Vi Bilägares forum

Northvolt tror på lång räckvidd – men alla håller inte med

Northvolt tror på lång räckvidd – men alla håller inte med

Att köra 100 mil på en laddning är snart möjligt, enligt Northvoltchefen Peter Carlsson. Men alla är inte övertygade om att det är någon bra idé.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-12 10:39

Kommentarer

När utbyggnaden av snabbladdare klarar av behovet att aldrig ha längre än 4-5 mil till närmaste snabbladdare, behövs inte större batterier än att man kan köra 30 mil. Det som då blir viktigare är hur snabbt bilen kan ladda, t.ex 800V system, nya batterikemier som klarar ännu snabbare laddning än idag. Max 5 minuters laddning för 20 mils körning eliminerar behovet av stora batterier. Dessutom blir bilarna billigare, och lättare, och drar då mindre energi att köra. Win-win för mindre batterier.

Uppdaterat: 2023-06-12 16:28

Jag ser inte behovet generellt med längre räckvidd än 50-55 mil, typ 35-40 på motorväg. Men då behöver snabbladdningen vara väl utbyggd och med bra laddeffekt. Att få vila 15-20 minuter var tredje timme ser inte jag som ett problem…. Eller jo, man hinner inte med en lunch på den tiden 😊

Uppdaterat: 2023-06-12 18:46
*Robban

Redan idag klarar bästa elbilarna 60-70 mil men dom är inte billiga.

Så självklart kommer elbilarna klara 100 mil om 10 år om inte mer.

Vet att Nio 150 Kwh batteri ska klara närmare denna sträcka om man ska tro dom.

Men som sagt då blir bilarna rejält dyra nu i början.

Det viktigaste enligt mig är att få upp energimängden/kg batteri med nya innovationer.

Kan man få in 50% mer energi/kg så kan man också minska vikten med lika mycket och detta borde också bli billigare om det krävs 50% mindre batterier med lika mycket energi.

Vet att det pratas om solidstate batterier inom denna tiden. Men även Graphene, sodium, silikon m.m.

Men utvecklingstiden och när man ser dom i bilar är ovisst.

För mig så behövs mer prisvärda Elbilar för att fler ska ha råd liknande MG4 för 389 990 kr.

Men ser framemot mer mindre bilar som Hyundai i10 bev, Vw id 1, för max 20 000 Euro.

Uppdaterat: 2023-06-12 22:38
Elbilar

För stort fokus på batterier och högre kapacitet, redan idag kan man lätt fixa 30-40% längre räckvidd om man överger SUV karosser, minskar ned hjulens storlek och håller nere vikten. Jämför en XC60 (bensin) som kör på motorvägen i 30-40 mil och får en förbrukning på ca 0,9 liter/mil mot en Octavia (bensin) som kommer få ca 0,55 liter/mil. Båda modellerna är lika långa och breda men vikten skiljer ca 500 kg och höjden ca 15 cm. En XC 60 drar 65% mer energi vid samma hastighet. Ni förstår inte hur mycket räckvidd ni eldar bort för att ni tvunget måste sitta i en tung och klumpig SUV med stora hjul. När vi ända pratar siffror.. detta exemplet är på EN bil.. applicera nu detta på alla nya EL-SUV bilar som kommer ut på marknaden! Väldigt mycket högre förbrukning av energi är inget bra nu när vi har klimatkris (energikris). Alla borde besinna sig, både kunder och tillverkare och gå tillbaka till vettiga bilmodeller som inte är högre och tyngre än nödvändigt.

Uppdaterat: 2023-08-09 11:48

Jag tror på både lång och kort räckvidd, det är den enda seriösa, framkomliga vägen.

Det handlar alltså om det modulära batteriet där bilen levereras med 3-4 batterihållare i vilka man (vem som helst) monterar batterier. Bilägaren kan då lätt anpassa elbilens räckvidd efter behov och plånbok. Man kan köpa/sälja batterikassetter i olika storlekar, nytt eller begagnat -helt styrt av bilägaren. Självklart skall kassetterna finnas i olika kvalitéer/kapaciteter och även moderniseras vartefter ny teknik lanseras.

