Vi Bilägares forum

Fler elbilar på marknaden än diesel

Fler elbilar på marknaden än diesel

För första gången är det fler elbilar på marknaden än dieselbilar i EU.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-07-25 15:31

Kommentarer

Verkar vara bra drag i Europa, vars ekonomier går rejält mycket bättre än Sveriges.
Frågan är bara hur man skall komma i kapp med ladd-infrastrukturen. Blir även intressant att se om det det dyker upp lite vettigare bilar än de som finns idag. Både prismässigt, utseendemässigt och modellmässigt. Alla vill inte åka omkring i SUV eller småbilar. Vart är de vanliga kombibilarna eller sedanerna (Tesla borträknat)? Och måste alla se ut som om en 5 åring ritat dem med linjal.

Står inför ett bilbyte nu, och en EV blir det inte, tittar på plug-in-hybrid eller diesel. Nu köper jag inte nytt, utan något som rullat max 2000 mil, men ren elbil har jag svårt att räkna hem vid ett privatköp.

Uppdaterat: 2023-07-25 16:42

Tycker utbudet på elbilar blivit betydligt bättre och även mycket nytt som är påväg och hoppas priserna fortsätter neråt.

Mest intressanta idag för mig är MG4 för 389 990 kr med stora batteri och luxery utrustning som är fullutrustad.

Men fortfarande för dyr för mig så lär vänta 2 år och hoppas att begagnat värde är liknande MG Zs ev 2021 med mindre batteri är idag för 200-225K.

Hoppas också Byd Dolphin blir bra pris i Sverige men 30 000€ i Europa lär den kosta väldigt nära MG4 så då är den mer intressant för mig.

Uppdaterat: 2023-07-25 22:22
Elbilar

Mycket beklagligt att andelen klimatsmarta dieselbilar minskar jmf med betydligt sämre bensinare.

Uppdaterat: 2023-07-25 22:44

Jag körde till Norge för några dagar sedan, tänkte ladda på IONITY Spekeröd. Säkert 10 bilar i kö, hade tagit minst 1h att komma fram till en ledig laddare. Så kan vi inte ha det om man vill elektrifiera fordonsflottan!

Jag körde istället vidare till teslas laddare i Hogstorp, 5 min kö…

Hur svårt kan det vara att bygga ut laddinfrastruktur och erbjuda rimliga priser?!

Uppdaterat: 2023-07-26 08:57
raks skrev:

Jag körde till Norge för några dagar sedan, tänkte ladda på IONITY Spekeröd. Säkert 10 bilar i kö, hade tagit minst 1h att komma fram till en ledig laddare. Så kan vi inte ha det om man vill elektrifiera fordonsflottan!
Jag körde istället vidare till teslas laddare i Hogstorp, 5 min kö…
Hur svårt kan det vara att bygga ut laddinfrastruktur och erbjuda rimliga priser?!

Det står dig väl fritt att bygga om du ser att det finns ett behov för det. Är behovet så stort måste du ju raskt kunna få tillbaka investeringen.

Uppdaterat: 2023-07-26 09:06
L. Mäkinen skrev:

Det står dig väl fritt att bygga om du ser att det finns ett behov för det. Är behovet så stort måste du ju raskt kunna få tillbaka investeringen.

Nej, jag har faktiskt inte det kapitalet - tror inte heller banken skulle get mig ett lån utan att jag har ett signifikant eget kapital.

Uppdaterat: 2023-07-26 09:09

Raks
På den vägsträckan finns ju flera snabba laddstationer. Incharge, Circle K, Mer, etc. Du kanske hade otur när du valde mellan dessa två?

Jag skulle själv ladda på Tesla i Jönköping. Fullt och kö. Samt långsam laddning. Avbröt och åkte till OKQ8 som hade ledigt och laddade snabbare. Är det rusningstrafik får man checka i ChargeFinder.

Uppdaterat: 2023-07-26 11:10

Folk köar på Ionity för att kräma ur det sista av de (för) billiga avtalen. Plus att gemene man verkar ha dålig fantasi om man bara hittar till Ionity-laddare.
Dock ska tilläggas att den sträckan av E6 i norra Bohuslän behöver fler laddpunkter.

