Vi Bilägares forum

Fisker storsatsar – visar tre nya modeller

Fisker storsatsar – visar tre nya modeller

Uppstickaren breddar utbudet med en pickup, en mindre och billigare suv – och en sportbil med fällbart tak.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-04 16:51

Kommentarer

Det luktar känd Holländare om Fisker - "samma skrot och korn"

Uppdaterat: 2023-08-04 19:21

Det var Fisker Karma som floppade pga. problem med underleverantörer som bromsade tillverkningen och den inkarnationen av Fisker gick i konkurs.

Nya Fisker Ocean har precis börjat att levereras, produktionen är i full gång i Magna-Steyers fabrik i Österrike.

När det gäller de bilar han visar här, ja designmässigt är de inga höjdare. Fisker Ocean har en Ok design. Men Ronin? Ser bara konstig och diffus ut. Pear faller ihop designmässigt från B stolpen och bakåt. Fisker kan bättre!

Uppdaterat: 2023-08-05 08:02

Om leverantörer inte levererar, beror det i 9 fall av tio på utebliven betalning -microchips undantagna.

Magna producerar - i likhet med Valmet - fullgoda produkter - om underlaget är OK - dom kan inte trolla med knäna.

Uppdaterat: 2023-08-05 08:58

Jag kollade Ocean. Tyvärr är den formgiven enligt det "mode" som styrt el-bilar de senaste tre åren - och nu - snabbt - kommer att bli omodernt. Tack och lov!
Även om Magna gör ett bra jobb, kan dom inte förbättra konstruktionen. Det är mao en risk att köpa Fisker.

Uppdaterat: 2023-08-05 09:09

Ja alltid risk att köpa varor från nya företag eller nya ÅF.
Finns dom kvar imorgon?
Har de kunskap om produkten de säljer?
Reservdelar o service nästa år?
Andrahandsvärde?

Med tanke på Mr Fiskers något fläckiga affärsrykte, bör man vara försiktig.
Men önskar lycka till

Uppdaterat: 2023-08-05 09:26
Gillar kurvor och rondeller

Jag snubblade över en annons med specifikation av Ocean: mycket av finesserna/tillvalen finns inte med vid produktionsstart. Mao - bilen är inte färdig.

Uppdaterat: 2023-08-05 09:27

Jag glömde: luktar De Lorean lång väg.

Uppdaterat: 2023-08-05 09:31

Tjalle hävdar alltså att anledningen till att batterileverantören gick i konkurs och inte kunde leverera berodde på att Fisker inte betalade sina fakturor. Tjalle har uppenbart en kreativ fantasi, men han har faktiskt fel.

Den kinesiska batteritillverkaren A123 Systems konstruerade nya batterier och leverade dem till Fisker, men när Fisker hade monterat batterierna och levererat bilar så upptäcktes ett tillverkningsfel hos batterierna. A123 tvingades återkalla de levererade batterierna och ersätta dem med nya. Men sen upptäcktes ett tillverkningsfel igen och A123 Systems fick återkalla och ersätta batterier en gång till.

Dessa problem gjorde att kinesiska A123 Systems gick i konkurs och Fisker saknade nu plötsligt en batterileverantör. Och problemen hos A123 Systems drabbade Fisker ekonomiskt, och företaget hamnade på obestånd och bilen med tillverkningsrättigheter tvingades fsäljas till ett kinesiskt företag - Wanxiang - som startade ny produktion under annat namn, och med andra batterier.

Fisker startar nu ett nytt bolag Fisker Inc. år 2016 med nya ägare, bl.a den stora amerikanska investeringsfirman Apollo Global Management, Inc. Fisker tar fram en ny bil - Fisker Ocean, den utvecklas i samarbete med Magna Steyer. Magna Steyer inte bara tillverkar bilen, de var med om att utveckla den också.

Bilen är färdig, tillverkningen är igång och de första bilarna har levererats till kunder. Den har inte hunnit nå Sverige än, men provkörningsbilar finns i bl.a Danmark.

Nu i början producerar man Fisker Ocean One. I början av nästa år utökas produktionen till andra modellversioner.

Gällande service och reparationer i Sverige så har Fisker Inc. gjort ett avtal med den rikstäckande verkstadskedjan Mekonomen som kommer att stå för det.

Uppdaterat: 2023-08-05 13:43

Här är några provkörningar av bilen som Tjalle hävdar inte är färdig:
https://youtu.be/U6s4W3RYvj4

https://youtu.be/mGV5OlVWwgY

https://youtu.be/ixSE7DkeUpA

Och här en kund som fått bilen och gjort en video om sitt eget exemplar:

https://youtu.be/w7SjSA9lKfg

Uppdaterat: 2023-08-05 13:53

Detta ständiga löftet om 300000kr elbilen som aldrig kommer.

