Vi Bilägares forum

Teslaägare slår larm: Styrningen slutade fungera

Teslaägare slår larm: Styrningen slutade fungera

Styrningen i Teslas populäraste modeller kan plötsligt sluta fungera, hävdar flera anmälare. Nu ska 280 000 bilar utredas.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-03 15:30

Kommentarer

Att vilja göra ratten överflödig är ju ett utmärkande drag för Tesla, så om den ramlar av eller inte fungerar alls, så är väl det helt i linje med målsättningen.

Uppdaterat: 2023-08-03 19:50

Tappat styrningen, ja jäklar så modernt.
Är väl snarare servon som slutar fungera så dom fetlagda amerikanerna inte orkar styra med vänster hand ivrigt ätande på ett friterar kycklinglår från KFC som dom håller i höger hand.

Uppdaterat: 2023-08-03 21:00

"Steer by wire"? "Vi" slog fast att aldrig konstruera en bil utan styrning med mekanisk överföring. Toyota har presenterat en modell med SBW - har Tesla det?
Om "konventionellt" styrsystem - uppenbarligen ändå - undermålig konstruktion.

Uppdaterat: 2023-08-04 06:37
Mr Snoid skrev:

Tappat styrningen, ja jäklar så modernt.
Är väl snarare servon som slutar fungera så dom fetlagda amerikanerna inte orkar styra med vänster hand ivrigt ätande på ett friterar kycklinglår från KFC som dom håller i höger hand.

Kycklinglår eller inte så tror jag de flesta upplever det som obehagligt att plötsligt inte ha servohjälp. Vet man om att det inte finns försvinner överraskningsmomentet.

Uppdaterat: 2023-08-04 08:37

+1 på den, Mäkinen.

Uppdaterat: 2023-08-04 08:41

Tesla har mekanisk styrning med elektrisk styrservo. Och ja, om styrservo av någon anledning slutar fungera så blir bilen tungstyrd. Med KFC eller inte i andra handen.
Den märkliga yoke-ratten som Tesla införde hade nog fungerat tillsammans med ett SBW-system under förutsättning att maximalt styrutslag begränsats till runt 90°, det vill säga som på flygplan med ratt-yoke.
Som kuriosa - en Boeing 737 som mister all hydraulik (manual reversion) blir vanvettigt tungstyrd.

Uppdaterat: 2023-08-04 11:02

Jag körde en bekants Passat när elservon plötsligt slutade fungera i en skarp kurva, tack och lov på en mindre väg med låg hastigheten. Men jösses så tungstyrd den blev! Betydligt tyngre än en bil utan servostyrning. Det verkar som en icke fungerande elservo bromsar styrningen, så att det är mycket svårt att vrida ratten. Så stod det även i bilens användarhandbok att bilen måste bärgas om servostyrningen slutat fungera och en röd ratt-symbol tändes, vilket den gjorde. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver uppleva att en elservo slutar fungera, speciellt inte i högre hastighet. Det var en mycket obehaglig upplevelse. Och jag har kört många äldre bilar utan servostyrning, det är något helt annat än när elservon lägger av.

Uppdaterat: 2023-08-04 12:53

Konstruerar man för att inte ha servoassistans kan man kompensera med utväxling, vikt på styrande hjul och/eller geometri. På tidiga Saab 99/900 behövde man rotera ratten många grader för att vrida hjulen tillräckligt mycket för att svänga runt en kurva eftersom mesta vikten hängde över framhjulen som dessutom var belamrade med drivaxlar. På Lotus Elise har man tänkt lite längre och monterat motor och drivning bak så man slipper att det påverkar styrningen.

Uppdaterat: 2023-08-04 14:20

När min första bil med servostyrning var på verkstan för service fick jag låna en likadan utan servo - på den tiden fanns dessa val på lite mindre bilar. Och det var en rejäl skillnad - speciellt vid P-manövrer. Var lättad när jag hämtade min egen bil nån timme senare...:)

Uppdaterat: 2023-08-04 17:16

Jo, jag har ägt två Saab 900. Den första utan servostyrning och den andra med och visst var det skillnad. 🙂

Uppdaterat: 2023-08-04 17:25

Min Mitsubishi Galant -91 hade servostyrning och centrallås! Fantastiskt, det hade ingen av mina tidigare bilar. Den hade dock inte AC, men man kan ju inte få allt nytt samtidigt...