Uppdaterat: 2023-07-26 21:23
Power to the people

Exakt Grosserer. Laddade på Cirkle K i Västerås, mitt i semestertrafiken i går. Jag var ensam som laddade.
Tog 13 minuter att ladda 27 kWh. Ca 2 minuter att åka av/från E18 och 1 minut att kliva ur bilen starta laddningen och efter laddning sätta tillbaks handsken i laddaren.
Jobbigt och slitsamt och köa med detta med elbilkörande 😉
Valet att ladda på Cikle K i Västerås istället för på IONITY i Enköping var medvetet då det är dyrast av alla att ladda på IONITY och kan vara fem minuters kö, eller kanske mer då alla flockas runt IONITY.

Uppdaterat: 2023-07-26 22:06

Jo så är det, många har fått ett års IONITY subscription med bilen och verkar knappt känna till alternativen. Hur kan man köa 1h för att ladda en bil som man köpt för 700k+?!?

Nu är jag i Norge, har än så länge bara laddat på Tesla-stationer. En station har strulat med min P2 man annars funkat fint.
Tycker bara det är märkligt att det bara verkar vara Tesla som kan bygga stora och smidiga anläggningar och som samtidigt kan erbjuda ett lågt laddpris. Vem kommer ladda på IONITY när abonnemanget tar slut och priset blir dubbelt så högt som på en Tesla-station?

Uppdaterat: 2023-07-26 22:28

Ja, den Circle K ligger behagligt nära e18. Men det gör de flesta iofs.

Uppdaterat: 2023-07-26 22:29
Swenssons skrev:

Mycket beklagligt att andelen klimatsmarta dieselbilar minskar jmf med betydligt sämre bensinare.

Vid årsskiftet kommer skillnaden i utsläpp av koldioxid från bensin- och dieselbilar bli klart mindre, då reduktionsplikten i Sverige sänks till 6 % för både bensin och diesel. I nuläget är reduktionsplikten för diesel 30,5 % och 7,8 % för bensin.

"Hurra, sedan kan vi kan tanka billigare för priset kommer gå ned flera kronor per liter, för det har politikerna sagt och lovat."

Uppdaterat: 2023-07-26 23:53
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, hur kan reduktionsplikten sänka en bils CO2 utsläpp? Det är oavsett hur mycket annat du blandar i dieseln samma mängd CO2 som kommer ur avgasröret. Det finns ingen reduktionsplikt i världen som kan ändra på det.
Spelar ju ingen roll vad du förbränner i förbränningsmotorn, det är själva förbränningen du måste sluta med.

Uppdaterat: 2023-07-27 08:07

Det brukar vara kö hos CircleK i Enköping också. Folk parkerar som a***en när de väntar på sin tur.

Uppdaterat: 2023-07-27 10:16

Det är bara Tesla som har vettet att se till att mängden laddare är rätt. Andra företag har för få laddare, och då blir det köer. Tyvärr laddar Tesla så fort att man inte hinner äta, max ta en kaffe....

Uppdaterat: 2023-07-28 08:24
hx30 skrev:

Det är bara Tesla som har vettet att se till att mängden laddare är rätt. Andra företag har för få laddare, och då blir det köer. Tyvärr laddar Tesla så fort att man inte hinner äta, max ta en kaffe....

Tesla anger ju att det tar 30 minuter att inte ladda klart en av deras skapelser så nog hinner du äta tills du spricker under tiden som vagnen är obrukbar.

Uppdaterat: 2023-07-28 08:32

Tur att inte ICE-biltillverkarna har egna tankställen - då skulle det nog bli både besvärligare att hitta ett sådant och en väldigt splittrad prisbild på bränslet mellan olika "mackar". Om man drar vissa paralleller med att tanka elbilarna (OBS - viss ironi).

