Vi Bilägares forum

Hyundai Ioniq 6 kör om Tesla i förbrukningstest

Hyundai Ioniq 6 kör om Tesla i förbrukningstest

Hyundai har flera modeller på topplistan över de effektivaste elbilarna. Samtidigt har Volvo blivit bättre än tidigare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-08 10:16

Kommentarer

XC40 visar problemet med tester som inte utförs samtidigt. Även om testet är detsamma så är ju inte bilarna det.

Uppdaterat: 2023-08-08 12:18

Är det liknande typ av test som norska Motor?

Uppdaterat: 2023-08-08 12:58

"Hyundai Ioniq 6 har en speciell design för att sänka luftmotståndet, och det visar att elbilar inte alltid behöver ett stort batteri för att få lång räckvidd"
Jaha det är till att vara "miljöskadad" av bilbranschen när man tycker att 77,4 är ett "litet" batteri.
Om den versionen inte utgått, så är väl det minsta i 6 ett batteri på 53.

Vad det gäller genomsnittsförbrukning presterade Astra "Electric" vid ett provkörningstest 15,3 kWh/100 km i normalt körläge med inkopplad AC och en hastighet på upp till 130 km/t.
I högre hastighet (som 130) har Ioniq 6 förmodligen alltid lägre förbrukning genom lågt luftmotstånd, men med sjunkande hastighet spelar vikten större roll och då är det inte självklart att den är snålare än Astra som väger 100 - 150 kg mindre än 53 kWh versionen och 235 kg mindre än den testade versionen.
I stadstrafik där vikten har all betydelse och luftmotstånd obetydligt (om man inte talar om lådformade fordom med en "vägg" i fronten) lyckades en förare komma ner i en förbrukning på 8,6 kWh/100 km.

En tung bil kan aldrig vara den mest effektiva, utom i de specifika situationer då vikten har liten betydelse.

Uppdaterat: 2023-08-08 13:13

Ioniq6 är så extremt ful så klockorna stannar och dessutom opraktisk.
Dubbla ankstjärtar under bakrutan där går gränsen.

Inte ens om man tog sig 152 mil skulle jag välja en sån bil.

Uppdaterat: 2023-08-08 17:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ioniq6 är så extremt ful så klockorna stannar och dessutom opraktisk.
Inte ens om man tog sig 152 mil skulle jag välja en sån bil.

Nu förstår jag varför jag tycker det är en fräck bil.
Hade undrat en god stund varför jag gillar den där bilen, blir helt självklart då MSO tycker den är ful och opraktisk 🤣😂 inser att vi har helt olika preferenser i fråga om en automobil.

Uppdaterat: 2023-08-08 18:00

Jag måste tyvärr hålla med MSO här och det syns även på försäljningen, den säljer inte någonstans i stort sett i världen utan står och samlar damm.

Uppdaterat: 2023-08-08 19:06
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Ioniq6 är så extremt ful så klockorna stannar och dessutom opraktisk.
Inte ens om man tog sig 152 mil skulle jag välja en sån bil.
Nu förstår jag varför jag tycker det är en fräck bil.
Hade undrat en god stund varför jag gillar den där bilen, blir helt självklart då MSO tycker den är ful och opraktisk 🤣😂 inser att vi har helt olika preferenser i fråga om en automobil.

Helt enig! Jag gillar ju den för att den faktiskt sticker ut och inte är tjeckisk formfranska.

Uppdaterat: 2023-08-08 19:14
Power to the people

Har ni suttit i den och sett bagaget, det är också ganska avtändande utöver utseendet för att inte nämna elefanten i rummet (priset).

Uppdaterat: 2023-08-08 19:25
V8-Power skrev:

Har ni suttit i den och sett bagaget, det är också ganska avtändande utöver utseendet för att inte nämna elefanten i rummet (priset).

