Vi Bilägares forum

Lexus undermåliga fyrhjulsdrift

Lexus undermåliga fyrhjulsdrift

I senaste numret av Tekniken Värld, nr 8/2016, testas en rad mindre SUV;ar. Bland annat Lexus Hybrid NX300 testas. Enligt Lexus själva är bilen fyrhjulsdriven.

Men när tidningen skall göra jämförande körprov, där även AWD-funktionen prövas, så kommer Lexus-bilen knappt upp på de rullar som används för att simulera löst underlag. Än mindre kommer den av dem. Lexus påstådda fyrhjulsdrift är alltså tvåhjulsdrift, vilket bekräftas av tidningens egna reportrars "fältprov" likaså.

Teknikens Värld avråder därför spekulanter som önskar fyrhjulsdrift från att köpa hybriden.

Nu är frågan; hur väl fungerar egentligen Lexus fyrhjulsdrift i hybridversion? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

MVH AL

Uppdaterat: 2016-03-19 16:24
Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kommentarer

Roger, jag tror nog att de är välutbildade på bilarna de säljer, Lexus får ju tillexempel bara säljas av utvalda handlare och säljarna går på kurs på alla nya bilar så man får ju hoppas att de är hyffsat kunnig :)

Uppdaterat: 2016-03-21 01:44

Jojo :) Fast min polare som jobbar på Ford får också åka på kurser så det säger inte så mycket ;) Nej men skämt o sido så har jag mina erfarenheter från Bayerska MotorVerken och de jobbar iallafall lite annorlunda ;). Vet även flera fabrikat som kör samma grej. Har bilarna några eventuella svagheter eller typfel så vet säljarna aldrig om det. Det är knappast så att de och mekanikerna/kundmottagarna går på SAMMA kurser ;)

Off topic kanske... Men ett litet knep, om de inte är upptagna med viktigare saker, är att inte bara prata med säljarna om man ska köpa bil. Ta en tur till verkstadsdisken och luska runt lite. Kanske inte går att fråga rakt ut "är den bilen bra?", men man kan ju köra nåt med - om jag ska välja mellan bil X där borta och bil Y bredvid med den andra motorn - vilken skulle du säga håller bäst" osv. Då kan man även få veta om det finns förlängda garantier på diverse typproblem etc. Sånt vet säljarna mycket sällan något om. För företaget vill ju att de ska ge en ogemnomträngbar aura av rosa fluff och glada kaniner :D

Uppdaterat: 2016-03-21 01:53
Simon no1 skrev:

Swemba, är man på jakt efter en riktig fyrhjulsdrift så antar jag att man berättar för säljaren vad man söker, svårare än så är det väl inte? Klarar inte säljaren att ge kunden upplysning om rätt bil så är det ju så klart problematiskt, men så hoppas jag inte att fallet är

Problemet är ju att Lexus i Sverige inte har några alternativ förutom Lexus LS 600h. Visst det finns 200t, men hur många köper en SUV med bensinturbo i Sverige? Bland andra märken är det i stort sett 100% diesel som gäller. Så vad ska säljaren säga? "Vill du ha riktig fyrhjulsdrift, köp en Audi Q5"
Sen tycker jag att NX problem inte bara verkar vara klen drift till bakhjulen. Tittar man på videon där den körs mot BMW X3 och RR Evoque så verkar även förflyttningen av kraften i sidled fungera dåligt.

Uppdaterat: 2016-03-21 08:03
Deeds skrev:

Klart att det är bättre med en liten klen påskjutsmotor bak än en vanlig 2wd även om det i detta fallet är marginellt.