Uppdaterat: 2023-07-28 08:38

Men Pi, Volvo har ju detta Tanka är helägt av Volvo.
Där tankar alla Volvoägare, det är den i särklass bästa mackkedjan med störst tillgänglighet och en logik som ör överlägsen alla andra 🤣😂
Där måste man vara intagen i sekten och ha genomgått de speciella riterna.
Till nöds kan någon annan få tanka där, men många har tanklocket på fel sida så det blir trassel med det då slangarna är specialanpassade för Volvobilar……

Uppdaterat: 2023-07-28 08:48

Jag har sett två olika bilfirmor i sydöstra Sverige annonsera att det ingår 1500 mil gratis laddning om man köper en elbil hos dem. Detta gäller bara på firmans egna 50kw laddare…

Uppdaterat: 2023-07-28 08:52
Mr Snoid skrev:

Men Pi, Volvo har ju detta Tanka är helägt av Volvo.
Där tankar alla Volvoägare, det är den i särklass bästa mackkedjan med störst tillgänglighet och en logik som ör överlägsen alla andra 🤣😂
Där måste man vara intagen i sekten och ha genomgått de speciella riterna.
Till nöds kan någon annan få tanka där, men många har tanklocket på fel sida så det blir trassel med det då slangarna är specialanpassade för Volvobilar……

Hahaha den var bra. Min speciella rit var att ha en t-shirt och keps med järnhandlarmärket på. Sedan fick jag tanka på Tanka.

Uppdaterat: 2023-07-28 09:16

Tack för er input, som jag misstänkte (baserat på mina observationer) är det fler som har samma erfarenhet av IONITY.
Är det något el-nätverk som har laddare som funkar närapå hela tiden, förutom Tesla?
För mig är laddstrul mycket värre än att det finns få laddplatser, då de snart finns "överallt".

Visar Chargefinder att det finns plats, då dessa är upptagna?
Antog att den är så exakt så att man ser om alla är upptagna.

Uppdaterat: 2023-07-28 14:06
Gillar kurvor och rondeller

ChargeFinder visar totalt antal stolpar och antal upptagna.
I går stötte jag på en laddare som ”strulade” gjorde två försök att starta den (tog en minut) flyttade sedan till en annan ledig, som omedelbart fungerade
Jag har en svag känsla av att de som inte kör elbil målar uppe en bild av strul och krångel samt en rejäl dos räckviddsångest.
Vet själv hur komplicerat jag trodde det skulle vara, men blev inte så.
Vid veckans resa Karlstad - Uppsala t.or. Gjordes två laddstopp (laddade 2x15 minuter)

Uppdaterat: 2023-07-28 15:39

ChargeFinder visar en ögonblicksbild. Det har hänt att jag kikat i appen, ser lediga laddplatser för att 5 min senare när man kommer fram så är alla upptagna.
Det är som Snoid skriver. Man tror att det är betydligt mer krångel och strul innan man har en elbil. Jag hade en del räckviddsångest första långresan för ett år sedan ungefär. Pga detta lade jag en hel del tid på att planera laddstopp.
En långresa idag är betydligt mer bekymmersfri. I princip kan jag hoppa i bilen nu och ta en tripp på 60 mil utan att oroa mig kring laddstationer eller strul.

Uppdaterat: 2023-07-28 16:42
Mr Snoid skrev:

John, hur kan reduktionsplikten sänka en bils CO2 utsläpp? Det är oavsett hur mycket annat du blandar i dieseln samma mängd CO2 som kommer ur avgasröret. Det finns ingen reduktionsplikt i världen som kan ändra på det.
Spelar ju ingen roll vad du förbränner i förbränningsmotorn, det är själva förbränningen du måste sluta med.

Tänk på att från förnybara drivmedel uppstår koldioxid som hör till dagens kretslopp och från fossila drivmedel uppstår koldioxid som hörde till jordens kretslopp för miljontals år sedan. Det är det sistnämnda man inte vill ha ut i atmosfären som redan är mättad och som hela tiden får koldioxidkoncentrationen att stiga och det är minst 800 000 år sedan halten var lika hög.

Uppdaterat: 2023-08-01 18:11
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Mr Snoid skrev:
John, hur kan reduktionsplikten sänka en bils CO2 utsläpp? Det är oavsett hur mycket annat du blandar i dieseln samma mängd CO2 som kommer ur avgasröret. Det finns ingen reduktionsplikt i världen som kan ändra på det.
Spelar ju ingen roll vad du förbränner i förbränningsmotorn, det är själva förbränningen du måste sluta med.