Jo den är för dyr. Har ett gammalt klassiskt brevlåda inkast. Men jag sitter oförskämt bra, troligen hade dom min 192 cm långa smala lekamen som mall för sätena. (Sitter lika bekvämt i min Ioniq 5, klart bättre än jag suttit någonsin i en bil)
Ful/Snygg är som vanligt upp till betraktaren.
Jag hoppas på att det, tack vare den usla försäljningen, kommer bra erbjudanden. För som väl fungerande elbil är den jäkligt bra.
Verkligen bra fullutrustad elbil för 700 kkr. Är väl egentligen inget som sticker ut?

Uppdaterat: 2023-08-08 19:52
Grosser skrev:

Mr Snoid skrev:
mso 1000 skrev:
Ioniq6 är så extremt ful så klockorna stannar och dessutom opraktisk.
Inte ens om man tog sig 152 mil skulle jag välja en sån bil.
Nu förstår jag varför jag tycker det är en fräck bil.
Hade undrat en god stund varför jag gillar den där bilen, blir helt självklart då MSO tycker den är ful och opraktisk 🤣😂 inser att vi har helt olika preferenser i fråga om en automobil.

Helt enig! Jag gillar ju den för att den faktiskt sticker ut och inte är tjeckisk formfranska.

Jag gillar även Lexus RZ, men där kan man verkligen snacka om ohemul bil. Men den tilltalar mig.
Det jag vet är att jag aldrig kommer köpa en Tysk/Tjeckisk formfranska. Maken till avtändande design får man leta efter 🤣

Uppdaterat: 2023-08-08 20:28

Priset är en avtändande faktor, ja. Men jag jämförde IQ6 med en i4 i bilhallen förra veckan, och hör och häpna föredrog jag ändå Hyndan. Mer bil (och mindre motorhuv) för pengarna - trots sedan-bakluckan...

Uppdaterat: 2023-08-08 19:53
Power to the people
Mr Snoid skrev:

Grosser skrev:
Mr Snoid skrev:
mso 1000 skrev:
Ioniq6 är så extremt ful så klockorna stannar och dessutom opraktisk.
Inte ens om man tog sig 152 mil skulle jag välja en sån bil.
Nu förstår jag varför jag tycker det är en fräck bil.
Hade undrat en god stund varför jag gillar den där bilen, blir helt självklart då MSO tycker den är ful och opraktisk 🤣😂 inser att vi har helt olika preferenser i fråga om en automobil.
Helt enig! Jag gillar ju den för att den faktiskt sticker ut och inte är tjeckisk formfranska.

Jag gillar hu även Lexus RZ, men där kan man verkligen snacka om ohemult bil. Men den tilltalar mig.
Det jag vet är att jag aldrig kommer köpa en Tysk/Tjeckisk formfranska. Maken till avtändande design får man leta efter 🤣

🤣🤣🤣

Uppdaterat: 2023-08-08 19:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Till och med jag tycker IQ6 verkar för låg och opraktisk, det kanske många här inte trodde jag skulle säga? Men jag förstår inte varför biltillverkarna inte kan göra vanliga elbilar, typ en Astra eller Focus.. receptet är framtaget och klart och har funkat de senaste 30 åren.. en bil som är effektiv och har de rätta egenskaperna. e-Golf var en början.. ID.3 sådär.. för ineffektiv. Jag hoppas på Astra E.. kanske den kan vara något, men tyvärr antagligen bort prisad...
Receptet är enkelt, 4.6 meter långt, 1.5 meter högt.. och väger max 1700 kg.

Uppdaterat: 2023-08-08 20:47

Någon som vet varför Renault Mégane E-Tech, Opel e-Corsa mm misslyckas så fatalt på förbrukningen? Vad är felet med modellerna? Jag menar, de ser ut att ha egenskaper med sig.. inte jättetunga och ingen SUV kaross.. men ändå ligger förbrukningen minst 30% vad jag förväntar mig av dessa modellerna.

Uppdaterat: 2023-08-08 20:53

IQ6 är väl ingen särskilt "låg" bil, Vargen? Den är ju 1495 mm hög.

