Vi Bilägares forum

Teslaägare stämmer Tesla för falska räckviddssiffror

Teslaägare stämmer Tesla för falska räckviddssiffror

En stämningsansökan har lämnats in mot Tesla efter påstådda räckviddsfusket.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-04 11:00

Kommentarer

Folk som vill ta chansen att dra in lite extra pengar.

Eller så är de så okunniga om elbilar att de faktiskt inte vet hur det funkar med räckvidden.

Detta är ju inget unikt för Tesla utan gäller alla elbilar i stort. Det är ju inte Tesla som bestämmer hur räckvidden ska bedömas utan det görs av EPA som är istället för Europas WLTP.

Ska de klaga borde de klaga på EPA istället. Samt skaffa sig lite kunskap om elbilar och hur den påstådda räckvidden påverkas av väder, temperatur, hastighet m.m.

Uppdaterat: 2023-08-04 17:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Det får väl startas utbildningar för de som funderar på att köpa elbil...:)

Uppdaterat: 2023-08-04 17:22

Amerikanarna stämmer varann på struntsaker, det verkar riskfritt att göra. Betalar inte förlorande parten i målet den vinnandes rättegångskostnader där?

Uppdaterat: 2023-08-04 17:37

Jag vet inte hur det funkar när det är en grupptalan i USA men detta känns rent spontant som att de kommer förlora mot Tesla och vad händer då? Om de måste betala Teslas kostnader så lär det inte bli billigt. Knappast värt att ta en sådan risk för något som sagt känns som att de kommer förlora.

Uppdaterat: 2023-08-04 17:41
- Peugeot e-208 GT 2022

Tja, vad säger man. Typiskt USA, stäm dom jävlarna. Håller med Eddie Meduza när ha så fint sjunger om, Feta fula dumma Amerikaner.
Så Pi, visst behövs utbildning. Men skulle tro att även du är väl införstådd i hur mycket en elbils räckvidd varierar pga väder och vind samt hastighet den framförs i.

Uppdaterat: 2023-08-04 18:22

Guran - det fanns en del ironi i mitt inlägg. Och batteriteknik är jag tämligen bekant med.

Uppdaterat: 2023-08-04 21:32
Pi skrev:

Guran - det fanns en del ironi i mitt inlägg. Och batteri teknik är jag tämligen bekant med.

Så klart jag förstod det 😉

Uppdaterat: 2023-08-04 20:31

Bejje, detta är en stämning därför att Tesla har mjukvara som innebär att när batteriet är laddat över 50% så visar bilen räckvidd enligt EPA siffror, men när batteriet sjunker under 50% så visar bilen en beräknad räckvidd utifrån utomhustemperatur och körförhållanden/förarens körstil samt genomsnittlig förbrukning.

Det gör att när batteriet är under 50% så sjunker räckvidden betydligt fortare än när batteriet är över 50%. Och det är därför som ägarna reagerar.

Nu säger du att alla andra elbilars inbyggda räckviddsberäkning fungerar på samma sätt som Tesla. Vad har du för källa på det? Jag har bara hört talas om det med Tesla. Det var Reuters som avslöjade det genom en källa på Tesla som bekräftade att bilarna i USA är programmerade på detta vis. Enligt uppgift är det Elon Musk själv som bestämt att den inbyggda räckviddsvisaren ska fungera som jag beskrivit här.

Uppdaterat: 2023-08-04 22:10

Och nej EPA har inte bestämt hur räckviddsvisaren i bilen ska fungera och det har inte WLTP heller bestämt. De bestämmer över hur räckviddssiffrorna visas i reklamen, inte hur bilen visar räckvidd och förbrukning under färd.

Uppdaterat: 2023-08-04 22:12

Skulle behövas lite liknande möjligheter här till stämning så skulle det bli mindre dumheter som gynnar den stora parten. Om det kan kosta fantasisummor så anstränger sig företagen lite mer, det är min syn på saken iaf.

Om det gör oss eller Amerikanerna dummare får var och en bedöma själv, men det är väl inte jättestort att låta stora företag komma undan bara för att ingen vågar åka på en ekonomisksmäll, trots att man vet att man egentligen har rätt...

Uppdaterat: 2023-08-04 22:20

Kan inte någon bara dra in Teslas näringstillstånd så att vi slipper skiten?

Uppdaterat: 2023-08-05 02:29
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

För övrigt så visar ett test i USA att Tesla Model T tappar mest räckvidd i -8 jämfört med andra. Hyundai Ioniq 5 tappar minst räckvidd. Ford Mustang var inte så pjåkig heller.
Mest räckvidd i kyla tappar Tesla Model Y.
Värmesystemet i den drar mer energi än hos konkurrenterna.
Testet genomfördes i motorvägsfart.

