Vi Bilägares forum

Volkswagen bygger bil med Xpeng

Volkswagen bygger bil med Xpeng

Volkswagen har inlett ett samarbete med den kinesiska biltillverkaren Xpeng för att klara sig bättre på den kinesiska marknaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-27 13:50

Kommentarer

De har köpt 5% av Xpeng men även ingått samarbete med SAIC dvs kinesiska staten (MG och Maxus i Sverige).
If you can’t beat them join them…

Uppdaterat: 2023-07-27 16:31
V8-Power skrev:

De har köpt 5% av Xpeng men även ingått samarbete med SAIC dvs kinesiska staten (MG och Maxus i Sverige).
If you can’t beat them join them…

Xpeng och SAIC ligger långt framme, och VW har stora problem med att snabbt få fram en ny elplattform då dagens inte är bra nog OCH för dyr - så fattar orsaken.
Men detta visar bara att VW har stora problem tyvärr. De vet om att de inte kan sälja bilar i premiumklassen till premiumpris. Så återstår budget och mellanklassen, typisk VW-marknad. Då behöver man kunna tillverka&sälja billiga elbilar...som man inte kan just nu.

En BMW och MB kan vara dyra, så de klarar sig lite längre innan även detta segment blir utkonkurrerat av andra (Tesla o BYD + kineserna)

Uppdaterat: 2023-07-28 14:04
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Vad menar du?
MEB är fortsatt potent plattform och nu har de även den nya plattformen PPE som har 800-voltsteknik.

Uppdaterat: 2023-07-28 16:45
Axa skrev:

Mc
Vad menar du?
MEB är fortsatt potent plattform och nu har de även den nya plattformen PPE som har 800-voltsteknik.

VW har ju själva sagt att de ligger efter.
Och varför skulle de samarbeta om de INTE låg efter?
De lade ned sin kommande elplattform. Så hur skulle de bygga en billig nog och tekniskt bra nog bil?

Uppdaterat: 2023-07-29 08:00
Gillar kurvor och rondeller

Fast VWs kommande id.2 som skall vara "billig" är väl rimligen byggd på deras egna plattform eftersom den varit projekterad under relativt lång tid.

Uppdaterat: 2023-07-29 09:35

VW gå ju all in på Kina. De köpte ju mjukvaruutveckling tidigare och nu plattform samt delägarskap.
Överlevnadsinstinkt...

Uppdaterat: 2023-07-29 10:30

Som jag läst mig till så handlar VWs samarbete med kinesiska tillverkare att bibehålla/öka marknadsandelarna i Kina.

Hur har de lagt ner en kommande plattform när de lanserar Q6 på nya PPE?

Uppdaterat: 2023-07-29 10:45

VAG har tyvärr gjort sig av med sin tidigare VD Herbert Diess, som verkligen försökte transformera den tröga organisationen för att inte tappa för mycket konkurrenskraft. Att de agerar genom att köpa in sig lite här och var hos kinesiska elbils start-ups tyder på en viss desperation, vilket inte skapar framgång. VAG måste arbeta internt och få ordning/verkningsgrad hos sina egna utvecklare först. Med de gigantiska resurser och pengar VAG spenderat på elbilsplatformar, har det blivit lite för mycket av "Kejsarens nya kläder", vilket är ett underbetyg på organisationen.

Uppdaterat: 2023-07-29 20:49
Pi skrev:

Fast VWs kommande id.2 som skall vara "billig" är väl rimligen byggd på deras egna plattform eftersom den varit projekterad under relativt lång tid.

Minst två år bort. Plattformen enl VW är en uppdatering av den nuvarande MEB-plattformen.
Därmed utmanande att hänga med i pris o funktionsrallyt.
Därmed behov av ny plattform

Uppdaterat: 2023-08-01 16:23
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Som jag läst mig till så handlar VWs samarbete med kinesiska tillverkare att bibehålla/öka marknadsandelarna i Kina.
Hur har de lagt ner en kommande plattform när de lanserar Q6 på nya PPE?

Olika plattformar för olika bilar.
En för dyra, PPE och en kommande som lades ned som skulle bli mer flexibel = billigare att undvika flera olika plattformar.

Då PPE nu är gammal =ej så flexibel = behövs flera olika = kinaplattformar.

