Vi Bilägares forum

Renaults nya strategi för att tävla med kina

Renaults nya strategi för att tävla med kina

Renault drar ned på produktionskostnaden för att kunna tävla med kinesiska tillverkare på marknaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-08-01 14:24

Kommentarer

40 procent är för lite. Med tanke på hur dåligt sammansatta plåtschabraken är borde de ges bort gratis.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-01 16:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kinesiska tillverkare säljer hellre med förlust istället för att dra ner på tillverkningstakten, de tror att volym är viktigare än vinst.

Då är det svårt att vara en Europeisk biltillverkare.

Uppdaterat: 2023-08-01 16:58

Min Renault är utmärkt sammansatt. Inget knak, gnek, konstigt oljud.

Uppdaterat: 2023-08-01 17:25

För drygt 30 år sedan började företagen i väst flytta produktion till Kina, bl.a. för att komma in på den Kinesiska marknaden. Detta pressade priserna när man började importera det mesta från Kina och det tvingade mer eller mindre alla att följa efter. Det kan kallas avindustrialisering.
Nu vill man göra om det med att köpa in underdetaljer från lågprisländer.
Då kan vi räkna ut att nästa steg är att flytta ut hela biltillverkningen till lågprisländer för att maximera vinsten om alla tvingas göra så. Jag tror vi biter oss själv i svansen till slut om det får pågå.

Uppdaterat: 2023-08-02 12:08

Strukturomvandling kallades det för, gammaldags industri flyttar till låglöneländer, som till exempel teko, sko, varvsindustri, vitvaror, konsumentelektronik, varför skulle bilar vara annorlunda?

Uppdaterat: 2023-08-02 13:15

Kina har importrestriktioner, därför tvingades företag ha tillverkning där och ingå joint-ventures med kinesiska företag. Annars hade de inte fått sälja produkter. Kina är världens största bilmarknad. Därför vill man vara där.

Stellantis har nu viss tillverkning i Indien och Marocko, vilket är billigare länder.

Men Kinas fördel är en kostnadseffektiv kedja från råvaruförädling till slutlig produkt. Det finns inget land som matchar hela den kedjan, iaf inte lika kostnadseffektivt.

Konsumenterna vill ha lågpris. Konsumtionssamhället bygger på masskonsumtion till lågpris. Länders ekonomiska system har byggts på masskonsumtion av lågprisprodukter.

Utan Kina blir produkterna mycket dyrare, konsumtionen går ner och butiker/säljverksamhet tvingas lägga ner. Det leder till arbetslöshet.

Nu är jag övertygad om att konsumtionen måste minska för att klara miljö, naturresurser, jorden. Att gå från nyproduktion till allt mer återbruk och återvinning.

Och gällande bilar så har både Renault och Stellantis, samt även andra, visionen om att tillverka sina modeller under längre tid och egentligen bara uppdatera mjukvara och batterier.
De har även visionen (och har projekt igång för detta) där begagnade bilar uppdateras med ny mjukvara, nytt batteri, får en fräschare interiör, och säljs igen. Det sparar resurser jämfört med att tillverka helt nya bilar. Och de nya bilar man gör kommer vara konstruerade för att byta ut delar för att hålla liv i dem under åren.

Men sen har vi de som satsar på lägre produktionskostnader och mer utrymmen genom att baka in batterierna i dörrar osv och inte bara i bilens golv. Flera kineser, och även Volvo, har projekt för detta. Problemet med det är att batterierna blir svårare och dyrare att byta ut.

Men det kommer även ny teknik och effektivisering av batterier. T.ex. Stellantis utvecklar ett batteri med inbyggd laddare och spänningsomvandlare. Detta innebär en mer kostnadseffektiv och utrymmeseffektiv lösning jämfört med idag. Prototyper finns redan och tekniken testas nu. Produktion lär dock dröja till 2028-2030 enligt senaste prognos.

Uppdaterat: 2023-08-02 13:29
Lasse L-on skrev:

För drygt 30 år sedan började företagen i väst flytta produktion till Kina, bl.a. för att komma in på den Kinesiska marknaden. Detta pressade priserna när man började importera det mesta från Kina och det tvingade mer eller mindre alla att följa efter. Det kan kallas avindustrialisering.
Nu vill man göra om det med att köpa in underdetaljer från lågprisländer.
Då kan vi räkna ut att nästa steg är att flytta ut hela biltillverkningen till lågprisländer för att maximera vinsten om alla tvingas göra så. Jag tror vi biter oss själv i svansen till slut om det får pågå.

Medhåll !
Under tiden vi lever gott på att Kina och andra låglöneländer utför det VI är för fina att göra (dvs skityrken som gruvdrift för råvaror som behövs mm) - så förtränger vi att Kina förstör naturen och struntar i att de har barnarbete och förföljer samt dödar oliktänkande.

Och att Kinas arbetare dör i arbetsolyckor och av dålig miljö, ja det skiter vi i.

Bara vi slipper tillverka hos oss så VI minskar CO2 hos OSS... Att Kina släpper ut mångdubbelt mer i sin industri än vi förtränger vi.
Och det tar vi inte heller med i beräkningen av "vår" CO2, så praktiskt.

Se helhet vore smartare för alla på planeten.

Just ja, Kina knycker vår teknologi. Men det drabbar inte oss kortsiktigt så det skiter vi i.

Uppdaterat: 2023-08-02 16:00
Gillar kurvor och rondeller

NIMBY är det som kännetecknar hela svenska politikereliten med MP och miljömupparna i spetsen.

Uppdaterat: 2023-08-02 17:39

Inget är, som bekant, nytt under solen. Det vi ser framför oss idag, inträffade för många år sedan -men med annan teknik, i - framförallt - Japan. Toyota var - under en period - världsledande, och är fortfarande, till vissa delar, i framkant av produktionsteknik och tillförlitlighet. Alla har väl sett programmet där man på olika sätt försöker "döda" en Land Cruiser.
De elbilar vi ser idag, är, med stor sannolikhet, omoderna inom 3-5 år.

Uppdaterat: 2023-08-02 19:19

Snoid
Men va bra. Då blir det ordning med SD i spetsen. Eller?

Uppdaterat: 2023-08-02 22:24

Som en klok, mig närstående person, sade: "Utveckla bilar är att göra de minst dåliga kompromisserna". Framställs som att man "har optimerat allt". Bean Counters i ena hörnet - formgivare och "prestandaknuttar" i andra. Produktionstekniker mitt emellan.
Situationen innebär att Bean Counters - och i viss mån produktionstekniker- får luft under vingarna. Det innebär - tack och lov - att mycket av de senaste årens vulgära formgivning får stryka på foten.
Valmöjligheterna kommer att - i någon mån - minska. Standardisering "is King".

Uppdaterat: 2023-08-03 07:17
Axa skrev:

Snoid
Men va bra. Då blir det ordning med SD i spetsen. Eller?

Nu skrev jag HELA, dvs införstått även SD. För visst sitter väl även dom i riksdagen ?

Uppdaterat: 2023-08-03 07:46