Uppdaterat: 2023-08-04 17:32

Har rattat både personbilar och lastbil utan servo. Dock aldrig en defekt servo men kan misstänka att det blir djävulusiskt trögt.

Uppdaterat: 2023-08-04 19:50

Lotus Elise är "another animal" än 99/900. 99/900 var en på många sätt mycket bra/positiv bil med bl.a. framhjulsdrift, där man av uppenbara orsaker också behöver ha drivaxlar, vilka väger.
Något tungstyrd - men löstes med styrservo. Alternativ till styrservo var att montera överdimensionerade däck, vilket påtagligt reducerade erforderligt moment - och till och med gav "negativt kraft" vid stort styrutslag.

Uppdaterat: 2023-08-04 20:10
Axa skrev:

Har rattat både personbilar och lastbil utan servo. Dock aldrig en defekt servo men kan misstänka att det blir djävulusiskt trögt.

Det blir det verkligen! I fallet med nämnda Passat så var det lättlagat. Det var en jordkabel till elservon som släppt. Så om någon vill testa hur det känns utan elservo så kan man ju lossa nämnda jordkabel. 😉 Men ge er inte ut i trafiken utan testa på en säker plats, för det går knappt att svänga alls.

Uppdaterat: 2023-08-04 22:04

I stället för - eller som komplement till: autobroms, filbytesvarning etc., borde man införa krav på: "max" ökad kraft vid styrservo bortfall. Alt. max kraft.
Exempelvis: max 3ggr som vid fungerande servo alt. max erforderligt moment/kraft. Max kraft är nog det bästa - då kan tillverkarna öka rattens diameter. Peterbilt hade - innan dom införde styrservo - en ratt med c:a 60 cm diameter.

Uppdaterat: 2023-08-05 07:49

Hade en 240 med servo som blev stum i styrningen, hann stanna så ingen olycka skedde. Förklaringen var att när bilen gått så pass långt kunde slitaget orsaka att servooljan pumpades in från båda håll och låste kolven. Enligt mekaniker hos Volvoverkstaden orsakades felet av en bricka, som kontrollerade servobalansen. Inga bilar återkallades och felet förekom då och då på långmilare, 240/740.

Uppdaterat: 2023-08-05 08:41

När man kör Tesla med filhållningsassistenten kan ratten upplevas som trög och tror att det är detta som skett.

Uppdaterat: 2023-08-05 08:42
Tjalle skrev:

I stället för - eller som komplement till: autobroms, filbytesvarning etc., borde man införa krav på: "max" ökad kraft vid styrservo bortfall. Alt. max kraft.

Jättebra förslag. Det skulle verkligen förbättra säkerheten.

Uppdaterat: 2023-08-05 10:39
J.L skrev:

När man kör Tesla med filhållningsassistenten kan ratten upplevas som trög och tror att det är detta som skett.

Kan väl inte stämma.

Uppdaterat: 2023-08-05 11:51

J.L./Axa: jag har kört en elbil som hade just den funktionen: om bil i den fil jag började styra emot, blev syrningen trög. Jag skulle självklart, aldrig köpa en sådan bil som ingriper i min körning. Jag kan - tack och lov - stänga av "avståndsmätning och ingrepp" när jag använder cruise control på min "inte så gamla bil".

Uppdaterat: 2023-08-06 07:31

Tjalle, det är stödsystemen i moderna bilar som räddar liv. Det sämsta alternativet är att en olycka sker, kan olyckan undvikas är det värt varenda krona. Olyckor sker på grund av mänskliga misstag och antar att du är människa Tjalle? Har hittills avverka mer än 120 000 mil olycksfritt men har varit nära och haft tur vid de tillfällena, samt ABS o antisladd, som hjälp till.

Uppdaterat: 2023-08-06 08:58

Antar att det är vid de tillfällen bilen själv "styr emot" utan att den borde göra det som det kan bli problem och kännas tungt i ratten när man skall korrigera - eller ? I så fall är det ju en ofullkomlighet i bilens programvara.