Uppdaterat: 2023-08-10 17:37
LeifX skrev:

Jag tror på både lång och kort räckvidd, det är den enda seriösa, framkomliga vägen.
Det handlar alltså om det modulära batteriet där bilen levereras med 3-4 batterihållare i vilka man (vem som helst) monterar batterier. Bilägaren kan då lätt anpassa elbilens räckvidd efter behov och plånbok. Man kan köpa/sälja batterikassetter i olika storlekar, nytt eller begagnat -helt styrt av bilägaren. Självklart skall kassetterna finnas i olika kvalitéer/kapaciteter och även moderniseras vartefter ny teknik lanseras.

Detta är totalt orealistiskt

Uppdaterat: 2023-08-12 08:10
Gillar kurvor och rondeller

Ni som postar i tråden, ser ni inte att utvecklingen går mot längre körsträckor och snabbare laddning?

Uppdaterat: 2023-08-12 08:13
Gillar kurvor och rondeller

MC, nej det ser jag inte. Däremot att du kan köpa bilen med olika stort batteri. Det är att skjuta sig själv i foten att ensidigt satsa på större och större batterier och snabbare och snabbare laddning. Kundbasen för det finns inte och bilarna blir för dyra och osäljbara.
Jag tror heller inte att det någonsin kommer att byggas en laddinfrastruktur som klarar att förse alla bilar som har behov av att ladda längs vägen med denna effekt.
Se på nya BMW i5, 200kW Max laddeffekt och drygt 80kWh batteri.
Skall det bli något ”bättre” än detta så måste det till ett tekniksprång rörande batteritekniken.
Skulle dock tro att ”ny teknik” används för att få en lättare bil snarare än att ge den en enorm räckvidd, förutom nån specialversion till högt pris.

Uppdaterat: 2023-08-12 08:58

Guran - här håller jag i stort sett helt med dig !

Uppdaterat: 2023-08-12 09:46
Mr Snoid skrev:

MC, nej det ser jag inte. Däremot att du kan köpa bilen med olika stort batteri. Det är att skjuta sig själv i foten att ensidigt satsa på större och större batterier och snabbare och snabbare laddning. Kundbasen för det finns inte och bilarna blir för dyra och osäljbara.
Jag tror heller inte att det någonsin kommer att byggas en laddinfrastruktur som klarar att förse alla bilar som har behov av att ladda längs vägen med denna effekt.
Se på nya BMW i5, 200kW Max laddeffekt och drygt 80kWh batteri.
Skall det bli något ”bättre” än detta så måste det till ett tekniksprång rörande batteritekniken.
Skulle dock tro att ”ny teknik” används för att få en lättare bil snarare än att ge den en enorm räckvidd, förutom nån specialversion till högt pris.

Har du missat att EU satsar på snabbare laddnätverk?

"MEPs successfully negotiated that electric charging pools for cars with a minimum 400 kW output will have to be deployed at least every 60 km along core TEN-T network routes by 2026, with the network’s power output increasing to 600 kW by 2028. For trucks and buses, charging stations have to be provided every 120 km. These stations should be installed on half of main EU roads by 2028 and with a 1400kW to 2800 kW power output depending on the road. EU countries have to ensure that hydrogen refuelling stations along core TEN-T network will be deployed at least every 200 km by 2031."

https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20230707IPR02419/meps-adopt-new-rules-for-more-charging-stations-and-greener-maritime-fuels
EU vill ha fler laddstationer, enklare betalningsmöjligheter och högre laddhastighet. EJ BESLUTAT ÄNNU
Man har kartlagt de viktigaste vägarna i Europa och har som målsättning att införa snabbladdare med minst 400 kW var sjätte mil senast år 2026.
Det ska dessutom vara möjligt att betala för den förbrukade elen med betalkort direkt vid stationen.
Man fastslår även att kWh-priserna för el ska vara tydligt märkta vid laddstationen och inte ”gömda” i en applikation.
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/site/maps_upload/tent_modes/EU_A0Landscape2019_roads.png

