Vi Bilägares forum

Volkswagen köper batteri från Hyundai

Volkswagen köper batteri från Hyundai

Hyundai Mobis har tagit emot en stor order från Volkswagen på deras batteriteknik.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-10 16:00

Kommentarer

Tja, verkar vara Volkswagens chans till överlevnad. De tröga hierarkiskt styrda Tyskarna klarar tydligen inte att hänga med i svängarna.

Uppdaterat: 2023-08-10 20:23

Ja, får de till bättre förbrukning/räckvidd till billigare pris så tummen upp.

Uppdaterat: 2023-08-10 21:20
Axa skrev:

Ja, får de till bättre förbrukning/räckvidd till billigare pris så tummen upp.

Ja det är onekligen något Hyundai kan. Så blir troligen ganska bra för VW att få in lite nya innovation. Verkar som om VAG har kört fast, exakt det MC hävdar.

Uppdaterat: 2023-08-10 21:32

Snoid
Nej, det mc menar är att MEB redan är föråldrad. Finns ju inga hinder att stoppa in batterier från Hyundai.

Uppdaterat: 2023-08-10 21:56
Axa skrev:

Snoid
Nej, det mc menar är att MEB redan är föråldrad. Finns ju inga hinder att stoppa in batterier från Hyundai.

Det tror jag det gör, batteriet ligger i botten av plattformen. E-GMP har plats till ett vissts antal celler. Min bil har 73kWh netto, nästa årsmodell har 77kWh, vilket även Kia EV6 har haft. Det var några ”platser” i plattformens batterilager som ”fanns lediga”.
Ioniq 5N får dock drygt 80kWh i batteriet, samma utrymme men större energiinnehåll i cellerna till batteriet. Så det finns hinder, måste finnas plats i plattformen.

Uppdaterat: 2023-08-10 22:11

Var framgår det att VW skall använda exakt likadana paket dom Hyundai själva...

Uppdaterat: 2023-08-10 22:49
Pi skrev:

Var framgår det att VW skall använda exakt likadana paket dom Hyundai själva...

Och vem har skrivit något om det?
Plattformen är gjord för och rymmer ett visats antal battericeller. Och det vet jag att du är riktigt kunnig inom Pi. Det handlar väl om vad som ryms i det utrymmet som plattformen medger. Så jag tror vi menar samma sak Pi. Men i artikeln var det E-GMP plattformen som visades.

Uppdaterat: 2023-08-10 22:58

På en annan sida kan man läsa att VW köper teknik från Hyundai för att använda i den "billiga" ID.2.
Så sannolikt inget 800V till VW den här gången....

https://alltomelbil.se/billigare-elbilen-volkswagen-id-2-far-teknik-fran-hyundai/

Uppdaterat: 2023-08-11 08:09
Power to the people

Snoid
Det finns inga hinder att stoppa i större batteri. Kommande ID7 på MEB kommer ha 86 kWh.

Uppdaterat: 2023-08-11 10:39
Axa skrev:

Snoid
Det finns inga hinder att stoppa i större batteri. Kommande ID7 på MEB kommer ha 86 kWh.

Så klart det finns hinder för att stoppa i ett volymmässigt större batteri. Men ett med högre energitäthet funkar så klart bra.
Så har Hyundai gjort på Ioniq 5 N, enligt vad jag läst på nätet.

Uppdaterat: 2023-08-11 10:47

Snoid
Ja, det är klart att det finns en yttre fysisk gräns för hur stor en modell kan göras med MEB. Uppenbarligen finns iallafall möjlighet till batterier från Hyundai. Även ID2 kommer ju bygga på MEB.
Sedan skulle ett batteri på 80 kWh kunna duga hur bra som helst ifall man fick ner förbrukningen.

Uppdaterat: 2023-08-11 11:09

Är väl så också att VW för att minska ner på utvecklingstiden väljer att köpa in redan existerande teknik/batterier från någon som kan lova att leverera. De vet mycket väl hur fort konkurrenterna kommer fram med nytt. ID.2 förväntar jag mig dyka upp redan nästa år, 2025 är för sent.