Enl Wikipedia
” Premium Platform Electric (PPE) is a modular car platform for electric cars being developed by Volkswagen Group brands Audi and Porsche.[1][2][3] The platform will be for larger electric vehicles which are not suitable for the Volkswagen Group MEB platform, although Audi will also build cars with the smaller platform.[3] Details of the platform were first revealed in 2019”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_Premium_Platform_Electric

Uppdaterat: 2023-08-01 16:31
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

VAG har tyvärr gjort sig av med sin tidigare VD Herbert Diess, som verkligen försökte transformera den tröga organisationen för att inte tappa för mycket konkurrenskraft. Att de agerar genom att köpa in sig lite här och var hos kinesiska elbils start-ups tyder på en viss desperation, vilket inte skapar framgång. VAG måste arbeta internt och få ordning/verkningsgrad hos sina egna utvecklare först. Med de gigantiska resurser och pengar VAG spenderat på elbilsplatformar, har det blivit lite för mycket av "Kejsarens nya kläder", vilket är ett underbetyg på organisationen.

Yepp.
Underbetyg, de var topp-3 ett tag globalt.
Nu halkar de efter o det snabbt.
Sorgligt

Uppdaterat: 2023-08-01 16:33
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Det finns inget som hindrar att PPE används av flera bolag i koncernen.
Sedan verkar du inte riktigt förstå MEB. Den är skalbar och kan användas i allt från småbilar till kommande ID7.
Det finns ingen anledning för VW att ha bråttom med ny plattform. MEB är en högst potent plattform som kommer duga ett antal år framöver. Nackdelen är de redan investerade produktionskostnaderna. Tekniskt håller den och det finns inga hinder att uppgradera enskilda komponenter.

Uppdaterat: 2023-08-01 19:01
Axa skrev:

Mc
Det finns inget som hindrar att PPE används av flera bolag i koncernen.
Sedan verkar du inte riktigt förstå MEB. Den är skalbar och kan användas i allt från småbilar till kommande ID7.
Det finns ingen anledning för VW att ha bråttom med ny plattform. MEB är en högst potent plattform som kommer duga ett antal år framöver. Nackdelen är de redan investerade produktionskostnaderna. Tekniskt håller den och det finns inga hinder att uppgradera enskilda komponenter.

Har för mig att MC trodde ID3, som byggs på MEB, var framhjulsdriven.
Så jag tar inte så allvarligt på dom spekulationerna.
Ligger något agg mot VAG bakom det hela, kanske för att dom har en bättre elbilsplattform än MB 😉
Själv håller jag Hyundai’s E-GMP plattform som en av de bästa i dag.

Uppdaterat: 2023-08-01 19:09

Snoid
Jag vet inte riktigt vad det är som ska förväntas av plattformen. Fördelen är att plattformen kan användas till en hel radda framtida modellstorlekar. Eventuella förbättringar sker genom att ta fram modernare komponenter tex energitätare batteri, effektivare motorer, etc. Naturligtvis finns en gräns, plattformen kan ju inte uppdateras till 800v. På den punkten har E-GMP en fördel.

Uppdaterat: 2023-08-01 20:39
Mr Snoid skrev:

Har för mig att MC trodde ID3, som byggs på MEB, var framhjulsdriven.
Så jag tar inte så allvarligt på dom spekulationerna.
Ligger något agg mot VAG bakom det hela, kanske för att dom har en bättre elbilsplattform än MB 😉
Själv håller jag Hyundai’s E-GMP plattform som en av de bästa i dag.

Det tror jag inte har någonsin påstått, så länka till det citatet tack.

Och lägg ned spydigheten om agg.
Kan förövrigt upplysa om att det tvärtom vore supertrist om VW inte överlever och är framgångsrik. Jag vill ju ha framgångsrika tyska företag. De om några i EU har kraft och förmåga att klara det tuffa elbilsomställningen.

Medhåll på Hyundai’s o Kia's 800V-plattform. Toppklass! Är väl den du menar?
Deras Kona och systern (namn?) är även de finfina bilar givet priset.

Uppdaterat: 2023-08-07 21:28
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Har för mig att MC trodde ID3, som byggs på MEB, var framhjulsdriven.
Så jag tar inte så allvarligt på dom spekulationerna.
Ligger något agg mot VAG bakom det hela, kanske för att dom har en bättre elbilsplattform än MB 😉
Själv håller jag Hyundai’s E-GMP plattform som en av de bästa i dag.

Det tror jag inte har någonsin påstått, så länka till det citatet tack.
Och lägg ned spydigheten om agg.
Kan förövrigt upplysa om att det tvärtom vore supertrist om VW inte överlever och är framgångsrik. Jag vill ju ha framgångsrika tyska företag. De om några i EU har kraft och förmåga att klara det tuffa elbilsomställningen.
Medhåll på Hyundai’s o Kia's 800V-plattform. Toppklass! Är väl den du menar?
Deras Kona och systern (namn?) är även de finfina bilar givet priset.

