Vi Bilägares forum

Volkswagens senaste idé: Blinkersspaken kan ryka

Volkswagens senaste idé: Blinkersspaken kan ryka

VW-koncernen kan spara enorma belopp på att ersätta spakarna för blinkers och vindrutetorkare med knappar på ratten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-15 20:30

Kommentarer

Idiotiskt!

De flesta som har testat det säger i stort samam sak. I huvudsak sämre i allmänhet än spakar, men funkar hyffsat på långkörningar och raka sträckor, men är katastrof i stadskörning. Vet inte hur VW tänkt inplementera detta, men sättet Tesla gjort det på är i alla fall helt fel.

I Teslas fall så sitter knapparna för t.ex. blinkers och tuta på fixerade platser på ratten där t.ex. en knapp blnkar vänster och den till höger om den blinkar höger.

Men när man svänger kraftigt, som i en rondell och behöver blinka så säger t.ex. TeslaBjörn att det blir så krångligt så man lätt missar att blinka rätt eller helt skiter i det för att det blir för krångligt eftersom vänster knappt blir höger oh tvärtom när ratten är "uppochner".

Men kan man implementera det bättre så att knapparna inte byter plats när ratten snurrar, alltså att de sitter kvar på samma plats på något sätt, så skulle det vara mer acceptabelt.

Uppdaterat: 2023-08-15 20:45
- Peugeot e-208 GT 2022

Det spelar väl ingen roll hur ett reglage för något som så sällan används ser ut!

Uppdaterat: 2023-08-15 21:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det spelar väl ingen roll hur ett reglage för något som så sällan används ser ut!

Hur tänker du där. Menar du att blinkers används sällan? Ska man följa trafikregler så måste man blinka väldigt ofta. I alla fall för mig som kör väldigt mycket stadskörning.

Jag har två jobb, ett är ett IT-jobb där jag sitter på rumpan mest hela dagen och det andra är ett jobb där jag kör runt väldigt mycket i stadskörning. Det senare innebär väldigt mycket svängande och blinkande så jag hade inte velat ha Teslas lösning.

Uppdaterat: 2023-08-15 21:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Kanske kan också vindrutan tas bort? Den kan väl ersättas med en kameraprojicering?! Dessutom är ju hastigheterna så låga nu för tiden att det inte blir någon vind ... Det bör räcka med ett regnskydd, typ ett nedvinklat paraply.

Uppdaterat: 2023-08-15 22:27
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Kanske kan också vindrutan tas bort? Den kan väl ersättas med en kameraprojicering?! Dessutom är ju hastigheterna så låga nu för tiden att det inte blir någon vind ... Det bör räcka med ett regnskydd, typ ett nedvinklat paraply.

Jag hör din ironi och att det blir en hysteri att kapa kostnader som går för långt.
Redan detta med borttagande av spakar är att gå för långt så länge man inte kan erbjuda ett alternativ som är minst lika bra.

Det Tesla gör är att kapa kostnader till en stor nackdel för inte bara förarna, men för säkerheten på vägen.

Uppdaterat: 2023-08-15 22:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Tror knappast Ferrari har tagit bort blinkersspaken av besparingsskäl.

Uppdaterat: 2023-08-15 22:38

2TT2
Ferrari hämtar sin inspiration från motorsport och F1. Det finns väl inte så mycket blinkersspakar där utan man koncentrerar alla knappar/reglage till ratten.

Jag tror en blinkerspak är att föredra i standardbilar i vardagstrafik.

Uppdaterat: 2023-08-15 23:25

Bejje - Saabnisse var nog en aning ironisk i sitt inlägg om blinkersspaken.

Uppdaterat: 2023-08-15 23:46

Ta bort blinkers helt, det är ändå inte många som använder den.

Uppdaterat: 2023-08-16 06:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kan det vara så att förare som inte använder blinkers använder tankeöverföring/telepati till omgivande trafik, så alla vet att vederbörande kommer svänga. Med andra ord kan blinkers tas bort helt enkelt, enligt bla SAAB nisses ideer.

