Vi Bilägares forum

Volvo EX30 säljs till reapris – men inte på nätet

Volvo EX30 säljs till reapris – men inte på nätet

Onlineköpare går miste om stora rabatter.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-04 07:30

Kommentarer

Ännu ett bevis på att bilar är fel prissatta om man plötsligt kan sälja dem med 10-20% rabatt och göra vinster. Jag prutade 10% (20 tkr) på en begagnad bil, inga problem...det blev affär.

Uppdaterat: 2023-08-04 09:14

Fel? Säljer bilarna så är ju inte priset fel...säljer dom inte, så är priset fel, inget kan vara enklare.

Uppdaterat: 2023-08-04 13:42
skarj skrev:

Fel? Säljer bilarna så är ju inte priset fel...säljer dom inte, så är priset fel, inget kan vara enklare.

Nja frågar du vem som helst om de vill betala 660k för bilen eller 600k så kommer ju alla välja den billigare. Problemet är väl att inte alla vet att man får betala så mycket mer online.

Det självklara borde ju vara att det är billigare online eftersom man slipper kostnaden hos bilhandlaren, men Volvo ser en chans att ta ut mer vinst när de säljer online istället för tvärtom.

Jag förstår helt om man lägger på lite grann online jämfört med vad man säljer bilen till bilhandlaren för, men hade det varit litegrann, nån procent, så hade ju bilen varit billigare online, så det lägger alltså på rätt så saftigt vilket är fult gjort.

Uppdaterat: 2023-08-04 18:11
- Peugeot e-208 GT 2022

Bra att veta: återförsäljare "behöver" en marginal om 10-20% för att "överleva" = tjäna pengar. Volvo - och andra tillverkare - "behöver" dom pengarna för att kunna konkurrera med kineserna.

Uppdaterat: 2023-08-04 19:35

Men Tjalle, Volvo EX30 är ju en fullt ut kinesisk bil.

Uppdaterat: 2023-08-04 19:42
J.L skrev:

Men Tjalle, Volvo EX30 är ju en fullt ut kinesisk bil.

+100

Uppdaterat: 2023-08-04 20:29

J.L./Snoid: EX30 är en Volvo - på gott och ont. Alla biltillverkare har produktion i flera länder - och ibland också nästan identiska bilar med "samarbetspartners".
Vi känner ju alla till att Volvo ägs av en Kines - Li Shu Fu, som i sin tur är delägare i bl.a. Volvo Lastvagnar, och Daimler Benz.
Historiskt har åf haft en marginal på 10-20%. Nu kommer Volvo - och andra biltillverkare - att minska marginalen - sannolikt till under 10%. Åf kan då inte längre bygga "palats" och får dra in på andra utgifter.

Uppdaterat: 2023-08-05 07:22

Tjalla, Problemet för ÅF är att det inte är säljarna som bygger sina palats frivilligt. Det är ett krav att profilera sina bilhallar så som GA kräver, för att över huvud taget få sälja märket.
Och här ser du resultatet av detta
https://www.vibilagare.se/nyheter/stor-aterforsaljare-av-peugeot-och-citroen-i-konkurs

Uppdaterat: 2023-08-05 07:52
J.L skrev:

Men Tjalle, Volvo EX30 är ju en fullt ut kinesisk bil.

Och vad har det med resonemanget Tjalle lyfter?
Han har rätt i att Volvo som företag inte kan bygga bilar lika kostnadseffektivt som Kineserna.

Uppdaterat: 2023-08-05 09:17
Gillar kurvor och rondeller

Då vi som köper Volvo vill gynna svensk arbetskraft och ingenjörinnovationsteknik kommer och ska en svensk Volvo kosta lite mer än motsvarande asiatisk produkt.

Vi som köper svenskt och svensktillverkade bilar / varor ska vara stolta för att vi offrar egen köpkraft och tar ansvar för Sverige och svensk välfärd.

Uppdaterat: 2023-08-06 19:20

Swenssons
Haha, sjunger du även nationalsången innan du startar Volvon varje gång? Tramsigt.

Uppdaterat: 2023-08-06 20:48

Axa:
Självklart gör jag det!

Uppdaterat: 2023-08-06 21:50
Swenssons skrev:

Då vi som köper Volvo vill gynna svensk arbetskraft och ingenjörinnovationsteknik kommer och ska en svensk Volvo kosta lite mer än motsvarande asiatisk produkt.
Vi som köper svenskt och svensktillverkade bilar / varor ska vara stolta för att vi offrar egen köpkraft och tar ansvar för Sverige och svensk välfärd.

Fast Volvo är ett Kinesiskt företag numera. Är det du sponsrar och dit vinsten går.
Bättre att sponsra ett EU-baserat företag (eller USA) så vi behåller kapital och kompetens i demokratiska länder.
Visste du om att Geely (äger Volvo) exporterar fordon till Ryssland och därmed sponsar kriget?
De är inte enda kinaföretaget som exporterar varor till Ryssland.
Jag undviker köpa varor från Kinaägda företag

Uppdaterat: 2023-08-06 23:31
Gillar kurvor och rondeller

Swenssons, låter ju fint, säg hej till XiPing också, när du sätter dig i din bil.

