Vi Bilägares forum

Trögt för Aiways – fabriken står stilla

Trögt för Aiways – fabriken står stilla

Uppstickaren Aiways drabbades hårt av den slopade elbilsbonusen och har nu fått sin tredje koncernchef på kort tid.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-08 10:30

Kommentarer

Den som gapar över mycket, mister oftast hela stycket...

I Kina ser Aiways ut att kosta en liten aning mindre än MG ZS (412 tkr) och Aiways borde snarare valt strategin "mycket för pengarna" och satt sitt introduktionspris till strax under MG'n, dvs 349 tkr... för att något halvår senare efter att kampanjmål nåtts jobba upp priset till runt 399 tkr

Som det är nu kan man undra över vilken målgrupp Aiways tänker sig? Premuimkunderna väljer helt annat, och budgetkunderna vill man inte ha...

Uppdaterat: 2023-08-08 10:54

Jag fattar inte: det är illa nog att betala dyrt till en etablerad biltillverkare, för "något så obekant" som en elbil. Att dessutom satsa pengar på en okänd - och dessutom Kinesisk - tillverkare, som man inte vet något om, verkar vara väldigt nära "hål i huvet".

Uppdaterat: 2023-08-08 11:09

Aiways har många negativ efter olika bil test och design är fula för den säljer inte så bra.

Uppdaterat: 2023-08-08 11:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Till skillnad från MG ZS så bygger Aiways på en dedikerad elbilsplattform, det gör att den använder utrymmena mer effektivt och är rymligare än MG ZS.
Aiways har fått bra betyg i tester, kritiken har mest handlat om ett enkelt infotainment-system - man förlitar sig på att kunderna har mobiler med Carplay/Android Auto. Samt - som många andra bilar från Kina - lägre effekt på snabbladdning och AC än flera europeiska och sydkoreanska konkurrenter.
(Dock inte sämre än Kia Niro som ju ändå säljer bra, och Aiways U5 är rymligare än Kian).
Precis som i Tesla styrs de flesta funktioner genom skärm, Aiways har två skärmar i mitten. En huvudskärm och sen under den en skärm för klimatanläggningen. Tyvärr saknas värmepump, precis som med andra Kina-bilar.

Uppdaterat: 2023-08-08 12:04

Man kan ju se det här som en parallell till Izusus försök att introducera Bellet som första japanbil 1965 och det gick ju inte så bra.
Det var inte bilen det var fel på, den klarade sig bra mot vanliga märken i samma klass, men att få in ett helt okänt märke från en helt okänd bilbyggarnation blev alltför svårt.
Det tog flera år innan japanbilar blev accepterade.
Skulle tro att det blir minst lika svårt att få in okända kinabilar idag som det var med japanbilar då.
Precis som Tjalle skriver är det nog få som vågar satsa på något helt obekant om inte bilen är något alldeles extra och till ett pris som ligger avsevärt under redan etablerade märken.
Jag tror att många av alla de okända kineser som provar att sälja här bara gör ett kort besök och de som köpt dem får betala dyrt för något som riskerar att bli verkligt udda.

Uppdaterat: 2023-08-08 13:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Aiways har ett design- och utvecklingscenter i Tyskland samt har samarbetat med flera europeiska företag (framförallt tyska) när det gäller utveckling och framtagning av detaljer och delar för interiören och karossen. Så de är inte lika mycket kinesiska som andra Kina-märken.
Batterierna leveras av CATL men har en sandwich-konstruktion designad av Aiways.
Elmotorn är samma typ och leverantör som Volkswagen använder.
De har gjort stora investeringar, men det är klart alla nya märken har en utmaning.
Men alla märken har ju varit nya på marknaden en gång i tiden.

Uppdaterat: 2023-08-08 13:44

Kan hålla med LeifX i sin kommentar, många Kinesbilar (alldeles okända för oss svenskar) försöker prisa in sig som någon slags Tesla alternativ. Försöker lägga sig i det högre prissegmentet. Jag undrar lite över hur de hade resonerat med sin prissättning om de visste att elbilsbonusen inte fanns i Sverige. Som verkligheten är nu....
De står nu med "skägget i brevlådan" och kommer inte loss, med för högt satt pris på sina bilar.