Uppdaterat: 2023-08-08 20:58
Power to the people
hx30 skrev:

Någon som vet varför Renault Mégane E-Tech, Opel e-Corsa mm misslyckas så fatalt på förbrukningen? Vad är felet med modellerna? Jag menar, de ser ut att ha egenskaper med sig.. inte jättetunga och ingen SUV kaross.. men ändå ligger förbrukningen minst 30% vad jag förväntar mig av dessa modellerna.

Renault har jag inte studerat med Corsa liksom Mokka är känslig för HÖG hastighet, kör du på autobahn ökar förbrukningen dramatiskt, luftmotståndet är 0.29, Peugeot 208 är över 0.30, inte speciellt bra siffror för en elbil, vill du ha låg förbrukning ska du inte köra fortare än 90-100 max och om du inte använder ekonomiläget, vilket man sannolikt inte gör i testet, drar det iväg ännu värre, ekoläget sänker förbrukningen märkbart i Corsa, men många vill inte använda det läget.

Förövrigt ändras det nu när den nya motorn och batteriet kommer till modell 2024.

Uppdaterat: 2023-08-08 23:04

Tycker IQ6 ser bra ut på bild men behöver se den IRL. Den verkar ha riktigt låg förbrukning vilket är positivt. Lite för högt pris sett till en del tillkortakommanden.

Uppdaterat: 2023-08-08 23:41
hx30 skrev:

Någon som vet varför Renault Mégane E-Tech, Opel e-Corsa mm misslyckas så fatalt på förbrukningen? Vad är felet med modellerna? Jag menar, de ser ut att ha egenskaper med sig.. inte jättetunga och ingen SUV kaross.. men ändå ligger förbrukningen minst 30% vad jag förväntar mig av dessa modellerna.

För låg, som vanligt sitter du hemma och fabulerar.
Man trillar inte in i bilen och det är inte som att sitta i en kokong som i många andra ”normala” bilar. Den kör tyst och bekvämt och har sköna säten. Hur jag vet detta? Jo jag har provkört bilen i en timme.
Du får åka och provköra i stället för att bara gissa.

Uppdaterat: 2023-08-09 07:56
Axa skrev:

Tycker IQ6 ser bra ut på bild men behöver se den IRL. Den verkar ha riktigt låg förbrukning vilket är positivt. Lite för högt pris sett till en del tillkortakommanden.

620kkr är inte så ohemult dyrt jämfört med många andra.

Uppdaterat: 2023-08-09 07:58

Guran - du svarade ju inte direkt på citatet ifrån hx30 i ditt förrförra inlägg...

Uppdaterat: 2023-08-09 08:12
Pi skrev:

Guran - du svarade ju inte direkt på citatet ifrån hx30 i ditt förrförra inlägg...

Ja ser nu att jag citerade fel inlägg. Men du förstod nog ändå 😉

Uppdaterat: 2023-08-09 08:13

Absolut Guran - men jag hade varit ännu mera intresserad av vad du tycker om det du citerade...:)

Uppdaterat: 2023-08-09 08:27
Pi skrev:

Absolut Guran - men jag hade varit ännu mera intresserad av vad du tycker om det du citerade...:)

Det är ju Vargens mantra så det orkar jag inte ens kommentera. Samt för mig ointressanta modeller.
Däremot skall det bli intressant att se vad Opel Astra e kommer prestera
Av den info man kunnat ta del av så verkar det lovande.
Men Vargen kommer nog finna fel även på den då han hela tiden anpassar sina krav så att han får gnälla om hur eländig bilen är.

Uppdaterat: 2023-08-09 08:39
N-iklas skrev:

hx30 skrev:
Någon som vet varför Renault Mégane E-Tech, Opel e-Corsa mm misslyckas så fatalt på förbrukningen? Vad är felet med modellerna? Jag menar, de ser ut att ha egenskaper med sig.. inte jättetunga och ingen SUV kaross.. men ändå ligger förbrukningen minst 30% vad jag förväntar mig av dessa modellerna.

