Vi Bilägares forum

Leverantörsproblem hos Fisker

Leverantörsproblem hos Fisker

Produktion av crossovern Ocean är i full gång men antalet produktioner blir lite mindre än väntat. 

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-09 16:00

Kommentarer

Kul att de har kommit igång med tillverkningen och levererar. Det är ju skönt att ha kö till sina bilar, till skillnad mot Aiways som har problem att få tag på kunder till sina bilar.
Jag tror på Fisker Ocean, skulle gärna vilja ha en sådan själv.

Uppdaterat: 2023-08-09 16:15

Mmm, kan förtydligas att det är en underleverantör som inte skalat upp produktionen i den omfattning som Fisker beställt, men enligt Henrik Fisker ska det vara löst i slutet av augusti. Så de ligger bara lite efter planen.
(Jodå jag läste originalnyheten från Reuters, den var lite längre än ViB:s text).

Uppdaterat: 2023-08-09 20:42

Igen!?
I validering ingår också leverantörerna -funktion, kvalitet och produktionsförmåga. Jag vill minnas att även förra gången, skyllde Fisker på leverantör.
Det är naturligt - men obra - att det blir "kö", om man inte levererar.

Uppdaterat: 2023-08-10 09:01

Det kan vara så enkelt som att en underleverantör inte har trott på prognoserna från Fisker och vågat beställa det som behövs. Biltillverkare med väl tilltagna planer är det gott om i världen. Går stora kunden omkull har man ingen avsättning för det man gjort och får inte betalt för det man faktiskt redan levererat.

Uppdaterat: 2023-08-10 11:12

...och just Fisker som kunde borde ju göra de flesta leverantörer lite skeptiska...

Uppdaterat: 2023-08-10 12:12

Tjalle, det handlar om en komplicerad komponent som Fisker designat och som kräver mer manuell hantering, är mer arbetsintensiv och kräver specialistkompetens. Underleverantören har inte hunnit utbilda arbetskraften som behövs för att möta Fiskers beställning. Men detta ska vara löst i slutet av augusti.
Detta gör att något färre bilar än planerat rullar ut just nu.
Jag vill poängtera att underleverantören tillverkar komponenten. Ocean är i produktion och har levererat bilar sedan i maj. Om de inte hade fått denna komponent så hade de inte kunnat producera några bilar alls.
Så komponenten är i produktion.
I juli tillverkades 1,022 Ocean och produktionsmålet var 1400.

Uppdaterat: 2023-08-10 19:20

Mäkinen, så du menar att underleverantören inte har utbildat personal för att de inte vill leverera den mängd som Fisker beställt? Då bryter de i praktiken kontraktet.
Varför har de levererat komponenter till 1022 bilar i juli då (istället för 1400 som var beställningen) om de inte litade på Fisker?
Verkar mer logiskt att säga upp kontraktet och inte leverera alls om man inte vill ha de pengarna.

Gällande Fiskers ekonomi så gör Fisker nu en förlust på 25 cent per aktie, vilket faktiskt är lägre än de 28 cent som analytiker har räknat med. Så Fisker går bättre än förutspått.

Analytiker räknar med att Fisker Inc. kommer gå med vinst under fjärde kvartalet i år och framåt.

Informationen kommer från Akash Sriram på
Thomson Reuters som skrev den artikel på Reuters som jag antar är underlaget för ViBs artikel.

Uppdaterat: 2023-08-10 19:30

Raphael,
Jag skrev vad jag anser kan vara en logisk förklaring. Herr Fisker har inte alltid lyckats med sina projekt.

Vad är det för komponent?

Uppdaterat: 2023-08-10 20:25

Mäkinen, Fiskers förra bilföretag gick i konkurs därför att batterileverantören kinesiska A123 Systems gick i konkurs. A123 Systems tvingades till återkallningar av batterier två gånger, och klarade sig inte ekonomiskt pga det. Det drabbade Fisker Automobile hårt. Den amerikanska staten ändrade dessutom villkoren för sina lån, de lån som Fisker Automobile hade startats med. På grund av de nya villkoren och begränsningar för statliga lån så fick inte Fisker Auto nya lån för att hålla sig flytande medan de ordnade en ny leverantör av batterier.
Inget av detta var Henrik Fiskers fel. Det var inte han som satte A123 Systems i konkurs. Henrik Fisker är helt oskyldig i detta.

Exakt vilken komponent det handlar nu om har inte offentliggjorts. Det som är sagt är att det är en ”vital component” för bilen, som är komplex och kräver manuell hantering av arbetare med specialistkompetens, och leverantören har inte hunnit med att växla upp produktionen.

I juli tillverkades därför 1022 bilar mot planerade och beställda 1400. Den här komponenten levereras alltså, är i produktion, annars hade Fisker inte kunnat producera 1022 bilar i juli.

Leverantören har utlovat att de når produktionsmålet för komponenten i slutet av augusti, sen är det full fart.

Uppdaterat: 2023-08-12 07:47

Om det är en vital komponent, som kräver "handpåläggning av utbildad/skicklig personal" - dessutom konstruerad av Fisker, skall, naturligtvis, Fisker ha extra koll.
Detta ingår, självklart, i valideringsprocessen - om man har någon.

Uppdaterat: 2023-08-12 16:17
Raphael skrev:

Inget av detta var Henrik Fiskers fel.

Henrik Fisker är helt oskyldig i detta.

Klart han är skyldig!
Det är amatörmässigt att sätta sig i beroendeställning på detta sätt.
Då detta hänt flera ggr och det påstås även vara orsaken till en konkurs, visar bara på hur amatörsmässigt det är.
De har alltså DESSUTOM ingen förmåga att lära av misstag.
Känns stabilt att köpa en bil från firman…

Uppdaterat: 2023-08-13 09:06
Gillar kurvor och rondeller
Tjalle skrev:

Om det är en vital komponent, som kräver "handpåläggning av utbildad/skicklig personal" - dessutom konstruerad av Fisker, skall, naturligtvis, Fisker ha extra koll.
Detta ingår, självklart, i valideringsprocessen - om man har någon.

Yepp.
Ett till exempel på hur kass de driver firman

Uppdaterat: 2023-08-13 09:08
Gillar kurvor och rondeller