Uppdaterat: 2023-08-08 15:30

Nu har ju Aiways aldrig lagt sig i det högre prissegmentet i Sverige. Oavsett elbilsbonus eller inte så ligger Aiways i det lägre prissegmentet för elbilar.
Men att elbilsbonusen är borta har gjort att privatmarknaden dött. Det är i praktiken bara företag som köper elbilar idag. För privatpersoner har inte råd.
Företagsköp handlar mer om sälj genom relationsskapande mellan återförsäljaren och företaget, än om själva bilen.
Och det tar tid för nya märken att skapa den relationen.
Eftersom privatmarknaden är död så har flera av de nya märkena ett lager av osålda bilar.
Det återstår att se vilka som är mest ekonomiskt uthålliga.

Uppdaterat: 2023-08-08 16:40

Raphael, räntehöjningarna spelar även in. Så det är de två samverkande effekterna som givit detta resultatet

Uppdaterat: 2023-08-08 16:49

@ Mr Snoid... -finns ännu fler samverkande effekter. Bilmarknaden har ju fått för sig att inga "billiga" bilar skall säljas längre, vilket har fått till resultat att generella prisnivån för nybilar i princip fördubblats på kort tid, om inte mer än så.

Det är ju inte direkt underligt om folk ser över sin mobilitet.

Uppdaterat: 2023-08-08 17:08

Jo då LeifX, det finns fortfarande några billiga bilar att köpa. T.ex så kan du köpa en Hyundai I20 för 230.000kr billigaste Golf däremot kostar 98.000kr mer. Opel Astra, som tidigare var en prisvärd bil kostar 128.000kr mer i billigaste utförande.
Så visst det ligger mycket i det du skriver, men det finns billigare bilar om man ids å leta/se på andra fabrikat. Dacia Jogger 225.000kr
Vad kostar dessa i Kina?

Uppdaterat: 2023-08-08 17:21

Men det var ett enda tjat med denna subventionen som försvann, precis som allt står och faller på den? Jag tror mest det fifflades med den där subventionen ...det var därför det således på många bilar plötsligt. Men det gagnade inte Svenska intressen eller svenskar som skulle köpa elbil.

Uppdaterat: 2023-08-08 18:13

@ Mr Snoid... om man summerar lite:

- Ingen elbilsbonus
- Högre ränta
- Generellt betydligt högre prisnivå på bilar
- Minskad bredd i sortimentet ("billiga" bilar i stort sett borta)
- Kronans sämre värde

Som skall betalas av folk som fått krympta plånböcker pga inflationen, höjda räntor, höga matpriser osv

Dacia Jogger kostade 155.000 för ett år sedan, nu 225... -det innebär en bilmarknadsinflation på nästan 50% medan "vanliga" inflationen och eurokursen under året hållits betydligt lägre. Bilsektorn tycks inte vilja sälja bilar längre...

Uppdaterat: 2023-08-08 19:32

Hx30, nej det fifflades inte med elbilsbonusen. Den var och är nödvändig för att privatpersoner ska ha råd att köpa eller privatleasa elbilar.

Det var elbilsbonusen som gjorde att privatleasing av elbilar blev överkomligt. Privatleasing innebär ju att leasingbolaget köper bilen som de leasar ut, så leasingbolagen fick elbilsbonusen som gjorde att de kunde hålla låga leasingpriser. Nu går inte det längre eftersom elbilsbonusen är borta.

Nu rear distributörer ut kvarvarande bilar i lager, för att det kostar ha bilar i lager och de behöver få intäkter från dem för att betala att de köpte dem en gång. Och då tar de en förlust för ju längre de dröjer desto ännu mer förlust går de. Så dessa kampanjreor innebär att de inte går med vinst.

Vi ser nu att privatmarknaden har dött när elbilsbonusen är borta. Du anser att det gynnar Sverige och klimatet att privatpersoner inte längre köper elbilar. Jag håller inte med dig om det.

Uppdaterat: 2023-08-08 19:47

Snoid, räntor är en faktor också men största faktorn är att elbilsbonusen togs bort.

Uppdaterat: 2023-08-08 19:48

Leif, importörerna tar inte in de lägsta utrustningsnivåerna eftersom de inte säljer.
Dacia har försökt, men kunderna köpte dem inte. T.o.m Dacia kunderna köpte med högsta utrustningsnivån.
När inte ens Dacia-kunderna vill köpa bilar utan elhissar, luftkonditionering osv varför skulle andra märken lyckas få sådana bilar sålda?

Det kostar att ha lager versioner som det saknas kunder för.

Hyundai och Kia försökte sälja Kona och Niro med det minsta batteriet. De blev hyllvärmare som de fick närmast ge bort till kunderna för kunderna ville inte ha dem. Kunderna ville ha 64 kWh batteriet istället för 39 kWh batteriet trots att det var dyrare.