Och jämför räckvidd och laddhastighet på en modern bil och en 5år gammal, 10år gammal. Samt kommande bilar. Solklar trend.
ID.2 för 30k€ med 45mils räckvidd enl VW själva 2025. = massiv utveckling

Uppdaterat: 2023-08-12 11:16
Gillar kurvor och rondeller

MC - väldigt hög laddeffekt på batterier av de vanligaste storlekarna kommer som Guran skriver att kräva ett tekniksprång när det gäller batterierna. Det finns många problem som måste lösas för att kunna ladda batterier snabbare än vad dagens bästa lösningar tillåter. Och det mesta har en "ner-sida" vilket absolut kan vara batteriets livslängd. Sen inte minst distributionen av gigantiska laddeffekter.

Uppdaterat: 2023-08-12 11:35

När det gäller laddteknik så verkar det inte som kineserna ligger i framkant. Inte om man tittar på de dussinbilar som släppts i Sverige.

Jag håller med Snoid.
Här är ett intressant snack.
https://youtu.be/068y39ghNKc

Uppdaterat: 2023-08-12 12:39
hx30 skrev:

För stort fokus på batterier och högre kapacitet, redan idag kan man lätt fixa 30-40% längre räckvidd om man överger SUV karosser, minskar ned hjulens storlek och håller nere vikten. Jämför en XC60 (bensin) som kör på motorvägen i 30-40 mil och får en förbrukning på ca 0,9 liter/mil mot en Octavia (bensin) som kommer få ca 0,55 liter/mil. Båda modellerna är lika långa och breda men vikten skiljer ca 500 kg och höjden ca 15 cm. En XC 60 drar 65% mer energi vid samma hastighet. Ni förstår inte hur mycket räckvidd ni eldar bort för att ni tvunget måste sitta i en tung och klumpig SUV med stora hjul. När vi ända pratar siffror.. detta exemplet är på EN bil.. applicera nu detta på alla nya EL-SUV bilar som kommer ut på marknaden! Väldigt mycket högre förbrukning av energi är inget bra nu när vi har klimatkris (energikris). Alla borde besinna sig, både kunder och tillverkare och gå tillbaka till vettiga bilmodeller som inte är högre och tyngre än nödvändigt.

Tala för döva öron här.
Det vet väl alla att en elbil måste väga minst två ton och ha stora hjul..
:)

Uppdaterat: 2023-08-12 13:12
Villevalle
Villevalle skrev:

hx30 skrev:
För stort fokus på batterier och högre kapacitet, redan idag kan man lätt fixa 30-40% längre räckvidd om man överger SUV karosser, minskar ned hjulens storlek och håller nere vikten. Jämför en XC60 (bensin) som kör på motorvägen i 30-40 mil och får en förbrukning på ca 0,9 liter/mil mot en Octavia (bensin) som kommer få ca 0,55 liter/mil. Båda modellerna är lika långa och breda men vikten skiljer ca 500 kg och höjden ca 15 cm. En XC 60 drar 65% mer energi vid samma hastighet. Ni förstår inte hur mycket räckvidd ni eldar bort för att ni tvunget måste sitta i en tung och klumpig SUV med stora hjul. När vi ända pratar siffror.. detta exemplet är på EN bil.. applicera nu detta på alla nya EL-SUV bilar som kommer ut på marknaden! Väldigt mycket högre förbrukning av energi är inget bra nu när vi har klimatkris (energikris). Alla borde besinna sig, både kunder och tillverkare och gå tillbaka till vettiga bilmodeller som inte är högre och tyngre än nödvändigt.

Tala för döva öron här.
Det vet väl alla att en elbil måste väga minst två ton och ha stora hjul..
:)

Om man varje dag bedriver en helt verklighetsfrånvänd hatkampanj mot SUV så blir det resultatet, ja!!

Beteendet påminner mig om boken Don Quijote.
Läs den!