Uppdaterat: 2023-08-07 06:03

JL:
Det gör jag icke!

Uppdaterat: 2023-08-07 09:49

MC:
Det viktigaste för mig är inte vart vinsten går utan var jag skapar välfärd i form av arbetstillfällen och i Volvos fall tillverkas samtliga Volvo V60, V90, XC60 och XC90 i Sverige.

Därmed skapar vi Volvoköpare arbete åt över 200 000 personer i bl.a Nyköping, Olofström, Skövde, Dalsjöfors, Landskrona, Köping, Braås, Göteborg oräknat hundratals små och medelstora underentreprenörer runt om i landet.

Den som säger sig inte köpa varor som är fria från kinesiska komponenter får troligen leva på självhushållning i någon form.

Uppdaterat: 2023-08-07 10:01

Ja, ganska passande när Volvoägarna köar till Ullared för att köpa kinesiskt skräp.

Uppdaterat: 2023-08-07 11:04

Axa:
Givet att Volvoägaren är statistiskt signifikant medelsvensk och att Volvo är Sveriges vanligaste bilmärke tar jag det för troligt att de utgör en betydande kund och målgrupp på / för Ullared. Att det sedan skulle vara ett aber kan iaf inte jag förstå.

Uppdaterat: 2023-08-07 14:33
Swenssons skrev:

MC:
Det viktigaste för mig är inte vart vinsten går utan var jag skapar välfärd i form av arbetstillfällen och i Volvos fall tillverkas samtliga Volvo V60, V90, XC60 och XC90 i Sverige.
Därmed skapar vi Volvoköpare arbete åt över 200 000 personer i bl.a Nyköping, Olofström, Skövde, Dalsjöfors, Landskrona, Köping, Braås, Göteborg oräknat hundratals små och medelstora underentreprenörer runt om i landet.
Den som säger sig inte köpa varor som är fria från kinesiska komponenter får troligen leva på självhushållning i någon form.

Nu skrev jag iof "Jag undviker köpa varor från Kinaägda företag"

OBS: ordet "undviker"

Så du köper alltså bara Volvo's tillverkade i Sverige.
Ja så kan man resonera.

Det fina är att på MB (troligen alla andra bilar med) kan man ofta kolla via VIN-numret var de är producerade.
Min E-klass köpte jag även för att den var ihopskruvad i Sindelfingen/Tyskland.
Känns bra att sponsa Tyskland och inte köpa EU-import.

Uppdaterat: 2023-08-07 15:01
Gillar kurvor och rondeller

MC:
Ja, jag köper helst svenska varor som är tillverkade i landet. Det gläder mig faktiskt att du gynnar tysk industriproduktion eftersom Tyskland är det största och viktigaste landet i Europa och det land som Sverige har störst handelsutbyte med inom EU.

Att motverka EU import är en klok och viktig tanke som jag anammar.

Uppdaterat: 2023-08-07 15:29
Swenssons skrev:

Att det sedan skulle vara ett aber kan iaf inte jag förstå.

Ironin här.

Uppdaterat: 2023-08-07 15:32
Swenssons skrev:

MC:
Ja, jag köper helst svenska varor som är tillverkade i landet. Det gläder mig faktiskt att du gynnar tysk industriproduktion eftersom Tyskland är det största och viktigaste landet i Europa och det land som Sverige har störst handelsutbyte med inom EU.
Att motverka EU import är en klok och viktig tanke som jag anammar.

Bra, då är vi minst två!
Sprid budskapet.

Uppdaterat: 2023-08-07 17:23
Gillar kurvor och rondeller

Det enda man kan dra av artikeln är således att Volvo tjänar stora pengar på EX30. Om handlaren kan erbjuda 60k i rabatter, och ändå ha en avans på 5-10% ger det att handlaren har ett spelrum på närmare 120k innan de slår i botten. Därutöver vill väl Volvo själva tjäna en 20k per bil.

Ex30 är såldes 100-140k för dyr. De hade garanterat tjänat på att sänka priset och sålt fler bilar.

Uppdaterat: 2023-08-10 09:22
lsoderlund skrev:

Det enda man kan dra av artikeln är således att Volvo tjänar stora pengar på EX30. Om handlaren kan erbjuda 60k i rabatter, och ändå ha en avans på 5-10% ger det att handlaren har ett spelrum på närmare 120k innan de slår i botten. Därutöver vill väl Volvo själva tjäna en 20k per bil.
Ex30 är såldes 100-140k för dyr. De hade garanterat tjänat på att sänka priset och sålt fler bilar.

Trenden är, att sälja färre men dyrare bilar, än att sälja fler av billigare. Enkla bilar för "folket" kommer på sikt att sluta tillverkas. Även budgetmärket Dacia har nu ökat rejält i pris, och nästa modeller med all bling-bling-utrustning, kommer att vara lika dyr som alla andra. Jämför Skodas klättrande från budget till normalmärke.

Uppdaterat: 2023-08-10 10:36