Har kunden att välja på en ny bil utan utrustning och en begagnad bil med utrustning så väljer kunden den begagnade bilen. Utrustning säljer!

Uppdaterat: 2023-08-08 19:54
Raphael skrev:

Snoid, räntor är en faktor också men största faktorn är att elbilsbonusen togs bort.

Nej då, du glömmer lånen för boendet. Har du rörliga räntor och räntorna höjs så tappar du snabbt köpkraft långt över vad bonusen var.
Däremot så hamnade alla negativa faktorer inom samma tid.

Uppdaterat: 2023-08-08 20:01
LeifX skrev:

@ Mr Snoid... om man summerar lite:
- Ingen elbilsbonus
- Högre ränta
- Generellt betydligt högre prisnivå på bilar
- Minskad bredd i sortimentet ("billiga" bilar i stort sett borta)
- Kronans sämre värde
Som skall betalas av folk som fått krympta plånböcker pga inflationen, höjda räntor, höga matpriser osv
Dacia Jogger kostade 155.000 för ett år sedan, nu 225... -det innebär en bilmarknadsinflation på nästan 50% medan "vanliga" inflationen och eurokursen under året hållits betydligt lägre. Bilsektorn tycks inte vilja sälja bilar längre...

Jo men elefanten i rummet är belåningsgraden på boendet. Själv har jag såpass små lån för boendet så det berör mig inte , då det äter upp under 10% av lönen. Jag köper oavsett den bil jag tycker mig ha råd med. Exakt som jag gjorde med min senaste bil.
Desto värre för de som sitter med amortering och ränta som äter upp stora delar av inkomsten.
Så jag problemet är betydligt större än att bilar råkar kosta några kronor extra, nu är problemet det jag själv sett som en tickande bomb. Låg ränta och inga amorteringskrav har drivit upp skuldsättningen in absurdum som ger en rekyl.

Uppdaterat: 2023-08-08 20:10

Raphael... det är andra tider nu. Plånböckerna har krympt avsevärt och det känns lite som om man lyckades med en särdeles dålig tajming, dvs när folks plånböcker krympt tar man bort bilarna som passade dessa och kvarvarande modeller prishöjer man i en takt som får vanliga inflationen att förblekna...

Uppdaterat: 2023-08-08 20:16
LeifX skrev:

Raphael... det är andra tider nu. Plånböckerna har krympt avsevärt och det känns lite som om man lyckades med en särdeles dålig tajming, dvs när folks plånböcker krympt tar man bort bilarna som passade dessa och kvarvarande modeller prishöjer man i en takt som får vanliga inflationen att förblekna...

Där har du helt sätt, se bara på Stellantis och den idiotiska prissättningen. En billig modell kostar nu som en MB E-klass kostade för fyra år sedan.

Uppdaterat: 2023-08-08 20:23

@ Mr Snoid... Håller med dig, räntan på bolånen lär kyla ned konsumtionen rejält och för bilmarknaden som starkt dragit upp prisnivån lär det bli en slags "perfekt storm". En nybil är ju inget måste och måste man absolut ha en bil så går det ju att köra rena skrotbilar också. Kikar man på statistik har antalet skrotade bilar minskat med nära 20% senaste året.

När det gäller mobiliteten ser jag långt många fler på cykel än någonsin tidigare, och några grannar har valt att börja cykelpendla men har kvar (gamla) bilen för vissa ändamål = pengar sparade.

Vi har en intressant höst framför oss... fler får dyrare lån när de förfaller, bilpriserna går väl upp ännu mer osv...

Uppdaterat: 2023-08-08 20:32

Leif, svenskar har aldrig köpt de billigaste versionerna. Inte ens under 70-talets oljekris. Fiesta 1,1 52 hk var storsäljaren i Sverige. Inte 1,0 på 40 hk trots att 1,0 var storsäljare i övriga Europa, för att ta ett exempel. Trots ekonomisk kris dyrt bränsle lookout arbetslöshet så köpte svenskarna inte de billigaste versionerna av nya bilar.

Man köpte då som nu en begagnad bil med mer utrustning och motor än de billigaste nybilarna.

Fiat Panda var länge den billigaste bilen i Sverige ihop med Lada. Och Fiat Panda har alltid varit en flopp i Sverige. Knappt någon har köpt en. Kunderna köper hellre 500:an trots att Pandan är både rymligare och billigare. Men det är 500:an folk köper.

Man hade billiga versioner i prislistor eftersom skattesystemet var så utformat att förmånsvärdet baserades på det, men det var inga kunder som köpte dem. Kunderna valde till utrustning och större motor.