Uppdaterat: 2023-08-05 15:04

Eftersom den svenska kronan sjunker som en sten och det finns ingen indikation på någon ändring av det, så kommer det givetvis inte komma någon 300 000 kr elbil till Sverige.

Möjligen en 30 000 euro elbil om Sverige äntligen släpper stensänket SEK och går över till euro.

Uppdaterat: 2023-08-05 15:31

Ja, man kan tycka att vår svenska SEK borde kunna hålla emot minst lika bra som den danska DK för Sverige är ju rent generellt inte en misskött bananrepublik utan tvärtom tämligen välskött.

Uppdaterat: 2023-08-05 19:12
Pi skrev:

Ja, man kan tycka att vår svenska SEK borde kunna hålla emot minst lika bra som den danska DK för Sverige är ju rent generellt inte en misskött bananrepublik utan tvärtom tämligen välskött.

Danskarna var smarta och införde en fast växlingskurs gent emot euro 1999
100 euro = 746 DKR
Så där har du hela anledningen till danskarnas köpkraft.

Uppdaterat: 2023-08-05 19:18

Ok, mer än jag kände till. Smart kan man tycka idag.

Uppdaterat: 2023-08-05 19:27

Snackas i Norge om att ev. införa fast växlingskurs
Norska kronan har tappat lika mycket och i bland mer mot euron och dollarn som svenska.
Så hur dyrt det blivit att åka på ”sydentur” har varit vårens och sommarens rubriker i media

Uppdaterat: 2023-08-05 21:13

Ja jag är glad över mina schweiziska franc nu. Obefintlig inflation och stabil valuta gör det ännu enklare att resa världen över.

Svenska kronor är en ren förlust idag, tyvärr. Den svenska ekonomin och tillväxten har varit skuldbreven allt sedan 90-talet. Finns många orsaker till det men skuldnivåerna är en av huvudorsakerna till det svenska förfallet.

Knyta mot Euro? Nja, det är heller inte optimalt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-05 21:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"Färdig bil" och batterileverantör.
För fullgod verifikation av ny bil inför säljstart, ingår också att verifiera leverantörernas komponenter och system.
Batterier till en elbil är ett typiskt sådant system, som då också kräver att "man" verifierar leverantörens kvalitetssäkringssystem inkl. hans underleverantörer. Har Fisker missat en gång, bör man akta sig noga.

Uppdaterat: 2023-08-06 07:06

Fisker litade på A123 Systems, och Fisker var inte ensam kund. 123 Systems hade även avtal med GM och fick federalt stöd på mångmiljonbelopp för att bygga en batterifabrik i USA. Men 123 Systems hade problem i tillverkningen så de gick i konkurs.

Fisker Inc. köper nu sina batterier från CATL som är en stor leverantör till många märken, bl.a. Stellantis köper eller köpte sina batterier från CATL (Stellantis har nu öppnat egen batteritillverkning i Frankrike och Tyskland).
Det finns inga rapporter om att CATL skulle ha kvalitetsproblem med sina batterier. Att A123 Systems hade tillverkningsproblem är inte Henrik Fiskers fel även fast Tjalle vill skylla A123 Systems problem och konkurs på Henrik Fisker. Det verkar som Tjalle har något personligt emot Henrik Fisker eftersom Tjalle smutskastar Fisker i detta forum.

Fisker Ocean har som sagt batterier från CATL och de billigare versionerna har LFP kemi.

Fiskers elbilsplattform som är grunden för alla nya Fisker är framtagen tillsammans med Magna Steyer. Fisker har alltså inte utvecklat bilen själv, det är en samutveckling ihop med Magna Steyer där Magna Steyers utvecklingsavdelning och testfaciliteter samt personal använts. Magna Steyer har även varit ansvariga för att göra bilen produktionsklar och har upphandlat kontrakten med underleverantörer samt står för kvalitetskontrollen. Och det är Magna Steyer som tillverkar bilen i Österrike.

Magna Steyer har lång erfarenhet av biltillverkning och att vara en utvecklingspartner inom bilindustrin. De hade 13 500 anställda år 2022 och har flera fabriker i Österrike.

Magna Steyer utvecklade 4-hjulsdriften som Mercedes använder och har även tillverkat flera Mercedes modeller.

Magna Steyer utvecklade och tillverkar BMW X3 ihop med BMW och de utvecklade Aston Martin Rapide som de även tillverkade.

Magna Steyer utvecklade även Audi TT, Fiat Bravo och Peugeot RCZ. Jaguar iPace tillverkas av Magna Steyer.

Sony Vision-bilen utvecklades av Magna Steyer. Även Igneos Grenadier är utvecklad av Magna Steyer som även tillverkar den. Magna Steyer utvecklar även drivlinor och hjulupphängningar som de även tillverkar.

Till skillnad från Tjalle så ser jag inte något skäl till att tro att Fisker har dålig kvalitet på sina bilar.

