Vi Bilägares forum

Vilka nya Kineser i Sverige tror vi överlever?

Vilka nya Kineser i Sverige tror vi överlever?

Följande finns redan:
Volvo (Geely)
Polestar (Geely)
Mercedes (Största ägare är Geely)
Aiways
MG (SAIC)
Maxus (SAIC)
DFSK (Seres kan de också heta)
Lync & Co (Geely)

Klara för att börja sälja i år 2022:
BYD (Hedin bil ska bygga upp i Sverige och Tyskland)
Nio
Xpeng (Bilia ska sköta leveranser och service)
Skywell
Lotus (Eletre), Geely äger även Lotus.

Kommande troligen 2023:
Zeekr (Geely)
Hongqi (FAW som gör VW, Toyota och GM i Kina)
Ora
Changan
Leap Motor
Neta auto
BAIC
Voyah (Dongfeng)
Wey (Great Wall Motors), 2022-2023 är klart att de säljs i Sverige
Smart (Geely)
JAC (VW är delägare)
Omoda (Kinesiska Chery)

Kanske:
HiPhi ( Norge 2022-2023)

Jag tror BYD och MG kommer vara de stora märkena i Sverige liksom de etablerade Volvo, Polestar och Mercedes.

Nio och Xpeng verkar vara för dyra men teknologin i framförallt Nio kan locka kunder, bygger de dessutom batteribytesstationer likt i Norge så.

De övriga, ja det hänger nog enbart på pris och servicenivå.

Stor risk att billiga Kinesiska elbilar tar över marknaden från de etablerade som inte kan leverera elbilar såsom Toyota, Honda, Subaru, Mazda osv och då menar jag vettiga elbilar.

Uppdaterat: 2023-08-21 18:03

Kommentarer

De vi får hit är dem bättre.
Hongqi verkar bli redan 2022 och inte 2023 som jag skrev. Hedin bil även på den.

Uppdaterat: 2022-09-15 16:30

Kom ikapp en Maxus Euniq 6 på E18 idag. Det var nog bra att det var över en månad väntetid på dem för den var obekväm att titta på.

Uppdaterat: 2022-09-15 18:53

Ja då var Ora klara i Sverige också, tidigare än jag skrev, det blir redan i år!

Jag sa ju att Kineserna skulle välla in!

https://alltomelbil.se/klart-elbilsmarket-ora-kommer-till-sverige-med-skyhogt-mal/

Uppdaterat: 2022-09-16 23:59

Säger ju mer om vissa svenska ÅF som börjar ta in vad som helst för att överleva.

Uppdaterat: 2022-09-17 17:42
Axa skrev:

Säger ju mer om vissa svenska ÅF som börjar ta in vad som helst för att överleva.

Självklart blir det så då deras ”ordinarie” leverantörer inte kan leverera bilar till deras suktande köpare.
Sonen jobbar som bilsäljare, helt förfärligt dåligt då inga bilar finns att sälja och kunder som köpt bil är sura och tjatiga för att leveransen blir försenad.
Jag tror att många mindre handlare med ett fåtal märken kommer få lämna in handduken om det fortsätter längre. Och självklart gnuggar kineserna händerna då deras strategi är att bli en världsledande stormakt.

Uppdaterat: 2022-09-17 18:07

Om det finns en kinabil som jag tror på så är det Ora, den verkar ha en sansad storlek och ser inte ut som en träsko i jätteformat.
Men jag borde inte yttra mig förrän jag vet mer, jag kanske blir grymt besviken.
Sedan har också jag lite skamkänslor för att köpa kinesprylar och trots detta har jag nyligen köpt både en kinesisk elmoppe och en motionsjanne!

Uppdaterat: 2022-09-17 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provkörde en Skywell på miljöbilsmässa i kalmar idag, en skön, tyst bil men ganska intetsägande. Och med 11kW ombordladdare som tillval 2022...

Uppdaterat: 2022-09-24 16:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Provkörde en Skywell på miljöbilsmässa i kalmar idag, en skön, tyst bil men ganska intetsägande. Och med 11kW ombordladdare som tillval 2022...