Beklagar, det var detta du påstod om iD3:
”Den bygger på ett fossilbilchassi, där har du svaret.
Därför har de ingen frunk.
Ingen modern elbilsplattform har så dålig systemarkitektur som tex ID och alla andra som byggt om ett gammalt chassi”

Varvid jag jag ödmjukt upplyste dig om att det är VAG:s modernaste dedikerade MEB elbilsplattform som även ID3 har, dvs inget gammalt chassi.
Så kasta inte allt för mycket sten i ditt eget glashus.

Uppdaterat: 2023-08-07 22:27
Mr Snoid skrev:

Beklagar, det var detta du påstod om iD3:
”Den bygger på ett fossilbilchassi, där har du svaret.
Därför har de ingen frunk.
Ingen modern elbilsplattform har så dålig systemarkitektur som tex ID och alla andra som byggt om ett gammalt chassi”
Varvid jag jag ödmjukt upplyste dig om att det är VAG:s modernaste dedikerade MEB elbilsplattform som även ID3 har, dvs inget gammalt chassi.
Så kasta inte allt för mycket sten i ditt eget glashus.

Börjar på ny tråd, citat-stödet är dåligt tyvärr

Fast modernast stämmer ju inte. VW-gruppen har ju en 800V-plattform som Taycan och Audi's sportbil har.
Men gammalt är det tveklöst, inte till år som du troligen menar. utan till konkurensförmåga.
Och den numera avskedade chefen hade ett ny plattform på G som stoppades. Fanns ett skäl till att han ville ersätta MEB.
Fortsätter förklara strax

Uppdaterat: 2023-08-07 22:42
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Beklagar, det var detta du påstod om iD3:
”Den bygger på ett fossilbilchassi, där har du svaret.
Därför har de ingen frunk.
Ingen modern elbilsplattform har så dålig systemarkitektur som tex ID och alla andra som byggt om ett gammalt chassi”
Varvid jag jag ödmjukt upplyste dig om att det är VAG:s modernaste dedikerade MEB elbilsplattform som även ID3 har, dvs inget gammalt chassi.
Så kasta inte allt för mycket sten i ditt eget glashus.

Börjar på ny tråd, citat-stödet är dåligt tyvärr
Fast modernast stämmer ju inte. VW-gruppen har ju en 800V-plattform som Taycan och Audi's sportbil har.
Men gammalt är det tveklöst, inte till år som du troligen menar. utan till konkurensförmåga.
Och den numera avskedade chefen hade ett ny plattform på G som stoppades. Fanns ett skäl till att han ville ersätta MEB.
Fortsätter förklara strax

Dom är ju jämngamla
J-plattformen som Etron GT och Taycan bygger på är väl en elektrifiering av Porsches MSB plattform som dom kallar J1.
Den har ju till och med kvar sin rejäla kardantunneln. Men har som Hyundai ett 800V system från Rimac (som Hyundai är delägare i)
Mig veterligen är MEB plattformen VAG:s första dedikerade elbilsplattform.
Men varför den skulle ha dålig konkurrensförmåga kan jag inte förstå. Är väl inget sämre än vad MB eller BMW hittills har åstadkommit? Och klart bättre än Stellantis.

Uppdaterat: 2023-08-07 23:20
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Beklagar, det var detta du påstod om iD3:
”Den bygger på ett fossilbilchassi, där har du svaret.
Därför har de ingen frunk.
Ingen modern elbilsplattform har så dålig systemarkitektur som tex ID och alla andra som byggt om ett gammalt chassi”
Varvid jag jag ödmjukt upplyste dig om att det är VAG:s modernaste dedikerade MEB elbilsplattform som även ID3 har, dvs inget gammalt chassi.
Så kasta inte allt för mycket sten i ditt eget glashus.
Börjar på ny tråd, citat-stödet är dåligt tyvärr
Fast modernast stämmer ju inte. VW-gruppen har ju en 800V-plattform som Taycan och Audi's sportbil har.
Men gammalt är det tveklöst, inte till år som du troligen menar. utan till konkurensförmåga.
Och den numera avskedade chefen hade ett ny plattform på G som stoppades. Fanns ett skäl till att han ville ersätta MEB.
Fortsätter förklara strax

Dom är ju jämngamla
J-plattformen som Etron GT och Taycan bygger på är väl en elektrifiering av Porsches MSB plattform som dom kallar J1.
Den har ju till och med kvar sin rejäla kardantunneln. Men har som Hyundai ett 800V system från Rimac (som Hyundai är delägare i)
Mig veterligen är MEB plattformen VAG:s första dedikerade elbilsplattform.
Men varför den skulle ha dålig konkurrensförmåga kan jag inte förstå. Är väl inget sämre än vad MB eller BMW hittills har åstadkommit? Och klart bättre än Stellantis.

