Vi Bilägares forum

Volvo slutar sälja ”sladdlösa” bilar – med ett undantag

Volvo slutar sälja ”sladdlösa” bilar – med ett undantag

Nu går det inte längre att köpa en ny Volvo med enbart bensin- eller dieselmotor – det är enbart laddhybrider och elbilar som gäller. Enda undantaget är XC40.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-11 14:26

Kommentarer

Detta är troligen ett riktigt stort misstag av Volvos, att inte längre erbjuda kunderna V60 och V90 i CrossCountry utförande.

Detta felbeslut kommer att kosta Volvo många förlorade kunder!

Uppdaterat: 2023-08-11 15:23

Otydlig artikel, kommer Volvo sluta helt med diesel, även som laddhybrid? (Jag vet bara mb erbjuder det idag) isf är det stort misstag…

Uppdaterat: 2023-08-11 16:36
raks skrev:

Otydlig artikel, kommer Volvo sluta helt med diesel, även som laddhybrid? (Jag vet bara mb erbjuder det idag) isf är det stort misstag…

Volvo har inte haft dieselmotor i kombination med laddhybrid på länge. Men det som är nytt nu är att det alltså inte går att beställa en ny Volvo med dieselmotor.

Uppdaterat: 2023-08-11 17:27
Digital redaktör, Vi Bilägare
Swenssons skrev:

Detta är troligen ett riktigt stort misstag av Volvos, att inte längre erbjuda kunderna V60 och V90 i CrossCountry utförande.
Detta felbeslut kommer att kosta Volvo många förlorade kunder!

Hur ofta ser du en ny V60 eller V90 Cross country?
Är väl snarare baserat på sin försäljningsstatistik som dom gör detta.

Uppdaterat: 2023-08-11 17:36

i listan över modeller saknar jag, C40, EX30 och EX90
Ser det som fullt logiskt att Volvo fokuserar på laddbara modeller, där laddhybrid får ses som en övergångs lösning till ren eldrift.

Uppdaterat: 2023-08-11 18:06

Mr:
Det är ju leveranstider på ca 12! månader på V60 och V90 så inte undra på att man inte ser nya så ofta.

En kollega ville ha en V60 men beställde en BMW istället då levereras kunde ske på under halva tiden. Bra för BMW, synd för Volvo och Göteborg.

Uppdaterat: 2023-08-11 19:21
Swenssons skrev:

Mr:
Det är ju leveranstider på ca 12! månader på V60 och V90 så inte undra på att man inte ser nya så ofta.
En kollega ville ha en V60 men beställde en BMW istället då levereras kunde ske på under halva tiden. Bra för BMW, synd för Volvo och Göteborg.

Laddhybriderna ja, syrran beställde en V60 recharge, dryga året väntetid. Och hon beställde en Volvo enkom för att de har 20% rabatt på Volvo där hon jobbar.
Men det har väl inget med Cross Country modellerna att göra att det är lång leveranstid på laddhybriderna? Det var ju dom jag frågade dig om.

Uppdaterat: 2023-08-11 19:32

Jag ser en hel del V60 och V90 där jag bor. Dock väldigt sällan CC och svårt att veta hur nya de är. Den absolut snyggaste Volvon i dagens modellprogram är utan tvekan S/V60. Allt annat är tragiskt fult. Synd att det råder en SUV-trend för annars hade man ju kunnat hoppas på en 60 som elbil.

Uppdaterat: 2023-08-11 21:03

Att dieslarna försvinner beror på att VolvoCars inte har råd att anpassa dem till kommande avgaskrav. Bolaget är illa ute på medellångt perspektiv med bojsänket Polestar, som blöder pengar och stora kostnader för fördröjningen av utvecklingen på EX90, som innehåller teknik som man inte behärskar. Att bilmodet svängt emot V 60, 90 är ju ett ytterligare problem, där hybriddrift blir konstgjord andning en stund till.

Uppdaterat: 2023-08-12 09:16

Ur beredskapssynpunkt är det olyckligt att andelen dieseldrivna lätta fordon minskar och så småningom försvinner.
Det problemet får MSB ta hand om!