Ja 6,6kW enfas borde de inte leveras med utan 11kW borde vara standard vilket i stort sett alla andra har.
Egentligen tycker jag art 22kW är bättre men det är ju i stort sett enbart Renault som kan fixa.

Skywell kommer inte bli en hit pga för högt pris.

Uppdaterat: 2022-09-24 19:16

Jag är betydligt snabbare än Vi bilägare, dålig bevakning på Kinabilar.

Uppdaterat: 2022-10-03 19:01

ViB har väl ingen anställd som sitter på kinesiska ambassadens pressavdelning…

Uppdaterat: 2022-10-03 20:25
Axa skrev:

ViB har väl ingen anställd som sitter på kinesiska ambassadens pressavdelning…

Aha. Så det är därför vi har en som så intensivt vurmar för kinabilar. Tack för input Axa.

Uppdaterat: 2022-10-04 17:30

Ha ha, jag kan garantera att jag har absolut noll 0% med Kina att göra. Kör en amerikansk bil och en koreansk bil. Föregående bil var spansk, dessförinnan, koreansk och dessförinnan svensk.

Uppdaterat: 2022-10-04 17:57
V8-Power skrev:

Ha ha, jag kan garantera att jag har absolut noll 0% med Kina att göra. Kör en amerikansk bil och en koreansk bil. Föregående bil var spansk, dessförinnan, koreansk och dessförinnan svensk.

Axa skriver bara så för han jobbar åt Tjeckiska Ambassaden för att scouta Skoda.

Uppdaterat: 2022-10-04 20:07

Christer
Haha. Ja, jag kanske då och då lyfter fram den Skoda jag kör i vissa trådar men egentligen inte för att det är en Skoda utan för att det är en elbil och jag trivs med det.
Jag propagerar dock inte för Skoda, eller övriga tjeckiska märken.

Uppdaterat: 2022-10-04 21:35

Dags att lägga till ytterligare en Kines, HiPhi kommer till Norge snart så den kommer nog hit också.
Även den en ren lyxbil med troligt startpris runt miljonen.

Säljer bra i den klassen i Kina och hålls högre än de europeiska lyxmärkena där.

Jag tycker den är ganska läcker och verkligen udda.

Uppdaterat: 2022-10-13 21:04

Såg en elbil som jag inte kände igen. Det var en mellanstor SUV med en hel del reklam om modellansering. Han dock inte utläsa vad det var för märke/modell. SAIC? Eller nått? Den var inte snygg.

Uppdaterat: 2022-10-13 21:07

Kolla in HiPhi:
https://youtu.be/0_u86W-wVt8

Ni kanske fattar vad jag menar med att Kineserna leder teknikracet om ni ser filmen.

Xpengs senaste självkörningteknik ser för övrigt bättre ut än Teslas.

Uppdaterat: 2022-10-13 21:16

Axa, det låter som en Maxus Euniq 6.

Uppdaterat: 2022-10-13 21:56

Dags att lägga in en till.
Lotus eletre går att beställa för leverans tidigt 2023.
Det är Geely som äger även Lotus

Uppdaterat: 2022-10-14 16:59

Wey ska börja säljas i Sverige 2022-2023, samma agent som Ora.

Uppdaterat: 2022-10-15 17:36

MG4 verkar trevlig.

Uppdaterat: 2022-10-15 17:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
L. Mäkinen skrev:

Axa, det låter som en Maxus Euniq 6.

Japp det var det. 👍
Såg ut som en låda på fyra hjul.

Uppdaterat: 2022-10-16 18:14

Får lägga till in till.
Smart kommer troligen 2023 och även det märket är numera Geely.