Uppdaterat: 2023-08-11 15:15

VAG behöver ta till alla möjligheter för att säkra försörjningen, om de ska kvarstå som en marknadsledare även inom batteribilar.

Uppdaterat: 2023-08-12 09:21
Peter E skrev:

Är väl så också att VW för att minska ner på utvecklingstiden väljer att köpa in redan existerande teknik/batterier från någon som kan lova att leverera. De vet mycket väl hur fort konkurrenterna kommer fram med nytt. ID.2 förväntar jag mig dyka upp redan nästa år, 2025 är för sent.

Fast VW har sagt 2025 och det är på moddade MEB-plattformen så noll chans att den är klar 2024.
Jag tippar att de får svårt med 2025 rent av.
Tråkigt för alla oss som väntar på mindre roligare billigare elbilar.
Den utlovas ha 45mils räckvidd. Snabb utveckling! Premuimbilarna från tyskland har nu 70mil så 45mil om 2-3år är väl rimligt på en mer budgetbil.

Uppdaterat: 2023-08-12 11:00
Gillar kurvor och rondeller

Om VW ID.2 eller Skoda obestämt modelnamn efterträdare Fabia eller lite större Kamiq med enbart eldriven och ska ha dragvikt minst 750 kg innan jag köper i framtiden.

Uppdaterat: 2023-08-12 13:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
motorcykelentusiasten skrev:

Premuimbilarna från tyskland har nu 70mil så 45mil om 2-3år är väl rimligt på en mer budgetbil.

Vilka Tyska premiumbilar har över 70 mils räckvidd? Förutom Lyxbilen EQS för 1,5 mill som har över 70 mil WLTP men klarade 62 mil i Motors sommartest.

Uppdaterat: 2023-08-12 13:38

A6 etron tex.

Besökte BMW igår och enl säljaren kommer i5 ha räckvidd ca 60.
Men sa direkt ”på papperet är högre men det ska man inte gå på”.
Allt över 50mil i verkligheten är kanon idag. Innebär då en officiell siffra uppåt 70

Frågade om deras kunders verkliga världen:
- hybrider 3-4mil
-i3 120, 20-25mil
- i4 m40 50mil
- i4 m50 7-8 mil kortare
(Fick vinter o sommar på i3 då de hade en i familjen)

Ingen frunk på i4/5, inte bra!

Uppdaterat: 2023-08-13 09:25
Gillar kurvor och rondeller

MC.
Audi A6 e-tron sägs få 100kWh batteri det lär ge den stora bilen en räckvidd mellan 50-60 mil.
Och nej, en elbil ligger inte 30% under WLTP i förbrukning på årsbasis, förutsatt att du inte kör med hög medelhastighet.
BMW i5 har 81,2kWh nettokapacitet och 16-19kWh/100km i WLTP förbrukning. Detta ger i bästa fall (om du har de smalaste däcken) en räckvidd på 54 mil. På årsbasis skulle jag gissa på att den lär ha räckvidd på ca 40 mil.
I4 M50 är för stark och inbjuder till att aktivt köra med bilen, så den har ca 40 mil sommar och under 30mil vintertid, allt enligt ägare. Flera har även sålt bilen då det visade sig att den har för kort räckvidd för deras behov.
Som du skriver så går den bakhjulsdrivna betydligt längre.
Men den klassiske BMW köparen är inte den som kramar ur nån längre räckvidd ur bilen 😉 Allt detta enligt BMW i4 FB grupp.

Så vilka Tyska premiumbilar var det nu du avsåg skulle ha en räckvidd på över 70mil ?

Uppdaterat: 2023-08-13 09:55

Det är uppenbart lite för lätt att runda av uppåt när man skall försvara tidigare påståenden. Tror mera på Guran i detta avseende.