Om man får tro denna kundrecension på Lexus hemsida så verkar detta tyvärr inte vara fallet:

"Bakhjulen kopplas inte in om bilen står stilla, utan den står bara och spinner på framhjulen. Se ex på båtupptagning av ett ekipage, vägande mindre än 750 kg totalt. Inte en chans att få upp med en Lexus 300 H AWD . -Men med en framhjulsdriven VW så går det få upp detsamma med lite hjulspinn.
Samma sak i snö. Kör du fast (stillastående) så har du en sämre bil än en normal framhjulsdriven bil. -Bakhjulen måste rulla innan de får drivning från elmotorn bak, Toyota/lexus anser att det är OK och att de inte tänker justera detta i mjukvaran. Är bakaxeln/elmotorn underdimnsionerad?"

Läste också det här från en tråd på garaget.org som handlade om "gamla" RX 400h:

"-Fyrhjulsdriften ger inte riiiktigt samma trygghetskänsla som konkurrenternas "riktiga system" gör, men visst är 400h en mycket trygg och stadig bil att köra. Glöm däremot framkomlighet, systemen är fullständigt värdelöst när det kommer till att klättra fram genom lera, snö eller vad det nu kan vara.

Två anledningar till detta; Dels är stabilitetskontrollen vansinnigt nitisk, att med hjälp av lite hjulspinn ta sig fram är omöjligt eftersom systemet direkt tvingar bilen till stopp. Detta går inte att stänga av, dessutom är att alla fyra hjulen i teorin kan driva inte samma sak som att det faktiskt sker utan RX är slarvig med att fördela kraften till det hjul som behöver. Dessutom är det värsta av allt att bakaxeln endast drivs av en elmotor, kom ihåg att batteriet snabbt tappar kraft* när du pressar på den för fullt och du står du där med en stor, framhjulsdriven klump! Framkomligheten är lika bra som i en vanligt (bra tvåhjulsdriven) personbil, inte bättre."

Tyvärr verkar inte Lexus ha utvecklat sitt system så mycket.

Uppdaterat: 2016-03-21 08:50
MVH AL skrev:

Och visst går det att få ett system som fungerar även i halka. Volvo XC90 T8 tar sig avgjort fram bättre exempelvis - då den har en kraftigare elmotor baktill. Och både BMW och Audi har laddhybrider som har samma fina framkomlighet som diesel- och bensinvarianterna.
Det Lexus gjort är amerikanskt. Det fungerar i USA men knappast här i EU, där vi vill ha någorlunda vettig kördynamik.
MVH AL

Skillnaden är att Lexus inte är plugin. Att montera en större starkare elmotor skulle troligen inte fungera med hänsyn till förbrukning överlag. Samtidigt är ju fördelen att Lexus hybridsystem är snålare är pluginvarianterna (när laddningen från nät är slut).

Men visst, nånting behöver Lexus hitta på för att förbättra framkomlighet kan man tycka.

Uppdaterat: 2016-03-21 10:33

Kom precis hem ifrån Sälen, kunde köra på barmark ända upp till stugan med V60 (2WD).. varför behöver man 4WD?

Uppdaterat: 2016-03-21 10:42
Styggavargen

AL. menar du att om man väljer en V60 som Styggavargens med Haldex så försvinner ljudisolering, elektronik och säkerhetsmaterial för att få ner vikten?

Uppdaterat: 2016-03-21 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
MVH AL skrev:

Det tycker jag verkar konstigt Vidstige. Varför skulle man inte kunna trycka dit en kraftigare motor? Visst, det blir lite tyngre men knappast mer än så. Och är motorn kraftigare kan en större del av färden skötas via elmotorn, vilket främjar både komfort som bränsleåtgång (ja nåväl, det senare kan diskuteras).
MVH AL

Nja, HSD-systemet bygger på att man återvinner retardationskraften, främst då vid inbromsning. Batteriet är egentligen ganska litet och behöver inte vara så stort. Tanken är att så mycket som möjligt undvika att bensinmotorn laddar batteriet. Och det går som sagt inte att ladda batteriet via nät.

Hur stor/stark elmotorn kan vara hänger ihop också med hur effektivt systemet är, ju mindre energinförluster desto mer kan bilen gå för elmotor.

I gen4 har man minskat energiförlusterna ytterligare och troligen då även förbättrat drivningen bak på 4wd-varianterna.