Uppdaterat: 2023-08-13 09:35
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

MC - väldigt hög laddeffekt på batterier av de vanligaste storlekarna kommer som Guran skriver att kräva ett tekniksprång när det gäller batterierna. Det finns många problem som måste lösas för att kunna ladda batterier snabbare än vad dagens bästa lösningar tillåter. Och det mesta har en "ner-sida" vilket absolut kan vara batteriets livslängd. Sen inte minst distributionen av gigantiska laddeffekter.

Ja men sedan flera år finns snabbladdande bilar. Först Tesla och senare Evo6, Taycan, Eqe/s.
Kineserna o västvärldens budgetbilar är långsamma.

Uppdaterat: 2023-08-13 09:39
Gillar kurvor och rondeller

MC - jag uppfattade det som att du avsåg ännu snabbare laddning än vad t ex Tesla klarar av idag. Inte minst via din hänvisning till ev kommande EU-krav.

Uppdaterat: 2023-08-13 10:00
motorcykelentusiasten skrev:

Pi skrev:
MC - väldigt hög laddeffekt på batterier av de vanligaste storlekarna kommer som Guran skriver att kräva ett tekniksprång när det gäller batterierna. Det finns många problem som måste lösas för att kunna ladda batterier snabbare än vad dagens bästa lösningar tillåter. Och det mesta har en "ner-sida" vilket absolut kan vara batteriets livslängd. Sen inte minst distributionen av gigantiska laddeffekter.

Ja men sedan flera år finns snabbladdande bilar. Först Tesla och senare Evo6, Taycan, Eqe/s.
Kineserna o västvärldens budgetbilar är långsamma.

Tesla har aldrig varit i topp om att ladda snabbt. Men dom har bra laddnätverk och laddar stabilt och hyfsat fort.
Den bil som i dag klarar högst laddeffekt och fyller på mest ström på kort tid är en Kines, Xpeng G9.
Och Kias bil heter EV6. EV6, Ioniq 5 och 6 samt Genesis GV60 har alla Hyundais 800V E-GMP plattform. Alla dom kan hantera höga laddeffekter, tack vare dels 800V men framförallt avancerad batterikonditionering, som så klart kostar pengar och du inte får på en budgetbil.
https://nye.naf.no/elbil/elprix-nytt/el-prix-2023-ladetest-sommer

Uppdaterat: 2023-08-13 10:23

En bil med lång räckvidd laddas inte lika ofta som en med kort räckvidd.
Håller inte batterierna längre om de inte laddas så ofta?

Uppdaterat: 2023-08-13 10:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

En bil med lång räckvidd laddas inte lika ofta som en med kort räckvidd.
Håller inte batterierna längre om de inte laddas så ofta?

Jo. Men en bil med lång räckvidd, vilket vanligen kräver stort batteri, är väsentligt dyrare.

Uppdaterat: 2023-08-13 10:34

Kan man dessutom kapa förbrukningen ordentligt så minskar ju belastningen på batteriet även i den änden och kombinerar man detta med relativ långsam laddning och större batteri så bör livslängden på batteriet bli längre - men med den stora nackdel som Guran nämner ovan nämligen högre pris - och högre vikt. Allt är som sagt kompromisser.

Uppdaterat: 2023-08-13 10:43
Mr Snoid skrev:

Tesla har aldrig varit i topp om att ladda snabbt. Men dom har bra laddnätverk och laddar stabilt och hyfsat fort.
Den bil som i dag klarar högst laddeffekt och fyller på mest ström på kort tid är en Kines, Xpeng G9.
Och Kias bil heter EV6. EV6, Ioniq 5 och 6 samt Genesis GV60 har alla Hyundais 800V E-GMP plattform. Alla dom kan hantera höga laddeffekter, tack vare dels 800V men framförallt avancerad batterikonditionering, som så klart kostar pengar och du inte får på en budgetbil.
https://nye.naf.no/elbil/elprix-nytt/el-prix-2023-ladetest-sommer

Ja laddkurvan är det viktiga.
Tack för länk, skitbra test 10-80% har jag förstått är det optimala så man kör långt. (sedan beror test-tiden på batteristorlek så de skulle även mätt i hur långt man då kommer på 10-80% laddning. Vissa gör det.)
Men visst får du erkänna att Tesla lett denna utveckling sedan10-15år.
Att nu andra på senaste år är ifatt o vissa förbi är bara kanon!!