Uppdaterat: 2023-08-12 09:42
Mr Snoid skrev:

Swenssons skrev:
Detta är troligen ett riktigt stort misstag av Volvos, att inte längre erbjuda kunderna V60 och V90 i CrossCountry utförande.
Detta felbeslut kommer att kosta Volvo många förlorade kunder!

Hur ofta ser du en ny V60 eller V90 Cross country?
Är väl snarare baserat på sin försäljningsstatistik som dom gör detta.

Ja självfallet försäljningsstatistik styr.
Trenden är el-SUV globalt.
Kombi har aldrig varit en stor sektor så att den nu försvinner ihop med diesel är naturligt.
Tyskarna har kombi fortfarande. Och diesel. Kunder får köpa dessa en tid till, innan även de kastar in handduken

Uppdaterat: 2023-08-12 11:09
Gillar kurvor och rondeller

Bra att diesel slutar säljas då Volvo slipper investera i Euro 7 bilar och antar att Bensin motorn i Xc40 slutar säljas också när detta blir krav.

Frågan är om Phev klarar Euro 7 kraven men antar detta och med tanke på idag att deras bäst säljande segment idag innan alla deras bilar erbjuds som Bev och deras mål med 100% till 2030 så måste dom också jobba mot detta målet.

Antar att V60 lär börja säljas som Bev och att Xc60 blir först pga försäljningen.

Uppdaterat: 2023-08-12 19:45
Elbilar

Vad händer med Volvos dieselmotorfabrik i Skara nu när dieselmotorerna slutar tillverkas? Hur påverkar det Volvos arbetstillfällen i Skara och alla myndigheter tex polisen, tullen, försvaret som i stort sett bara köper dieselbilar vilka bilmärken ska leverera fordon till dem?

Nä, att Volvo nu slopar dieselmotorerna är en stor strategisk tankevurpa som kommer att kosta Volvo enorma pengar och dessutom ge dem sämre image m a p stora ökade utsläpp av Co2 då de bara har bensinhybrider och bensinmotorer att erbjuda.

Uppdaterat: 2023-08-12 20:33

Redan idag köper företagen enbart Phev och Bev nya så blir ingen skillnad på denna sidan.

Så försäljningen kommer vara likadant men såklart lär fabriken som tillverkar dieselmotorer tappa arbetstillfällen om dom inte istället börjar tillverka phev motorer och elmotorer till bev bilarna.

Självklart kommer deras Co2 utsläpp minska markant om dom enbart säljer Bev & Phev och detta gynnar Volvo som slipper betala enorma bötesbelopp till Eu och dessa pengar kan användas till utveckling av nya elbilar.

Uppdaterat: 2023-08-12 22:10
Elbilar

Elbil:
Vet du om Volvo slutar sälja dieselmotorer på alla marknader eller om det enkom gäller i Europa?

Uppdaterat: 2023-08-13 10:08
Swenssons skrev:

Elbil:
Vet du om Volvo slutar sälja dieselmotorer på alla marknader eller om det enkom gäller i Europa?

Att sluta tillverka dieselmotorer sommaren 2023 är ett beslut som togs av Håkan Samuelsson för ett par år sedan. Och det är väl endast i Europa som efterfrågan på dieseldrivna personbilar funnits. Se på S60, den har aldrig funnits med dieselmotor.

Uppdaterat: 2023-08-13 11:05

Ju snabbare de ställer om till elmotorer, desto bättre för konkurrenskraften.
Även hybrider är på väg bort.

Uppdaterat: 2023-08-13 11:21
Gillar kurvor och rondeller

Volvo började aldrig sälja dieselmotorer i Usa och var garanterat ett bra beslut annars hade dom garanterat varit i samma läge som Vw koncernen med deras diesel gate skandal i Usa.

Kina har garanterat enbart efterfrågan på Bev och Phev så förstår om Volvo tar detta beslut med tanke på den lilla marknaden och nya kraven från EU och man påskyndar övergången för att klara enbart Bev 2030 i hela deras utbud.

Så ett bra beslut att göra detta redan nu.

Uppdaterat: 2023-08-13 11:57
Elbilar
Swenssons skrev:

Vad händer med Volvos dieselmotorfabrik i Skara nu när dieselmotorerna slutar tillverkas? Hur påverkar det Volvos arbetstillfällen i Skara och alla myndigheter tex polisen, tullen, försvaret som i stort sett bara köper dieselbilar vilka bilmärken ska leverera fordon till dem?
Nä, att Volvo nu slopar dieselmotorerna är en stor strategisk tankevurpa som kommer att kosta Volvo enorma pengar och dessutom ge dem sämre image m a p stora ökade utsläpp av Co2 då de bara har bensinhybrider och bensinmotorer att erbjuda.