I varje ny generation av HSD har elmotorn blivit starkare.

Uppdaterat: 2016-03-21 12:27

Enligt vad diverse motortidningar har sagt så kan man väll säga att NX300h verkar ha en (väldigt) låg lägstanivå gällande fyrhjulsdriften. Ja man ska inte jämföra med mekanisk awd. Äpplen och päron... Men jag tycker att man som konsument skall kunna ställa lite högre krav på att NX'n skall orka driva på ifrån bakhjulen. Tex trycka på så att dem kommer upp på "rullarna" som TV testar. Eller att man ifrån stillastående skall våga dra ett släp i en lätt backe tex.
Annars hade man väll nöjt sig med en Tvåhjulsdrivet..

Uppdaterat: 2016-03-21 18:51

Lägger in klippet här med från Fifth Gear som tvärtemot TV ger beröm för driften på bakaxeln i besvärliga förhållande så ven ska man lita på, verklig körning eller konstgjord körning på rullar?

Från ca 3:15 och framåt

https://www.youtube.com/watch?v=A0-InwYfhx4

Uppdaterat: 2016-03-21 19:06

Snyggast i klassen är den i vart fall!

Uppdaterat: 2016-03-21 19:45
junkers skrev:

Snyggast i klassen är den i vart fall!

Själv tycker jag den är bedrövligt ful. Tur vi är olika. :)

Uppdaterat: 2016-03-21 20:17
It's a very good idea to leave a sinking ship

En diffbroms på framaxeln på Lexusen hade gjort underverk för framkomligheten.

Uppdaterat: 2016-03-21 20:39
Diesel skrev:

En diffbroms på framaxeln på Lexusen hade gjort underverk för framkomligheten.

Ja Saab Turbo med svetsdiff och bromsvåg går inte av för hackor!

Uppdaterat: 2016-03-21 21:05
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Simon no1 skrev:

Lägger in klippet här med från Fifth Gear som tvärtemot TV ger beröm för driften på bakaxeln i besvärliga förhållande så ven ska man lita på, verklig körning eller konstgjord körning på rullar?
Från ca 3:15 och framåt

Så vi har ett klipp som berömmer driften och åtminstone två oberoende test i svenska motortidningar som mer eller mindre sågar den. AMS testade ju NX:en utan rullar och kom fram till att den inte tog sig upp för en hal backe med ett släp bakom.

Uppdaterat: 2016-03-22 08:20
Diesel skrev:

En diffbroms på framaxeln på Lexusen hade gjort underverk för framkomligheten.

Jag tror att det skulle göra underverk och ge mycket mer än att sätta en bättre elmotor bak.

Uppdaterat: 2016-03-22 08:30

Skodaägare, nu har ju elmotorn bak även funktionen att ladda batteriet så den gör nytta för hybriddelen på bilen, och det borde ju vara bättre med drift än ingen bak även om den är att se som en extra hjälp och inte kan jämföras med mekanisk drift

Uppdaterat: 2016-03-22 10:22
Vidstige skrev:

Med hänsyn till förbrukning och att bilarna går på bensin alltså!
Hur du får det till att det är en sämre produkt eller att bensin är sämre bränsle än diesel undrar jag över.

Man köper en Lexus i tron att man får en fyrhjulsdriven premiumprodukt, men i själva verket får man en tvåhjulsdriven bil med for biltypen olämplig motor.

Uppdaterat: 2016-03-22 11:33

När man jämför tekniska lösningar är det inte alltid känslan i ryggmärgen säger sanningen. Av den anledningen är det bra att vissa journalister tar sig tid att göra repeterbara tester av olika funktioner. Då kan man lita på att siffrorna och funktionerna testats på samma sätt.

Uppdaterat: 2016-03-22 11:36
L. Mäkinen skrev:

Man köper en Lexus i tron att man får en fyrhjulsdriven premiumprodukt, men i själva verket får man en tvåhjulsdriven bil med for biltypen olämplig motor.

