Vi Bilägares forum

Toyota Prius 2016 (gen4)

Toyota Prius 2016 (gen4)

Gör ett nytt försök att starta en seriös tråd då det börjar dra ihop sig för premiär, själv är jag mycket spänd på detta!

Här är ett par bilder som säger sig vara den färdiga bilen, ser helt ok ut tycker jag!

http://www.carscoops.com/2015/08/all-new-2016-toyota-prius-this-is-it.html

Men mest nyfiken är jag på nya drivlinan förstås.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18

Kommentarer

Lite fler tester på nya Prius, båda riktigt positiva.

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/toyota/prius/hatchback/review

http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/toyota/toyota-prius-2016-review/

Uppdaterat: 2016-02-21 21:40

Hittade ett litet sött bodykitt som faktiskt gjorde bilen snygg, kanske lite överdrivet men bilen såg betydligt snyggare ut :)

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-08 09:21

Inte mycket plats mellan däck och skärm, får vara lätta personer om de skall åka i den bilen. Fartgupp kan man glömma helt.

Uppdaterat: 2016-03-08 10:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kanske kan hjälpa väghållarna med lite snöplogning...:) Måhända tuff, i alla fall för att vara en Prius, men alldeles för opraktisk för normalt bruk. Fungerar nog bäst i utställningshallen för att visa vad man kan göra med en sån bil.

Uppdaterat: 2016-03-08 10:53

Kanske snarare att den är snygg i vitt. Gen3 var nog snyggast i vit färg (möjlig i kombination med det svarta solcellstaket).

Vit färg har väl en tendens att släta ut och dölja.

Silver kan nog funka också.

Men alltid svårt att bedöma design på bilder, kan se annorlunda ut IRL.

Uppdaterat: 2016-03-08 10:54

Ja särskilt praktisk är den nog inte men gissar att den är utrustad med luftfjädring så att den inte är så låg i trafik, men jag tycker ändå att bilen såg snygg ut för jag har inte gillat bakändan på bilen innan

https://www.youtube.com/watch?v=bNd3JYLtUEM

Uppdaterat: 2016-03-08 12:39

Pressmedelande idag från Toyota Sweden AB;

Sverigepremiär för nya Prius
Toyota Sweden AB - 2016-03-15 12:06 CET

Den helt nya, fjärde generationen av Toyotas ikoniska fullhybridmodell Prius får nu Sverigepremiär. Med rekordlåg bränsleför­brukning, futuristisk design och rejält uppgraderade köregenskaper har Prius tagit det hittills största utvecklingssteget mellan generationerna.

Prius av fjärde generationen är en i alla avseenden ny bil, som har förbättrats på samtliga punkter jämfört med den förra generationen. Den är den första modellen som bygger på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture), vilket ger bättre vägegenskaper, högre komfort och mer innerutrymmen. Hybriddrivlinan är också helt ny med något lägre effekt, men med oförändrade prestanda och väsentligt mycket lägre bränsleförbrukning. Dessutom har nya Prius en avancerad design som gör att den inte bara har ett extremt lågt luftmotstånd, utan även sticker ut i mängden.

Bränsleförbrukningen är nu den lägsta på marknaden bland samtliga icke laddbara bilar: Endast 3,0 liter/100 km vid blandad körning. CO2-utsläppet är rekordlåga 70 gram/km.

Nya Prius finns i tre utrustningsnivåer: Life, Active och Executive. Redan i Life-versionen är den rikligt utrustad, med bland annat nyckelfritt tändnings- och låssystem, Bi-LED-strålkastare (halv- och helljus), backkamera, Bluetooth handsfree och -streaming samt Toyota Touch 2 multimediasystem.

Säkerhetsnivån är mycket hög, med säkerhetssystemet Toyota Safety Sense som standard. Det innebär bland annat aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarning med körfilsassistans, vägskyltsigenkänning och automatiskt helljus. Från volymmodellen och uppåt är även t ex döda vinkeln-varnare och varnare för korsande trafik bakom bilen standard.

Listpriset för Nya Prius är från 285 900 kronor.

Med Prius har Toyota varit pionjär i utvecklingen av hybridbilar, den första generationen lanserades redan 1997. I dag tillverkar Toyota 32 hybridmodeller, varav sex säljs i Sverige. Under 2015 stod hybridmodellerna för en tredjedel av Toyotas svenska nybilsförsäljning.

Uppdaterat: 2016-03-15 13:22

Reklamsnack!

Uppdaterat: 2016-03-15 14:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, inte bara utan en del detaljer också.