I skövde produceras elmotorer numera så det är nog lugnt.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/275653/volvo-cars-kommer-tillverka-elmotorer-i-skovde

Uppdaterat: 2023-08-13 13:43

V8:
Vad bra då har väl min beställda XC60 Recharge även en elmotor producerad i av Volvo i Skövdeverken?

Uppdaterat: 2023-08-13 22:18

Alltså då är både hybridbensinmotorn OCH elmotorn tillverkade i Skövde. Tänk vad bra att jag har bidragit till att skapa några extra arbetstillfällen i Volvos fabrik i Skövde!

Uppdaterat: 2023-08-13 22:37
Swenssons skrev:

Vad händer med Volvos dieselmotorfabrik i Skara nu när dieselmotorerna slutar tillverkas? Hur påverkar det Volvos arbetstillfällen i Skara och alla myndigheter tex polisen, tullen, försvaret som i stort sett bara köper dieselbilar vilka bilmärken ska leverera fordon till dem?

Nej, inte Skara, men några mil bort i Skövde görs olika motorer till Volvo personbilar och lastbilar.

Uppdaterat: 2023-08-13 22:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Swenssons skrev:

Alltså då är både hybridbensinmotorn OCH elmotorn tillverkade i Skövde. Tänk vad bra att jag har bidragit till att skapa några extra arbetstillfällen i Volvos fabrik i Skövde!

Tror inte det, det är 200kW elbilsmotorer dom gör där. Men kan så klart ha fel.

Uppdaterat: 2023-08-13 22:50

Ok,
i Volvo XC60’s laddhybrider sitter ”bara” 145 hp elmotorer.

Uppdaterat: 2023-08-13 22:54

Ja, med tanke på vikten på dunderklumpen så är det nog "bara". Vem skulle köpa en såpass stor och tung elbil med 145 hk elmotor ? Men visst - det är klart bättre än tidigare versioner.

Uppdaterat: 2023-08-14 09:03
Pi skrev:

Ja, med tanke på vikten på dunderklumpen så är det nog "bara". Vem skulle köpa en såpass stor och tung elbil med 145 hk elmotor ? Men visst - det är klart bättre än tidigare versioner.

Exakt Pi, där har du en av anledningarna till att jag inte gillar laddhybrider.
Om det nu skulle varit tillräckligt med 145hk, varför har då bilen en bensinmotor på drygt 200hk resp 300hk beroende på version.

Uppdaterat: 2023-08-14 11:21

Jag förstår inte alls grejen med laddhybrider…

Uppdaterat: 2023-08-14 14:05
Axa skrev:

Jag förstår inte alls grejen med laddhybrider…

Men du förstår de som inte vill tala om vad de kör för sorts bil. Jag säger som du sa i det fallet, "jag har respekt" för de som inte riktigt tror på elbilracet utan vill ha kompromissen laddhybrid. Är nog själv fortfarande där att jag inte tycker alternativet elbilar fullt ut tilltalar mig. Jag bidar min tid ett tag till.

Uppdaterat: 2023-08-14 14:18

Alltså systemeffekten på Volvos enklaste laddhybrid är 394 hp varav elmotorn är på 145 hp.

Uppdaterat: 2023-08-14 15:37

Christer
Vad har det med enskilda personers hemlighållande av sitt bilval att göra?!?

Om man inte vill haka på elbilsrejset så anser jag att det är bättre att välja en ren bränslebil.

Uppdaterat: 2023-08-14 17:30
Axa skrev:

Christer
Vad har det med enskilda personers hemlighållande av sitt bilval att göra?!?
Om man inte vill haka på elbilsrejset så anser jag att det är bättre att välja en ren bränslebil.

”En ren bränslebil”..?🤔🤣

Uppdaterat: 2023-08-15 15:18

Race
Haha. 😀👍
Jag menar en bensinbil. Eller diesel men sådana nya finns knappt.