Renault har jag inte studerat med Corsa liksom Mokka är känslig för HÖG hastighet, kör du på autobahn ökar förbrukningen dramatiskt, luftmotståndet är 0.29, Peugeot 208 är över 0.30, inte speciellt bra siffror för en elbil, vill du ha låg förbrukning ska du inte köra fortare än 90-100 max och om du inte använder ekonomiläget, vilket man sannolikt inte gör i testet, drar det iväg ännu värre, ekoläget sänker förbrukningen märkbart i Corsa, men många vill inte använda det läget.
Förövrigt ändras det nu när den nya motorn och batteriet kommer till modell 2024.

Jag kom att tänka på att jag glömde bort att Corsa uppdaterades med längre räckvidd och lägre förbrukning för ett år sedan, en ökning med 25 km, det är inte orimligt att siffrorna är från första versionen 2020.

Och om man tittar på resultaten i Norge där man inte tillbringat all tid på motorvägen utan kört huvudsakligen på mindre vägar överskred den första versionen officiella siffrorna på 33,7 mil och nådde 36 mil, men det var med en genomsnitts hastighet på 67 km/t, ingen motorväg alltså, fast siffran nåddes på normala körläget och med luftkonditioneringen på låga 18 grader, så där kunde förbrukningen ha minskats betydligt om man önskat.

I ett test i Holland, tror jag det var, specificerades att Corsa drar 23,0 kWh / 100 km. i 130 km/t och 15,4 i 100 km/t, alltjämt på normala körläget, förbrukningen minskar som synes dramatiskt om man inte passerar 100, men i praktisk taget alla tyska tester ingår ett långt avsnitt på autobahn i minst 120, vilket då påverkar slutresultatet därefter.

Förtydligas kan också att den nya motorn och "viss teknik" i Corsa 2024 är samma som i Astra, okänt exakt vad.

Uppdaterat: 2023-08-09 08:52

Corsa är en otroligt trevlig bil men tyvärr lite låg räckvidd.
Mins jag fel om jag säger att den har lite mindre batteri än dom flesta andra.

Uppdaterat: 2023-08-09 17:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Snoid
Ja, om man nöjer sig med essential. Jag gillar dock inte att det saknas trådlös Apple CarPlay och att vad jag förstått svaga lysen.

Uppdaterat: 2023-08-09 11:37

N-iklas, förbrukningen ökar inte linjärt då formeln för luftmotstånd innehåller exponent. Det är stor skillnad att köra i 100 km/h eller 130 km/h. Jag provkörde e-Corsa, och blev besviken på förbrukningen på motorvägen (lite väl hög) och generellt dras modellen med en del ganska konstiga saker, modellen är lite för smal i mitt tycke och framrutan är otroligt liten (känns om att köra en go-kart). Hela e-Corsa modellen är för liten på alla håll (längd, höjd och bredd). Ratten var också lite väl liten. För mig liknande e-Corsa mest som en liten enkel stadsbil, man har inte verkat bry sig om att skapa något mer praktiskt som skall kunna användas på längre sträckor med högre fart.

Uppdaterat: 2023-08-09 11:56

hx30, är de inte för stora, är de för små, är de inte för höga är de för låga (Ioniq 6??)...eller för smala eller för breda.
Hur ska den optimala bilen vara för dig?

Uppdaterat: 2023-08-09 11:59
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Snoid
Ja, om man nöjer sig med essential. Jag gillar dock inte att det saknas trådlös Apple CarPlay och att vad jag förstått svaga lysen.

Trådlöst löser du med en dongle för en tusenlapp.
Ljusen är samma adaptiva led på både Essential och Advance på Ioniq 6
Inte olika som på I5.
Så Essential är riktigt bra utrustad. Du får läsa på lite bättre 😉

Uppdaterat: 2023-08-09 12:09
Grosser skrev:

Priset är en avtändande faktor, ja. Men jag jämförde IQ6 med en i4 i bilhallen förra veckan, och hör och häpna föredrog jag ändå Hyndan. Mer bil (och mindre motorhuv) för pengarna - trots sedan-bakluckan...

