.

Uppdaterat: 2023-08-15 19:56
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Jag kan hålla med om att en del segar alldeles för mycket vid rödljus. Rödljusen är ju programmerad för att ett antal bilar ska hinna åka iväg. Om det inte gör det så fylls det på i andra änden.

Med det sagt så behöver man inte bränna gummi varje gång det slår över till grönt.

Uppdaterat: 2023-08-15 21:23