Du menar att det är olämpligt med bensindrift på stadsjeepar i lyx-segmentet?

Och att dieselmotorer är lyx med inte bensinmotorer?

Uppdaterat: 2016-03-22 12:17
L. Mäkinen skrev:

Man köper en Lexus i tron att man får en fyrhjulsdriven premiumprodukt, men i själva verket får man en tvåhjulsdriven bil med for biltypen olämplig motor.

Nu tror jag väldigt få som köper en så dyr bil inte tar reda på fakta innan de köper, men det kan så klart finnas en och annan okunnigt som inte kollar upp fakta innan köp

Uppdaterat: 2016-03-22 13:35

Anger försäljaren att bilen ifråga är en 4WD-bil så tror jag nog att de flesta nöjer sig med det svaret och givetvis förutsätter att den också är 4WD i praktiken - t ex när man skall ta upp båten. Sen kan givetvis Lexus (i detta fall) döpa om funktionen till vad man vill men gissningsvis så kommer inte försäljaren frivilligt att berätta om begränsningarna för det kan ju spoliera affären. Tror många bilnasare borde läsa denna artikel - http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160318/peder-coachar-kohandlarna-ga-in-pa-toaletten-och-skams?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=16525974&utm_campaign=2016-03-22

Uppdaterat: 2016-03-22 13:44

Haha! Styggavargens senaste exempel var kanske det sämsta exemplet jag sett :P Någonsin! Typ alla tjatar om mössa. Där jag är är det 25 grader varmt och jag behöver då ingen mössa. Varför köper folk mössa?!

Uppdaterat: 2016-03-22 13:56

Pi, jo jag föreslog att man skulle marknadsföra det som "HSD Traction +" istället. Är det ok då eller fortfarande lurendrejeri? Dvs duger HSD med allt vad det innebär som drivlinan i en dyr stadsjeep. Vad jag för fram här bland kritikerna är att man inte tycker det, oavsett hur den markadsförs alltså.

Uppdaterat: 2016-03-22 14:38

Hittade instruktionsboken för NX 300h på nätet och man skulle faktiskt kunna häva att TV och AMS inte läst den, för så här står det på sidan 331:

"AWD models: Avoid driving on very steep, slippery roads and other surfaces, such as sand, where the tires are liable to lose traction. Your vehicle may not perform as well as conventional AWD on-road vehicles on these surfaces."

Uppdaterat: 2016-03-22 15:01

På motsvarande ställe i instruktionsboken för NX 200t så står inte meningen ovan, så uppenbart har Lexus mer förtroende för den fyrhjulsdriften.

Uppdaterat: 2016-03-22 15:11

Pi det är rena spekulationer, säljarna föredrar nog en nöjd kund framför en lurad

Uppdaterat: 2016-03-22 15:12
Vidstige skrev:

Du menar att det är olämpligt med bensindrift på stadsjeepar i lyx-segmentet?
Och att dieselmotorer är lyx med inte bensinmotorer?

Nä, det funkar med en bensinmotor om man har en med vridmoment.

Uppdaterat: 2016-03-22 15:25
Simon no1 skrev:

Pi det är rena spekulationer, säljarna föredrar nog en nöjd kund framför en lurad

Simon - dom borde göra det men jag är ytterst tveksam till att de flesta Lexus-säljare nämner att bilens 4WD egentligen inte fungerar som en mera konventionell lösning och alltså inte i första hand är gjord för ökad framkomlighet.
Vidstige - ja, bara försäljarna klart förklarar att denna 4WD inte ger bättre framkomlighet utan möjligen bara bättre körstabilitet så ser jag inga större problem. Det gäller bara att köparen har rätt förväntningar och inte tror att denna 4WD fungerar som på t ex en Land Cruiser.