Tänk på att från förnybara drivmedel uppstår koldioxid som hör till dagens kretslopp och från fossila drivmedel uppstår koldioxid som hörde till jordens kretslopp för miljontals år sedan. Det är det sistnämnda man inte vill ha ut i atmosfären som redan är mättad och som hela tiden får koldioxidkoncentrationen att stiga och det är minst 800 000 år sedan halten var lika hög.

Ja men nu är det sååå bråttom att sänka CO2 utsläppen så då kan du väl för tusan inte räkna ett 80-årigt kretslopp som nått positivt.
Om 80 år så har det redan gått åt helsicke.
Så jag påstår att detta är helt åt helsicke. Finns inget ”miljömedvetande” med att köra en dieselbil på HVO100 eller blanda ut det i dieseln.
Det släpper oavsett ut exakt lika mycket koldioxid och ser man till klimatmålen så ger det noll inverkan då dessa är långt tidigare än kretsloppscykeln för den skogsråvara du så starkt proklamerar för.
Hur förklarar du detta ? Skogsråvara måste vara helt förkastligt att använda för att driva bilar med.

Uppdaterat: 2023-08-01 18:47
Mr Snoid skrev:

Ja men nu är det sååå bråttom att sänka CO2 utsläppen så då kan du väl för tusan inte räkna ett 80-årigt kretslopp som nått positivt.
Om 80 år så har det redan gått åt helsicke.
Så jag påstår att detta är helt åt helsicke. Finns inget ”miljömedvetande” med att köra en dieselbil på HVO100 eller blanda ut det i dieseln.
Det släpper oavsett ut exakt lika mycket koldioxid och ser man till klimatmålen så ger det noll inverkan då dessa är långt tidigare än kretsloppscykeln för den skogsråvara du så starkt proklamerar för.
Hur förklarar du detta ? Skogsråvara måste vara helt förkastligt att använda för att driva bilar med.

Det finns hela tiden växtlighet på jorden som kan ta upp koldioxid och även om man eldar upp träd som är 80 år, finns ingen realistisk möjlighet att öka koldioxidhalten tack vare detta. Brukar du protestera även när det eldas ved och pellets? Är det bättre att fortsätta bränna fossil olja som bildats under 60 miljoner år och släppa ut detta istället?

För övrigt tillverkas HVO till stor del av restprodukter/ avfall från annan industri, så på sätt kan industriprocesser bli mer effektiva och miljö- och klimatsmarta.

Uppdaterat: 2023-08-02 00:02
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja men nu är det sååå bråttom att sänka CO2 utsläppen så då kan du väl för tusan inte räkna ett 80-årigt kretslopp som nått positivt.
Om 80 år så har det redan gått åt helsicke.
Så jag påstår att detta är helt åt helsicke. Finns inget ”miljömedvetande” med att köra en dieselbil på HVO100 eller blanda ut det i dieseln.
Det släpper oavsett ut exakt lika mycket koldioxid och ser man till klimatmålen så ger det noll inverkan då dessa är långt tidigare än kretsloppscykeln för den skogsråvara du så starkt proklamerar för.
Hur förklarar du detta ? Skogsråvara måste vara helt förkastligt att använda för att driva bilar med.

Det finns hela tiden växtlighet på jorden som kan ta upp koldioxid och även om man eldar upp träd som är 80 år, finns ingen realistisk möjlighet att öka koldioxidhalten tack vare detta. Brukar du protestera även när det eldas ved och pellets? Är det bättre att fortsätta bränna fossil olja som bildats under 60 miljoner år och släppa ut detta istället?
För övrigt tillverkas HVO till stor del av restprodukter/ avfall från annan industri, så på sätt kan industriprocesser bli mer effektiva och miljö- och klimatsmarta.

Bränner du GROT i form av pellets i en panna får du ut ca. 90% av energin i råvaran.
Skall du först koka HWO av det och sedan förbränna i en förbränningsmotor så blir det ca 25% av energin i råvaran som du får ut.
Vad tycker du är bäst?
Om det nu skall användas för att ersätta fossila drivmedel så skulle det enkom vara tillåtet till tunga transporter där alternativen är betydligt färre. För att driva en personbil finns betydligt bättre alternativt form av elbil eller laddhybrid. Att införskaffa en laddhybrid eller elbil ger en betydligt mer effektiv reduktion än att blanda i HVO i diesel och fortsätta köra med sin bil i tron på denna sörjan eller HVO100 om att man skulle vara nån miljöhjälte.
Och som du skriver, merparten av råvaran till HVO är slakteriavfall eller har sitt ursprung från oljepalmer.
Skall vi då föda upp än mer feta grisar och slakta för att få råvara, eller plantera mer oljepalmer? Eller tänker du en återgång till 80-talets plantering av energiskog på produktiv åkermark, åkermark som behövs för landets matförsörjning?