Uppdaterat: 2023-08-16 06:16

Kommer ihåg tv-programmet, sveriges värsta bilförare där en deltagare sa blink blink varje gång han skulle använda blinkersen.

Uppdaterat: 2023-08-16 06:47
Lås inga trådar.

"Körriktningsangivelse", som det hette en gång i tiden för länge sedan, gjordes oftast enbart genom att räcka ut vänsterarmen före vänstersväng, högersväng visades aldrig!
När alltfler bilar blev täckta uppstod behovet av ett bekvämare sätt att visa körriktning och så uppfanns pilarna, först helt mekaniska, sedan elektriskt manövrerade och som ibland fungerade.
Och så småningom fick vi blinkers istället för de alltmer slaka impotenta pilarna.
Reglagen har varit varierande, allt från vred på instrumentbrädan, under ratten till vänster eller till höger om ratten, på ratten, vridbar signalring, knappar här och där, tills det kom fram något praktiskt som de flesta vant sig vid att använda (eller inte), så nu tycker man det är dags för något nytt som jag kan garantera funnits tidigare!

Uppdaterat: 2023-08-16 09:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om nu det enda kunderna som köper elbilar bryr sig om är att priset är lågt, så får man självklart vad man betalar för, det är inget märkligt alls att Tesla kan sänka priset hela tiden, bilarna blir ju också billigare och billigare att tillverka hela tiden eftersom de innehåller mindre och mindre.

Samma metoder kommer från kina, man tar bort så mycket man kan ur bilarna och kunderna uppfattar det som attraktivt och köper som galna.

Klassiskt bedrägeri som när man minskar mängden fisk i fiskpinnar från 70 % till 40 %, sänker priset och stoppar i sex till i varje paket, då blir många glada och köper, fler fiskpinnar till lägre pris, de är inte intelligenta nog att genomskåda bluffen.

Uppdaterat: 2023-08-16 09:48

Citroën hade förr ett blinkersreglage i en ”burk” till vänster om ratten som även hanterade ljusomkoppling, tuta med flera funktioner. Det fungerade alldeles utmärkt faktiskt. Blinkersen var en ”vippa” på den här ”burken”.

Uppdaterat: 2023-08-16 14:25

Nej tacka vet jag de vanliga spakarna vid ratten som jag vuxit upp med.

Men som sagt, jag är inte helt främmande för knappar på ratten, men då bör de sitta på sin egen "ring" så att säga som inte snurrar tillsammans med resten av ratten, just för att slippa att knapparna förflyttar sig till olika positioner beroende på hur mycket man svänger.

Uppdaterat: 2023-08-16 15:41
- Peugeot e-208 GT 2022

En fördel med spakar är att man inte kommer åt dem så lätt oavsiktligt. Vid ett par tillfällen senaste tiden har jag kommit åt "resume" till farthållaren på Opeln. Det är en utstickande "pinne" på ratten och jag har råkat peta till den när jag vrider på ratten. Oplanerad hastighetsökning...

Jag funderade på att räkna hur många knappar det är i MINIn, men jag lär tappa bort mig innan jag är klar.

Uppdaterat: 2023-08-16 16:00

Trodde BMW tog bort detta för måååånga år sen.

Uppdaterat: 2023-08-16 17:18
L. Mäkinen skrev:

Jag funderade på att räkna hur många knappar det är i MINIn, men jag lär tappa bort mig innan jag är klar.

Det lär vara färre än det var i min Insigna Cosmo jag köpte som andrabil i ett svagt ögonblick iaf, herregud rent ut sagt vad knappar det var i den bilen! Man fick panik bara av att titta på skiten....och ingen tydlig logik heller, bara 1000 knappar uthällda över panelen och ratten kändes det som.....haha.

Uppdaterat: 2023-08-16 21:53

Det finns ett mellanläge. För mycket knappar blir komplicerat. För få eller knappt några i Tesla blir också komplicerat.

