En tysk Hyundaiägare fick en kalldusch när hans bränslecellsbil plötsligt var stendöd. Offerten hamnade på över en miljon kronor.
En tysk Hyundaiägare fick en kalldusch när hans bränslecellsbil plötsligt var stendöd. Offerten hamnade på över en miljon kronor.
Kommentarer
Plötsligt ter sig ett batteribyte i en elbil väldigt billigt...:) Dessutom sällan aktuellt efter bara 8000 mil.
Dessutom betydligt mera som kan gå sönder i en vätgas bil och servas.
Men den kostnaden på utbytet av bränsle cellen är dyrare en ny Hyundai Nexo.
Nu vet jag inte vad det kostar att göra samma byte på ett annat märke av vätgasbil? Finns väl inte så många?
Men är det ens halva kostnaden av detta så är det ju helt vansinnigt och får som Pi säger, batteribyten i elbilar att låta billigt.
Nej bort med skiten från marknaden!
Toyotas vätgasbilar får inte tankas efter ca 13-15 år, står på tanklocket pga att tankarna inte håller längre så planerad livslängd på dessa.
15 år från produktionsdatum gäller:
https://www.car.info/sv-se/image/toyota-mirai-close-up-0-421054
Måste gå och byta ut tankarna och tryck slangarna och allt hela vägen. Men lär kosta bra mycket och göra detta efter 14 år enligt bilden du bifoga från en Toyota Mirai.
Alla Toyota Mirai lär skrotas när datumet inträffar, åtminstone i länder med ngn form av bilprovning.
Det finns fortfarande mer än hundraåriga A-Fordar i trafik.
Undrar om någon kommer att se en bränslecelldriven vätgasbil av årets modell i trafik om hundra år?
Inga moderna bilar kan leva så länge pga elektroniken.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.