Uppdaterat: 2023-08-02 08:57

Även jag får inte ihop logiken.
Sänka CO2 utsläppen genom att stoppa fossilmotorer är vettigt. Ersätt med el som kommer från kärn/vattenkraft, då det är vettigt.

Men att bränna SKOG???? Det ska vara ok då det är cyklar på 80år. Totalt ologiskt om men vill sänka CO2 utsläppen och ANSER ATT DET ÄR KRIS NU!!
Vore det kris...stoppa allt som ger CO2 utsläpp så snart man kan.
Saknar logiken här.

Om det INTE var kris och att läget var under kontroll, kunde man argumentera för att 80-års cykler vore ok.

Uppdaterat: 2023-08-02 16:10
Gillar kurvor och rondeller

Vänta nu här.. alla snor vad jag redan sagt. Att HVO inte funkar pga tiden.. varför sitter ni och käbblar emot mina inlägg? Detta är ingen klimatkris, det är en ENERGI KRIS!!! Alla vill använda mer energi på klotet, de vill köra EL-SUV istället för vanlig elbil. Man vill åka på resor, köpa nya produkter och tillverka mer av allt. Överbefolkningen är dock det största problemet, då många gör samma sak ökar detta massivt utsläppen. Ta en titt på alla fartyg som åker runt jordklotet en dag.. eller alla flygplan! Sedan sitter alla och päser runt i en SUV (oavsett drivmedel är det kasst!!!).

Uppdaterat: 2023-08-02 18:04

Skall vi ta oss ur denna krisen finns det bara en sak att göra, börja förbjuda tillverkning av produkter eller styra hur dessa skall vara (SUV går bort, och vanliga bilar tillverkas under vissa premisser och regler). Någon form av CO2 konto för varje invånare på jordklotet måste införas, och man får inte släppa ut mer än viss mängd CO2/år.. och denna nivån måste successivt minskas ned. Kärnkraften måste införas på bred front för att fixa elen.. vi kan inte elda massor med fossila bränslen för att omvandla energi till el. Vi behöver totalt reformera samhället och hur dagens transporter sker. Jag skulle likna detta med en brandvägg som är helt spärrad och inte släpper igenom någon trafik, sedan får man successivt öppna upp "portar" för att kunna ligga i balans vad klimatet och naturen klarar av. Det kommer bli en väldigt stor förändring för alla på jordklotet i början.. men detta är nog tyvärr ända sättet att fixa problemet. Vi fixade ozonhålet genom förbud.. för att fixa detta problemet kommer tusentals förbud att behöva införas och följas.

Uppdaterat: 2023-08-02 18:10
motorcykelentusiasten skrev:

Även jag får inte ihop logiken.
Sänka CO2 utsläppen genom att stoppa fossilmotorer är vettigt. Ersätt med el som kommer från kärn/vattenkraft, då det är vettigt.
Men att bränna SKOG???? Det ska vara ok då det är cyklar på 80år. Totalt ologiskt om men vill sänka CO2 utsläppen och ANSER ATT DET ÄR KRIS NU!!
Vore det kris...stoppa allt som ger CO2 utsläpp så snart man kan.
Saknar logiken här.
Om det INTE var kris och att läget var under kontroll, kunde man argumentera för att 80-års cykler vore ok.

Är det då bättre att fortsätta förbränna fossila drivmedel som bildats under 60 miljoner år än att tanka förnybart som t ex HVO? Eller menar du att en omställning till elbilar går över en natt och att bilar med förbränningsmotor kan bli överflödiga redan imorgon?

För övrigt är det inte hela träd inkl. grot som det direkt görs HVO av, utan av olika restprodukter/ avfall från bl a skogsindustrin.