Har du kört båda?
BMW är skööön som som BMW att ratta. Allt känns bara så rätt. Som en bil.
Enda elbilen från BMW som känns 100% rätt enl mig.
i3 är på andra plats. Väldigt bra bil.

Ioniq6 är bara en "elbil från asien", skapar noll känslor hos mig.
Föredrar då faktiskt Evo6, den är skön att ratta. Bästa el-aseaten så här långt tycker jag. Och tystare enl mina öron.

Uppdaterat: 2023-08-09 12:48
Gillar kurvor och rondeller
hx30 skrev:

N-iklas, förbrukningen ökar inte linjärt då formeln för luftmotstånd innehåller exponent. Det är stor skillnad att köra i 100 km/h eller 130 km/h. Jag provkörde e-Corsa, och blev besviken på förbrukningen på motorvägen (lite väl hög) och generellt dras modellen med en del ganska konstiga saker, modellen är lite för smal i mitt tycke och framrutan är otroligt liten (känns om att köra en go-kart). Hela e-Corsa modellen är för liten på alla håll (längd, höjd och bredd). Ratten var också lite väl liten. För mig liknande e-Corsa mest som en liten enkel stadsbil, man har inte verkat bry sig om att skapa något mer praktiskt som skall kunna användas på längre sträckor med högre fart.

Ja de har av tradition underliga ideer om hur en kaross ska se ut och fungera i Frankrike, och originalet Peugeot 208 är ännu värre, den enorma lyxpanelen i framsätet som inte alls passar i en så liten bil, gör att man sitter som i en sardinburk och den ger dessutom benskador i en krock, Corsa är luftigare och säkrare än 208.
Ratten är dock original Opel, så den är inte ett resultat av franska åsikter.

Peugeot 208 ska ju enligt de franska entusiasterna vara just precis en go-kart...
DET ställer ju till betydande bekymmer när någon med helt andra traditioner och prioriteringar tvingas använda samma kaross.

Vill man veta hur en Opelkaross skulle vara utformad får man titta på gamla Corsa, som har lite MPV stil i syfte att ge utrymme och praktisk funktion trots den lilla storleken

Uppdaterat: 2023-08-09 14:01

Snoid
Jag köper inte en bil för över halvmiljonen för att köpa till en dongel.
Vad gäller lysena så minns jag att du peta dit extraljus på din. Men det kanske är mer ljus i modellerna numera?

Uppdaterat: 2023-08-09 15:33
Axa skrev:

Snoid
Jag köper inte en bil för över halvmiljonen för att köpa till en dongel.
Vad gäller lysena så minns jag att du peta dit extraljus på din. Men det kanske är mer ljus i modellerna numera?

Som jag skrev så är det andra/bättre lysen på I6 och samma på båda utrustningsnivåerna.
Men som sagt ingen trådlös CarPlay.
Hur mycket bättre ljuset är har jag inte testat då jag bara kört en tur på dagen med bilen. Men gissar på att det inte kommer upp i nivå med Skådans adaptiva lysen, eller så är som lika bra. 12 segment tror jag det är i I6:ans adaptiva strålkastare.

Uppdaterat: 2023-08-09 16:33

Snoid
Ok tack. Behöver nog testas kvällstid alltså.

Uppdaterat: 2023-08-09 16:35

En annan mans åsikt...
https://www.youtube.com/watch?v=EFjZJ4nUfFc

Uppdaterat: 2023-08-09 16:38
Power to the people
Mr Snoid skrev:

Grosser skrev:
Mr Snoid skrev:
mso 1000 skrev:
Ioniq6 är så extremt ful så klockorna stannar och dessutom opraktisk.
Inte ens om man tog sig 152 mil skulle jag välja en sån bil.
Nu förstår jag varför jag tycker det är en fräck bil.
Hade undrat en god stund varför jag gillar den där bilen, blir helt självklart då MSO tycker den är ful och opraktisk 🤣😂 inser att vi har helt olika preferenser i fråga om en automobil.
Helt enig! Jag gillar ju den för att den faktiskt sticker ut och inte är tjeckisk formfranska.