Uppdaterat: 2022-10-20 20:00

Dags att lägga till en 2023
JAC (VW är delägare)

Uppdaterat: 2023-02-04 10:22

Nu är vi alltså uppe i 24 kinesiska märken (hel eller delvis kinaägda)

Uppdaterat: 2023-02-04 10:25

Jag noterar att BYD var 9:e mest sålda bilmärke i Sverige Juli 2023

Uppdaterat: 2023-08-01 16:44
V8-Power skrev:

Jag noterar att BYD var 9:e mest sålda bilmärke i Sverige Juli 2023

ok, men hur ser hela listan ut? (inkl antal bilar)

Uppdaterat: 2023-08-02 00:29
Gillar kurvor och rondeller

Läste att Frankrikes finansminister Bruno le Marie inte var orolig för de kinesiska bilarnas intåg i Europa.
Frankrike kommer inte att ge några subventioner till bilar som inte produceras miljöanpassat och det kommer att slå hårt mot kinesisk industri eftersom den är beroende till största delen av elektricitet som produceras av kolkraft.
Och det finns stora möjligheter att det också blir ett EU-beslut.

Uppdaterat: 2023-08-02 08:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Läste att Frankrikes finansminister Bruno le Marie inte var orolig för de kinesiska bilarnas intåg i Europa.
Frankrike kommer inte att ge några subventioner till bilar som inte produceras miljöanpassat och det kommer att slå hårt mot kinesisk industri eftersom den är beroende till största delen av elektricitet som produceras av kolkraft.
Och det finns stora möjligheter att det också blir ett EU-beslut.

Snacka om att Bruno le Marie lever i en fantasivärld.
Om subventioner finns eller inte, saknar betydelse.
Lycka till att sälja dyra skitbilar, då det kommer finnas billiga o bättre alternativ.

Uppdaterat: 2023-08-02 09:46
Gillar kurvor och rondeller

Men jag gissar att även franske biltillverkare köper bl a batterier tillverkade i Kina - i alla fall nån av tillverkarna....

Uppdaterat: 2023-08-02 10:48
motorcykelentusiasten skrev:

V8-Power skrev:
Jag noterar att BYD var 9:e mest sålda bilmärke i Sverige Juli 2023

ok, men hur ser hela listan ut? (inkl antal bilar)

Finns på mobilitysweden.se

Uppdaterat: 2023-08-02 14:27

Känns lite som att MG tappat farten i vårt land...

Uppdaterat: 2023-08-04 08:11

Ja, MG fick en snabb start med lågprisbilen, men efter prishöjningen finns det ju några till i samma härad.

Uppdaterat: 2023-08-04 08:34

V8-Power skrev: "Stor risk att billiga Kinesiska elbilar tar över marknaden från de etablerade som inte kan leverera elbilar såsom Toyota, Honda, Subaru, Mazda osv och då menar jag vettiga elbilar."
Jaså, men när kommer då dessa billiga kineser?
Än så länge är de få och har inte slagit så väl och kanske för att de inte är så billiga?

Uppdaterat: 2023-08-05 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

V8-Power skrev: "Stor risk att billiga Kinesiska elbilar tar över marknaden från de etablerade som inte kan leverera elbilar såsom Toyota, Honda, Subaru, Mazda osv och då menar jag vettiga elbilar."
Jaså, men när kommer då dessa billiga kineser?
Än så länge är de få och har inte slagit så väl och kanske för att de inte är så billiga?

MG kan man ändå sägas tillsammans med Tesla, vara de som drog igång priskriget, så andra tvingas följa efter.
Att priset pendlar lite upp/ned, är naturligt. Men att trenden är solklar. Kineserna kommer.

Uppdaterat: 2023-08-05 11:43
Gillar kurvor och rondeller

Men var är dom billiga som skulle ta över marknaden?
Jag tycker det är få som kan konkurrera genom priset.

Uppdaterat: 2023-08-05 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I Kina händer det nu, när det händer här, ja kanske om 3-5 år.

Uppdaterat: 2023-08-05 21:17

Kineserna säljs ut till inköpspris nu för de har stora lager som de köpte på sig innan regeringen tog bort elbilsbonusen och sen dog marknaden.

MG ZS årsmodell 2022 har ett leasingpris runt 3 000 kr/mån, men årsmodell 2023 ligger på 5800 kr. Lagerbilarna reas ut. När de är slut är det slut med lågpris.

Stellantis kommer snart upp i produktion i sina nya batterifabriker i Frankrike och Tyskland.