Uppdaterat: 2023-08-05 02:01
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

Överbefolkningen är dock det största problemet, då många gör samma sak ökar detta massivt utsläppen. Ta en titt på alla fartyg som åker runt jordklotet en dag.. eller alla flygplan! Sedan sitter alla och päser runt i en SUV (oavsett drivmedel är det kasst!!!).

Tror du att det är främst fattiga från "överbefolkade" u-länder som åker på kryssning, charterresor med flyg och som kör suv? Nej, det är en minoritet av världens befolkning, alltså den rikare delen, som står för en majoritet av de klimatpåverkande utsläppen.

Uppdaterat: 2023-08-05 02:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Mr Snoid skrev:

För att driva en personbil finns betydligt bättre alternativt form av elbil eller laddhybrid. Att införskaffa en laddhybrid eller elbil ger en betydligt mer effektiv reduktion än att blanda i HVO i diesel och fortsätta köra med sin bil i tron på denna sörjan eller HVO100 om att man skulle vara nån miljöhjälte.

Vad föreslår du då att befintlig fordonsflotta utan batterier och t ex en dieselbil bör tankas med om man inte ska tanka fossila drivmedel? HVO 100 sänker utsläppen av fossilt koldioxid med upp till 90 % i jämförelse med fossil diesel och sett till hela livscykeln. Eller tror du på en förtida utskrotning av ICE-bilar och att de kan vara ersatta med laddhybrider och elbilar redan imorgon?

Uppdaterat: 2023-08-05 02:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

Skall vi ta oss ur denna krisen finns det bara en sak att göra, börja förbjuda tillverkning av produkter eller styra hur dessa skall vara (SUV går bort, och vanliga bilar tillverkas under vissa premisser och regler). Någon form av CO2 konto för varje invånare på jordklotet måste införas, och man får inte släppa ut mer än viss mängd CO2/år.. och denna nivån måste successivt minskas ned. Kärnkraften måste införas på bred front för att fixa elen.. vi kan inte elda massor med fossila bränslen för att omvandla energi till el. Vi behöver totalt reformera samhället och hur dagens transporter sker. Jag skulle likna detta med en brandvägg som är helt spärrad och inte släpper igenom någon trafik, sedan får man successivt öppna upp "portar" för att kunna ligga i balans vad klimatet och naturen klarar av. Det kommer bli en väldigt stor förändring för alla på jordklotet i början.. men detta är nog tyvärr ända sättet att fixa problemet. Vi fixade ozonhålet genom förbud.. för att fixa detta problemet kommer tusentals förbud att behöva införas och följas.

Tusentals förbud?
Nu räcker det inte med att förbjuda SUV…
Jösses!

Uppdaterat: 2023-08-05 16:04
Gillar kurvor och rondeller
John2008 skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Även jag får inte ihop logiken.
Sänka CO2 utsläppen genom att stoppa fossilmotorer är vettigt. Ersätt med el som kommer från kärn/vattenkraft, då det är vettigt.
Men att bränna SKOG???? Det ska vara ok då det är cyklar på 80år. Totalt ologiskt om men vill sänka CO2 utsläppen och ANSER ATT DET ÄR KRIS NU!!
Vore det kris...stoppa allt som ger CO2 utsläpp så snart man kan.
Saknar logiken här.
Om det INTE var kris och att läget var under kontroll, kunde man argumentera för att 80-års cykler vore ok.

Är det då bättre att fortsätta förbränna fossila drivmedel som bildats under 60 miljoner år än att tanka förnybart som t ex HVO? Eller menar du att en omställning till elbilar går över en natt och att bilar med förbränningsmotor kan bli överflödiga redan imorgon?
För övrigt är det inte hela träd inkl. grot som det direkt görs HVO av, utan av olika restprodukter/ avfall från bl a skogsindustrin.

Du behöver läsa det andra säger John!
Men om vi inte hade lagt ned Kärnkraften i EU, hade vi sluppit bränna gas, olja o kol för att fixa el.

DET John, det skulle göra skillnad på allvar!

Upprepa sedan denna strategi globalt. Dvs bygg kärnkraftverk och ersätt all fossildriven framtagning av el, värme!