Uppdaterat: 2023-08-05 08:07
Raphael skrev:

För övrigt så visar ett test i USA att Tesla Model T tappar mest räckvidd i -8 jämfört med andra. Hyundai Ioniq 5 tappar minst räckvidd. Ford Mustang var inte så pjåkig heller.
Mest räckvidd i kyla tappar Tesla Model Y.
Värmesystemet i den drar mer energi än hos konkurrenterna.
Testet genomfördes i motorvägsfart.

Lägg in länken till testet.
Andra tester brukar nämligen visa att Tesla är mycket effektiv

Uppdaterat: 2023-08-05 08:38
Gillar kurvor och rondeller
Raphael skrev:

Bejje, detta är en stämning därför att Tesla har mjukvara som innebär att när batteriet är laddat över 50% så visar bilen räckvidd enligt EPA siffror, men när batteriet sjunker under 50% så visar bilen en beräknad räckvidd utifrån utomhustemperatur och körförhållanden/förarens körstil samt genomsnittlig förbrukning.
Det gör att när batteriet är under 50% så sjunker räckvidden betydligt fortare än när batteriet är över 50%. Och det är därför som ägarna reagerar.
Nu säger du att alla andra elbilars inbyggda räckviddsberäkning fungerar på samma sätt som Tesla. Vad har du för källa på det? Jag har bara hört talas om det med Tesla. Det var Reuters som avslöjade det genom en källa på Tesla som bekräftade att bilarna i USA är programmerade på detta vis. Enligt uppgift är det Elon Musk själv som bestämt att den inbyggda räckviddsvisaren ska fungera som jag beskrivit här.

Nej jag sa inte att det funkar på samma sätt på alla elbilar utan min kommentar handlade om EPA räckvidden vilket inte är något Tesla bestämmer över.

Men ja du har rätt i att Tesla gör det på ett eget sätt och det är faktiskt bättre än andra. Många använder en så kallad guess o meter som ska räkna ut räckvidden baserat på hur du nyss har kört vilket så klart kan slå helt fel medans Tesla använder mycket fler faktorer.

Uppdaterat: 2023-08-05 10:01
- Peugeot e-208 GT 2022

Tänk efter lite!
Tesla har uppenbarligen en tanke med hur de beräknar räckvidden.
Över 50% så kommer en momentan förbrukning påverka återstående körsträcka kraftigt. Det har troligen orsakat kundklagomål "jag kan inte lita på hur långt jag kommer"...som de löst på detta sätt.

Detta är ett större problem än på fossilbilar som inte på samma sätt påverkas av väder, vind och hastighet och som kommer dubbla sträckan!

Uppdaterat: 2023-08-05 14:21
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Tänk efter lite!
Tesla har uppenbarligen en tanke med hur de beräknar räckvidden.
Över 50% så kommer en momentan förbrukning påverka återstående körsträcka kraftigt. Det har troligen orsakat kundklagomål "jag kan inte lita på hur långt jag kommer"...som de löst på detta sätt.
Detta är ett större problem än på fossilbilar som inte på samma sätt påverkas av väder, vind och hastighet och som kommer dubbla sträckan!

Men vet du varför det är så?
Jo för att en fossilbil har sådana enorma energiförluster redan till att börja med, så man knappt märker övriga förluster i havet av de stora förlusterna.

Så säger t.e.x tillverkaren att du kan åka 60 mil på en tank, men bara kommer 55 så är det ingen alls som reagerar på det. De vet nog inte ens att bilen ska gå 60 mil på en tank. De bara kör.

Men med en elbil är mycket fler medvetna om hur långt den ska gå enligt wltp och reagerar kraftigt när de tror att de ska komma 50 mil men knappt kommer 40

Uppdaterat: 2023-08-05 14:56
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Tänk efter lite!
Tesla har uppenbarligen en tanke med hur de beräknar räckvidden.
Över 50% så kommer en momentan förbrukning påverka återstående körsträcka kraftigt. Det har troligen orsakat kundklagomål "jag kan inte lita på hur långt jag kommer"...som de löst på detta sätt.
Detta är ett större problem än på fossilbilar som inte på samma sätt påverkas av väder, vind och hastighet och som kommer dubbla sträckan!

Men vet du varför det är så?
Jo för att en fossilbil har sådana enorma energiförluster redan till att börja med, så man knappt märker övriga förluster i havet av de stora förlusterna.
Så säger t.e.x tillverkaren att du kan åka 60 mil på en tank, men bara kommer 55 så är det ingen alls som reagerar på det. De vet nog inte ens att bilen ska gå 60 mil på en tank. De bara kör.
Men med en elbil är mycket fler medvetna om hur långt den ska gå enligt wltp och reagerar kraftigt när de tror att de ska komma 50 mil men knappt kommer 40

Det var ju det jag skrev. Så JA, jag förstår det.

Uppdaterat: 2023-08-05 15:08
Gillar kurvor och rondeller