Uppdaterat: 2016-03-22 16:21
Skodaägare skrev:

Hittade instruktionsboken för NX 300h på nätet och man skulle faktiskt kunna häva att TV och AMS inte läst den, för så här står det på sidan 331:
"AWD models: Avoid driving on very steep, slippery roads and other surfaces, such as sand, where the tires are liable to lose traction. Your vehicle may not perform as well as conventional AWD on-road vehicles on these surfaces."

Tycker detta sammanfattar allt. Tv och Ams har gjort fel. Så har dock även Lexus som helt enkelt inte gjort den bra nog.

Uppdaterat: 2016-03-22 16:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Vad det gäller bilförsäljare så upplever jag det som i den länk Pi länkar till, det finns både bra och dåliga. Vissa är mån om att kunden ska bli nöjd och komma tillbaka, andra gör vad som helst för att få kränga en bil. Sen finns det även dom som bara är okunniga om produkten dom säljer... Senast i lördags var jag mer påläst än säljaren, som ursäktade sig och medgav, efter kontroll, att jag hade rätt. Men han var ändå trevlig, så han är förlåten.

Uppdaterat: 2016-03-22 16:59

"Your vehicle may not perform as well as conventional AWD on-road vehicles on these surfaces."

Ja, det summer det hela ganska väl. Lexus anser inte att bilen ska jämföras med AWD off-road bilar, vilket är OK. Men inte ens med vanliga AWD on-road bilar. Den ska då jämföras med - vadå?

Biltidningarna får väl testa den mot (andra) 2WD i framtiden, så att vi slipper sådana här pinsamheter. Sen borde man nog förtydliga, redan på annonsnivå, att bilen inte är vad vi generellt anser vara 4WD. Jag vill inte sträcka mig så långt som MVH AL, men visst är det snudd på bedrägeri?

Uppdaterat: 2016-03-22 19:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Biltidningarna får väl testa den mot (andra) 2WD i framtiden, så att vi slipper sådana här pinsamheter.

I Fifth gear tar den ju sig fram riktigt bra på dålig väg, bättre än 2wd. Så är väl ingen mening att överdriva åt andra hållet heller.

Uppdaterat: 2016-03-22 19:16

Först nu jag noterade begreppet "on-road vehicles", som jag aldrig tror jag sett tidigare... Kanske ska man bara se denna "4wd" som en förutsättning för att kunna dra släp med en hybrid, vilket annars inte är möjligt och i övrigt helt glömma detta med fyrhjulsdrift, så man inte blir besviken/lurad.

Uppdaterat: 2016-03-22 19:17

Vidstige skrev: "I Fifth gear tar den ju sig fram riktigt bra på dålig väg, bättre än 2wd. "

Nu såg jag ju ingen 2WD i videon du länkade till, så hur vet du det? Jag hade nog fixat banan med min frus Golf. Men det vet jag ju inte (i motsats till dig).

Edit: jo, nu när jag tänker efter, så såg jag faktiskt en 2WD;-)

Uppdaterat: 2016-03-22 19:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Vidstige skrev: "I Fifth gear tar den ju sig fram riktigt bra på dålig väg, bättre än 2wd. "
Nu såg jag ju ingen 2WD i videon du länkade till, så hur vet du det? Jag hade nog fixat banan med min frus Golf. Men det vet jag ju inte (i motsats till dig).
Edit: jo, nu när jag tänker efter, så såg jag faktiskt en 2WD;-)

Nu tramsar du bara. Tiff säger ju i programmet att det visade sig att bakhjulsdriften var effektiv och kom till användning när den behövdes. Han var positivt överraskad.

Så det är helt klart att detta ger ökad framkomlighet och är mer än 2wd!

Uppdaterat: 2016-03-22 20:06

Nej, Vidstige, jag tramsar inte. Fifth gear är däremot trams. Har man inte en 2WD att jämföra med, så blir det s.k. testet trams.

F.ö. är jag lite nyfiken; har du kört bilen i terräng eller i djup snö? Min nyfikenhet kommer sig av att du så konsekvent måste försvara något som t.o.m. Lexus inte gör.

Uppdaterat: 2016-03-22 20:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Nej, Vidstige, jag tramsar inte. Fifth gear är däremot trams.