Ska faktiskt testa en Xpeng G9 om en timme. har bokat tid!

Uppdaterat: 2023-08-13 11:38
Gillar kurvor och rondeller

I normalstora bilmodeller så räcker det egentligen med 60-80 kWh batteri. Det är bättre ifall de arbetar med att få ner förbrukning och förbättrar laddteknik.

Sedan är den artikeln som Snoid hänvisar till lite missvisande. Laddtiden 10-80 beror naturligtvis på batteriets storlek, utöver laddhastighet och kurva. Det är egentligen mer intressant med km/min laddning.

Uppdaterat: 2023-08-13 12:20
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Tesla har aldrig varit i topp om att ladda snabbt. Men dom har bra laddnätverk och laddar stabilt och hyfsat fort.
Den bil som i dag klarar högst laddeffekt och fyller på mest ström på kort tid är en Kines, Xpeng G9.
Och Kias bil heter EV6. EV6, Ioniq 5 och 6 samt Genesis GV60 har alla Hyundais 800V E-GMP plattform. Alla dom kan hantera höga laddeffekter, tack vare dels 800V men framförallt avancerad batterikonditionering, som så klart kostar pengar och du inte får på en budgetbil.
https://nye.naf.no/elbil/elprix-nytt/el-prix-2023-ladetest-sommer

Ja laddkurvan är det viktiga.
Tack för länk, skitbra test 10-80% har jag förstått är det optimala så man kör långt. (sedan beror test-tiden på batteristorlek så de skulle även mätt i hur långt man då kommer på 10-80% laddning. Vissa gör det.)
Men visst får du erkänna att Tesla lett denna utveckling sedan10-15år.
Att nu andra på senaste år är ifatt o vissa förbi är bara kanon!!
Ska faktiskt testa en Xpeng G9 om en timme. har bokat tid!

Skall bli intressant att höra vad du tycker. Det är 800V arkitektur på den bilen, därav att den maxar 300kW.
En modern bil med batteriförvärmning är inte så jäkla beroende av att du kommer in med låg SOC på laddstationen. Även om jag kommer dit med 35%, för att det passade bra att ladda på den stationen och bilen har förvärma, så rasslar den nästan direkt upp i 220kW. En sån laddning upp till 80% tar ca 15minuter.
Men det är så enkelt att en bil med hyfsad snabb laddning och låg förbrukning ger dig en bra långfärdsbil. T.ex MB EQE har en bra laddkurva och lång räckvidd, i alla fall sommartid. Tyvärr lider den bilen av att den tappar rejält med räckvidd vintertid. Förstår inte hur MB kan skippa värmepump i en bil i den prisnivån.
Mest räckvidd och snabbast laddning för pengen tror jag Ioniq 6 med 18” hjul. Den går 11% längre än med 20” hjul, bekvämare och tystare.
Visst är det Tesla som drivit de andra fabrikanterna framför sig och drivit på utvecklingen. Nr 2 är Hyundai som allt sedan den gamla Ioniq byggt riktigt bra elbilar, riktigt bra elbilsprestanda i den gamla Ioniq med 28kW batteriet.
Men i dag går det inte likt många ”Tesla fanboys” skrävla om och påstå att dom är så överlägsna.

Uppdaterat: 2023-08-13 12:42
Axa skrev:

I normalstora bilmodeller så räcker det egentligen med 60-80 kWh batteri. Det är bättre ifall de arbetar med att få ner förbrukning och förbättrar laddteknik.
Sedan är den artikeln som Snoid hänvisar till lite missvisande. Laddtiden 10-80 beror naturligtvis på batteriets storlek, utöver laddhastighet och kurva. Det är egentligen mer intressant med km/min laddning.