Har du missat att VW snabb-uppdaterar MEB för att inte halka efter?

"The reported €1.5 billion (£1.3bn) investment, which encompasses the development of more advanced battery cell, power electronics and inverter technology among other changes, comes as the Volkswagen Group begins to roll back on plans originally initiated by former CEO Herbert Diess, following an internal review of future electric car expenditure and processes, much of which has now been placed on hold for further consideration by its board members.

The internal review identified the four-year-old MEB platform, which supports both single-motor rear- and dual-motor four-wheel drive, as a central pillar in instilling greater competitiveness, economies of scale, production efficiency and profitability into the company’s planned electric models."

Notera sista meningen!
"ökad konkurrenskraft, stordriftsfördelar, produktionseffektivitet och lönsamhet"
De lägger alltså 1.5 billion Euro på detta!

Artikeln fortsätter
"Other changes planned for the MEB platform include an increase in charging capacity. Nothing is official yet, although an internal document cited by FAZ is claimed to reveal the upgraded MEB structure will support charging at speeds of between 175kW and 200kW. This represents a significant increase on the peak 135kW of existing MEB-based models.
Despite the investment, though, the updated MEB platform is expected to retain a 400V electric architecture in the interests of cost competitiveness."

Dvs ökad laddhastighet för att dagens 135kW inte är bra nog.

Skälet till att modifiera MEB är pga att de stoppade den nya SSP-plattformen som sparkade chefen hade på G, för att ersätta MEB 2025.
Nu är SSP planerad igen verkar det som men nu lutar det åt 2029/30.
Så nu tvingas de modeller som skulle haft den nya SSP-plattformen 2025 köra vidare på MEB istället, inte alls bra!!
Allt för att spara pengar!
Det tvingar även Audi och Porsche till funderingar om sina kommande bilar. Som nu inte har SSP som de räknade med.

"Plans for the construction of a new manufacturing site in Warmenau, close to Volkswagen’s Wolfsburg headquarters in Germany, specifically for SSP platform models have also been abandoned, in a move that is claimed to provide savings of up to €2bn (£1.7bn)."

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-extends-meb-lifespan-radical-strategy-overhaul

Läs hela, texten fortsätter efter reklam, lätt att missa

Sammanfattning:
VW-group har alltså 5 plattformar att rodda samtidigt
- egen MEB
- egen MEB-modifierad
- egen 800V
- samarbete med Xpeng (företrädesvis VW-gruppens billigare biler ser det ut som)
- samarbete med SAIC (VW och Audi ser det ut som, något oklart)
Båda dessa samarbeten sägs gälla Kina-bilar men ska de exporteras eller ej?
Mycket är oklart, någon som vet mer?

- vad kommer Audi o Porsche göra iställen för försenade SSP? Egna plattform eller extern leverantör?

Stökigt för VW.
Ser det bra ut tycker ni?
Lider med VW, tyskarna och vi andra i EU

Uppdaterat: 2023-08-08 00:26
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Det verkar som att du inte förstår det du citerar. VW konstaterar ju att MEB-plattformen ger de fördelar som du själv räknar upp.
Vidare förstår du inte plattformstänk. Det är inte en modifierad MEB de pratar om utan uppgradering av ingående komponenter.

Fortfarande. Lista gärna vad det är som gör MEB underlägsen andra plattformar i liknande bilar.

Uppdaterat: 2023-08-08 11:55
Axa skrev:

Mc
Det verkar som att du inte förstår det du citerar. VW konstaterar ju att MEB-plattformen ger de fördelar som du själv räknar upp.
Vidare förstår du inte plattformstänk. Det är inte en modifierad MEB de pratar om utan uppgradering av ingående komponenter.
Fortfarande. Lista gärna vad det är som gör MEB underlägsen andra plattformar i liknande bilar.

Ja det är väl fullt normalt med kontinuerlig uppgradering av elbilsplattformen, både hårdvara och mjukvarumässigt. Det håller alla tillverkare på med. T.ex har E-GMP fått effektivare motorer på Ioniq 6

Uppdaterat: 2023-08-08 12:41

Ja, att MEB skulle få snabbare laddning har pågått i mer än ett år. Min årsmodell har ju fått snabbare laddning och ryktet har varit att VW ska ordna upp till 175 kW via OTA. Dvs utan komponentuppgradering.