Uppdaterat: 2023-08-06 09:40

Tjalle
En filhållningsassistent är inte så trög att man inte kan styra som man själv vill. Det är heller inte så trög styrning att man behöver stanna bilen.

Uppdaterat: 2023-08-06 10:51

J.L, Axa. Jag vill - och kan - köra min bil själv. Jag accepterar - som regel - ingen påverkan från min bil, som jag inte kan styra. Jag har tvingats - motvilligt - acceptera ESP på båda mina bilar, då den sällan stör mig. Jag har kört c:a 200.000 mil - varav hälften med en bilmodell. Ingen "olycka". Krockat 2 ggr i gatukorsning - båda gick till Tinget - motparten dömd som skyldig i båda fallen.

Uppdaterat: 2023-08-06 12:08

Tjalle
Uppenbart att du inte vet hur filassistent fungerar.

Uppdaterat: 2023-08-06 13:35

Axa - oavsett vad den heter och hur bra den är i en del implementationer så kan den vara lite "tjurig" när jag som förare och "assistenten" inte tycker riktigt lika...:) Men det skiljer nog mycket mellan tillverkare och modeller.

Uppdaterat: 2023-08-06 15:00

Pi
Trots att filassistenten och du inte är överens så är den knappast så trög att du inte kan överta styrningen. Och knappast så trög att du behöver stanna bilen.

Uppdaterat: 2023-08-06 20:41

Axa - det håller jag med om men vissa kanske blir överraskade trots allt.

Uppdaterat: 2023-08-06 22:28

Pi
Ja kanske. Första gångerna jag körde med filassistans så var det lite av en överraskning men förstod ganska snart att jag bestämde över bilen, inte bilen över mig. Om det är ett utbrett problem att man behöver stanna bilen pga trög styrning så är det nog annat det är fel på.

Uppdaterat: 2023-08-06 23:14

Filassistans fungerar kanon på MB. Vill man inte vara utan då man haft den.

Uppdaterat: 2023-08-08 00:36
Gillar kurvor och rondeller
Tjalle skrev:

J.L, Axa. Jag vill - och kan - köra min bil själv. Jag accepterar - som regel - ingen påverkan från min bil, som jag inte kan styra. Jag har tvingats - motvilligt - acceptera ESP på båda mina bilar, då den sällan stör mig. Jag har kört c:a 200.000 mil - varav hälften med en bilmodell. Ingen "olycka". Krockat 2 ggr i gatukorsning - båda gick till Tinget - motparten dömd som skyldig i båda fallen.

En bil med självkörningsfunktion skulle troligen upptäckt vad som riskerar hända och agerat innan du förstod vad som hänt.
Om jag tex ska backa ut från en P-plats och MB'n detekterar en risk stannar den om jag skiter i varningen.
Har testat detta och till slut tvärnitar bilen. Skitbra funktion. Trodde jag kunde lura den men icke! Den vägrade till slut köra ut.
Hoppas slippa nyttja funktionen live, men gott att testa att det funkar.

Den påstås kunna väja i korsningar om den märker att en T-bone riskerar hända. Det tänker jag inte testa!

Uppdaterat: 2023-08-08 00:44
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Filassistans fungerar kanon på MB. Vill man inte vara utan då man haft den.

Sålänge den har tydliga linjer ja....
Med otydliga eller inga linjer så är Teslas mycket bättre.
På motorväg är Mercan stabilare i filhållningen än Teslorna jag hade innan men på mindre vägar är Tesla överlägsna Mercedes på filhållning/semiautonom körning.

Uppdaterat: 2023-08-08 08:04

Gaston
På min Enyaq så klarar den oftast av ganska slitna linjer men även väg utan linjer.

Uppdaterat: 2023-08-08 11:43
Axa skrev:

Gaston
På min Enyaq så klarar den oftast av ganska slitna linjer men även väg utan linjer.

Det är bra, hur är den på vintern när linjerna inte syns pga snö?

Uppdaterat: 2023-08-08 13:25

Gaston
Nej, då är den kass. Å andra sidan så brukar slasket skita ner sensorerna en hel del. Bilen har fått en uppdatering med påstådda förbättringar men det återstår att se kommande vinter ifall det blir bättre.

Uppdaterat: 2023-08-08 13:34