Och gällande ”skitbilar”. Vår vän Bjørn Nyland kör ju sin 100 mila challenge där han sträckkör bilar. På topp 5 hittar vi Citroën ë-C4 ihop med Polestar, Tesla m.fl.

Jämför detta med BYD Atto 3 som tog över en timma mer på sig att klara samma sträcka. Hur kommer det sig?

Atto 3 har ju längre räckvidd på papperet…
45 kWh batteri i Citroën. 60 kWh i Byd.

Förklaringen är:
Citroën klarar upprepade snabbladdningar bättre än Byd utan att storkna. Därför tog Byd över en timma längre på sig att köra samma sträcka.
Byd tappar för mycket laddhastighet. Som Bjørn säger ”rapidgate”. Batteriet överhettas i Byd.

Inte dåligt av ”skitbil” vs de ”tekniskt raffinerade” kineserna med ”innovativt” Blade-batteri.

Jojo…

Kör man i stan spelar det väl ingen roll, men när man tar bilen för att semestra i Sverige på sommaren eller åka till fjällen på sportlovet eller hälsa på släkten över jul, då spelar det roll! Vi har långa avstånd i Sverige. Många som är uppväxta i småorter på landsbygden och som flyttat till städer för att jobba och som har långa sträckor att åka för att besöka släktingar.

Stellantis filosofi: Bättre med mindre batterier och bra laddning, än stora batterier och långsam laddning vid långkörning.

Uppdaterat: 2023-08-12 08:10

För batteriets livslängd är det bättre ju större det är och så långsam laddning som möjligt. En begagnad Stellantis är nog ganska kall.

Uppdaterat: 2023-08-12 09:00

V8 - fast om batteriet ändå överhettas vid långkörning med flera laddningar så är det ju absolut inte positivt (enl Raphaels inlägg avseende Nylands tester). Däremot håller jag med om principen - alltså lite större batteri och inte alltför hög snabbladdnings-effekt. Men det gäller alltså avseende livslängden. Sen finns det ju också andra avvägningar i hela batteri-ekvationen...

Uppdaterat: 2023-08-12 09:58

Jag tycker Nylands tester är bra för att avslöja brister hos tillverkarna men det är otroligt få som har praktisk nytta av dessa tester, om man kör 50 mil ngn enstaka gång per år kanske man kan stå ut med en del väntetid.

Out of specs test där de kör ned en bil till 10% och sedan laddar exakt 15 minuter och ser hur långt de kommer är betydligt mer verklighetsförankrat, dock kör de i 120, 90 hade varit bättre.

Uppdaterat: 2023-08-12 10:25
Raphael skrev:

Och gällande ”skitbilar”. Vår vän Bjørn Nyland kör ju sin 100 mila challenge där han sträckkör bilar. På topp 5 hittar vi Citroën ë-C4 ihop med Polestar, Tesla m.fl.

FEL!
Du kan tanka ned Björns XLS-fil och kolla.
Tex...Tesla 3 LR kör på 9:15-20

Top-5 kör 1000km på 8:55-9:05, Tre Tesla, en Nio och en MB

Här kör han C4 på 11:15. Det är rent USELT.
Och den laddar med bara 75kW
Budgetbilen MG4 64 kWh (lilla batteriet) kör på 10:10!

"Citroen e-C4 1000 km challenge"
https://www.youtube.com/watch?v=IX5000aRx5Q

Sedan jämför du med BYD Atto 3, som har fel på sin laddning?
Du ska jämföra med en BRA bil. Du blir det tuffare för Stellantis bilar.

PS
Renault Megane E-Tech 60 kWh kör också på 11:15
Peugeot e-208 kör på 12:30

Medan ID.3-4 kör på mellan 10:20-45
Slutsats snabb utveckling då en budgetbil MG4 kör på 10:10 på lilla batteriet

Uppdaterat: 2023-08-12 11:40
Gillar kurvor och rondeller

Så låt oss titta på de bilar som Bjørn jämför med. I topp har vi:

Tesla Model Y (9:55)
Nissan Ariya 63 kWh (11:05)
Kia Niro 64 kWh (11:10)
Citroën ë-C4 50 kWh - 45 kWh netto (11:15)
Polestar 2 SR SM (11:15)
Renault Mégane E-tech 60 kWh (11:15).