I min mening bör man ha knappar för vanliga saker man gör hela tiden, som att reglera temperatur och fläkt och flera andra saker jag glömt bort nu, men ni förstår poängen. Vanligt förekommande saker som man kanske använder varje dag och ibland flera gånger per dag, bör ha knappar.

Saker som sällan används kan sättas på en skärm.
Det handlar dels om smidighet och dels om trafiksäkerhet. Att hålla på att pilla på en skärm och hitta funktioner medanss man kör är ungefär lika trafiksäkert som att hålla på med en mobil vilket är olagligt i trafiksynpunkt och av den anledningen borde samma gälla vanliga funktioner man använder i en bil. Ingen skillnad egentligen att pilla med mobilskärmen eller bilens skärm.

Uppdaterat: 2023-08-16 22:03
- Peugeot e-208 GT 2022
Gaston skrev:

L. Mäkinen skrev:
Jag funderade på att räkna hur många knappar det är i MINIn, men jag lär tappa bort mig innan jag är klar.

Det lär vara färre än det var i min Insigna Cosmo jag köpte som andrabil i ett svagt ögonblick iaf, herregud rent ut sagt vad knappar det var i den bilen! Man fick panik bara av att titta på skiten....och ingen tydlig logik heller, bara 1000 knappar uthällda över panelen och ratten kändes det som.....haha.

Och själv tyckte jag det inte var så svårt att få koll på vilka knappar som man behövde ha koll på "av de 1000 knapparna" på min Insignia Cosmo. Lite organisations förmåga krävdes det bara och studerande av bruksanvisningen, så var det problemet löst. Överdrift är bara förnamnet av din beskrivning av Insignians knappar.

Uppdaterat: 2023-08-16 22:24
Christer skrev:

Gaston skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag funderade på att räkna hur många knappar det är i MINIn, men jag lär tappa bort mig innan jag är klar.
Det lär vara färre än det var i min Insigna Cosmo jag köpte som andrabil i ett svagt ögonblick iaf, herregud rent ut sagt vad knappar det var i den bilen! Man fick panik bara av att titta på skiten....och ingen tydlig logik heller, bara 1000 knappar uthällda över panelen och ratten kändes det som.....haha.

Och själv tyckte jag det inte var så svårt att få koll på vilka knappar som man behövde ha koll på "av de 1000 knapparna" på min Insignia Cosmo. Lite organisations förmåga krävdes det bara och studerande av bruksanvisningen, så var det problemet löst. Överdrift är bara förnamnet av din beskrivning av Insignians knappar.

Inte ett dugg överdrift, jag beskriver MIN känsla, och den kan du inte ta ifrån mig. Sen att DIN känsla var en annan, det må vara möjligt. Oavsett en riktig skitbil som jag ångrar att jag köpte men sålde fort igen. Köpte därefter en Saab 9-5 SC -09 som andrabil till familjen och den var så mycket bättre på alla sätt.

Uppdaterat: 2023-08-16 22:48
Gaston skrev:

Christer skrev
Och själv tyckte jag det inte var så svårt att få koll på vilka knappar som man behövde ha koll på "av de 1000 knapparna" på min Insignia Cosmo. Lite organisationsförmåga krävdes det bara och studerande av bruksanvisningen, så var det problemet löst. Överdrift är bara förnamnet av din beskrivning av Insignians knappar.

Inte ett dugg överdrift, jag beskriver MIN känsla, och den kan du inte ta ifrån mig. Sen att DIN känsla var en annan, det må vara möjligt. Oavsett en riktig skitbil som jag ångrar att jag köpte men sålde fort igen. Köpte därefter en Saab 9-5 SC -09 som andrabil till familjen och den var så mycket bättre på alla sätt.