John, läs ovan nu noga :-)

Uppdaterat: 2023-08-05 16:11
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Även jag får inte ihop logiken.
Sänka CO2 utsläppen genom att stoppa fossilmotorer är vettigt. Ersätt med el som kommer från kärn/vattenkraft, då det är vettigt.
Men att bränna SKOG???? Det ska vara ok då det är cyklar på 80år. Totalt ologiskt om men vill sänka CO2 utsläppen och ANSER ATT DET ÄR KRIS NU!!
Vore det kris...stoppa allt som ger CO2 utsläpp så snart man kan.
Saknar logiken här.
Om det INTE var kris och att läget var under kontroll, kunde man argumentera för att 80-års cykler vore ok.

Är det då bättre att fortsätta förbränna fossila drivmedel som bildats under 60 miljoner år än att tanka förnybart som t ex HVO? Eller menar du att en omställning till elbilar går över en natt och att bilar med förbränningsmotor kan bli överflödiga redan imorgon?

För övrigt är det inte hela träd inkl. grot som det direkt görs HVO av, utan av olika restprodukter/ avfall från bl a skogsindustrin.

Klagar du och är oroad för koldioxid även när det eldas ved och pellets?

Uppdaterat: 2023-08-14 01:07
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

Skall vi ta oss ur denna krisen finns det bara en sak att göra, börja förbjuda tillverkning av produkter eller styra hur dessa skall vara (SUV går bort, och vanliga bilar tillverkas under vissa premisser och regler). Någon form av CO2 konto för varje invånare på jordklotet måste införas, och man får inte släppa ut mer än viss mängd CO2/år.. och denna nivån måste successivt minskas ned. Kärnkraften måste införas på bred front för att fixa elen.. vi kan inte elda massor med fossila bränslen för att omvandla energi till el. Vi behöver totalt reformera samhället och hur dagens transporter sker. Jag skulle likna detta med en brandvägg som är helt spärrad och inte släpper igenom någon trafik, sedan får man successivt öppna upp "portar" för att kunna ligga i balans vad klimatet och naturen klarar av. Det kommer bli en väldigt stor förändring för alla på jordklotet i början.. men detta är nog tyvärr ända sättet att fixa problemet. Vi fixade ozonhålet genom förbud.. för att fixa detta problemet kommer tusentals förbud att behöva införas och följas.

Låter som att du vill leva i George Orwells 1984

Det enda sättet att ta sig ur ”krisen” är att genom teknisk utveckling ta fram lösningar som är bättre än det som finns. Din dystopiska lösning fungerar bara på film.

Uppdaterat: 2023-08-15 14:41
John2008 skrev:

Är det då bättre att fortsätta förbränna fossila drivmedel som bildats under 60 miljoner år än att tanka förnybart som t ex HVO? Eller menar du att en omställning till elbilar går över en natt och att bilar med förbränningsmotor kan bli överflödiga redan imorgon?
För övrigt är det inte hela träd inkl. grot som det direkt görs HVO av, utan av olika restprodukter/ avfall från bl a skogsindustrin.
Klagar du och är oroad för koldioxid även när det eldas ved och pellets?

Jösses!
Du skickar alltså om ett identiskt inlägg du skrev 5/8?
Jag har ju svarat flera ggr på denna frågeställning!

Om du läser det jag skriver, har du svaret där!
Du tjatar vidare med helt orealistiska inlägg fullt med falska upprepningar som miljörörelsen sprider.

PS
Hej, jag är inte orolig över "koldioxid även när det eldas ved och pellets", det är istället uppenbart ni som är det!
Är ju ni som anser det vara kris.

Jag är orolig över den dumhet som präglar miljörörelsen och samhället.
Godhetsknarkande istället för vetenskap.

Det är kris, men CO2 utsläpp är ok om det kommer från "rätt källa"???
Lika korkat som att påstå att "ja dessa cigaretter är ofarliga då de är odlade utan miljöpåverkan..."

Istället för att enbart foka på CO2, vore det vetenskapligt korrekt att sluta med all negativ påverkan på vår kära jord!
Men det budskapet säljer väl inte lika bra...och gör inte inblandade lika kända...och rika...

Uppdaterat: 2023-08-19 15:11
Gillar kurvor och rondeller