Uppdaterat: 2016-03-15 14:48

För att få regnsensor måste man köpa executive för 320000:-, köper nog hellre en V90 för dem pengarna faktiskt.

Uppdaterat: 2016-03-15 15:57

Har regnsensor på min Prius idag men det känns inte som nåt viktigt och tycker den inte alltid gör som man vill.

Största anledningen till att jag valde Executive var att få LED-halvljus, men nu är det ju standard på alla varianter.

Även backkamera är väl standard numera.

Uppdaterat: 2016-03-15 17:44

Håller nog med Vidstige att regnsensor inte är den viktigaste funktionen utan nåt som man faktiskt kan klara sig utan. Däremot värderar jag t ex back-kamera högt.

Uppdaterat: 2016-03-15 18:05

Alternativt köper man kameran och monterar själv, kostar ca. 300:- på eBay :)

Men jag tycker det är dåligt att den inte ingår som standard när man får den i Yaris till och med

Uppdaterat: 2016-03-15 23:56

Nej tack - ingen eftermonterad kamera annat än i absoluta nödfall. Men i detta fall så ingår ju back-kamera även i den lägsta utrustningsnivån och det är bra.
Simon nämnde Yaris men dess display i kombination med sommar och sol är verkligen inte bra - där finns det att lära från andra bilmärken.

Uppdaterat: 2016-03-16 08:07
Pi skrev:

Nej tack - ingen eftermonterad kamera annat än i absoluta nödfall. Men i detta fall så ingår ju back-kamera även i den lägsta utrustningsnivån och det är bra.
Simon nämnde Yaris men dess display i kombination med sommar och sol är verkligen inte bra - där finns det att lära från andra bilmärken.

Sant! En av mina bättre vänner har en Yaris och en solig dag så ser man knappt något i displayen. Inte bara på backkameran utan hela displayen blir svårläst. Det känns lite som om den använder gammal teknik. Den ser liksom lite "grumlig" ut.

Uppdaterat: 2016-03-16 08:41

Exempel på vad jag menar med "grumlig"

Detta är inte från Yaris men det visar vad jag menar med grumlig..

Bild borttagen.

Ytan på skärmen är matt.

Uppdaterat: 2016-03-16 08:47

Hittade en bild som är från en Yaris, Här ser man tydligt vad jag, och Pi för den delen, menar.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-16 08:52

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-16 08:53

Deeds - det känns som att displayen istället för att vara aningen vinklad mot föraren snarare är vinklad mot passageraren. Kanske det inte är så men effekten blir i alla fall att den är ytterst svåravläst. Och för HSD-varianten av Yaris finns det ju en del info runt det systemet också som är mer eller mindre omöjligt att se under soliga sommardagar. Har man kört andra bilar där tillverkaren tänkt till lite mera så blir det rätt uppenbart... Fast nu handlar ju denna tråd om nya Prius och förhoppningsvis är det en bättre och mera lättavläst display i den bilen.

Uppdaterat: 2016-03-16 09:08

Om man av någon anledning har köpt en bil och efteråt inser att en skärm är svåravläst kan man montera antireflexfilm. Som allt annat finns det i olika prisklasser och jag skulle rekommendera att inte köpa enbart på pris.

Uppdaterat: 2016-03-16 09:31

Pi, jag var nog trött igår, det var ju inte backkameran som saknades utan regnsensorn :)

När det gäller displayen på Yaris och även på min Avensis så kan man ställa in både ljus och kontrast, dessutom separat för dag och nattinställning så jag har inte upplevt att det skulle vara ett problem, det klart om solen lyckas träffa rakt in i skärmen så kan man tappa en del av seendet, men bilen står ju inte still så problemet är högst marginellt om ens ett problem.

L.Mäkinen det lät intressant, frågan är hur touch-funktionen fungerar med en film över displayen, jag har beställt en multimediaspelare till min bil och kommer att spela videor på skärmen

Uppdaterat: 2016-03-16 11:07

Simon - det var en dålig placering av skärmen och det var ljus mer eller mindre bakifrån som ändå slog ut skärmen så jag tror inte att man kan förbättra det speciellt mycket via inställningarna. Körde som sagt min egen bil både före och efter Yarisen och hade inga som helst svårigheter att varken se backkamera-bilden eller text i den skärmen. Yarisens skärm "slogs ut" av bl a reflexer och troligen en mindre bra skärm. Men som sagt - denna tråd handlar ju om nya Prius så vi skall väl inte belasta den med Yaris tillkortakommanden.