Din känsla förstår jag, men den är subjektiv. Det objektiva, enligt mig, är att de var väldigt enkelt att sortera bort de knappar som man sällan använde och det blev få som man använde ofta. Idag är dessa funktioner inbakade i skärmen under inställningar, på gott och ont. Så summa summarum så är det fortfarande en fråga om inställningar och organisationsförmåga. Opel Insignia var en av de bästa bilar jag ägt under mina 53 år som bilägare.

Uppdaterat: 2023-08-17 06:53

Vad och hur mycket man sorterar bort är väl knappast objektivt?

Uppdaterat: 2023-08-17 15:19
Axa skrev:

Vad och hur mycket man sorterar bort är väl knappast objektivt?

Jaså? Men du var ju tvungen att glappa " med käften" fast du aldrig ägt en Insignia.

Uppdaterat: 2023-08-17 19:22

Christer
Jag har inga synpunkter på Insignia utan mer ditt framställande om ”objektivitet”. I slutändan är det en åsikt, vilket är ok.

Uppdaterat: 2023-08-17 19:30

För att förtydliga.
Objektiv då är det mätbart och dokumenterbart, efterprövbart. och objektivt hade Insignian, och för den skull Astra J, en massa med knappar.
Subjektivt är vad man själv tycker och värderar som bra/dåligt. Och subjektivt, eller enligt min subjektiva bedömning, så var det inget problem med den stora mängden knappar då man lärde sig trycka på de man hade behov av.

Uppdaterat: 2023-08-17 21:37
Mr Snoid skrev:

För att förtydliga.
Objektiv då är det mätbart och dokumenterbart, efterprövbart. och objektivt hade Insignian, och för den skull Astra J, en massa med knappar.
Subjektivt är vad man själv tycker och värderar som bra/dåligt. Och subjektivt, eller enligt min subjektiva bedömning, så var det inget problem med den stora mängden knappar då man lärde sig trycka på de man hade behov av.

+100

Uppdaterat: 2023-08-18 08:40

Snoid
Ett förtydligande. ”En massa knappar…” är subjektivt. Objektivt hade Insignian fler knappar än annan valfri modell, eller om man vill vara exakt Insignian hade x antal knappar vilket är y fler än i bil z.

Uppdaterat: 2023-08-18 12:23

Christer
Oj, har du dålig dag på jobbet? Censurmyndigheten?
Förstår ifall du inte fattar skillnad mellan objektivt och subjektivt.

Uppdaterat: 2023-08-18 13:04

Christer
Det förefaller som du glappar en hel del du med. Men det kanske är svårt med självinsikten?

Uppdaterat: 2023-08-18 14:41

Nu är det dags att sluta med trams och gå tillbaka till tråden.

Uppdaterat: 2023-08-18 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det får fan i mig vara någon måtta på förenklingen för tillverkarna!
Det är alldeles för mycket i kladdskärmarna.

Jag minns när Marianne Sterner förfasade sig över mängden knappar i någon bil. men det är inte mängden som är avgörande, utan hur systematiska placeringarna är.
Jag minns en Jaguar som hade en lång rad med identiska knappar, dessutom med liten text istället för tydliga symboler. BMW tillhör dem som bäddat in en knapprad i dekorlisten. Det är jus såå mycket viktigare att det är snyggt än bra.
De reglage man behöver nå under färd ska vara i form av vridreglage, gärna i form av en vinge så att man både ser och känner läget, typ klimatreglagen i Saab 99. Knappar ska vara vippknappar av samma skäl. Högst fem i rad.
Att ha knappar i ratten är ingen given fördel, och det ska definitivt inte vara touchytor i en ratt.

Blinkersspaken är sen länge inarbetad och det av den enkla anledningen att den har en alldeles utmärkt placering.
Som "saabnisse" skriver så har det funnits andra placeringar tidigare. Jag minns en Simca som hade3 ett vridreglage ovanpå panelen. Mercedes flyttade sin blinkersspak från högra sidan med motiveringen att "Vi kan inte vara ensamma om att ha rätt". De insåg vikten av standardisering.
Eller ska vi återgå till de reglage och pedaler som fanns i T-Forden?