Som sagt, Dacia har försökt sälja nya bilar utan utrustning. Det har inte gått. Kunderna vill ha utrustning. Och det är för dyrt att ha lågprisversioner i lager som ingen köper.

När svensken har att välja mellan en ny bil utan utrustning och en begagnad bil med utrustning, så väljer svensken den begagnade bilen. Även i ekonomiskt svåra tider.

Hur mycket du än vill komma ifrån att det är så svensken fungerar, så är det så svensken fungerar.

I Europa är det status med ny bil, i Frankrike och Italien köper man nya småbilar utan utrustning för man vill glänsa med en ny bil. Även om den nya bilen bara har en hastighet på vindrutetorkaren och manuella fönstervevar (som den Seat-Fiat hyrbil jag hade en gång i Spanien).

Men i Sverige är status i storlek och utrustning, inte modellår.

Uppdaterat: 2023-08-08 20:40

Leif, den mest registrerade bilen i Sverige för perioden januari - juli är Tesla Model Y som har registrerats i över 8 000 exemplar.
Den näst mest registrerade är Volvo XC40 6660 exemplar.
Den tredje mest registrerade är Volvo XC60 6377 exemplar och sen har vi VW ID.4 med 5 072 exemplar.

Jag tror inte att någon av dessa är vad du skulle kalla för en billig bil.

Som jämförelse har Dacia Sandero sålts i 777 exemplar. Den kostar från 179 900 kr.

Förklara nu för mig Leif, varför är Dacia Sandero inte Sveriges mest sålda bil? Varför har den bil som tillhör marknadens billigaste och enklaste bilar bara sålts i 777 exemplar?

Uppdaterat: 2023-08-08 20:53

Som jämförelse har Peugeot 208 - från Stellantis som kostar som en Mercedes E-klass - sålts i 875 exemplar. Och det gör 208 till Sveriges tredje mest sålda småbil. Andra mest sålda småbil är Mini med 986 exemplar och mest såld är Toyota Yaris 1956 ex.
Hur kommer det sig att dessa dyra småbilar i minsta klassen säljer mer i Sverige än den betydligt billigare och faktiskt något större och rymligare Dacia Sandero, om billiga bilar med begränsade utrustningsnivåer och små drivlinor är vad svenskarna vill ha?

Leifs teorier överensstämmer inte med registreringsstatistiken.

Uppdaterat: 2023-08-08 21:34

@Raphael... -tror inte så mycket på det där. Jag själv försökte köpa en 99.000 kronors Dacia Duster när den fanns i sortimentet, men det visade sig vara omöjligt -man ville inte sälja den versionen, och vägrar man sälja så lär ingen försäljning hamna i statistiken...

När det gäller de som vant sig vid att bli 2:e ägare till förmånsbilar kan det vara en annan sak... -det är inte så stor prisskillnad på en halv- eller fullutrustad 3 åring, och då väljer man ju naturligtvis den maxxade i första hand.

Uppdaterat: 2023-08-08 21:01

Raphael - för att det nästan bara säljs bilar till företag idag.

Uppdaterat: 2023-08-08 21:10

Som jag skrev tidigare tror jag att är fruktansvärt svårt att sälja en okänd kinabil till en privatperson idag.
Men privatleasing till rätt pris kan kanske gå, där har man ju inga problem med det anonyma märket och andrahandsvärdet.

Uppdaterat: 2023-08-08 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi, men Dacia har aldrig sålts i stora mängder i Sverige. Privatköpare väljer hellre en fullutrustad begagnad bil än en ny snikbil utan utrustning. Och det är inte ett orimligt val.

Uppdaterat: 2023-08-08 21:39

MG ZS som Leif återkommande pratat om registrerades i 526 exemplar jan - juli.
Byd Atto 3 i 1396 exemplar.

Uppdaterat: 2023-08-08 21:47

@Raphael...

- ang Dacia Sandero vs Peugeot 208... -tiderna ändras (folks plånböcker krymper pga inflation). I Juli reggades 98 st Sandero, 83 st 208:or... Toyota Yaris har fallit rejält med 139 reggade i juli (351 st i juli -22) och snart är väl Dacia Sandero ikapp även den.

Det går undan nu, och du kan inte kika på alltför gammal statistik -blir intressant att se hur hösten tar sig ut då det lär blir rätt svettigt på bilmarknaden.

Uppdaterat: 2023-08-08 22:12

Är inte Sandero i EU-toppen också när det gäller antalet sålda bilar detta år? Och i många andra länder är inte företagsförsäljningen lika dominerande.

Uppdaterat: 2023-08-08 22:56