Uppdaterat: 2016-03-16 11:14

Pi, okej men det låter ändå lie märkligt, skärmen är från början ställd i neutralläge, därifrån kan man öka eller minska kontrast eller ljusstyrka, när jag fick min Avensis så var det bland det första jag gjorde, nu är jag ju 50+ och använder läsglasögon i vanliga fall så därför är skärmen viktig, min fru fick sin Yaris i augusti och de gånger jag har kört den (senast igår) har jag aldrig met, nu är ju hennes bil utrustad med mörktonade rutor (orginal) så kanske var inte bilen du körde det, det skulle ju kunna förklara problemet även om jag mest tror att skärmen inte var justerad rätt, ja, vi får släppa det och återgå till Prius igen :)

Uppdaterat: 2016-03-16 11:37

Tips, nr 9 av AMS kan bli ett kul test!

http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20160318/kor-du-laddhybrid

Uppdaterat: 2016-03-21 14:24

Lite nytt om nya Priug plugin idag, klipper in hela texten här från Toyota.

Laddhybridversionen av nya Toyota Prius visas för första gången på den internatio­nella bilsalongen i New York i slutet av mars. Den har en rad tekniska innovationer, som t ex solcellsladdning och eldriven värmepump. Med en bränsleförbrukning på endast 1,4 liter/100 km blir nya Prius Plug-in Hybrid den energieffektivaste laddhybriden på marknaden.

Nya Prius Plug-in Hybrid delar kaross med den senaste, fjärde generationen av den vanliga fullhybriden Prius. Det innebär bland annat att den bygger på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) med en låg tyngdpunkt och mer inspirerande köregenskaper. Den särskiljer sig genom en annorlunda front och bakparti, där ett kluster av fyra LED-strålkastare fram och egna LED-bakljus ger Prius Plug-in Hybrid en egen karaktär och ljussignatur.

Jämfört med förra generationen har nya Prius Plug-in Hybrid ett större litiumjonbatteri på 8,8 kWh, som gör det möjligt att köra oftare och längre på ren el. Räckvidden med bara eldrift är fördubblad – drygt fem mil – och bilen kan också köras i upp till 135 km/tim innan förbrän­ningsmotorn kopplas in. Det innebär att den normerade bränsleförbrukningen vid blandad körning beräknas vara så låg som 1,4 liter/100 km och CO2-utsläppet endast 32 gram/km, lägre än för någon annan laddhybrid på marknaden i dag.

Trots den ökade batterikapaciteten tar det bara 2,3 timmar att fulladda hybridbatteriet från ett vanligt 230-volts eluttag.

Drivlinan har optimerats för att minimera användningen av förbränningsmotorn, även vid snabba accelerationer och i kallt väder. Bland annat används såväl elmotor som generator för att stötta förbränningsmotorn vid både acceleration och normal körning. En uppvärmning av hybrid­batteriet ökar effektiviteten i kyla och en helt ny typ av eldriven värmepump – för övrigt världens första i bilsammanhang – gör att förbränningsmotorn inte behöver starta för att ge värme i kupén eller för att driva luftkonditioneringen.

Förbränningsmotorn är en fyrcylindrig 1,8-liters bensindriven VVT-i Atkinson-motor med en termisk verkningsgrad på hela 40 procent, högre än någon annan serieproducerad bensin­motor.

Bilen är utrustad med en rad tekniska innovationer som också bidrar till den höga energi­effektiviteten. T ex är nya Prius Plug-in Hybrid den första serieproducerade bilen med solcellsladdning inbyggd i taket. Avancerad aerodynamik, som kuperad bakruta och automatisk stängning av grillen är några detaljer som bidrar till att hålla luftmotstånds­koefficienten så låg som Cd 0,24, bland de lägsta i världen. Den totala vikten hålls nere med hjälp av höghållfast stål, aluminiumdetaljer i karosspanelerna och – för första gången i en massproducerad bil – en baklucka i kolfiberarmerad plast. I kupén känner bilens automatiska S-FLOW-system av om det finns passagerare i baksätet, för att undvika att värma upp (eller kyla) tomma platser.

I likhet med fullhybridversionen av Prius är säkerhetsnivån i nya Prius Plug-in Hybrid mycket hög, med säkerhetssystemet Toyota Safety Sense som standard. Det innebär bland annat aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarning med kör­filsassistans, vägskyltsigenkänning och automatiskt helljus. Döda vinkeln-varnare och varnare för korsande trafik bakom bilen finns också att tillgå.

Nya Prius Plug-in Hybrid kommer till svenska återförsäljare i slutet av 2016.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8,8 miljoner hybrider. Toyota har 32 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige under sommaren 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, varav sju med hybridteknik.