Uppdaterat: 2023-08-18 20:14
Roy J
Axa skrev:

Christer
Det förefaller som du glappar en hel del du med. Men det kanske är svårt med självinsikten?

När jag kommenterar 1 tråd så kommenterar du 10.
Men blinkerspaken skall vara kvar som den är, oavsett om den sitter i en Skoda eller i en BMW.

Uppdaterat: 2023-08-18 20:20

Christer
Vi är iallafall överens om blinkersspaken.

Uppdaterat: 2023-08-18 20:41
Axa skrev:

Christer
Vi är iallafall överens om blinkersspaken.

Ja du har definitivt dina ljusa sidor. I många frågor är vi överens. Men ibland skär det sig.

Uppdaterat: 2023-08-18 22:48

Flyget har ju inte tagit till sig "logiken" med menyer i panel trots glaspanel revolutionen, de har fortfarande en mängd knappar kvar, men det finns kanske en anledning till det ;)

Uppdaterat: 2023-08-19 14:57
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Roy J skrev:

Jag minns när Marianne Sterner förfasade sig över mängden knappar i någon bil. men det är inte mängden som är avgörande, utan hur systematiska placeringarna är.

Rätt, en enda perfekt knapp kan ibland räcka.

Uppdaterat: 2023-08-19 16:59
Gillar kurvor och rondeller

Inom FM är det enklast arr få reglage godkända som består av vippor eller vred med tydligt visuellt funktionsläge.
Appar på en skärm tror jag aldrig kommer att accepteras.

Uppdaterat: 2023-08-19 17:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Inom FM är det enklast arr få reglage godkända som består av vippor eller vred med tydligt visuellt funktionsläge.
Appar på en skärm tror jag aldrig kommer att accepteras.

Vänta till den dag Tesla ger sig in för att göra elflyg. Det kanske aldrig händer, men om det gör det så är det nog mycket långt tills dess.

Men om det skulle hända, så gissar jag att så många knappar som man lagligt kan ersätta med skärm på ett flygplan, tas bort.

Uppdaterat: 2023-08-19 17:48
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - fast det innebär ju inte att det automatiskt är en bättre lösning - vi kallade saker som inte tillförde nåt lite sarkastiskt för "tekniskt intressanta lösningar"...

Uppdaterat: 2023-08-19 17:56

Det handlar nog inte så mycket om att förbättra funktioner med en skärm, snarare så att ju mer spakar och knappar etc. som man kan ta bort, desto lägre tillverkningskostnad.

Det har tesla tydligt visar att dom kan sköta genom att nästan vara den enda tillverkaren på marknaden som kan sälja elbilar med vinst och ganska stor vinst också. Tror BYD också ligger på plussidan, men bara väldigt lite. Alla andra går back på varje såld elbil.

Uppdaterat: 2023-08-19 17:58
- Peugeot e-208 GT 2022

"Kan ta bort" är en sak - "bör ta bort" nåt helt annat. "Kan ta bort" är nog mer eller mindre uteslutande p g a ekonomisk vinst för tillverkaren. Sen finns det alltid de som gillar allt nytt oavsett nyttan.

Uppdaterat: 2023-08-19 18:20

Håller helt med om att allt inte bör tas bort som spakar för blinkers och ljusinställningar.
Men även saker som tempertur, fläkt och mycket annat bör vara lättåtkomligt med knappar.

Men nu är det kunderna som bestämmer med sina plånböcker och kan Tesla om ett par år, som de sagt, kunna producera en mindre bil än model 3 och sälja den för mellan 20-25k dollar så spelar det ingen större roll om den inte har en enda knapp. Ingen kommer kunna konkurrera med Tesla på den nivån så länge man inte kopierar Tesla och producerar nästan alla delar till bilen själv och tar bort knappar och spakar osv.

Visst, det kommer alltid finnas en massa folk som säger, nej jag tänker köpa en Mercedes eller Volvo osvv för de har minsann knappar och spakar, men de kommer få betala betydligt mer för det.