Tycker tvärtom Fifth gear är rätt seriöst och Tiff vet verkligen vad han snackar om. Man kan även notera vad man ser i filmen.

Så det är uppenbart för alla att detta är mer än 2wd. Men vill man bara dumma sig och dissa Lexus så kan man ju fortsätta tramsa.

Uppdaterat: 2016-03-22 20:36

Vidstige; jag dissar inte Lexus. Det är en utomordentligt bra bil i de flesta avseenden. T.o.m. bättre än de flesta. Men deras AWD i NX-hybriden (och några andra) kan väl ingen försvara med gott samvete. Det är ju bara att kolla vad man själv skriver: den är sämre än andra. Hur svårt kan det vara?

För att det är en Lexus?

Uppdaterat: 2016-03-22 20:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vidstige kanske skulle kosta på sig några tior och köpa senaste numret av TV och läsa vad man skriver.

Uppdaterat: 2016-03-22 20:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Intressant att Teknikens Värld är 100% rätt och Fifth Gear 100% fel.

Nej, så är det inte.

Vill man ha extra framkomlighet till NX HSD så väljer man förstås 4wd. Om man nu ens kan välja bort den.

Ingen som påstår att den är i klass med konventionell bra 4wd här, men för den delen är den inte värdelös.

Uppdaterat: 2016-03-22 21:38

Skillnaden är att TV har bilar att jämföra med. Fifth gear har inte det.

Uppdaterat: 2016-03-22 21:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja man ska inte underskatta framkomligheten med vanlig framhjulsdrift.

Uppdaterat: 2016-03-22 22:32
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
MVH AL skrev:

Fifth Gear behöver vidare inte ha fel. Men deras prov säger egentligen väldigt lite om 4wd:ns relativa prestanda. Det finns ju ingen referensbil att jämföra med. Det kan ju vara så att samma resa lika gärna skulle kunna utföras med en vanlig FWD.
MVH AL

Problemet är när man jämför direkt mot konventionell 4wd under ganska extrema förhållanden, då är den klart sämre. Det betyder inte att den inte är klart bättre än ren FWD i många fall. Den har ju också fördelar mot konventionell 4wd som högre energieffektivitet, mindre underhåll och mer utrymmen i kupén (kardantunnel stjäl utrymme). Helhetsbilden är intressant och den missar man i tester som bara handlar om framkomlighet (i svåra förhållanden).

Uppdaterat: 2016-03-22 22:36
MVH AL skrev:

Den högre energieffektiviteten visade sig f.ö inte heller i TV:s test. Där sörplade den i sig 0,93l/mil i deras körcykel. Det var mer än de riktiga 4wd-bilarna i testet. Vari ligger effektiviteten?
MVH AL

Mät i staden och mät jämfört med andra bilar som går på bensin.
Då ser du det.

I staden är den snålare än motsvarande stadsjeepar som går på diesel till och med.

Tekniken Världs körcykel har f.ö. aldrig varit riktigt bra, även om det förstås kan slå åt alla håll.

Uppdaterat: 2016-03-22 22:53
MVH AL skrev:

Så det är i tätort som man kommer ner i utlovade 0,51l/mil? Det tror inte jag.
Däremot är förstås hybriden en formidabel lösning för körning i tätort i låg hastighet. Det är vi helt överens om. Men då skulle Lexus ha en laddhybrid istället. Det hade blivit en given succe. Eller så lyftar man över drivlinan från Prius och säljer den som FWD. Det vore betydligt bättre och ärligare.
MVH AL

Tror nånstans 0,8 är mer realistiskt i stadskörning. Men det skulle jag säga är riktigt bra för biltypen och den lyx den representerar.

Laddhybrid succé? Inte alls säkert. Dom som köper dessa bilar har pengar och har råd att tanka. Dom är nog inte givet intresserade av att hålla på att ladda även om det förstås ger många andra fördelar.