Uppdaterat: 2023-08-15 18:20

Christer
Va fan har du för mental störning?
Du verkar ha svårt för andras åsikter samtidigt som du förmodligen anser att dina egna åsikter är de rätta. Eller?

Du får bara acceptera att jag anser att det finns vettigare alternativ än laddhybrid.

Uppdaterat: 2023-08-15 21:11

Christer
Är det inte meningen på ett diskussionsforum om bilar?
Du hade själv en åsikt om att jag inte anser att laddhybrid är det vettigaste alternativet.

Kolla senaste artikeln av ViB när de jämför bla driftskostnaderna för Kia med olika drivlinor.
Går man upp ett snäpp i prisklass så lär skillnaden mellan el och laddhybrid vara än mindre.

Uppdaterat: 2023-08-16 17:38
Axa skrev:

Christer
Är det inte meningen på ett diskussionsforum om bilar?
Du hade själv en åsikt om att jag inte anser att laddhybrid är det vettigaste alternativet.
Kolla senaste artikeln av ViB när de jämför bla driftskostnaderna för Kia med olika drivlinor.
Går man upp ett snäpp i prisklass så lär skillnaden mellan el och laddhybrid vara än mindre.

Ja den åsikten om att laddhybrider inte är ett vettigt alternativ kom jag fram till för snart tre år sedan. Väntade på en modern elbil med ”tillräcklig” prestanda till överkomligt pris. Alternativet var en Lexus Hybrid.
Hade span på Ioniq 5 då den den såg ut att kunna bli ett alternativ, om priset hamnade under min limit, vilket den gjorde med 20.000kr marginal.
Elbilen blev knappt 20.000kr dyrare än hybriden, lägger man till Malusen på hybriden så blev det under 10.000kr, blev ett enkelt val.

Uppdaterat: 2023-08-16 18:54
Axa skrev:

Christer
Är det inte meningen på ett diskussionsforum om bilar?
Du hade själv en åsikt om att jag inte anser att laddhybrid är det vettigaste alternativet.
Kolla senaste artikeln av ViB när de jämför bla driftskostnaderna för Kia med olika drivlinor.
Går man upp ett snäpp i prisklass så lär skillnaden mellan el och laddhybrid vara än mindre.

Men för dom som inte har pengarna just nu så kanske laddhybriden är ett vettigt alternativ, men det kan inte du förstå, men jag kan förstå de som tänker så. Bara för att du just nu själv åker elbil så måste du hela tiden påpeka hur feltänkt det är med laddhybrid. Själv tycker jag att den bil jag har just nu duger bra tills elbilarna har mognat och barnsjukdomarna försvunnit och alternativen blivit flera och priserna, leveranstiderna m.m stadgat sig. Pengarna har jag så just nu skulle jag kunna köpa ID4 GTX, Skoda Enyaq eller KIA EV6. Men jag avstår och även mellanledet laddhybrid. Så den "mentala störningen" får du nog söka hos dig själv. Det var ett fult påhopp.

Uppdaterat: 2023-08-16 22:12

Jag själv är mycket mer sugen på en laddhybrid än en ren elbil när jag byter bil nästa gång. Antingen laddhybrid eller ren fossilbil.

Uppdaterat: 2023-08-16 22:14

I dag är elbilar onödigt dyra. Själv lyckades jag köpa en bra elbil för drygt två år sedan så då blev inte en laddhybrid ett alternativ en gång. Men så klart blev det mycket sämre då bonusen på 70.000kr försvann och kronans eländighet uppdagade sig. Skulle inte vilja betala 190.000kr mer för samma bil som jag köpte då. Så hela spelplanen har förändrats.
Skulle heller inte köpt en laddhybrid då den inte alls passar till mitt körmönster med veckovisa turer på 2x21 mil. Och ett pris som är i nivå med en elbil.
Funderade på att sälja elbilen och privatleasa en bensinbil. Men satans vad dyrt och tråkigt. Tyvärr ger en elbil ett visst beroende av ljudlöskraft, som inte alls finns ingen laddhybrid. Där börjar det slamra och leva om från en en motor så fort man vill få lite fart på ekipaget.