Uppdaterat: 2016-03-23 15:47

Kan det här verkligen stämma?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-23 16:50

Titta, en bäddmadrass ! ;-)

De hittade väl inget annat ställe för batterierna...

Uppdaterat: 2016-03-23 17:06

Ha ha ha ha megafail!
Den är ju enormt mycket snyggare än vanliga Prius dock.
Tänk att de haft så många år på sig och inte hittat en bättre plats för batterierna.
Nu är konkurrenterna ordentligt förbi tyvärr.

Uppdaterat: 2016-03-23 17:28

Bäddmadrassen är sanning, hur fan tänkte dem nu??!!!

2. The trunk loses 7 cubic feet. of space. Although the 2017 Toyota Prius Prime keeps its liftback shape, it does sacrifice a far bit of cargo space to accommodate the larger battery. When you open the carbon-fiber liftgate, it’s clear that the trunk floor is a lot higher than a regular Prius, so those needing to frequently haul lots of stuff may be better served by the standard model’s full 27.4 cu ft. of storage.

Uppdaterat: 2016-03-23 17:34

En sak till:
Den är fyrsitsig.

Hyundai ioniq verkar vara ett mycket bättre val...

Uppdaterat: 2016-03-23 17:51

Alltså, det bagageutrymmet är en totalt deal breaker för mig i alla fall. Synd, för annars verkar tekniken riktigt bra. Man kan dock tänka sig att detta är nån slags förserie och att man förbättrar det.

Samtidigt är ju nya vanliga Prius riktigt snål, så frågan är om man ens behöver plugin.

Uppdaterat: 2016-03-23 18:15

Tyvärr så betyder det alltså (om uppgiften stämmer) att 198l försvinner i bagaget ...utav (343-198=145l)...kvar blir alltså 145l....ja det är mycket som försvinner räknat i liter det. Tråkigt på en i övrigt MYCKET intressant bil. Bl.a Solcellsdriven laddning & värmepumps tekniken låter onekligen Hi-tech.

Uppdaterat: 2016-03-23 21:49

Ja det var ett mysko litet bagagerum, kanske hade det varit bättre att göra en kombi av den direkt istället.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Teknikensvärld har provkört nya Prius. http://teknikensvarld.se/provkorning-av-toyota-prius-18-vvt-i-hybrid-283368/
Bra betyg överlag.

Uppdaterat: 2016-04-03 15:12

500l bagage var ju ett plus också. får se om man kan vänja sig vid designen annars känns prius gen4 helrätt.

Uppdaterat: 2016-04-04 20:08

Ja - 500 l låter ju bra - speciellt i jämförelse med det minimala bagageutrymmet i nya Prius Plugin.

Uppdaterat: 2016-04-04 20:16

Skönt att dom har kvar instrumenten i mitten av bilen.
Hade blivit lite besviken om dom hade flyttat det så dom hamnade framför föraren av fordonet.

Uppdaterat: 2016-04-04 21:40

hastighetsmätaren sitter högt och något till höger. på en vanlig bil måste man titta ner. så detta inte så dåligt som man kan tro. kör med det i 3 år och det funkar bra. finns även hud som är rakt fram i rutan om man vill ha det.

Uppdaterat: 2016-04-04 22:05

http://priuschat.com/threads/some-insider-notes-on-the-2017-prius-prime.163492/
I den här länken skriver man att batteriet går att ladda upp när man kör och att värmepumpen klarar temperaturer ner till -10 men vid ännu lägre temperatur så är det bättre att köra bensinmotorn för att värma kupén. Har väl att göra med sämre verkningsgrad för värmepump vid lägre temperaturer kanske.
Det sägs att den inte kan snabbladdas men på bilder så visar man att den kan laddas till 80 % på 20 minuter, gäller kanske bara i Japan.

Uppdaterat: 2016-04-05 00:30
Elbil2

Nu är bilen även krocktestad med riktigt bra betyg

http://www.inautonews.com/the-new-toyota-prius-earns-top-safety-pick-award-from-iihs-video

Uppdaterat: 2016-04-06 12:02
PREVIA skrev:

http://priuschat.com/threads/some-insider-notes-on-the-2017-prius-prime.163492/
I den här länken skriver man att batteriet går att ladda upp när man kör och att värmepumpen klarar temperaturer ner till -10 men vid ännu lägre temperatur så är det bättre att köra bensinmotorn för att värma kupén. Har väl att göra med sämre verkningsgrad för värmepump vid lägre temperaturer kanske.
Det sägs att den inte kan snabbladdas men på bilder så visar man att den kan laddas till 80 % på 20 minuter, gäller kanske bara i Japan.