Jag gillar även Lexus RZ, men där kan man verkligen snacka om ohemul bil. Men den tilltalar mig.
Det jag vet är att jag aldrig kommer köpa en Tysk/Tjeckisk formfranska. Maken till avtändande design får man leta efter 🤣

Ja vi är alla olika.
Jag fick provsitta i Lexus och även toyotans elbil i dag.

Inte vackra men förstår att pryl och statusnissar går i gång på förarmiljön.
Vilket spektakel i flygplanscokpit stil.
När jag satt någorlunda skönt med armstöd på båda sidorna så skymde ratten nedre instrumenten.
Hasa upp röven över stolskanten.
En bil för 6-700 tusen där insynsskydd hänger ner 2dm som en slapp task.
Inte en krok att hänga en påse på eller avfettnings påsen.
Elluckan behöver 20 sekunder på sig för att öppnas.
Nä jag är inte en spekulant.
Dagens bilar med design till vansinne utan vettig funktion har jag svårt för.

Uppdaterat: 2023-08-09 17:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förarmiljön i dessa Toyota och Lexus är ju totalt föråldrad och jag är tekniknisse, går definitivt inte igång utan tvärtom.

Uppdaterat: 2023-08-09 18:24
V8-Power skrev:

Förarmiljön i dessa Toyota och Lexus är ju totalt föråldrad och jag är tekniknisse, går definitivt inte igång utan tvärtom.

På vilket vis är denna förarmiljön föråldrad ?
https://www.topgear.com/car-reviews/lexus/rz/interior

Uppdaterat: 2023-08-09 18:35

Håller nog med v8. De har försökt få det futuristiskt men ser mer ut som hej 90-tal.

Uppdaterat: 2023-08-09 20:37
Mr Snoid skrev:

V8-Power skrev:
Förarmiljön i dessa Toyota och Lexus är ju totalt föråldrad och jag är tekniknisse, går definitivt inte igång utan tvärtom.

På vilket vis är denna förarmiljön föråldrad ?
https://www.topgear.com/car-reviews/lexus/rz/interior

Ser ut som en Honda Civic för 15-20 år sedan, väldigt plastigt och många knappar, det enda moderna är infotainmentskärmen, förarskärmen är ju inte heller up to date även om den inte är helt out of date. Men visst gillar man överdesignad plast så…

Lexusen ser väl ok ut men Toyotan är ju bara hemsk förarmiljö.

Uppdaterat: 2023-08-09 21:22

Många åsikter om Ioniq 6 från er som suttit i bilen och bildat er tvärsäkra åsikter. Jag har kört den 150 mil nu och är helnöjd frånsett den lilla öppningen till bagaget men det är bara att hänga på en släpkärra om man behöver köra stora prylar.

Uppdaterat: 2023-08-11 09:19
Janne53

Kul att höra Janne! :-) Grattis till en snygg och "annorlunda" bil.

Uppdaterat: 2023-08-11 09:44
Power to the people

Härligt Janne. Vore kul att höra mer.

Uppdaterat: 2023-08-11 10:34
Janne53 skrev:

Många åsikter om Ioniq 6 från er som suttit i bilen och bildat er tvärsäkra åsikter. Jag har kört den 150 mil nu och är helnöjd frånsett den lilla öppningen till bagaget men det är bara att hänga på en släpkärra om man behöver köra stora prylar.

Här på forumet är det många som har åsikter om bilar, som de i bästa fall kört ett varv runt kvarteret med och därmed vet allt om just den bilen. Det är lite facebook över vissa här på forumet, d.v.s. man måste ha en åsikt även om den inte tillför något, bara man får vara kritisk och säga emot.
Tycker det verkar vara en helt okej bil som jag skulle kunna köpa, när det blir dags för elbil.

Uppdaterat: 2023-08-11 15:23