Men om den stora massan av folk ska ha råd att köpa elbil, så måste priserna ner och Tesla har en bra plan för det. Sen är det upp till köparna om de vill köpa en billigare Tesla eller en dyrare Volvo eller Mercedes osv i samma storlek.

Uppdaterat: 2023-08-19 18:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, har du sett på interiören i Volvo EX30. Om inte gör det och räkna antalet knappar.

Uppdaterat: 2023-08-19 19:19
Mr Snoid skrev:

Bejje, har du sett på interiören i Volvo EX30. Om inte gör det och räkna antalet knappar.

Nej jag har varken suttit i en, eller provkört någon, är det mycket eller dåligt med knappar?

Uppdaterat: 2023-08-19 19:50
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Bejje, har du sett på interiören i Volvo EX30. Om inte gör det och räkna antalet knappar.

Nej jag har varken suttit i en, eller provkört någon, är det mycket eller dåligt med knappar?

Hade du provkört den hade du troligen tillhört en exklusiv skara. Du kan gott googla själv på EX30 Interior.

Uppdaterat: 2023-08-19 19:55

Kan göra det, men helt ärligt bryr jag mig inte alls om Volvo, kommer troligen aldrig köpa någon. Endaste volvo jag haft är en gammal Volvo 240, efter det ingenting alls, men ett flertal Saab.

Men deras systerbolag Polestar är ganska intressant, så får jag lite bättre ekonomi så kan det ligga på tapeten i framtiden, men kommer i alla fall inte byta bil förrän om ett par år och då beror allt på om Teslas nya plattform är klar med den mindre bilen till ett mycket lägre pris, då blir det troligtvis en sådan.

Uppdaterat: 2023-08-19 20:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Frågan är hur mycket biltillverkarna kan rationalisera bort innan kundernas gräns är nådd. Jag vill inte ha en bil utan knappar, vindrutetorkare, sitta på en pall med lakritsrem som bälte för att få en billigare bil.

Uppdaterat: 2023-08-19 21:12
Axa skrev:

Frågan är hur mycket biltillverkarna kan rationalisera bort innan kundernas gräns är nådd. Jag vill inte ha en bil utan knappar, vindrutetorkare, sitta på en pall med lakritsrem som bälte för att få en billigare bil.

Jag tror att inom kort till medellång sikt så har du ett val.
Om du väljer att vilja ha knappar och väljare bredvid ratten så kommer du kunna det, men kommer då få betala mer för ett märke jämfört med Tesla eller eventuella andra märken som hoppar på det tåget.

På lite längre sikt tror jag att andra tillverkare än Tesla blir tvingade att hoppa på samma sak om de inte aka förlora kunder, för den stora massan av folk villhellre köpa en billigare bil än en dyr bil och Tesla har ju rätt bra teknik ändå i sina bilar, problemet är bara det vi talar om nu, så kan man inte acceptera det så köper man annat märke, men påsikt kommer nog andra företag gå under om de inte anpassar sig då Tesla kommer tjäna alla pengar och de andra får leva på brödsmulor.

Uppdaterat: 2023-08-19 21:19
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Kan göra det, men helt ärligt bryr jag mig inte alls om Volvo, kommer troligen aldrig köpa någon. Endaste volvo jag haft är en gammal Volvo 240, efter det ingenting alls, men ett flertal Saab.
Men deras systerbolag Polestar är ganska intressant, så får jag lite bättre ekonomi så kan det ligga på tapeten i framtiden, men kommer i alla fall inte byta bil förrän om ett par år och då beror allt på om Teslas nya plattform är klar med den mindre bilen till ett mycket lägre pris, då blir det troligtvis en sådan.

Är du begeistrad av Tesla så borde du kolla på EX30 Noll knappar och En bildskärm i mitten av bilen. Eller kanske syskonet Zeekr X

Uppdaterat: 2023-08-19 21:21