Uppdaterat: 2023-08-13 10:04
Mr Snoid skrev:

MC.
Audi A6 e-tron sägs få 100kWh batteri det lär ge den stora bilen en räckvidd mellan 50-60 mil.
Och nej, en elbil ligger inte 30% under WLTP i förbrukning på årsbasis, förutsatt att du inte kör med hög medelhastighet.
BMW i5 har 81,2kWh nettokapacitet och 16-19kWh/100km i WLTP förbrukning. Detta ger i bästa fall (om du har de smalaste däcken) en räckvidd på 54 mil. På årsbasis skulle jag gissa på att den lär ha räckvidd på ca 40 mil.
I4 M50 är för stark och inbjuder till att aktivt köra med bilen, så den har ca 40 mil sommar och under 30mil vintertid, allt enligt ägare. Flera har även sålt bilen då det visade sig att den har för kort räckvidd för deras behov.
Som du skriver så går den bakhjulsdrivna betydligt längre.
Men den klassiske BMW köparen är inte den som kramar ur nån längre räckvidd ur bilen 😉 Allt detta enligt BMW i4 FB grupp.
Så vilka Tyska premiumbilar var det nu du avsåg skulle ha en räckvidd på över 70mil ?

Skrev ”A6 etron tex”
Nya elpassat kommer med stora batterier 70mil. (Dock inte premuim iof)
Men poängen är att körsträckan ökar hela tiden

Uppdaterat: 2023-09-09 16:28
Gillar kurvor och rondeller

Nu ser det ju ut som att Huyndai ska samarbeta med BYD vad gäller batterier så jag gissar att det VW:s samarbete främst handlar om är 800V-tekniken och inte batterierna. Huyndai tillverkar inte heller batterier vad jag vet utan köper från LG med flera.

Uppdaterat: 2023-09-09 16:39
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
MC.
Audi A6 e-tron sägs få 100kWh batteri det lär ge den stora bilen en räckvidd mellan 50-60 mil.
Och nej, en elbil ligger inte 30% under WLTP i förbrukning på årsbasis, förutsatt att du inte kör med hög medelhastighet.
BMW i5 har 81,2kWh nettokapacitet och 16-19kWh/100km i WLTP förbrukning. Detta ger i bästa fall (om du har de smalaste däcken) en räckvidd på 54 mil. På årsbasis skulle jag gissa på att den lär ha räckvidd på ca 40 mil.
I4 M50 är för stark och inbjuder till att aktivt köra med bilen, så den har ca 40 mil sommar och under 30mil vintertid, allt enligt ägare. Flera har även sålt bilen då det visade sig att den har för kort räckvidd för deras behov.
Som du skriver så går den bakhjulsdrivna betydligt längre.
Men den klassiske BMW köparen är inte den som kramar ur nån längre räckvidd ur bilen 😉 Allt detta enligt BMW i4 FB grupp.
Så vilka Tyska premiumbilar var det nu du avsåg skulle ha en räckvidd på över 70mil ?

Skrev ”A6 etron tex”
Nya elpassat kommer med stora batterier 70mil. (Dock inte premuim iof)
Men poängen är att körsträckan ökar hela tiden

Men MC, ingen av dom två finns ännu att köpa.
Min poäng var bilar på marknaden, inte bilar som ännu inte lanserats och ej heller har WLTP klassats.

Edit. Även Peugeot sägs komma med drygt 70 mils räckvidd i nya 3008. Men det återstår så klart att se om bilen kommer prestera i den nivån.
Nio ET5 kommer lanseras med 150kW batteri som sägs ge 100 mil räckvidd.
Men jag tror det först då jag ser vad det blir i verkligheten.

Uppdaterat: 2023-09-09 17:38
Mr Snoid skrev:

Men jag tror det först då jag ser vad det blir i verkligheten.

Det är en väldigt bra utgångspunkt.

Uppdaterat: 2023-09-09 18:33
Pi skrev:

Mr Snoid skrev:
Men jag tror det först då jag ser vad det blir i verkligheten.

Det är en väldigt bra utgångspunkt.

Ja, min erfarenhet ger att det är möjligt att nå WLTP värdena några gånger per år då vädret är varmt och det inte blåser motvind samt att man kör på vanlig landsväg i maklig takt. Då kan man till och med köra snålare än deklarerad förbrukning. Räckvidden är mest en siffra på ett papper och ganska oväsentlig för de flesta bilister. Förutom ett fåtal handelsresande eller de som baserar behovet på att bilen skall funka exakt som en ICE bil.
Själv skulle jag aldrig betala merkostnaden för att få ett extrastort batteri.

Uppdaterat: 2023-09-09 20:10