Intressant ändå att dom valt att inkludera möjligheten till snabbladdning i en plug-in hybrid. Även om det kanske inte är ett måste så är det ju en trevlig funktion medans man trycker en hamburgare på vägen mot målet.
Där har dom en fördel mot en del andra plug-in hybrider.

Sen tycker jag nog att plug-in hybriden ser bra mkt bättre än ut än den "vanliga". Visst, det sticker lite i ögonen men det har ju prius (utan första gen kanske) alltid gjort.

Uppdaterat: 2016-04-06 20:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nån som provkört gen4 nu och t.ex. kollat om farthållaren fungerar under 42 km/h?

Uppdaterat: 2016-04-12 12:37

I senaste numret av AMS (Nr9) så testas nya Prius och dom är mycket imponerade av förbrukningen, alltså vad bilen drar i soppa i praktiken. Deras testförbrukning var 0,45 liter milen och det var också den snålaste testförbrukning dom uppmätt nånsin, oavsett då om bilen går på bensin eller diesel. Då var ändå testbilens däck 215/45x17. Standarddäcken på Prius är annars 195/65x15.

Härligt!

Uppdaterat: 2016-04-16 18:10

Det har ju börjat dyka upp lite rörliga bilder på nya Prius nu. Även reklamfilmer.
Måste säga att den ser betydligt bättre ut än vad de tidiga pressbilderna visat.

Uppdaterat: 2016-04-16 18:11

Swemba, AMS beskrev den som en pil i formen och längst fram på pilen sitter Toyota-märket. Det var en trevlig beskrivning som också gjorde mig lite mer positiv.

Uppdaterat: 2016-04-16 18:14

Färsk test av nya Prius i DN.

http://www.dn.se/motor/tester/vagat-drag-att-sanka-effekten-i-nya-toyota-prius/

Notera betyg 5 för komfort och lastutrymme.

Uppdaterat: 2016-04-17 21:11

Nja, jag är lite kluven. För 300000:- finns det roligare, komfortablare och rymligare bilar att få.
Även om de kanske tar dubbelt så mycket bränsle är det inte säkert att totalkostnaden blir högre och även om den skulle bli det kanske man haft en bil man tyckt bättre om.
Det är ju inte säkert, men man ska inte övervärdera en låg förbrukning.

Uppdaterat: 2016-04-18 22:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På 6000 mil är det väl 1800 liter bränsle eller 25000:- + skatt 3000:- .
Den fria servicen på en BMW och bättre andrahandsvärde kan göra den biligare att äga liksom många andra.

Värdeminskning är den största posten så välj en bil med högt andrahandsvärde om det är pengar det gäller.
Just det är knappast Prius hemmaplan. Som begagnad är den nog ett mycket bra köp däremot.

Ser noll värde i att betala 60000:- mer för en Prius än en Auris faktiskt.

Uppdaterat: 2016-04-18 22:17

Sant, saabnisse. För mig har Prius alltid varit mest prisvärd som begköp. Perfekt när den är 3 år gammal och tappat mer än hälften av sitt ursprungspris. Att designen är knepig sänker också andrahandsvärdet. Men som begagnad är den grymt prisvärd, snål på soppa, extremt hållbar/driftsäker och med en löjligt låg fordonsskatt. Lär väl säljas en hel del som förmånsbil vilket ger ett bra utbud sin begagnad. Men möjligen kan Auris eller C-HR blir prisvärd även som ny med denna drivlina. Det var även så AMS bedömde den i senaste numret (nr9). Dessutom noterade jag på min Prius, som ju var just 3 år gammal när jag köpte den, att rostskyddet var hyfsat intakt. Så vill man göra kompletterande rostskyddsbehandling så är det inte för sent när den är 3 år.

Uppdaterat: 2016-04-18 22:18
Vidstige skrev:

Nån som provkört gen4 nu och t.ex. kollat om farthållaren fungerar under 42 km/h?

Enligt den här filmen fungerar farthållaren ner till 0 kmt, vilket jag självklart missade när man provkörde bilen. Nya Priusen var mycket mer tystgående än tidigare modeller vilket uppskattas, svårt att byta ner sig. En annan sak är att man får känsla av att den är mycket lättrullad, eller lättdriven . Klart värt att provköra.
http://youtu.be/fXaW5OJCG-k
HUD har mer uppgifter än bara hastighet i siffror på rutan, och kommer senare i 3D vilket man kan se i youtube.

Uppdaterat: 2016-04-18 22:43
Elbil2