Än så länge är laddhybrider riktigt smalt och säljs mest bara genom kraftiga skattesubventioner.

Plugin skulle fördyra bilen ytterligare, göra den tyngre och stjäla utrymme. På sikt även potentiellt dyrt att byta batterier på laddhybrider.

Ett problem med laddhybrider idag är också att dom åldras så fort, vem vill köpa en 5-10 år gammal laddhybrid på begmarknaden?

Uppdaterat: 2016-03-22 23:19

AL, alltid svårt att jämföra men skulle tro att NX 300h ligger på 0,7-0,8 i snitt i stadstrafik i verklig körning året runt (om man utnyttjar hybridsystemet vettigt). RX450h kanske då ligger på 0,8-0,9. Lite mer på vinterhalvåret, lite mindre på sommarhalvåret. Vet inte vad det är för XC70 du jämför med och om den har automat, men diesel är inte helt idealistiskt för korta körningar i staden, kan vara mer skadliga utsläpp och det är högre underhållskostnader liksom högre fordonsskatt. F.ö. att stoppa Prius motor 1,8 HSD i NX skulle knappast vara lämpligt av flera skäl.

Plugin är smart och potentialien är stor på sikt. Dock är det fortfarande rätt omogen teknik som säljer mest tack vare stora skattesubventioner. Jag tror slutna hybridsystem kommer ha en stor potential dom närmsta 10-15 åren. Plugin som inte laddas regelbundet är rätt bortkastat f.ö. Vad som behövs är också bättre infrastruktur i samhället för laddning.

Jag gissar spontant att Lexus/Toyota förebereder för laddning i alla sina HSD-varianter vad gäller HSD gen4 och TNGA eller nästa generations modellkarosser. Ska ju finnas plats för batteri t.ex. som inte stjäl lastutrymme.

Samtidigt utvecklas HSD hela tiden så att den blir snålare och snålare även utan laddning. När man nu med gen4 Prius kan kuska runt i staden klart under 0,5 milen så räcker det för många, varför då hålla på att ladda med dagens bränslepriser?

När folk köper begagnade bilar så känns faktiskt HSD-tekniken inte så gammal även när den är 5-10 år. Underhållskostanderna är små och risk för batteribyte minimal. Fortfarande åldras plugin snabbare och du måste ju även ta hänsyn att du vill ha ut ett högre pris då ju plugin är dyra som nya. Det är min bild, plugin-hybrider åldras extremt fort idag och det är nåt som behöver lösas. När tekniken mognar mer så kommer det förhoppningsvis bli bättre med det.

Uppdaterat: 2016-03-23 09:14

Vidstige, jag tror dina siffror är lite väl höga, i de tester som gjorts är hybriden oftast snålast i stadstrafik men här gäller det så klart att köra så att man utnyttjar hybriden fördelar, man kan säkerligen få den att dra en lite också om målet är att se hur mycket man kan få den att dra, är målet däremot att köra så snålt som möjligt så tror jag du kör den på 0,6 i stadstrafik utan större problem

Uppdaterat: 2016-03-23 09:34

Ja - "tro" kan man ju alltid men det blir ju inte mera verklighet för det, tyvärr. Ibland gillas TV's tester - ibland tydligen inte men det beror väl i detta fall på att de går emot den egna övertygelsen. Men hade det varit nåt negativt mot t ex VAG-fordon så hade säkert resultatet gillats.

Uppdaterat: 2016-03-23 11:04

Pi, jag har aldrig gillat TVs testmetod oavsett vilken bil som testas!

Sen är det lite som Simon säger, det påverkar rätt mycket vilken körstil man har när man kör HSD, kanske mer än konventionella bilar. Samtidigt som systemet trots allt fungerar helt ok för dom som inte förstår nånting av tekniken men kör hyfsat normalt och lagligt.

En skillnad på 300h och 1,8 HSD (Prius/Auris) är att 300h har direktinsprutning, vilket sänker förbrukningen en del.

Uppdaterat: 2016-03-23 11:56