Uppdaterat: 2023-08-16 22:42
Mr Snoid skrev:

I dag är elbilar onödigt dyra. Själv lyckades jag köpa en bra elbil för drygt två år sedan så då blev inte en laddhybrid ett alternativ en gång. Men så klart blev det mycket sämre då bonusen på 70.000kr försvann och kronans eländighet uppdagade sig. Skulle inte vilja betala 190.000kr mer för samma bil som jag köpte då. Så hela spelplanen har förändrats.
Skulle heller inte köpt en laddhybrid då den inte alls passar till mitt körmönster med veckovisa turer på 2x21 mil. Och ett pris som är i nivå med en elbil.
Funderade på att sälja elbilen och privatleasa en bensinbil. Men satans vad dyrt och tråkigt. Tyvärr ger en elbil ett visst beroende av ljudlöskraft, som inte alls finns ingen laddhybrid. Där börjar det slamra och leva om från en en motor så fort man vill få lite fart på ekipaget.

Köp en BMW 545e. Ljudlöst på el lokalt och en silkeslen rak bensinsexa, snål och urstark, som ger ifrån sig ett skönt ljud när den behövs. Allt förpackat i en bil som håller världsklass i det allra mesta :)

Uppdaterat: 2023-08-16 23:01

Christer
Du kanske missade att jag föreslår bensinbil istället för laddhybrid ifall man inte vill haka på elbilsrejset.
Så det handlar inte alls om vad jag kör idag. Idag hade jag förmodligen köpt en bensinbil. Men iom att jag har en elbil så blir det nog att jag behåller den ett bra tag.
Ett idag köpa en laddhybrid motsvarande en Enyaq kostar lika mycket som jag gav för Enyaq. Så då är min rekommendation att skippa laddhybrid och köpa bensinbil.

Uppdaterat: 2023-08-16 23:43

Laddhybriden är ett mellansteg för tillverkare och kunder som inte vill. kan eller vågar ta steget fullt ut till elbil. Tar man VolvoCars marknadsföring där man misstänkliggör elbilen genom att ingjuta kunderna i trygghet med en back up i form av en bensinmotor, detta på grund av att produktportföljen ligger efter i utvecklingen.

Uppdaterat: 2023-08-17 06:17
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
I dag är elbilar onödigt dyra. Själv lyckades jag köpa en bra elbil för drygt två år sedan så då blev inte en laddhybrid ett alternativ en gång. Men så klart blev det mycket sämre då bonusen på 70.000kr försvann och kronans eländighet uppdagade sig. Skulle inte vilja betala 190.000kr mer för samma bil som jag köpte då. Så hela spelplanen har förändrats.
Skulle heller inte köpt en laddhybrid då den inte alls passar till mitt körmönster med veckovisa turer på 2x21 mil. Och ett pris som är i nivå med en elbil.
Funderade på att sälja elbilen och privatleasa en bensinbil. Men satans vad dyrt och tråkigt. Tyvärr ger en elbil ett visst beroende av ljudlöskraft, som inte alls finns ingen laddhybrid. Där börjar det slamra och leva om från en en motor så fort man vill få lite fart på ekipaget.

Köp en BMW 545e. Ljudlöst på el lokalt och en silkeslen rak bensinsexa, snål och urstark, som ger ifrån sig ett skönt ljud när den behövs. Allt förpackat i en bil som håller världsklass i det allra mesta :)

Ja 545e är en trevlig och dyr bil. Rak sexa och en elmotor.
Men för det priset, dvs minst 850kkr, får man en betydligt snålare och lika urstark elbil. Så är väl enkom om man inte vill/törs ta steget över till elbil som det kan vara ett alternativ.
Då köper jag i så fall hellre en BMW i5 eller varför inte en MB EQC 350 4matic.

Uppdaterat: 2023-08-17 08:09
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
I dag är elbilar onödigt dyra. Själv lyckades jag köpa en bra elbil för drygt två år sedan så då blev inte en laddhybrid ett alternativ en gång. Men så klart blev det mycket sämre då bonusen på 70.000kr försvann och kronans eländighet uppdagade sig. Skulle inte vilja betala 190.000kr mer för samma bil som jag köpte då. Så hela spelplanen har förändrats.
Skulle heller inte köpt en laddhybrid då den inte alls passar till mitt körmönster med veckovisa turer på 2x21 mil. Och ett pris som är i nivå med en elbil.
Funderade på att sälja elbilen och privatleasa en bensinbil. Men satans vad dyrt och tråkigt. Tyvärr ger en elbil ett visst beroende av ljudlöskraft, som inte alls finns ingen laddhybrid. Där börjar det slamra och leva om från en en motor så fort man vill få lite fart på ekipaget.
Köp en BMW 545e. Ljudlöst på el lokalt och en silkeslen rak bensinsexa, snål och urstark, som ger ifrån sig ett skönt ljud när den behövs. Allt förpackat i en bil som håller världsklass i det allra mesta :)