Rätt intressant att Xpeng G9 med 98kWh batteri klarar ladda så snabbt.
Och det står tydligt i artikeln att det inte går att jämföra då det är olika stora batterier.
Men apropå normalstora bilar så har Toyota BZ4X 63kWh netto men en riktigt låg förbrukning sommartid, vintertid återstår att se, vilket ger den en räckvidd på 42-45 mil. Ca 14kWh/100km drar den framhjulsdrivna sommartid.
Tyvärr har den fått ett skamfilat rykte bland journalister så den får ofta stå i skamvrån. Men kanske får stå kvar då kommande vinter kommer utvisa hurdan funkar i kyla efter uppdatering. Den saknar batteriförvärmning så snabbladdningen kan nog bli lite tidskrävande.

Uppdaterat: 2023-08-13 12:53

Snoid
Ja, det är ju flera modeller som förbättrat sina förbrukningssiffror efter uppdatering. BZ4X är en, XC40 är en annan.
Du har rätt i att värmepump är ett ”måste” och likaså förvärmning för att få god prestanda.

Uppdaterat: 2023-08-13 13:30
Axa skrev:

Snoid
Ja, det är ju flera modeller som förbättrat sina förbrukningssiffror efter uppdatering. BZ4X är en, XC40 är en annan.
Du har rätt i att värmepump är ett ”måste” och likaså förvärmning för att få god prestanda.

På Toyotan är det endast mjukvaran som uppdaterats. Mindre ”reserv” och mer realistisk GOM samt aktuell förbrukning.
Volvon har genomgått genomgripande uppdateringar med ny motor (den som byggs i Skövde) bakhjulsdrift och uppdaterat batteri.

Uppdaterat: 2023-08-13 15:36

Axa länkade tidigare till en filmsnutt som förklarade laddning och den var rätt bra. Bl a så är det ju inte så säkert att en 800 V-arkitektur ger så mycket förbättrade laddprestanda bl a beroende på aktuell laddares arkitektur.

Uppdaterat: 2023-08-13 15:59

Exakt Pi, en 800V bil kräver så klart en laddare som kan ge 800V. Annars så måste strömmen transformeras i bilen.
E-GMP (Hyundai Kia Genesis) Transformerar strömmen via invertern i bilen. Max är tack vare det 104 kW på 400 V laddare. Men det laddar den från start till slut, blir helt flat laddkurva så det går hyfsat fort ändå.

Uppdaterat: 2023-08-13 16:30

Snoid
Jo, men oavsett vilken typ av uppdatering, mjukvara eller hårdvara, så är det ju en förbättring. Vilket är bra.

Uppdaterat: 2023-08-13 16:30
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Pi skrev:
MC - väldigt hög laddeffekt på batterier av de vanligaste storlekarna kommer som Guran skriver att kräva ett tekniksprång när det gäller batterierna. Det finns många problem som måste lösas för att kunna ladda batterier snabbare än vad dagens bästa lösningar tillåter. Och det mesta har en "ner-sida" vilket absolut kan vara batteriets livslängd. Sen inte minst distributionen av gigantiska laddeffekter.
Ja men sedan flera år finns snabbladdande bilar. Först Tesla och senare Evo6, Taycan, Eqe/s.
Kineserna o västvärldens budgetbilar är långsamma.

Tesla har aldrig varit i topp om att ladda snabbt. Men dom har bra laddnätverk och laddar stabilt och hyfsat fort.
Den bil som i dag klarar högst laddeffekt och fyller på mest ström på kort tid är en Kines, Xpeng G9.
Och Kias bil heter EV6. EV6, Ioniq 5 och 6 samt Genesis GV60 har alla Hyundais 800V E-GMP plattform. Alla dom kan hantera höga laddeffekter, tack vare dels 800V men framförallt avancerad batterikonditionering, som så klart kostar pengar och du inte får på en budgetbil.
https://nye.naf.no/elbil/elprix-nytt/el-prix-2023-ladetest-sommer

Här testar jag G9'an!
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/xpang-g9-och-p7-provkorning

Uppdaterat: 2023-08-19 19:23
Gillar kurvor och rondeller