Uppdaterat: 2023-08-06 09:27

A123 Systems var tidiga med det som numera kalla LFP-batterier - alltså en batterityp som bl a skall vara lite tåligare mot "misshandel". Dom levererade en hel del batterier till elmaskin-tillverkare - bl a DeWalt.

Uppdaterat: 2023-08-06 09:51

Fisker kan hålla förhållandevis låga priset på sina bilar tack vare att de inte har egna fabriksanläggningar, inga egna lokaler, personal eller utrustning och testfaciliteter för produktutveckling (de har ett designkontor i Kalifornien, men i övrigt nyttjar de Magna Steyers resurser), de äger inga återförsäljare osv osv. Så de har betydligt lägre kostnader än traditionella bilföretag. Självfallet vill Magna Steyer har täckning för sina kostnader men Magna har många kunder som de producerar åt och förutom anläggningarna i Österrike är Magna den största producenten av bilkomponenter i Nordamerika, de är den största underleverantören till den nordamerikanska bilindustrin.
Så de har många klienter som deras kostnader delas upp på.
Det gör att Fisker har lägre produktionskostnader än traditionella bilföretag.

Uppdaterat: 2023-08-06 09:54

Magna Steyr är en känd - och erkänd - lego tillverkare - och jättestor leverantör. Mig veterligen har dom - däremot- inte utvecklat och verifierat "egen produkt" - det har biltillverkaren gjort. Det tycks dom: Magna/Fisker försöka göra nu, då Fisker - uppenbarligen - är inkompetent.
Fisker uppges inte ha "testfaciliteter" - det är inte bra om man vill utveckla bilar. Magna har - mig veterligen - begränsat med sådana. Testfaciliteter är extra bra att ha om man skall verifiera bilar.

Uppdaterat: 2023-08-06 12:33

Magna Steyr är en känd - och erkänd - lego tillverkare - och jättestor leverantör. Mig veterligen har dom - däremot- inte utvecklat och verifierat "egen produkt" - det har biltillverkaren gjort. Det tycks dom: Magna/Fisker försöka göra nu, då Fisker - uppenbarligen - är inkompetent.
Fisker uppges inte ha "testfaciliteter" - det är inte bra om man vill utveckla bilar. Magna har - mig veterligen - begränsat med sådana. Testfaciliteter är extra bra att ha om man skall verifiera bilar.

Uppdaterat: 2023-08-06 12:33

Att som tillverkare av nåt såpass avancerat som elbilar inte ha egen test/verifierings-verksamhet känns långsiktigt som en närmast olösbar ekvation...

Uppdaterat: 2023-08-06 14:53

Pi - det är ingen olösbar ekvation - det är "chansning" - eller ren dumhet/ "lurendrejeri". Närmaste exempel är De Lorean.

Uppdaterat: 2023-08-06 15:07

Tjalle - vi menar nog samma sak.

Uppdaterat: 2023-08-06 15:17

Vad är det som säger att man inte testat prototyperna innan lansering?

Uppdaterat: 2023-08-06 20:54
Raphael skrev:

Fisker kan hålla förhållandevis låga priset på sina bilar tack vare att de inte har egna fabriksanläggningar, inga egna lokaler, personal eller utrustning och testfaciliteter för produktutveckling (de har ett designkontor i Kalifornien, men i övrigt nyttjar de Magna Steyers resurser), de äger inga återförsäljare osv osv. Så de har betydligt lägre kostnader än traditionella bilföretag. Självfallet vill Magna Steyer har täckning för sina kostnader men Magna har många kunder som de producerar åt och förutom anläggningarna i Österrike är Magna den största producenten av bilkomponenter i Nordamerika, de är den största underleverantören till den nordamerikanska bilindustrin.
Så de har många klienter som deras kostnader delas upp på.
Det gör att Fisker har lägre produktionskostnader än traditionella bilföretag.

Nej
Det är givetvis billigare OCH framför allt bättre att ha kontroll på sin egen produktion.
Att samverka med underleverantörer tar även tid, så de kan inte produktutveckla lika snabbt.
(Pi o Tjalle har lyft andra viktiga aspekter, som jag håller med om)

Ja, det är billigare initialt, men som jag skrev ovan...inte i längden.
Och de blir alltid 2'a på bollen, ytterst dåligt i en hightech-bransch.

Som jag skrev igår, "Med tanke på Mr Fiskers något fläckiga affärsrykte, bör man vara försiktig"

Uppdaterat: 2023-08-06 21:27
Gillar kurvor och rondeller
Raphael skrev:

Det var Fisker Karma som floppade pga. problem med underleverantörer som bromsade tillverkningen och den inkarnationen av Fisker gick i konkurs.

Jag vet. Råkade göra en tankevurpa. / Redaktionen

Uppdaterat: 2023-08-07 14:33