De är de bästa bilarna, och om ë-C4 är ”skitbil” så innebär det givetvis att alla andra i topp också är ”skitbilar”.

Andra ”skitbilar” är MG ZS 72 kWh (11:20), Byd Tang 86.4 kWh (11:25), Nio ES 8 100 kWh (11:25), Xpeng P7 Performance (11:35), Tesla Model S P85 (11:50), Toyota BZ4X (11:50).

BYD Atto 3 klockar in på 12:15.
Som ni ser finns det en hel drös kineser som är sämre än Citroën. Så var är de fantastiska kineserna med överlägsen teknik? Och Byd med sitt ”innovativa” superbatteri Blade, tillåt mig att le…

Detta är den lista som Bjørn själv visar i hans körning av Byd. Så klaga inte på mig och påstå att jag har fel, klaga på Bjørn för det är han som gjort listan!

Sen detta med att sådana här körningar skulle vara värdelösa. Inte för den som kör långt. Det påstås i tråden att man bara kör 40 mil en gång om året. Jag har över 40 mil till min fritidsstuga. Enkel resa. Nu i sommar har jag genomfört den resan fyra gånger. På ett år är jag i stugan ca 8-10 gånger. Det innebär att jag kör över 40 mil 16-20 gånger under ett år. Om jag nu bara räknar just de resorna.

Jag brukar även åka ner till Småland varje år, det kan bli 1-3 gånger per år. Det är typ 40 mil enkel resa.

Det finns många som kör till fjällen från Stockholm, på sportlovet. Det är en resa på över 60 mil enkel resa. Och för den som åker omkring i Sverige på sommaren under sin semester så kan det också bli många mil.

Så jag förstår inte varför det finns de som tror att ingen kör långt i Sverige och inte har behov av snabbladdning.

Men hellre litet batteri och snabb laddning än tvärtom.

Uppdaterat: 2023-08-12 12:50

Och listan jag hänvisar till finns här…
https://youtu.be/BQN_njq_pNE

Rulla fram till [28:45] och den syns där. Jag har tagit en skärmdump på den och de uppgifter jag skriver är från den listan.

Uppdaterat: 2023-08-12 12:52

Det där är väl en extremt gammal lista som absolut inte gäller.

Ta denna och välj 1000km-fliken så ska du få se!
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit

Citroenen är på plats 69!

Raphael bara för att du kör 40 mil många gånger per år så innebär inte det att alla gör det, dem som gör det väljer bil efter det och majoriteten har nog andra krav.

Uppdaterat: 2023-08-12 13:49
Raphael skrev:

Detta är den lista som Bjørn själv visar i hans körning av Byd. Så klaga inte på mig och påstå att jag har fel, klaga på Bjørn för det är han som gjort listan!

Jo, ditt ansvar då du cherrypickar data för att stödja din vinklade åsikt.
Googla på källkritik.
Som jag o även V8-Power skriver, kolla Björns XLS med all data.

Uppdaterat: 2023-08-13 11:06
Gillar kurvor och rondeller

Det är så enkelt att Stellantis har ganska mediokra elbilar om man skall ge sig ut på lite längre turer. Men som stads/stadsnära transport funkar dom, inget jag skulle ge mig ut på en längre tur med vintertid.
Skall bli intressant vad nya Opel Astra Electric kommer prestera, och framförallt vad den kommer kosta. Hittills har dom varit helt galet dyra i förhållande till prestanda

Uppdaterat: 2023-08-13 11:34

Då var det dags att lägga till en, det var länge sedan sist.

Omoda kommer till Sverige inom kort, kinesiska Chery står bakom det märket.

Ska kosta 350-400000:-
https://www.autotrader.co.uk/content/news/coming-soon-new-chery-omoda-5-ev-specs-price-and-release-info

https://alltomelbil.se/omoda-har-siktet-pa-sverige-med-prispressad-elbil/

Uppdaterat: 2023-08-21 18:11

Ännu en random-kines där priset förmodligen kommer bli högre.

Uppdaterat: 2023-08-21 19:25