Ja 545e är en trevlig och dyr bil. Rak sexa och en elmotor.
Men för det priset, dvs minst 850kkr, får man en betydligt snålare och lika urstark elbil. Så är väl enkom om man inte vill/törs ta steget över till elbil som det kan vara ett alternativ.
Då köper jag i så fall hellre en BMW i5 eller varför inte en MB EQC 350 4matic.

2023 med 300 mil på mätaren för 650k.

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_545e_x_drive_m_sport_plug_in_dragkrok_hemleverans_/1000270548

Uppdaterat: 2023-08-17 08:49

Vi valde laddhybrid på en av bilarna för att den regelbundet används där det inte finns kapacitet att ladda en elbil. Att be elbolaget dra ut ledningar till en "sommarstuga" är inte ekonomiskt försvarbart. Övriga tider på året körs den i närområdet och kan då till största delen köras på el. Jag tvivlar på att motsvarande modell med bensinmotor hade dragit mindre bensin på årsbasis.

Uppdaterat: 2023-08-17 08:53
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
I dag är elbilar onödigt dyra. Själv lyckades jag köpa en bra elbil för drygt två år sedan så då blev inte en laddhybrid ett alternativ en gång. Men så klart blev det mycket sämre då bonusen på 70.000kr försvann och kronans eländighet uppdagade sig. Skulle inte vilja betala 190.000kr mer för samma bil som jag köpte då. Så hela spelplanen har förändrats.
Skulle heller inte köpt en laddhybrid då den inte alls passar till mitt körmönster med veckovisa turer på 2x21 mil. Och ett pris som är i nivå med en elbil.
Funderade på att sälja elbilen och privatleasa en bensinbil. Men satans vad dyrt och tråkigt. Tyvärr ger en elbil ett visst beroende av ljudlöskraft, som inte alls finns ingen laddhybrid. Där börjar det slamra och leva om från en en motor så fort man vill få lite fart på ekipaget.
Köp en BMW 545e. Ljudlöst på el lokalt och en silkeslen rak bensinsexa, snål och urstark, som ger ifrån sig ett skönt ljud när den behövs. Allt förpackat i en bil som håller världsklass i det allra mesta :)
Ja 545e är en trevlig och dyr bil. Rak sexa och en elmotor.
Men för det priset, dvs minst 850kkr, får man en betydligt snålare och lika urstark elbil. Så är väl enkom om man inte vill/törs ta steget över till elbil som det kan vara ett alternativ.
Då köper jag i så fall hellre en BMW i5 eller varför inte en MB EQC 350 4matic.

2023 med 300 mil på mätaren för 650k.
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_545e_x_drive_m_sport_plug_in_dragkrok_hemleverans_/1000270548

Priset visar ju på vad "marknade" anser om laddhybrider.
Nej jag ser ingen vits i att köpa en laddhybrid som går på el en kort stund och aldrig använder gaspedalen, 109 hk elmotor ger inte mycket annat än att rulla på lite försiktigt med bilen i ca 4 mil.
Men förvisso en fin bil men då kan man lika gärna skippa elmotorn helt, den hjälper väl bara till att sänka skatten :)
prestandan på bilen är ungefär som min sydkoeranska familjebil som går på el hela tiden.

Uppdaterat: 2023-08-17 09:23
Axa skrev:

Christer
Va fan har du för mental störning?
Du verkar ha svårt för andras åsikter samtidigt som du förmodligen anser att dina egna åsikter är de rätta. Eller?
Du får bara acceptera att jag anser att det finns vettigare alternativ än laddhybrid.

Här är ett typexempel på att vissa får skriva personliga påhopp och det får passera, medans mina inlägg raderas. "Suddarn" du är inte konsekvent för fem öre.

Uppdaterat: 2023-08-17 12:26