MEB kommer leva som deras tidigare plattformar. Det finns en grund som de uppdaterar allt eftersom. MQB lever ju fortfarande.

Uppdaterat: 2023-08-08 12:54
Mr Snoid skrev:

Ja det är väl fullt normalt med kontinuerlig uppgradering av elbilsplattformen, både hårdvara och mjukvarumässigt. Det håller alla tillverkare på med. T.ex har E-GMP fått effektivare motorer på Ioniq 6

Ja det är fullt normalt, men VW kommer med sin första modifiering om några år, medan tex Tesla redan haft åtskilliga...
Gamle chefen fick gå o de lade ned hans arbete med en ny modulär platform, mer liknande Teslas.
Istället får de modda MEB-plattformen.

Uppdaterat: 2023-08-09 12:20
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Mc
Det verkar som att du inte förstår det du citerar. VW konstaterar ju att MEB-plattformen ger de fördelar som du själv räknar upp.
Vidare förstår du inte plattformstänk. Det är inte en modifierad MEB de pratar om utan uppgradering av ingående komponenter.
Fortfarande. Lista gärna vad det är som gör MEB underlägsen andra plattformar i liknande bilar.

Semantik - modifiering vs uppgradering. Det viktiga är att den förbättras eller?
Fel ord enl dig = jag förstår inte plattformstänk??

MEB underlägsen pga att VW har svårt att konkurrera med andra som tillverkar elbilar effektivare (billigare och mer funktionalitet)
Står ju i artikeln som du uppenbarligen läser annorlunda.
Men varför skulle de annars behöva uppdatera plattformen med din lydelse?
Då Kia/hyundai redan idag har 800V och skitsnabb laddning till hyfsad kostnad (Ioniq5)... får VW vänta på SSP närmare 2030 som planeras ha 800V och laddning upp till 350kW.
Oberoende tekniska reviwers har hyllat Kia/hyundai, Tesla och BYD som topp tre i plattformteknologi.

Uppdaterat: 2023-08-09 12:39
Gillar kurvor och rondeller

Såvitt jag sett i tester finns det åtskilliga märken som har större problem med att ladda snabbt än vad MEB kan prestera - inte minst Kina-märken, Kia/Hyundais storsäljare och Stellantis-bilarna. För att ta några exempel. Och Tesla har ju inte heller 800V-teknik.

Uppdaterat: 2023-08-09 13:14
Pi skrev:

Såvitt jag sett i tester finns det åtskilliga märken som har större problem med att ladda snabbt än vad MEB kan prestera - inte minst Kina-märken, Kia/Hyundais storsäljare och Stellantis-bilarna. För att ta några exempel. Och Tesla har ju inte heller 800V-teknik.

Ja, men laddning var ett exempel. Se på helheten. Over-the Air-upgrade är en annan.
Trunken har jag nämt tidigare. En modern plattform har kompakt motorinstallation som ökar lastutrymmet fram o bak.
Sedan hur effektivt bilen hanterar batteriets laddning/urladdning och funktioner (kupevärme/AC tex) för att snåla med elektronerna.
Hur effektivt bilen byggs. Hur billiga material man kan använda. Att inte sitta i beroendeställning till underleverantörer. (chipbrist har flera tillverkare skyllt på, har Tesla skyllt på det?)
Många faktorer gör en plattform modern eller åldersdomlig.
Gigacasting kräver ny/modifierad plattform tex.

Uppdaterat: 2023-08-09 14:13
Gillar kurvor och rondeller

Hur effektivt bilen byggs ser jag ingen fördel med för kunden. Det är såna saker som tidigare gjort att bilar blivit framhjulsdrivna och fått varianter av MacPherson i stället för camberkompenserande hjulupphängning. Att byta ut trasiga moduler tenderar att bli mer kostsamt än att hantera enskilda komponenter.

Uppdaterat: 2023-08-09 14:52

Mc
Uppenbart att du inte vet vad du pratar om.
Vilka funktioner är det MEB saknar som andra har?
Ok, du har tagit upp 800V vilket jag oxå påpekat inte kommer kunna uppgraderas till. I övrigt så har de redan effektiviserat drivlinan. Bara jämföra tidiga versioner med nysläppta. Effektiviseringar sker genom bättre komponenter, MEB möjliggör detta. OTA finns redan. Jag har fått en antal uppdateringar senaste året.
Jag har då inte märkt av att det skulle vara mindre utrymme pga MEB eller avsaknad av frunk. Det är gott om plats i en ID4.

Jag förstår fortfarande inte vad det är du anser MEB saknar? Och som motiverar att man skulle välja bort MEB.

Uppdaterat: 2023-08-09 15:31